Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keskiajan vauva.fi

Vierailija
29.06.2017 |

Minkälaisia keskusteluja olisi ollut keskiajan vauva-av:lla, jos silloin olisi sellainen ollut?

Kommentit (2327)

Vierailija
2121/2327 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä saatte teitin  pennut kuuliaisiksi ja piiat ja rencit ahkeriksi, ei aina jaksaisi selkäsaunojakaan antaa?

On vaan jaksettava piestä, ei laiskoihin muu auta. Jokaisen on kannettava ristinsä nöyrästi ja meille on ristiksi annettu laiskat lapset ja piiat. 

Jokuhan aiemmin väitti, ettei nelivuotias jaksaisi kävellä puolta päivää! Hah, jaksaa se kun tutkaimella pistää kuten laiskaa härkää. 

Vierailija
2122/2327 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas on se aika, kun istua murjotetaan sisällä pimeessä koko päivä. Vähän se päre seinässä valaisee. Ei pysty menemään ulos kun niin kovat pakkaset. Ollu niin monta huonoa viljavuotta, niin ei oo ollu varaa uusiin nahkasaapikkaisiin. Entisiä paikattu jo niin monta kertaa, että suutarikin jo luovutti. Kun saisi ees pyydystettyä minkin tai supikoiran, niin saisi tehtyä uuden karvalakin. 

Mikä se on tämä minkki tai supikoira? Lienet riivattu kun ulkomaan eläimistä puhelet.  

Vesikkoa täältä löytyy ja parhaat lakit saa ahmasta tai majavasta. 

Olen kuullut että kaukana, kaukana Novgorodiakin kauempana on näitä supikoiria, ja niiden turkki on vallan ihmeellinen. Susiturkkiakin komeampia. Vaan mene tiedä sitten. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2123/2327 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietääkö joku että mikä päivä nyt on ja että onko pitkä aika vielä Pyhän vituksen päivään, veisin meijän pojat silloin kirkkoon siunausta saamaan. Olin piirtänyt päreisiin tietoja ajasta, ja ukko ei viitsinyt tehdä uusia päreitä vaan huomaan, että on polttanut kaikki minun almanackapäreet. 

Pyhä Vitus on avuksi nuorille, ja olen opettanut että sitä kannattaa näiden avuksi huutaa, nuorilla kun on tiettyjä hankaluuksia. Mutta eivät tahdo huutaa, koska se paljastaisi tietysti mitä hankaluuksia on. 

Vierailija
2124/2327 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietääkö joku että mikä päivä nyt on ja että onko pitkä aika vielä Pyhän vituksen päivään, veisin meijän pojat silloin kirkkoon siunausta saamaan. Olin piirtänyt päreisiin tietoja ajasta, ja ukko ei viitsinyt tehdä uusia päreitä vaan huomaan, että on polttanut kaikki minun almanackapäreet. 

Pyhä Vitus on avuksi nuorille, ja olen opettanut että sitä kannattaa näiden avuksi huutaa, nuorilla kun on tiettyjä hankaluuksia. Mutta eivät tahdo huutaa, koska se paljastaisi tietysti mitä hankaluuksia on. 

Sama täällä, eivät kehtaa, eikä asiat parane ollenkaan. Olen antanut luvan Pyhää Yrjänää huutaa ja pyhää Barbaraa, onhan niissä nimissä mahtava jyrinä, ehkä jotain auttaa.

Vierailija
2125/2327 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama täällä, eivät kehtaa, eikä asiat parane ollenkaan. Olen antanut luvan Pyhää Yrjänää huutaa ja pyhää Barbaraa, onhan niissä nimissä mahtava jyrinä, ehkä jotain auttaa.

Vähän kuin kunnon kiroaminen, onhan se Vitus mitättömän kuuloinenkin ja onko siitä oikeastaan mitään apua?

Vierailija
2126/2327 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siellä ryskien maassa tsaari onniin paha mies, jotta tuohon en usko.

Se tsaarihan haluaa tyhjentää koko viereisen maan sotimalla. Sitten ne asukkaat muuttaa kaikki pois sieltä maasta muihin maihin ja sitähän se tsaari just haluaa.

Mistä ihmeen tsaarista horiset? Idässä ln Novgorodin ruhtinas. 

Ruhtinas tai keppikerjäläinen, ketunhäntä sillä on kainalossa.

Vierailija
2127/2327 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo uus papinretku. Sanovat sen olevan huithapeli. Ollu svännimaalla opissa ja kulkee kuulemma naisten vetimissä.Ukko ihmetteli miks se tuijottaa häntä ku saarnas synnist ja lihahimost.

