Keskiajan vauva.fi
Minkälaisia keskusteluja olisi ollut keskiajan vauva-av:lla, jos silloin olisi sellainen ollut?
Kommentit (2126)
Vierailija kirjoitti:
Taas on se aika, kun istua murjotetaan sisällä pimeessä koko päivä. Vähän se päre seinässä valaisee. Ei pysty menemään ulos kun niin kovat pakkaset. Ollu niin monta huonoa viljavuotta, niin ei oo ollu varaa uusiin nahkasaapikkaisiin. Entisiä paikattu jo niin monta kertaa, että suutarikin jo luovutti. Kun saisi ees pyydystettyä minkin tai supikoiran, niin saisi tehtyä uuden karvalakin.
Mikä se on tämä minkki tai supikoira? Lienet riivattu kun ulkomaan eläimistä puhelet.
Vesikkoa täältä löytyy ja parhaat lakit saa ahmasta tai majavasta.
Olen kuullut että kaukana, kaukana Novgorodiakin kauempana on näitä supikoiria, ja niiden turkki on vallan ihmeellinen. Susiturkkiakin komeampia. Vaan mene tiedä sitten.
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö joku että mikä päivä nyt on ja että onko pitkä aika vielä Pyhän vituksen päivään, veisin meijän pojat silloin kirkkoon siunausta saamaan. Olin piirtänyt päreisiin tietoja ajasta, ja ukko ei viitsinyt tehdä uusia päreitä vaan huomaan, että on polttanut kaikki minun almanackapäreet.
Pyhä Vitus on avuksi nuorille, ja olen opettanut että sitä kannattaa näiden avuksi huutaa, nuorilla kun on tiettyjä hankaluuksia. Mutta eivät tahdo huutaa, koska se paljastaisi tietysti mitä hankaluuksia on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö joku että mikä päivä nyt on ja että onko pitkä aika vielä Pyhän vituksen päivään, veisin meijän pojat silloin kirkkoon siunausta saamaan. Olin piirtänyt päreisiin tietoja ajasta, ja ukko ei viitsinyt tehdä uusia päreitä vaan huomaan, että on polttanut kaikki minun almanackapäreet.
Pyhä Vitus on avuksi nuorille, ja olen opettanut että sitä kannattaa näiden avuksi huutaa, nuorilla kun on tiettyjä hankaluuksia. Mutta eivät tahdo huutaa, koska se paljastaisi tietysti mitä hankaluuksia on.
Sama täällä, eivät kehtaa, eikä asiat parane ollenkaan. Olen antanut luvan Pyhää Yrjänää huutaa ja pyhää Barbaraa, onhan niissä nimissä mahtava jyrinä, ehkä jotain auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä, eivät kehtaa, eikä asiat parane ollenkaan. Olen antanut luvan Pyhää Yrjänää huutaa ja pyhää Barbaraa, onhan niissä nimissä mahtava jyrinä, ehkä jotain auttaa.
Vähän kuin kunnon kiroaminen, onhan se Vitus mitättömän kuuloinenkin ja onko siitä oikeastaan mitään apua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellä ryskien maassa tsaari onniin paha mies, jotta tuohon en usko.
Se tsaarihan haluaa tyhjentää koko viereisen maan sotimalla. Sitten ne asukkaat muuttaa kaikki pois sieltä maasta muihin maihin ja sitähän se tsaari just haluaa.
Mistä ihmeen tsaarista horiset? Idässä ln Novgorodin ruhtinas.
Ruhtinas tai keppikerjäläinen, ketunhäntä sillä on kainalossa.
On vaan jaksettava piestä, ei laiskoihin muu auta. Jokaisen on kannettava ristinsä nöyrästi ja meille on ristiksi annettu laiskat lapset ja piiat.
Jokuhan aiemmin väitti, ettei nelivuotias jaksaisi kävellä puolta päivää! Hah, jaksaa se kun tutkaimella pistää kuten laiskaa härkää.