Minulla on insuliiniresistenssi (ei todettua diabetesta), onko kellään kokemusta millainen ruokavalio olisi hyvä?
Sokeri olisi ainakin ilmeisesti hyvä jättää kokonaan pois, mutta ei kai ihan karppausta kuitenkaan. Olen huono ruokavalioissa, tuntuu että kun sellaiselle ryhdyn syön aina liian yksipuolisesti ja se tyssää omaan mahdottomuuteensa.
Kommentit (8)
Vierailija kirjoitti:
Mulla karppaus itse asiassa nosti sokeriarvoja, maksa tekee stressin alla itse sokeria, ja karppaus on tosi kova stressi elimistölle, ja ylimääräinen proteiinikin muuntuu sokeriksi.
Se mikä mulla auttoi oli kaikki sokeri pois, tärkkelys oli ok, mutta kaikki fruktoosipitoinen pois, eli hedelmätkin (ihmiset ei jotenkin tajua, että hedelmät ei ole terveellisiä oikeasti, jos on mitään sokeriongelmaa), marjoista esim. mustikka on glukoosia, joten se oli ok. Finelistä näkee kaikkien ruoka-aineiden fruktoosipitoisuudet.
Eli perusruokaa, kasviksia, maitotuotteita, tärkkelystä (pastaa, riisiä, leipää jne. tietysti joillakin gluteeni voi olla ongelma), kalaa, marjoja jne. Tuo on tosi helppo ruokavalio, kunhan kestää sokerivierotuksen, ja tuollaisen ruokavalion avulla sellainen verensokeriheittely loppuu. Mulla lähti myös kaikki vatsaihra pois puolen vuoden aikana.
Kiitos sinulle, hyviä konkreettisia neuvoja.
Kiloja saisi toki minultakin lähteä, mutta tärkeämpää olisi saavuttaa energisempi olo ja saada uniongelmatkin kuriin tai ainakin paremmalle tollalle. Olen kevään aikana herännyt siihen että jaksan vain käydä töissä, en juuri muuta.
Ehdottomasti paras on vegaaninen, jätä kaikki eläinperäiset tuotteet pois. En jaksa tähän vaivautua kirjoittamaan kun kukaan ei kuitenkaan usko, katsokaa dokumentti What the health (löytyy esim. netflixistä)
Suosittelen googlaamaan kansalliset ravitsemussuositukset! Toi joka vastasi myös oli hyvä^
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti paras on vegaaninen, jätä kaikki eläinperäiset tuotteet pois. En jaksa tähän vaivautua kirjoittamaan kun kukaan ei kuitenkaan usko, katsokaa dokumentti What the health (löytyy esim. netflixistä)
Vegaaneilla on ihan tajuttomasti diabetesta.
Ja ylipainoa.
Tilastollisesti vegaanit ei edes elä kauemmin kuin sekasyöjät (siis ihan sellaiset kunnon makkaranpurijat), tervein ruokavalio tilastollisesti on pescovegetaari, eli kalaa ja maitotuotteita syövä kasvissyöjä, eli tosi kaukana veganismista.
Ei kannata uskoa kaikkea mitä näkee jossain tubessa ja jotain freeleetä yms.
miten insuliiniresistentti todetaan?Hammaslääkäri käski jättää myös hedelmät vähiin.Minä söin vihanneksia ja juureksia ja kanaa ja seurauksena oli hypoglykemia. En tiedä pitäisikö vaan jatkaa. korjaantuisiko verensokeri vähitellen?
Yleensä syön hedelmiä sokerina varmaan jotta saan nostettua verensokeria.
Minulla paastoarvo normaali 5.5 ja kahden tunnin sokerirasitus ok,mutta kuulin että hypoglykemia näkyisi vasta kolmen tunnin verensokerirasituksessa?
Vierailija kirjoitti:
Yleensä syön hedelmiä sokerina varmaan jotta saan nostettua verensokeria.
Hedelmät nimenomaan laskee verensokeria, koska ne aiheuttaa kovan insuliinisyöksyn, liian paljon insuliinia alentaa verensokeria, ---> seurauksena hypoglykemia, josta taas seuraa kova stressihormonien nousu, jotka sitten käskyttää maksan tekemään sokeria elimistölle.
Sitä se on se tärinä, ahdistus jne. kortisoli nousee, koska verensokeri laskee, sen voi kokea keinotekoisesti vaikkapa kyypakkauksen kortisonilla, jos haluaa kokea mitä tosi kova ahdistus on.
Joku kana ja hedelmät aiheuttaa takuuvarman hypoglykemian, koska ne molemmat laskee verensokeria isojen insuliinimäärien kautta.
Parempi ruoka on joku tomaattipasta ja salaatti.
Mulla erilainen ongelma verensokerien kanssa, mutta ravitsemusterapeutti neuvoi syömään aina ensimmäisenä aterioilla salaattia/vihanneksia, eli niitä ennen kuin syö muuta, ei yhtä aikaa. Se tutkitusti tasoittaa verensokeria ja ainakin mulla eron tuollaisella syömistavalla tosiaan huomaa olossa. Tuo tutkimus on tehty muutama vuosi sitten, eli on aika uutta tietoa mutta itse olin ällistynyt erosta siihen, jos söin salaatin muuan ruoan ohessa.
Mulla karppaus itse asiassa nosti sokeriarvoja, maksa tekee stressin alla itse sokeria, ja karppaus on tosi kova stressi elimistölle, ja ylimääräinen proteiinikin muuntuu sokeriksi.
Se mikä mulla auttoi oli kaikki sokeri pois, tärkkelys oli ok, mutta kaikki fruktoosipitoinen pois, eli hedelmätkin (ihmiset ei jotenkin tajua, että hedelmät ei ole terveellisiä oikeasti, jos on mitään sokeriongelmaa), marjoista esim. mustikka on glukoosia, joten se oli ok. Finelistä näkee kaikkien ruoka-aineiden fruktoosipitoisuudet.
Eli perusruokaa, kasviksia, maitotuotteita, tärkkelystä (pastaa, riisiä, leipää jne. tietysti joillakin gluteeni voi olla ongelma), kalaa, marjoja jne. Tuo on tosi helppo ruokavalio, kunhan kestää sokerivierotuksen, ja tuollaisen ruokavalion avulla sellainen verensokeriheittely loppuu. Mulla lähti myös kaikki vatsaihra pois puolen vuoden aikana.