Keskiajan vauva.fi
Minkälaisia keskusteluja olisi ollut keskiajan vauva-av:lla, jos silloin olisi sellainen ollut?
Kommentit (2682)
Vierailija kirjoitti:
Teinit karkasivat Jerusalemiin
Nuoret olivat sanoneet vanhemmilleen menevänsä pyhiinvaellukselle Turkuun mutta heidän nähtiin nousevan koggiin jonka määränpää oli Lyypekki. Nuoret kertoivat ystävilleen että Neitsyt Maria oli ilmestynyt heille ja käskenyt heidän matkustaa pyhään maahan vapauttamaan Jerusalem mahomettilaisista. Nuorten vanhemmat haluaisivat tietää oliko kyseessä oikea Neitsyt Maria. Kirkko ei ole vielä kommentoinut asiaa.
Nuoret valehtelevat ja ovat matkalla ties minne, neitsy Maria ei kannata sotimista.
meillä on yksi kummallinen poika, ei söisi kalaa, sanoo että siitä tulee kipeäksi. En tiedä mitä muuta sille antaisi, kun ei muuta oikein ole.
Vierailija kirjoitti:
meillä on yksi kummallinen poika, ei söisi kalaa, sanoo että siitä tulee kipeäksi. En tiedä mitä muuta sille antaisi, kun ei muuta oikein ole.
Lellitty kakara. Laita se rengiksi johonkin taloon, kylläpä siellä syö mitä annetaan että pystyy työtä tekemään.
Vierailija kirjoitti:
meillä on yksi kummallinen poika, ei söisi kalaa, sanoo että siitä tulee kipeäksi. En tiedä mitä muuta sille antaisi, kun ei muuta oikein ole.
Jos kala ei käy pojalle niin kuoleehan se siihen lopulta.
Syötä velliä. Jos maha kestää niin antaa sitten vahvempaa puuroa. Minttua, kamomillaa ja malvaa vatsalle lääkkeeksi. Hunajasta voimia.
Ukolla taas viime viikolla nous himot ja rupesi saunassa hyväkäs ehotteleen lapsen tekkoo. En ennää jaksanut kun 7 lasta jo ruokittavana. Sovittii et käy iltasel naapurin lampaita sovittamasa. Kiipeliin jäi kun kirkkoherra oli justiisa talolla vainajaa siunaamas. Näki mejän ukon lampahan kaa ja haki voutin miehet siihe. Rautoihin laittova ja huomena istuu oikeus. Päivällä kävi naapuri vaatimasa lampaa hintaa kun seki kuulema tapethaa syntii tehneenä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä te nyt teetätte teitin renkeillä, eivät suostuisi puita kaatamaan, väittävät ettei naapureittenkaan renkit mene ennen kuin pakkanen löystyy kolmeenkymmeneen. Mutta mitä ne sitten tekisi ettei tarvitsis joutilaita ruokkia?
Sangen ankaria on ollut pakkasia tänä talwena, waan mitenkä sinä jotahin lukuja pakkaseen yhistelet? Nyt lienee jo lauhtunut pakkasherra pohjosen perukoillakin.
Wastasen waralle korjaa aina warastoon pärepuita ja kirveenwarsiksi sekä puukkoin ja muiden tarvekaluin kahwoiksi käypiä puukalikoita. Siinä rengeille tekemistä wäentuwassa, ja jos hywiä tekewät niin saat myydä torilla ylimääräisiä. Pitkin talwea on kannattawaa koota suoria pajunwitsoja koritarpeiksi ja olkikorien tekotaitoja woisi myös harjoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä te nyt teetätte teitin renkeillä, eivät suostuisi puita kaatamaan, väittävät ettei naapureittenkaan renkit mene ennen kuin pakkanen löystyy kolmeenkymmeneen. Mutta mitä ne sitten tekisi ettei tarvitsis joutilaita ruokkia?
