Keskiajan vauva.fi
Minkälaisia keskusteluja olisi ollut keskiajan vauva-av:lla, jos silloin olisi sellainen ollut?
Kommentit (1960)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sitä nyt ollaan niin hienoa väkeä kun osataan lukea ja kirjoittaa. Helvettiin joudutte koko väki! Rahvaan kuuluu tehdä rehellistä työtä!
Sinäkin kuomaseni. Osaat kirjoittaa. Kukas sen taidon sinulle opetti?
Rahvas ja köyhälistö ei tänne kirjoittele. Eihän heillä ole kirjoitustaitoakaan. Kyllä tämä AV:lu on aateliston ja muiden ylempisäätyisten huvi.
Kunnon aatelinen ei waivaudu itse kirioittamaan. Se on kirjureiden työ ja toimi. Tänne kirioittelevat kirjurit ja luostareiden munkit ja nunnat harwoina vapaa-hetkinään prowoja itsensä ja toistensa iloxi.
Keskiajalla ei ollut aatelia, vaan rälssi. Ja kyllä sen edustajat kirjoittelivat ihan itsekin.
Vierailija kirjoitti:
Parahultain Veikko veljein, mine kirjoitta
omain käsin tääld Turust.
Mine aiva kauhictu tämäi aicain turmelus,
nousevalla vijkolla käyä aijon Viborijn,
ihan peljättä menemine, ku viime
suvell, yks Adeli mies oli käyny
matkaateväin raskain piicain ylle, teki
väkivalta ja piica tul runnelluxi, niin ett
synnyttäit kuollen pojan.
Jumala tietä kuiga miull matkaill
käyb. Meiän naburimme poika, suures
pelvos läx Borgoon, Johannuksex aicoo
peril piestä, vaa mie kurja ny
yxinäni joudun mänemään, ei
oo hyvä yxin kulcoo.
Edelline kirjein maxo kaxi riksiä posti rahaa,
tämä vissii kalliimbi.
Sano tuhat terveystä wanhan muorill.T. Sisareis Hulda Matiaksentytär.
Rahvaan naiset eivät osanneet kirjoittaa (ja rahvaaseen kirjoittaja kuuluu, jos aikoo yksin jalkaisin matkata).
Vierailija kirjoitti:
Nainen voi elää oikein hyvää ja tervettä elämää käymättä kertaakaan lapsenpäästäjällä
Se meni kyllä niin päin että lapsenpäästäjä kävi synnyttäjän luona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nainen voi elää oikein hyvää ja tervettä elämää käymättä kertaakaan lapsenpäästäjällä
Mun mieskin on syntynyt kotisaunassa, jossa kävi lapsenpäästäjä, eikä siitä ole edes 100 vuotta:-D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sitä nyt ollaan niin hienoa väkeä kun osataan lukea ja kirjoittaa. Helvettiin joudutte koko väki! Rahvaan kuuluu tehdä rehellistä työtä!
Sinäkin kuomaseni. Osaat kirjoittaa. Kukas sen taidon sinulle opetti?
Rahvas ja köyhälistö ei tänne kirjoittele. Eihän heillä ole kirjoitustaitoakaan. Kyllä tämä AV:lu on aateliston ja muiden ylempisäätyisten huvi.
Kunnon aatelinen ei waivaudu itse kirioittamaan. Se on kirjureiden työ ja toimi. Tänne kirioittelevat kirjurit ja luostareiden munkit ja nunnat harwoina vapaa-hetkinään prowoja itsensä ja toistensa iloxi.
Keskiajalla ei ollut aatelia, vaan rälssi. Ja kyllä sen edustajat kirjoittelivat ihan itsekin.
Ja kauniita kirjeitä kirjoittikin se rälssimies Stefanus minulle kun jäin yksin Nicolaus - herrani jouduttua pahoista teoistaan tyrmään Turun Linnaan. Hän oli tyhmä ja varomaton kuin sokea tallitonttu ja jäi voudin miesten piiritykseen.
