Keskiajan vauva.fi
Minkälaisia keskusteluja olisi ollut keskiajan vauva-av:lla, jos silloin olisi sellainen ollut?
Kommentit (2926)
Vierailija kirjoitti:
Mitä puen meidän taaperolle, kun lähetetään se luostariin?
Ärsyttävää, kun pieniä lapsia lähetetään luostariin, vaikka äiti on vielä elossa.
Minusta alle 7-vuotiaiden oblaatio pitäisi todellakin kieltää laissa.
Pitäisi alkaa valmista salapetteriä,jotta saisi leivänjatketta elämään. Kun on tuo lahonnut lato,niin sinne ajattelin sonnat ja kusseet ja eläinten loppuraadot heittää muhimaan. Keittelen sitten kesällä tuhkassa ladon multia.
Vierailija kirjoitti:
Olen viimeisilläni raskaana ja mies sanoi lähtevänsä naapurin leskivaimon kanssa pyhiinvaellukselle. Ovat kuulemma vain ystäviä. Pitäisikö olla huolissaan?
Ei mitään huolta!
Niillä kestää reissu ainakin 15 vuotta, eikä ole varmaa, että tulevat ollenkaan takaisin. Voit hyvin alkaa lämmitellä sitä entistä mielitiettyäsi, jonka hylkäsit ukkorenttusi takia
- eihän se ressu ole ketään kelpuuttanut sijastasi. Siitä saat kunnon elättäjän pesueellesi ja uusiakin lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on vain yksi oravannahka ja seuraavat tuet tulee vasta ensi kuussa.
Oliskohan aika itse vetää ne luunsa sinne nahkametsälle jousta jännittämään? Niin tässä muutkin joutuu tekemään.
Vai oletko joku raihnainen vanhus tai kelvoton naiseläjä, joka ei saa miestä huolehtimaan elannosta? Pian olisi tikkuri koossa, kun vähän yrittäisit, kunhan orava ensin talviturkkiin vaihtaa!
Vierailija kirjoitti:
Mikä pergamentti sulla on kesken juuri nyt? Minä luen luostarissa salaa Decameronea.
Decameronea? Se on siivoton kirja. Ei noita asioita saa paljastella, ettei luostarin arvovalta kärsi. On suuri pahennus ja kauhistus varsinkin, jos nunnaluostarissa tuommoisia luetaan. Mihin tämä maailma on menossa, jos pyhätkin naiset saavat tietää millaista voi synti olla?
Lukutaidon opettaminen naisille on kiellettävä ja siitä on rangaistava ankarimman kautta! Voisin itse uhrautua osallistumaan kidutukseen vapaaehtoisesti. On kokemusta, joten olen niin lempeä ja taitava, ettei rangaistava kärsi lainkaan vaan paremminkin nauttii, mikä on meidän Herrallemmekin otollista. T. Isä Ambrosius
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö hankkia vaimolle siveysvyö kun lähden ristiretkelle?
Mitä mallia suosittelette?
Minä lähden samassa porukassa, sanovat että kestää vuosia se reissu, mutta kuinka muuten pystyn hyvittämään tekoseni, en keksi muuta. Ongelma myös on vaimon siveysvyö, millaisen vyön voi laittaa raskaana olevalle vaimolle? Olen neuvon tarpeessa ja hädässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä lähden samassa porukassa, sanovat että kestää vuosia se reissu, mutta kuinka muuten pystyn hyvittämään tekoseni, en keksi muuta. Ongelma myös on vaimon siveysvyö, millaisen vyön voi laittaa raskaana olevalle vaimolle? Olen neuvon tarpeessa ja hädässä.
Samapa se, millaisen laitat. Jos synnyttää vasta lähtösi jälkeen niin kyllä joka kylässä on kyllä seppä, joka tulee taloosi samalla oven avauksella kuin lapsenpäästäjäkin.
Poikani rakensi kuolleesta linnusta siivet avoinna pitävän linnun. Sitä hän heitteli ilmaan ja se leijaili pellon yllä. Sanoi,että joskus rakentaa vielä ison linnun puusta ja nahoista, joilla ihmiset voivat liidellä taivaalla. Onneksi pappi sai pojan lopettamaan hullut jumalattomat suunnitelmat uhkaamalla,että joutuu vielä tuommoisista paholaisen laitteista kirkonkiroukseen ja velhona roviolle. Oli poika nöyrää ja hävitti tekolintunsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samapa se, millaisen laitat. Jos synnyttää vasta lähtösi jälkeen niin kyllä joka kylässä on kyllä seppä, joka tulee taloosi samalla oven avauksella kuin lapsenpäästäjäkin.