Sangen ankaria on ollut pakkasia tänä talwena, waan mitenkä sinä jotahin lukuja pakkaseen yhistelet? Nyt lienee jo lauhtunut pakkasherra pohjosen perukoillakin.
Wastasen waralle korjaa aina warastoon pärepuita ja kirveenwarsiksi sekä puukkoin ja muiden tarvekaluin kahwoiksi käypiä puukalikoita. Siinä rengeille tekemistä wäentuwassa, ja jos hywiä tekewät niin saat myydä torilla ylimääräisiä. Pitkin talwea on kannattawaa koota suoria pajunwitsoja koritarpeiksi ja olkikorien tekotaitoja woisi myös harjoittaa.
Mitä tarkoittaa että pakkanen on kolmekymmentä? Mistä sen tiedät? Harva osaa edes luetella kolmeenkymmeneen, kamalan iso määrä numeroita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä te nyt teetätte teitin renkeillä, eivät suostuisi puita kaatamaan, väittävät ettei naapureittenkaan renkit mene ennen kuin pakkanen löystyy kolmeenkymmeneen. Mutta mitä ne sitten tekisi ettei tarvitsis joutilaita ruokkia?
Sangen ankaria on ollut pakkasia tänä talwena, waan mitenkä sinä jotahin lukuja pakkaseen yhistelet? Nyt lienee jo lauhtunut pakkasherra pohjosen perukoillakin.
Wastasen waralle korjaa aina warastoon pärepuita ja kirveenwarsiksi sekä puukkoin ja muiden tarvekaluin kahwoiksi käypiä puukalikoita. Siinä rengeille tekemistä wäentuwassa, ja jos hywiä tekewät niin saat myydä torilla ylimääräisiä. Pitkin talwea on kannattawaa koota suoria pajunwitsoja koritarpeiksi ja olkikorien tekotaitoja woisi myös harjoittaa.
Kuka ostaa puulusikoita, kaikillahan on omat lusikat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä te nyt teetätte teitin renkeillä, eivät suostuisi puita kaatamaan, väittävät ettei naapureittenkaan renkit mene ennen kuin pakkanen löystyy kolmeenkymmeneen. Mutta mitä ne sitten tekisi ettei tarvitsis joutilaita ruokkia?
Sangen ankaria on ollut pakkasia tänä talwena, waan mitenkä sinä jotahin lukuja pakkaseen yhistelet? Nyt lienee jo lauhtunut pakkasherra pohjosen perukoillakin.
Wastasen waralle korjaa aina warastoon pärepuita ja kirveenwarsiksi sekä puukkoin ja muiden tarvekaluin kahwoiksi käypiä puukalikoita. Siinä rengeille tekemistä wäentuwassa, ja jos hywiä tekewät niin saat myydä torilla ylimääräisiä. Pitkin talwea on kannattawaa koota suoria pajunwitsoja koritarpeiksi ja olkikorien tekotaitoja woisi myös harjoittaa.
Mitä tarkoittaa että pakkanen on kolmekymmentä? Mistä sen tiedät? Harva osaa edes luetella kolmeenkymmeneen, kamalan iso määrä numeroita.
No rengit ei ainakaan osaa laskea niin pitkälle. Sanot vaan että on kaksilymmentä pakkasta, ei ne voi vastaan väittää kun eivät tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä te nyt teetätte teitin renkeillä, eivät suostuisi puita kaatamaan, väittävät ettei naapureittenkaan renkit mene ennen kuin pakkanen löystyy kolmeenkymmeneen. Mutta mitä ne sitten tekisi ettei tarvitsis joutilaita ruokkia?
Sangen ankaria on ollut pakkasia tänä talwena, waan mitenkä sinä jotahin lukuja pakkaseen yhistelet? Nyt lienee jo lauhtunut pakkasherra pohjosen perukoillakin.
