Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitääkö ystävän kanssa jakaa ajatusmaailma täysin?

Vierailija
30.06.2017 |

En ole koskaan pitänyt sitä outona, että minulla on hyvin erityyppisiä ystäviä ennen kuin eräs tuttuni kommentoi, että hän jakaa ystäviensä kanssa kaiken (tarkoittaen sekä kaikkia asioitaan että myös ajatus- ja arvomaailmaansa). Minulla taas on niin, että yhden ystävän kanssa tykkään käydä museoissa, konserteissa ja harrastaa kulttuurin liittyviä asioita. Häneltä en kuitenkaan kysyisi neuvoa ns. elämän suurissa kysymyksissä, koska tiedän, ettei häntä sellainen pohdinta kiinnosta. Eräs toinen ystäväni on hyvä tuki ammatillisissa kysymyksissä, mutta en jaa hänen uskonnollisia näkemyksiään, joten niistä asioista emme keskenämme keskustele. Parisuhdevinkit saan taas kolmannelta ystävältäni, joka ei ole ikinä käynyt oopperassa, eikä harrasta "korkeakulttuuria". Tästä johtuen tapaankin ystäviäni yleensä kahden kesken, mutta minulle se on ok. Minusta on ok, että kaikki ystäväni rikastuttavat elämääni jollain tavalla, mutta kukaan ei ole peilikuvani. Miten teillä muilla ovat ystävyyssuhteet muotoutuneet?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
30.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun täytyy tunnustaa, etten käy ystävieni kanssa kovin syvällisiä keskusteluja. Ollaan kaikki pikkulasten vanhempia, joten keskustelut pyörii aika paljon arjen ja siitä selviämisen teemoissa. Eli siinä mielessä jaetaan kyllä ajatusmaailma. Arvoista en osaa sanoa...

Vierailija
2/8 |
30.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellänikin on kavereita, joiden kanssa on kyllä yleensä aika lailla samat elämänarvot, mutta ei todellakaan jaeta kaikkea. Pienet erimielisyydet asioissa luovat uusia keskusteluja ja avartavat omaa tapaa nähdä maailma.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
30.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikeaahan se olisi löytää ystäviä jos ajatusmaailma pitäsi jakaa täysin. Mulla on kolmen parhaan ystäväni kanssa ihan eri asiat ne jotka meitä yhdistää. Yhden kanssa on sama ammatti ja sama harrastus, toisen kanssa ollaan tutustuttu alunperin koska saman ikäiset lapset ja sama elämäntilanne, kolmannen kanssa ollaan tunnettu lapsesta asti ja meillä on samanlaiset taustat (ollaan uskovaisten kotien lapsia) Toki kaikkien kanssa sopii luonteet yhteen aika hyvin mutta on meissä paljon eroavaisuuksiakin ja erilaisia mielipiteitä asioista. Kaikkien kanssa on erilaisia asioita joista voi puhua ja joista ei voi puhua. Jokainen tuo mun elämään jotain tärkeää ja ihanaa, mutta eri tavalla.

Vierailija
4/8 |
30.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla samoin kuin ap:llä. Edes mieheni kanssa en jaa kaikkia elämänalueitani ja ajatuksiani. Oikeastaan vain kolmiyhteisen Jumalaan luotan aivan täysin.

Vierailija
5/8 |
30.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei täysin mutta ehkä jollain tavalla. Tunnen esim. yhden naisen kenen kanssa meillä on paljon yhteistä, myös elämäntilanteet ja suhteet. Emme kuitenkaan vain onnistu löytämään yhteistä säveltä koska näistä yhtenäisyyksistä huolimatta katselemme asioita niin eri tavalla. Hän on paljon järkkymättömämpi ehkä, hieman jopa itsekäs mielestäni joten nämä piirteet erottavat meitä niin paljon ettemme ehkä vain yksinkertaisesi pysty koskaan kunnioittamaan toisiamme täysin. Hän osaa olla välittämättä muista ihmisistä ja asioista joka minua harmittavat, joten vertaistukea ei voi saada, kun toisen mielestä kaikki vaan pitäisi antaa olla.. Vaikea selittää, ehkä myös tietynlaisista henkilökemioista kyse.

Vierailija
6/8 |
30.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä kummankin on osattava kuunnella myös muita mielipiteitä vaikka olisikin eri ajatusmaailma. Minua häiritsee uskovaisten fanattisuus ja näköalattomuus jossa koetetaan selitellä aina asioita vain omasta täysin todistamattomasta näkökulmasta ja uskosta tutkittua tiedettä vastaan. Tälläiset keskustelut eivät ole mielestäni kovin syvällisiä tai hedelmällisiä.

Vierailija
7/8 |
30.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan jaa ystävieni kanssa ajatusmaailmaa tai arvoja täysin. Itse arvostan eniten sellaista hengenheimolaisuutta, että vaan "klikkaa" jollain tasolla, niin se peittää kaiken muun alleen. Käyn hyvin syvällisiä keskusteluja ystävieni kanssa, arkikuulumisia en juurikaan tykkää vaihtaa paitsi ohimennen.

Vierailija
8/8 |
30.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähinnä kummankin on osattava kuunnella myös muita mielipiteitä vaikka olisikin eri ajatusmaailma. Minua häiritsee uskovaisten fanattisuus ja näköalattomuus jossa koetetaan selitellä aina asioita vain omasta täysin todistamattomasta näkökulmasta ja uskosta tutkittua tiedettä vastaan. Tälläiset keskustelut eivät ole mielestäni kovin syvällisiä tai hedelmällisiä.

Mulla on juuri tuon uskonnollisen ystäväni kanssa sellainen tilanne, että vaikka näkemyksemme siinä asiassa ovat aikalailla äärilaidoista, kunnioitamme kumpikin toistemme näkemyksiä, emmekä yritä aivopestä kumpikaan toistamme. Mutta kuten sanottu, emme myöskään käy mitään kovin syvällisiä uskonnollisia keskusteluja keskenämme.

Ap