Nicolaus luultavasti ja toivottavasti m estataan, vaikka onhan sieltä tyrmästä paettukin käymälän reiästä. Joka tapauksessa nyt olen Stefanuksen suojeluksessa ja matkustimme yhdessä pohjoiseen. Täällä on alkeellista mutta Stefanus tuhlaa omaisuuttaan viihdyttääkseen minua, kultakolikko toisensa perään sujahtaa lappalaisten taskuun, kautta pyhän Ursulan... tervehdyksin rouva Sofia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paitsi jos kävi tekemässä abortin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://spc.fimea.fi/indox/nam/humspc.jsp?query=e321+&start=31
Varmaan joku myrkky ollut kokeilussa silloinkin ja kova ruumiillinen työ ainakin. Nykyään ei voi tietää, mistä mikäkin johtuu, kun apuaineita ei tutki kukaan.
muinaismuija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://spc.fimea.fi/indox/nam/humspc.jsp?query=e321+&start=31
Varmaan joku myrkky ollut kokeilussa silloinkin ja kova ruumiillinen työ ainakin. Nykyään ei voi tietää, mistä mikäkin johtuu, kun apuaineita ei tutki kukaan.
Tuolla muuan inhalaatiohöyry - ihan käsittämätöntä hengittää sellaista!
Myös ruoassa:
https://www.ruokavirasto.fi/yritykset/elintarvikeala/valmistus/yhteiset…
Kylän naiset on kiinnostuneita vain jännistä metsästäjämiehistä ja viikingeistä. Miksi ei kelpaa tällainen kiltti marjanpoimijamies?
Naapuri pitää aina räppänöitään kiinni waikka on kaunis sää. Olen käynyt haistelemassa mitä siellä keittelee. Lieneeköhän noita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitatko mahoa naista? Enpä usko. Mies eroaa mahosta vaimosta ja ottaa uuden, hänellä on siihen oikeus jos hän on rikas. Ilman miestä olet kaikkien halveksima.
Naimattomana sinulla on miespuolinen holhooja, olet sitten köyhä tai varakas. Ilman lapsia elät holhoojan nurkissa ja hän voi kohdella sinua miten vain, voit joutua vaikka sikojen läävään. Holhoojalla on ylin valta sinuun nähden. Vanhuutesi on kurjuutta. Lapsista sentään joku voi välittää äidistään ja huolehtia sinusta.
Olen parantajanainen ja näen välillä tulevaisuuteen, outoja näkyjä. Voiko olla mahdollista että joskus vielä vesi tulee itsestään, kantamatta sisälle? Vivusta vääntämällä, ja vieläpä lämmin vesi?Että napista painamalla saat pirtin täyteen valoa vaikka keskitalven aikaan?
Että nainen voi opiskella, tehdä sitä mitä haluaa, asua vaikka yksin ja hoitaa itse kaikki asiansa, hallita omaa elämäänsä, vaurastua? Päättää mennäkö avioon ja jos niin valita itse puolisonsa. Hankkia lapsia jos haluaa, mutta olla myös ilman?Jos joskus on näin, ovat ne naiset onnellisia ja tyytyväisiä. Kiittävät Neitsyt Mariaa ja kaikkia pyhimyksiä ilosta itkien. Silloin ei enää kukaan voi olla tyytymätön ja onneton!
Herra ja kaikki Pyhimyxet armahtakoot! Sinä olet yxi Noita ja Kansan Willitzijä. Joten annoin sinut ilmi tämän ketjun Kaitzijalle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitatko mahoa naista? Enpä usko. Mies eroaa mahosta vaimosta ja ottaa uuden, hänellä on siihen oikeus jos hän on rikas. Ilman miestä olet kaikkien halveksima.
Naimattomana sinulla on miespuolinen holhooja, olet sitten köyhä tai varakas. Ilman lapsia elät holhoojan nurkissa ja hän voi kohdella sinua miten vain, voit joutua vaikka sikojen läävään. Holhoojalla on ylin valta sinuun nähden. Vanhuutesi on kurjuutta. Lapsista sentään joku voi välittää äidistään ja huolehtia sinusta.