Wastasen waralle korjaa aina warastoon pärepuita ja kirveenwarsiksi sekä puukkoin ja muiden tarvekaluin kahwoiksi käypiä puukalikoita. Siinä rengeille tekemistä wäentuwassa, ja jos hywiä tekewät niin saat myydä torilla ylimääräisiä. Pitkin talwea on kannattawaa koota suoria pajunwitsoja koritarpeiksi ja olkikorien tekotaitoja woisi myös harjoittaa.
Kuka ostaa puulusikoita, kaikillahan on omat lusikat.
Voi se lusikka joutua koiran tai sian suuhun. Mukava jos saa ostettua uuden. Aina ei kerkiä itse vuolemaan vaikka kesäseen aikaan kun on kaikki työt tehtävänä, lakat ja puolukat ja sienet poimittava ja laitettava talvea varten.
Vierailija kirjoitti:
Tää palsta on tosiaan yksi keskiajan vauva.fi siinä mielessä että sensuuri on kuin inkvisitiosta.
Jos nyt jätetään yksittäiset inkvisiittorit pois laskuista niin inkvisitio oli käytännössä olemassa vasta keskiajan jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä te nyt teetätte teitin renkeillä, eivät suostuisi puita kaatamaan, väittävät ettei naapureittenkaan renkit mene ennen kuin pakkanen löystyy kolmeenkymmeneen. Mutta mitä ne sitten tekisi ettei tarvitsis joutilaita ruokkia?
Sangen ankaria on ollut pakkasia tänä talwena, waan mitenkä sinä jotahin lukuja pakkaseen yhistelet? Nyt lienee jo lauhtunut pakkasherra pohjosen perukoillakin.
Wastasen waralle korjaa aina warastoon pärepuita ja kirveenwarsiksi sekä puukkoin ja muiden tarvekaluin kahwoiksi käypiä puukalikoita. Siinä rengeille tekemistä wäentuwassa, ja jos hywiä tekewät niin saat myydä torilla ylimääräisiä. Pitkin talwea on kannattawaa koota suoria pajunwitsoja koritarpeiksi ja olkikorien tekotaitoja woisi myös harjoittaa.
Mitä tarkoittaa että pakkanen on kolmekymmentä? Mistä sen tiedät? Harva osaa edes luetella kolmeenkymmeneen, kamalan iso määrä numeroita.
30 vaikuttaa olevan celsiuksen asteikolla joka keksittiin vasta 1700-luvun puolivälissä.
Ei tainut olla keskiajalla mittareita eikä asteikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä te nyt teetätte teitin renkeillä, eivät suostuisi puita kaatamaan, väittävät ettei naapureittenkaan renkit mene ennen kuin pakkanen löystyy kolmeenkymmeneen. Mutta mitä ne sitten tekisi ettei tarvitsis joutilaita ruokkia?
Sangen ankaria on ollut pakkasia tänä talwena, waan mitenkä sinä jotahin lukuja pakkaseen yhistelet? Nyt lienee jo lauhtunut pakkasherra pohjosen perukoillakin.
Wastasen waralle korjaa aina warastoon pärepuita ja kirveenwarsiksi sekä puukkoin ja muiden tarvekaluin kahwoiksi käypiä puukalikoita. Siinä rengeille tekemistä wäentuwassa, ja jos hywiä tekewät niin saat myydä torilla ylimääräisiä. Pitkin talwea on kannattawaa koota suoria pajunwitsoja koritarpeiksi ja olkikorien tekotaitoja woisi myös harjoittaa.
Mitä tarkoittaa että pakkanen on kolmekymmentä? Mistä sen tiedät? Harva osaa edes luetella kolmeenkymmeneen, kamalan iso määrä numeroita.
