Keskiajan vauva.fi
Minkälaisia keskusteluja olisi ollut keskiajan vauva-av:lla, jos silloin olisi sellainen ollut?
Kommentit (2682)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun haluatte tehdä perheelle jotain oikein maukasta syömistä, niin mitä te teette?
Kaljavelliä, missä on oikein paljon siirappia. Siihen kylkeen kuumia lampaanmunuaisia ja jälkihyviksi jokahiselle litra lämmintä sahtia. Nukkuu kakarat makiasti aamuneljään asti!
Voipiko siirapin korvata hunajalla? Tahi mahlalla? Köyhällä kun ei ole varaa eksoottisiin herrojen herkkuihin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun haluatte tehdä perheelle jotain oikein maukasta syömistä, niin mitä te teette?
Kaljavelliä, missä on oikein paljon siirappia. Siihen kylkeen kuumia lampaanmunuaisia ja jälkihyviksi jokahiselle litra lämmintä sahtia. Nukkuu kakarat makiasti aamuneljään asti!
Voipiko siirapin korvata hunajalla? Tahi mahlalla? Köyhällä kun ei ole varaa eksoottisiin herrojen herkkuihin!
Mahlahan se on joka paikkaan sopiva herkku, alkaakin olla taas juoksutusajat käsillä. Mutta harmi kun menee nopeasti huonoksi maakellarissakin. Hunaja on meikäläiselle liian kallista, joskus sain purkillisen ostettua laukkuryssältä, joka hommasi sitä Pietarista asti. Toisaalta sanovat, että hunajassa on hammasmadon siemeniä. Kuulemma hampaat mustuu ja putoilee pois, jos sitä liikaa syöpi, kun pääsee mato sieltä hampaaseen. Ja kovasti pakottaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun haluatte tehdä perheelle jotain oikein maukasta syömistä, niin mitä te teette?
Kaljavelliä, missä on oikein paljon siirappia. Siihen kylkeen kuumia lampaanmunuaisia ja jälkihyviksi jokahiselle litra lämmintä sahtia. Nukkuu kakarat makiasti aamuneljään asti!
Voipiko siirapin korvata hunajalla? Tahi mahlalla? Köyhällä kun ei ole varaa eksoottisiin herrojen herkkuihin!
siirappia pystyy tekemään ihan kotona, joutava wähätyttö vaan sitä vahtimaan ja sekottamaan, ja paremmin tekee jos saa vähän keitosta nuolaista.
Vierailija kirjoitti:
Pellavasadosta tuli tänä vuonna tosi hyvä. Saadaan paljon kangasta. Ajattelin ommella koko väelle uudet paidat ja housut ja patjanpäälliset sekä pyyhkeitä. Kangasta riittää myös naapureille.
pakkohan se on ommella vaatteet ainakin piioille ja rengeille, kun sehän on määrätty sopimuksessa.
Isä on ajatellut miehekseni Jaakko Jaakonpoikaa, mutta minua se hirvittää että sillä on länkisääret Tuleeko meidän lapsillekin sitten länkisääret?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun haluatte tehdä perheelle jotain oikein maukasta syömistä, niin mitä te teette?
Kaljavelliä, missä on oikein paljon siirappia. Siihen kylkeen kuumia lampaanmunuaisia ja jälkihyviksi jokahiselle litra lämmintä sahtia. Nukkuu kakarat makiasti aamuneljään asti!
Voipiko siirapin korvata hunajalla? Tahi mahlalla? Köyhällä kun ei ole varaa eksoottisiin herrojen herkkuihin!
Mahlahan se on joka paikkaan sopiva herkku, alkaakin olla taas juoksutusajat käsillä. Mutta harmi kun menee nopeasti huonoksi maakellarissakin. Hunaja on meikäläiselle liian kallista, joskus sain purkillisen ostettua laukkuryssältä, joka hommasi sitä Pietarista asti. Toisaalta sanovat, että hunajassa on hammasmadon siemeniä. Kuulemma hampaat mustuu ja putoilee pois, jos sitä liikaa syöpi, kun pääsee mato sieltä hampaaseen. Ja kovasti pakottaa!
Pietarin perusti 1700-luvun alussa keisari Pietari Suuri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pellavasadosta tuli tänä vuonna tosi hyvä. Saadaan paljon kangasta. Ajattelin ommella koko väelle uudet paidat ja housut ja patjanpäälliset sekä pyyhkeitä. Kangasta riittää myös naapureille.
pakkohan se on ommella vaatteet ainakin piioille ja rengeille, kun sehän on määrätty sopimuksessa.
ei meillä ommella, niille annetaan kangasta, itse tekevät siittä
Jäät lähtevät. Päästään viruttelemaan rantaan renkien haisevat vaatteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun haluatte tehdä perheelle jotain oikein maukasta syömistä, niin mitä te teette?