Polttaa se pitää. Ranskanmaalla oli hempukka joka piti miesten vaatteita ja se poltettiin asianmukaisesti. Harmaa veli kyllä sanoi että pyhimys siitä tulee ja ihmeitä on jo tapahtunut kun ovat sitä rukoilleet. Vaan MINÄ en kerjäläisveljien horinoista perusta. On yksi asia kuunnella oman pitäjän pappia ja tuommoiset irtolaiset kokonaan toinen.  En ymmärrä, miten hyvä paavimme voi tuollaisen hyväksyä ja vieläpä julistaa perustajan pyhimykseksi! Miksei sitäkin vaan poltettu tai edes teilattu?

Ihmisiä teloitetaan ihan liian vähän ja siksi kaikenlainen riettaus ja rötöstely leviää. Ja viihdettäkin on niin vähänlaisesti, koska olette viimeksi nähneet oikein hyv

Henrik Tuomaanpojan mestaus joulumarkkinoilla oli mielestäni oikein hyvä. No, aika lyhyt hupihan siinä on vanhaan kunnon rovioon verrattuna, mutta kyllä meidän perhe viihtyi. Oli eväätkin mukana tieten. 

Vierailija
2128/2327 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytiin mekin koko perheen voimin Turussa asti  mestausta katsomassa. Lähdettiin hyvissä ajoin liikkeelle, jotta saatiin hyvät paikat. Ihan eturiviin päästiinkin, kuultiin oikein hyvin viimeinen synninpäästö, huokaukset ja portaiden narina.

Niskat tuli itsellä kipeäksi ,kun tuo mestauslava olikin aika korkea ja kun sinne piti katsoa napottaa pää kekassa. Kylmäkin tuli, kun oli odottelua. Noissa tilaisuuksissa veden heitto on hankalaa, kun pitää mennä kauemmas toimiin ja silloin voi menettää hyvän paikkansa lavan edessä.

Oli kyllä kuitenkin kaiken tuon vaivan arvoista, suosittelen!

Vierailija
2129/2327 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävi kiertäwä ennusmerkkein lukija meijänkin talossa. Hurjia puheli!

Wäittää ison veten takaa pian löyettämän ihka uuen maan! Sano, että  sen waltiaaks nousewi enämpi vain heikkomielisiä, waan lopun ajan merkki ompi, kun tulee niistä kowaäänisin - ja oranssipäinen!

Lupasi se hywääkin, wieläpä kotikonnuillemme. Kuulemma pian uppoawi takaisin maan rakosiin se kiiltäwäpäinen ja punaposkinen hammajainen, joka kertowat kohonneen näkywiin siltä aukealta, jolta julman kylmä ilma puskewi, sieltä Halla-aholta. Ja sitten ei neljään ajastaikaan kuulemma köyhiä wainota, ei ees purra.

Vierailija
2130/2327 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä sinä kaikkia huru-ukkon puheita usko.

Pian pitkäkaulainen noita sieltä tuppuraa pusevalta Kyöpelivuorelta laskeutuu maan pinnalle. On sellainen eukko tuo tulta syöksevä ja savua tupruttava kammotus, kiljuu  ja huutaa että noita-avustajatkin pinkaisee  peloissaan pakoon.  Kaiken oman vääryyden peitää noella ja muiden syyksi Tuuppaa  tekosensa. 

Vierailija
2131/2327 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas syntyi yksi mukula tupaan, kuudes.

Olisipa hienoa, jos jokaisesta tenavasta saisi pikkusen korvausta. Sen korvauksen saisi kun vauva syntyy ja loppuu vaikka kun lapsi on aikuinen 17 tai 18 vuotias. Olisin kuulkaa rikas nainen ja kokoajan rikastuisin.

Ainaha sitä saa kuvitella!

Vierailija
2132/2327 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen sai kekrinä kidutussetin isotaatalta. Kidutettavat oli tehty kävyista ja niitä pystyi rusentamaan, leikkelemään ja polttelemaan. Muutaman käsitteli jo iltapuhteella. Isotaatta sanoi, että siitä tulee hyvä pyövelinapulainen, kun on niin reippaat otteet. Vauvaltakin meinasi leikata korvan irti hyvä kun väliin ehdittiin.

Vierailija
2133/2327 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas syntyi yksi mukula tupaan, kuudes.

Olisipa hienoa, jos jokaisesta tenavasta saisi pikkusen korvausta. Sen korvauksen saisi kun vauva syntyy ja loppuu vaikka kun lapsi on aikuinen 17 tai 18 vuotias. Olisin kuulkaa rikas nainen ja kokoajan rikastuisin.