Mites sää lasket, minkä verran menee tynnyriin jos et kolmeenkymmeneenkään pääse? Ainakin verottajalle kymmenyksiä laskiessa se pitää osata. Jos vaikka olet tuottanut 4 tynnyriä ja 12 kappaa päälle, tynnyrin 32 kappaa tekee 128 kappaa ja 12 kappaa päälle, niin 140 kapasta on maksettava verokymmenykset. Eli 14 kappaa menee veroksi jotka pappi käy keräämässä, siitä menee 7 kappaa kruunulle ja 7 kappaa kirkolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä te nyt teetätte teitin renkeillä, eivät suostuisi puita kaatamaan, väittävät ettei naapureittenkaan renkit mene ennen kuin pakkanen löystyy kolmeenkymmeneen. Mutta mitä ne sitten tekisi ettei tarvitsis joutilaita ruokkia?
Sangen ankaria on ollut pakkasia tänä talwena, waan mitenkä sinä jotahin lukuja pakkaseen yhistelet? Nyt lienee jo lauhtunut pakkasherra pohjosen perukoillakin.
Wastasen waralle korjaa aina warastoon pärepuita ja kirveenwarsiksi sekä puukkoin ja muiden tarvekaluin kahwoiksi käypiä puukalikoita. Siinä rengeille tekemistä wäentuwassa, ja jos hywiä tekewät niin saat myydä torilla ylimääräisiä. Pitkin talwea on kannattawaa koota suoria pajunwitsoja koritarpeiksi ja olkikorien tekotaitoja woisi myös harjoittaa.
Mitä tarkoittaa että pakkanen on kolmekymmentä? Mistä sen tiedät? Harva osaa edes luetella kolmeenkymmeneen, kamalan iso määrä numeroita.
30 vaikuttaa olevan celsiuksen asteikolla joka keksittiin vasta 1700-luvun puolivälissä.
Ei tainut olla keskiajalla mittareita eikä asteikkoa.
Olihan silloin eri asteikkoja. Tilavuutta mitattiin tynnyreinä, nelikkona ja kappana. Pituuksia mitattiin sylinä, kyynärä, vaaksa ja tuuma.
Talonpojat tuskin mittasivat, mutta merillä osattiin jo useampiakin asteikoita. Mm. kompassisuuntia oli 32 piirua 1400 luvulle saakka, sen jälkeen alkoi tulla hiljalleen asteet. Pituusasteet oli vaikeat vielä pari sataa vuotta sitten, kun ei ollut tarkkoja kronometrejä, mutta leveysasteita käytettiin keskiajalla. Ristisauva otettiin silloin navigoinnin käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä te nyt teetätte teitin renkeillä, eivät suostuisi puita kaatamaan, väittävät ettei naapureittenkaan renkit mene ennen kuin pakkanen löystyy kolmeenkymmeneen. Mutta mitä ne sitten tekisi ettei tarvitsis joutilaita ruokkia?
Sangen ankaria on ollut pakkasia tänä talwena, waan mitenkä sinä jotahin lukuja pakkaseen yhistelet? Nyt lienee jo lauhtunut pakkasherra pohjosen perukoillakin.
Wastasen waralle korjaa aina warastoon pärepuita ja kirveenwarsiksi sekä puukkoin ja muiden tarvekaluin kahwoiksi käypiä puukalikoita. Siinä rengeille tekemistä wäentuwassa, ja jos hywiä tekewät niin saat myydä torilla ylimääräisiä. Pitkin talwea on kannattawaa koota suoria pajunwitsoja koritarpeiksi ja olkikorien tekotaitoja woisi myös harjoittaa.
Mitä tarkoittaa että pakkanen on kolmekymmentä? Mistä sen tiedät? Harva osaa edes luetella kolmeenkymmeneen, kamalan iso määrä numeroita.
Mites sää lasket, minkä verran menee tynnyriin jos et kolmeenkymmeneenkään pääse? Ainakin verottajalle kymmenyksiä laskiessa se pitää osata. Jos vaikka olet tuottanut 4 tynnyriä ja 12 kappaa päälle, tynnyrin 32 kappaa tekee 128 kappaa ja 12 kappaa päälle, niin 140 kapasta on maksettava verokymmenykset. Eli 14 kappaa menee veroksi jotka pappi käy keräämässä, siitä menee 7 kappaa kruunulle ja 7 kappaa kirkolle.