Olen sitä nyt miettinyt mutta voiko siihen luottaa? Että pitääkö seppä rahat ja ei tee mitään, taikka jos tekeekin jotain muuta mitä piti?
Vierailija kirjoitti:
Poikani rakensi kuolleesta linnusta siivet avoinna pitävän linnun. Sitä hän heitteli ilmaan ja se leijaili pellon yllä. Sanoi,että joskus rakentaa vielä ison linnun puusta ja nahoista, joilla ihmiset voivat liidellä taivaalla. Onneksi pappi sai pojan lopettamaan hullut jumalattomat suunnitelmat uhkaamalla,että joutuu vielä tuommoisista paholaisen laitteista kirkonkiroukseen ja velhona roviolle. Oli poika nöyrää ja hävitti tekolintunsa.
Meilläpäin oli hullu isäntä,joka sukelteli järvellä ja suunnitteli nahkasta omituista kypärää ja siihen pitkää letkua. Sanoi sukeltavansa syvälle ja toinen pää letkusta olisi pinnalla hengittämistä varten. Pappi nuhteli ankarasti ja istutti jalkapuussa viitenä pyhänä. Sanoi,että Jumala ei ole tehnyt ihmisestä kalaa,ahvenaa. Mies säikähti ja lopetti hommat siihen. Ei ole enää sukellellut sen koommin.
Vierailija kirjoitti:
pappi oli kaukaa viisas, taikuuttahan siihen tarvitaan jos puulintu saadaan lentämään, eikös niin ole?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sitä nyt miettinyt mutta voiko siihen luottaa? Että pitääkö seppä rahat ja ei tee mitään, taikka jos tekeekin jotain muuta mitä piti?
Kun ja jos palaat ristiretkeltäsi vuosikymmenten päästä, et enää tunne vaimoasi ainakaan ulkonäöltä. Eikös ole hyvä vaan, jos riuska seppä sillä aikaa tekee pojastasi kisällin pajaansa tai tyttärestäsi piikasen, jonka naittaa rengilleen. Vaimostasi tulee sepän pulska emännöitsijä. Eikös tämä olisi parasta, mitä Sallimus pyhän soturinsa perheen hyväksi voi tehdä?
Poikamme on aikaansa edellä. Hän oli ommellut jäniksen nahasta kummalliset kuutiot kotiporonsa sarviin.
Kutsuu niitä karvanopiksi.
Noitavasara-kirja varoittaa noista jumalattomien asioiden keksijöistä. Nykyaikana ei sovi sallia yhtään paholaisen laitteiden tekemistä. Kyllä se häntäheikki yrittää saada juoniaan maailmaan ihmisten kautta. Noidat on saatava kiinni ja vastuuseen. Tarkkailkaa naapureitanne ja ilmoittakaa poikkeamista papille.
taas ollu tullu vieraita ratsumiehiä naapurkylään. olivat astuneet tupaan ku omaansa ja vaatineet ruokoo ja juomoo ja huutaneet älämölöö ja kiusanneet piikaplikkoi. Kyläläiset olivat niitä paiskoneet sian jätteillä, mutta kylän umpihullu acka oli huutanut ja sanonu, että ne on ilmastopakolaisii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonkos sille eukollesi olet niitä penninkejä jättämässä käyttövaroiksi?
T. Kyläseppä
Vierailija kirjoitti:
Koskas laiva tulee kaukomailta satamaan? Se laiva, joka tuo suolaa. Pitäneeköhän monta viikkoa vielä odotella? Meiltä on lopussa suola ja pitäisi saada suolattua lihaa, ettei mene piloille.
( tähän kommentoi joku persu, joka oli siihen aikaan perustuslaillinenoikeistopuoluelainen ) : Mittee ne lihat piioille menis HÄH!!SAATANA
Joku kristillinen kylän torilla puhu, että ei olis sopivaa 21. kesäkuuta, kun keskikesän juhlaa, Jussia vietetään niin kaikkien kyläläisten kolmepäivää pikkupäissään saunoa ja uida alasti ja varsinkaan nusutella..
Poika on lintuharrastaja. Se Pirkka-Pirkka muuttolintuja seuraillu, varhain keväällä toi neljäkymmentäkaks Telkkää syötäväx, muikut alkoki oleen loppu.
Vai on se pelttarikloppi semmoinen sonni. Eikö sitä saada jo salvettua? Olisi jo aika. Niin on saanut hankalaan tilaan piikasia.