Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ajattelen vapaa-ajallakin töitä melkein koko ajan! Mitä tälle voi tehdä?

Vierailija
01.07.2017 |

Aloitin uuden työn joskus puoli vuotta sitten. Työ on luonteeltaan sellaista siistiä sisätyötä, 8h päivässä ja liukumat käytössä. Töitä ei voi ottaa kotiin tehtäväksi. Työ on luonteeltaan itsenäistä, tosin työskentelemme avokonttorin tapaisissa olosuhteissa ja paljon saa apua työkavereilta jos tarvii. On yhteiset kahvitauot ja ruokkikset, mikään pakko ei tokikaan ole olla sosiaalinen.

Työ on tarkkuutta vaativaa ja aika vastuullista. Sinänsä vastuu ei paina harteilla, koska jos teen virheen niin sitten se tulee kyllä "takaisin" ja voin korjata asian. Jos en ole töissä niin joku muu sen hoitaa. Kuukausipalkka, vakiona.

Kuitenkin ajattelen töitä melkein koko ajan kotona! Aamuisin jo odotan melkeinpä iltapäivää, että pääsisin kotiin. Nytkin jo valmiiksi ahdistaa maanantai, en millään haluaisi mennä töihinkään. Olin kuumeen takia sairauslomalla sen pari päivää ja masennuin vaan kotona. Niin tylsää..

Mistähän tää johtuu, että kelailen nytkin työasioita? Huomaan myös usein kertovan miehelle työasioista, esim. "tiiätkö töissä yksi meidän asiakkaista..", "mun pomo.." ja mies on aina, että onko aina pakko ajatella töitä saunassakin ja miksi en osaa rentoutua.

Mikähän mua vaivaa? Olen miettinyt, onko työ itsessään liian rutinoitua. Työ on välillä todella yksinkertaista kun sen on oppinut, välillä vastaan taas tulee todella vaativia tehtäviä ja niiden kanssa saa todella käyttää aivoja. Myös työtehtävät itsessään vähän vaihtelevat päivittäin tietokoneella eli joka päivä ei tehdä sen saman kaavan mukaan.

Miten voisin suunnata ajatuksiani muualle? Työterveyslääkärin mukaan olen jo ihan ahdistuneen oloinen ja vaikutan stressaantuneelta. Miten te muut "unohdatte" työt vapaa-ajalla? Itselläni on käytännössä negatiivisia ajatuksia tai neutraaleita, harvoinpa odotan innolla seuraavaa työpäivää. Tosiaan työn ajattelu vapaa-aikana on sinänsä todella turhaa kun en kotona voi tehdä töitä ollenkaan ja vaikka tekisinkin etäpäivän kotona, tarvitsen siihen duunikoneen ja en voi tehdä enää tietyn kellonajan jälkeen kun ei pääse kirjautumaan koko järjestelmään.

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa ap! Mikä on koulutuksesi ylipisto vai AMK? Alku on aina hankalaa, ala urheilemaan vapaa-ajalla aktiivisesti. Saat muuta ajateltavaa! 😊

Vierailija
22/23 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi tapa on ihan konkreettisesti ajatella muuta. Ihmisillä on usein hassu uskomus, että jokaiseen ajatukseen on pakko tarttua kiinni. Jos tulee työajatus mieleen, älä keskity siihen, älä jää pohtimaan sitä, vaan anna ajatuksen mennä ja kohta tuleekin uusi ajatus. Tätä voi vielä tehostaa niin että yrittää ajatella muita asioita. Työajatuksia kuitenkin tulee aina välillä, mutta ei se haittaa. Anna sen ajatuksen tulla ja mennä, älä jää siihen kiinni, ja ajan myötä niitä tulee vähemmän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama ajatus/vinkki, jotka minulla ovat auttaneet.

Tee selkeät työpäivän aloitus- ja lopetusrutiinit

Lähde töistä suoraan harrastukseen tai muualle kuin kotiin

Päätä että tänään et puhu töistä kotona tai jätät kertomisen vain yhteen juttuun

Töitä et voi tehdä kotona, joten niiden murehtiminen kotona ei auta

Sulje sähköpostin ilmoitukset ja keskity asia kerrallaan. Puhelimeenkin voi olla vastaamatta, jotta voi keskittyä keskeneräiseen.

Yritä hyväksyä että työ ei lopu ja teet vain sen mihin pystyt

Kysy apua kun tarvitset ja muiden mielipidettä hankalimpiin päätöksiin

Lopulta tulee miettiä omia vahvuuksia ja millaisessa työssä on parhaimmillaan

Olisitko tyytyväisempi jossain muussa työssä? Haetko muita töitä? Voitko tehdä työtä jonka koet merkitykselliseksi?