Rengeillä ei ollut noita tynnyrihuolia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä te nyt teetätte teitin renkeillä, eivät suostuisi puita kaatamaan, väittävät ettei naapureittenkaan renkit mene ennen kuin pakkanen löystyy kolmeenkymmeneen. Mutta mitä ne sitten tekisi ettei tarvitsis joutilaita ruokkia?
Sangen ankaria on ollut pakkasia tänä talwena, waan mitenkä sinä jotahin lukuja pakkaseen yhistelet? Nyt lienee jo lauhtunut pakkasherra pohjosen perukoillakin.
Wastasen waralle korjaa aina warastoon pärepuita ja kirveenwarsiksi sekä puukkoin ja muiden tarvekaluin kahwoiksi käypiä puukalikoita. Siinä rengeille tekemistä wäentuwassa, ja jos hywiä tekewät niin saat myydä torilla ylimääräisiä. Pitkin talwea on kannattawaa koota suoria pajunwitsoja koritarpeiksi ja olkikorien tekotaitoja woisi myös harjoittaa.
Mitä tarkoittaa että pakkanen on kolmekymmentä? Mistä sen tiedät? Harva osaa edes luetella kolmeenkymmeneen, kamalan iso määrä numeroita.
30 vaikuttaa olevan celsiuksen asteikolla joka keksittiin vasta 1700-luvun puolivälissä.
Ei tainut olla keskiajalla mittareita eikä asteikkoa.
Olihan silloin eri asteikkoja. Tilavuutta mitattiin tynnyreinä, nelikkona ja kappana. Pituuksia mitattiin sylinä, kyynärä, vaaksa ja tuuma.
Talonpojat tuskin mittasivat, mutta merillä osattiin jo useampiakin asteikoita. Mm. kompassisuuntia oli 32 piirua 1400 luvulle saakka, sen jälkeen alkoi tulla hiljalleen asteet. Pituusasteet oli vaikeat vielä pari sataa vuotta sitten, kun ei ollut tarkkoja kronometrejä, mutta leveysasteita käytettiin keskiajalla. Ristisauva otettiin silloin navigoinnin käyttöön.
Ei merilläkään kaikki osanneet, laivassa perämies osasi ja tavallisesti kapteenikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä te nyt teetätte teitin renkeillä, eivät suostuisi puita kaatamaan, väittävät ettei naapureittenkaan renkit mene ennen kuin pakkanen löystyy kolmeenkymmeneen. Mutta mitä ne sitten tekisi ettei tarvitsis joutilaita ruokkia?
Sangen ankaria on ollut pakkasia tänä talwena, waan mitenkä sinä jotahin lukuja pakkaseen yhistelet? Nyt lienee jo lauhtunut pakkasherra pohjosen perukoillakin.
Wastasen waralle korjaa aina warastoon pärepuita ja kirveenwarsiksi sekä puukkoin ja muiden tarvekaluin kahwoiksi käypiä puukalikoita. Siinä rengeille tekemistä wäentuwassa, ja jos hywiä tekewät niin saat myydä torilla ylimääräisiä. Pitkin talwea on kannattawaa koota suoria pajunwitsoja koritarpeiksi ja olkikorien tekotaitoja woisi myös harjoittaa.
Mitä tarkoittaa että pakkanen on kolmekymmentä? Mistä sen tiedät? Harva osaa edes luetella kolmeenkymmeneen, kamalan iso määrä numeroita.
Mites sää lasket, minkä verran menee tynnyriin jos et kolmeenkymmeneenkään pääse? Ainakin verottajalle kymmenyksiä laskiessa se pitää osata. Jos vaikka olet tuottanut 4 tynnyriä ja 12 kappaa päälle, tynnyrin 32 kappaa tekee 128 kappaa ja 12 kappaa päälle, niin 140 kapasta on maksettava verokymmenykset. Eli 14 kappaa menee veroksi jotka pappi käy keräämässä, siitä menee 7 kappaa kruunulle ja 7 kappaa kirkolle.