Olen parantajanainen ja näen välillä tulevaisuuteen, outoja näkyjä. Voiko olla mahdollista että joskus vielä vesi tulee itsestään, kantamatta sisälle? Vivusta vääntämällä, ja vieläpä lämmin vesi?Että napista painamalla saat pirtin täyteen valoa vaikka keskitalven aikaan?
Että nainen voi opiskella, tehdä sitä mitä haluaa, asua vaikka yksin ja hoitaa itse kaikki asiansa, hallita omaa elämäänsä, vaurastua? Päättää mennäkö avioon ja jos niin valita itse puolisonsa. Hankkia lapsia jos haluaa, mutta olla myös ilman?Jos joskus on näin, ovat ne naiset onnellisia ja tyytyväisiä. Kiittävät Neitsyt Mariaa ja kaikkia pyhimyksiä ilosta itkien. Silloin ei enää kukaan voi olla tyytymätön ja onneton!
Herra ja kaikki Pyhimyxet armahtakoot! Sinä olet yxi Noita ja Kansan Willitzijä. Joten annoin sinut ilmi tämän ketjun Kaitzijalle!
http://www.lokakuunliike.com/ll-uutiset/suomeen-71-miljoonalla-uusi-hoi…
Poistan kaikki ruttohysteerikot elämästäni.
Rutto on jumalan antama rangaistus synneistä, eikä sitä kaltaiseni hyveellinen ihminen saa.
Savi/hevosenlanta/turveseinät falskaa. Eikä oo rahaa eikä paljoa maatakaan..pohjosesta tuulee. Mitä ihmettä tekisin?
Vierailija kirjoitti:
Rutto on jumalan antama rangaistus synneistä, eikä sitä kaltaiseni hyveellinen ihminen saa.
https://www.finavia.fi/fi/uutishuone/2016/tasta-kysymys-lentokoneiden-j…
voihan sen niinkin sanoa, kun PEG on sama ainetta;-D
muinaismuija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rutto on jumalan antama rangaistus synneistä, eikä sitä kaltaiseni hyveellinen ihminen saa.https://www.finavia.fi/fi/uutishuone/2016/tasta-kysymys-lentokoneiden-j…
voihan sen niinkin sanoa, kun PEG on sama ainetta;-D
"Jäätä ei ainoastaan poisteta, vaan huurteen muodostuminen myös pyritään estämään. Matkalennon aikana siivissä oleva polttoaine jäähtyy ja saattaa kosteassa ilmassa aiheuttaa siiven pinnan jäätymisen laskeutumisen jälkeen suhteellisen lämpimässäkin säässä.
Jäänpoisto- ja jäänestokäsittelyjä tehdään pääasiassa kylmänä vuodenaikana jäätävissä olosuhteissa. Käsittelyjä tarvitaan toisinaan myös myöhään keväällä ja aikaisin syksyllä.
Jäänpoistoa on tehty ilmailun alusta lähtien, varsinkin pohjoisilla leveyspiireillä. Kun koneet vielä olivat pieniä ja lentoaikataulut väljiä, lumi poistettiin harjoilla.
Lentoliikenteen lisääntyessä ja lentokoneiden koon kasvaessa jäänestoon ja lumenpoistoon kehitettiin erilaisia menetelmiä. Nyt käytössä oleva ja pidemmän suoja-ajan antava glykolineste tuli markkinoille 1990-luvulla.
Nykyisten konetyyppien aerodynaaminen muoto edellyttää, että siipi- ja ohjainpintojen on oltava puhtaat lumesta jäästä."
ei edes painajaisissa osanneet tuollaista nähdä keskiajalla?
Oon kuullu että Hansaunionin Londonin konttuuri menee säppiin.
Musta surma paljon huhuttua levittyneempi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä ja sun pyhimykses! Vai noitakäräjille minua meinaat, käärmeen sikiö! Minä nostatan sinun päällesi hivutustaudin ja pitaalin. Kuppa ja luuvalo sinut korjatkoon ja surkeat luusi Mätäjärvessä liotkoon koirien kaluttavana! Ja menköön kaitsija samaa tietä!
http://www.joaat.com/uploadfile/2019/0612/20190612015334691.pdf
Jos nyt joku vielä ei satu tietämään lampaista mitään:-D