Kaljavelliä, missä on oikein paljon siirappia. Siihen kylkeen kuumia lampaanmunuaisia ja jälkihyviksi jokahiselle litra lämmintä sahtia. Nukkuu kakarat makiasti aamuneljään asti!
Voipiko siirapin korvata hunajalla? Tahi mahlalla? Köyhällä kun ei ole varaa eksoottisiin herrojen herkkuihin!
Mahlahan se on joka paikkaan sopiva herkku, alkaakin olla taas juoksutusajat käsillä. Mutta harmi kun menee nopeasti huonoksi maakellarissakin. Hunaja on meikäläiselle liian kallista, joskus sain purkillisen ostettua laukkuryssältä, joka hommasi sitä Pietarista asti. Toisaalta sanovat, että hunajassa on hammasmadon siemeniä. Kuulemma hampaat mustuu ja putoilee pois, jos sitä liikaa syöpi, kun pääsee mato sieltä hampaaseen. Ja kovasti pakottaa!
Pietarin perusti 1700-luvun alussa keisari Pietari Suuri.
Mie oonkii näkijäin sukua!
Tää palsta on tosiaan yksi keskiajan vauva.fi siinä mielessä että sensuuri on kuin inkvisitiosta.
Vierailija kirjoitti:
Jäät lähtevät. Päästään viruttelemaan rantaan renkien haisevat vaatteet.
Parempihan silloin on virutella, kun on jäät ja virutellaan avannossa. Kevätrannassa on sotkuista.
Vierailija kirjoitti:
minkälaisia koruja teillä on
Seppä teki koko perheelle rautaristit. Mutta nyt yhdellä tyttärellä ei sitä enää ole, jollain lailla on sen hävittänyt, toivottavasti ei Jumala suutu perheellemme.
Vierailija kirjoitti:
Isä on ajatellut miehekseni Jaakko Jaakonpoikaa, mutta minua se hirvittää että sillä on länkisääret Tuleeko meidän lapsillekin sitten länkisääret?
Jos itselläsi on suorat kintut, tulee länget vain poikalapsille.
Tytöt perivät sinun koipesi - tai aina voi toivoa.
Kukapa sen tietää. Jos on muutoin hyvä mies, ota pois. Kaunis voi olla katala kaikkien naisten kaunis.
Jotenkin tosi levoton olo. Tekisi mieli mennä maan ääriin. Tietääkö joku, miten viikinkien jäseneksi pääsee mukaan?
Tuttu rouva ei tullut raskaaksi. Syynä oli eräs paha akka, joka oli noita. Mistäkö tiedän. Heitettiin jokeen sidottuna. Ei noussut pintaan. Selvä noita. Tuttu ei vieläkään ole siunatussa tilassa, rukoileekohan tuo tarpeeksi. Liekö kerettiläinen. Harkitsemme nyt jokitestiä.
Vierailija kirjoitti:
Tuttu rouva ei tullut raskaaksi. Syynä oli eräs paha akka, joka oli noita. Mistäkö tiedän. Heitettiin jokeen sidottuna. Ei noussut pintaan. Selvä noita. Tuttu ei vieläkään ole siunatussa tilassa, rukoileekohan tuo tarpeeksi. Liekö kerettiläinen. Harkitsemme nyt jokitestiä.
Jos ei noussut pintaan, ei ollut noita. Viattoman hukutitte.
Minulla on niin kevätmieli. Talven jälkeinen muta ja kylmyys, jatkuva talsiminen tässä ravassa ja paskassa - kohta se loppuu ja tulevat porvarit torille kauppaa tekemään. Luontokin herää. Meijän perheen 33-vuotias vaarikin innostuu aina kun kauppareitit avautuvat ja jokea pitkin tulee ensimmäinen alus Saksasta, vaikkei hampaattomuuttaan paljo pysty enää puhumaan. Minä oon kevätihminen kyllä. Pitäisikin mennä katselemaan luostarin mäkeä...
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin tosi levoton olo. Tekisi mieli mennä maan ääriin. Tietääkö joku, miten viikinkien jäseneksi pääsee mukaan?
Parempi olisi lähteä pyhiinvaellusmatkalle Jerusalemiin kuin minnekään rosvoporukoihin.
Kuten Psalmi sanoo: Autuaita ovat ne, joilla on voimansa sinussa ja joilla on mielessään pyhät matkat.
Kaljavelliä, missä on oikein paljon siirappia. Siihen kylkeen kuumia lampaanmunuaisia ja jälkihyviksi jokahiselle litra lämmintä sahtia. Nukkuu kakarat makiasti aamuneljään asti!