Rengeillä ei ollut noita tynnyrihuolia
Rengeillä ei ollut noita tynnyrihuolia
No aika heikosti on asiansa sopinut, jos ei yhtään tynnyriä mitään viljaa saanut satokaudelta palkaksi. Jos on vain oma suu ruokittavana silloinkin 3 tynnyriä kuluu ennen seuraavaa satokautta. Jos on puoliso ja silloinen määrä lapsia, 15 tynnyriä voi olla sopiva määrä. Se kuitenkin pitää osata laskea, jotta tietää, että isäntä antaa säkkiin oikean määrän viljaa kapoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä te nyt teetätte teitin renkeillä, eivät suostuisi puita kaatamaan, väittävät ettei naapureittenkaan renkit mene ennen kuin pakkanen löystyy kolmeenkymmeneen. Mutta mitä ne sitten tekisi ettei tarvitsis joutilaita ruokkia?
Sangen ankaria on ollut pakkasia tänä talwena, waan mitenkä sinä jotahin lukuja pakkaseen yhistelet? Nyt lienee jo lauhtunut pakkasherra pohjosen perukoillakin.
Wastasen waralle korjaa aina warastoon pärepuita ja kirveenwarsiksi sekä puukkoin ja muiden tarvekaluin kahwoiksi käypiä puukalikoita. Siinä rengeille tekemistä wäentuwassa, ja jos hywiä tekewät niin saat myydä torilla ylimääräisiä. Pitkin talwea on kannattawaa koota suoria pajunwitsoja koritarpeiksi ja olkikorien tekotaitoja woisi myös harjoittaa.
Mitä tarkoittaa että pakkanen on kolmekymmentä? Mistä sen tiedät? Harva osaa edes luetella kolmeenkymmeneen, kamalan iso määrä numeroita.
Mites sää lasket, minkä verran menee tynnyriin jos et kolmeenkymmeneenkään pääse? Ainakin verottajalle kymmenyksiä laskiessa se pitää osata. Jos vaikka olet tuottanut 4 tynnyriä ja 12 kappaa päälle, tynnyrin 32 kappaa tekee 128 kappaa ja 12 kappaa päälle, niin 140 kapasta on maksettava verokymmenykset. Eli 14 kappaa menee veroksi jotka pappi käy keräämässä, siitä menee 7 kappaa kruunulle ja 7 kappaa kirkolle.
Rengeillä ei ollut noita tynnyrihuolia
Rengeillä ei ollut noita tynnyrihuolia
No aika heikosti on asiansa sopinut, jos ei yhtään tynnyriä mitään viljaa saanut satokaudelta palkaksi. Jos on vain oma suu ruokittavana silloinkin 3 tynnyriä kuluu ennen seuraavaa satokautta. Jos on puoliso ja silloinen määrä lapsia, 15 tynnyriä voi olla sopiva määrä. Se kuitenkin pitää osata laskea, jotta tietää, että isäntä antaa säkkiin oikean määrän viljaa kapoissa.
Meidän renki ja piiat saavat meiltä ruuan ja vaatetta, mitä he edes tekisivät tynnyrillään?
Auttakaa, isäntäni viimeinen lehmä kuoli ja nyt minua syytetään noituudesta. Miten todistan lehmän kuolleen nälkään?
Teinit karkasivat Jerusalemiin
Nuoret olivat sanoneet vanhemmilleen menevänsä pyhiinvaellukselle Turkuun mutta heidän nähtiin nousevan koggiin jonka määränpää oli Lyypekki. Nuoret kertoivat ystävilleen että Neitsyt Maria oli ilmestynyt heille ja käskenyt heidän matkustaa pyhään maahan vapauttamaan Jerusalem mahomettilaisista. Nuorten vanhemmat haluaisivat tietää oliko kyseessä oikea Neitsyt Maria. Kirkko ei ole vielä kommentoinut asiaa.