Ainaha sitä saa kuvitella!

Olisi kaikki kokotit ja huonot naiset äveriäitä kuin ruhtinaat!  Täytyypä tutulle ilveilijäporukalle sanoa, että tekevät teatterikappaleen aatelisten iloksi tästä aiheesta. Ylen hauska ajatus! 

Vierailija
2134/2327 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli noista aikaisemmista kommenteista mieleen yksi ärsyttävä asia nykyään: teloituksissa häiritseminen! Ymmärrän että nykyään on tuota markkinameininkiä, mutta eikö se mestaus, hirtto tai rovio ole se pääasia, ja pitäisi kunnioittaa niitä, jotka haluaa rauhassa kuulla tuomionluvun, viimeiset sanat ja tietysti sen itse teloituksen! Ei sinne ole pelkästään makkaraa syömään tultu! Ennen vanhaan pidettiin hyvänä tapana hiljentyä ja rukoilla hiljaa oman sielun puolesta johdatusta, ettei itse ole pyövelin edessä joku päivä. Mutta nyt asiaan ei keskitytä yhtään, povarit ja kaupustelijat huutavat ja ihmiset nauravat ja juttelevat häiritsevästi.

Sunnuntainakin kun olin Jaakoppi Jaakopinpojan (se oli se joka sylkäisi papin kengälle) ja vaimonsa mestausta, niin yksi ukko tunki väkijoukon läpi eturiviin touhottamaan että joko se tapettiin. No jokohan tapettiin, kun oli jo ruumiskin hakattu kuuteen osaan ja pyöveli esitteli päätä! Sillä aikaa kun herra venyi makkarakojulla. Jos ei sen vertaa asia kiinnosta, että pitäisi huolen että ehtii ajoissa katsomoon, niin täytyykö lähteä katsomaan lainkaan!

Ja toinen juttu: ettekö nyt naiset saa niitä sikiöitänne pysymään hiljaa edes mestauksen aikana! Kamala huuto ja juokseminen pilaa koko tunnelman. Ei lasten kanssa pidä tulla paikalle lainkaan, jos eivät osaa käyttäytyä. Vasta pään esittelyn jälkeen on sitten vapaamman juhlinnan hetki, ei teloituksen aikana!

Vierailija
2135/2327 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuommonen meininki tulee muuttumaan jahka aikaa kuluu. Ihmiset viisastuu ja viisastuu ja keksii uusia asioita joista emme ole vielä kuulleetkaan.

Ihminen käyttäytyy siivosti,  rukoilee päivittäin,  ei ryövää  toiselta eikä käy vieraan pedissä pelehtimässä, ajattelee muita aina ensin ja maan yhteiset viljat ja varat jaetaan koko kansalle tasan. Muista maista kumpuaa lisää väkeä Suomehen ja heillekin annetaan saman verran, vaikka ei edes päivää osaa sanoa. Kyllä ihmiset ovat vain viisaita!

Vierailija
2136/2327 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisico cellään heidtää pari Naurista cunpa tucien päewä coittaa wasta cuun waihteessa?

Vierailija
2137/2327 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wasu poies! 

Vierailija
2138/2327 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä jokin sata vuotta, niin somalit, mustat ihmiset jostain hevon kuusesta tulevat rakentamaan meille pääkaupungin, jotta :D

Vierailija
2139/2327 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuli noista aikaisemmista kommenteista mieleen yksi ärsyttävä asia nykyään: teloituksissa häiritseminen! Ymmärrän että nykyään on tuota markkinameininkiä, mutta eikö se mestaus, hirtto tai rovio ole se pääasia, ja pitäisi kunnioittaa niitä, jotka haluaa rauhassa kuulla tuomionluvun, viimeiset sanat ja tietysti sen itse teloituksen! Ei sinne ole pelkästään makkaraa syömään tultu! Ennen vanhaan pidettiin hyvänä tapana hiljentyä ja rukoilla hiljaa oman sielun puolesta johdatusta, ettei itse ole pyövelin edessä joku päivä. Mutta nyt asiaan ei keskitytä yhtään, povarit ja kaupustelijat huutavat ja ihmiset nauravat ja juttelevat häiritsevästi.

Sunnuntainakin kun olin Jaakoppi Jaakopinpojan (se oli se joka sylkäisi papin kengälle) ja vaimonsa mestausta, niin yksi ukko tunki väkijoukon läpi eturiviin touhottamaan että joko se tapettiin. No jokohan tapettiin, kun oli jo ruumiskin hakattu kuuteen osaan ja pyöveli esitteli päätä! Sillä aikaa kun herra venyi makkarakojulla. Jos ei sen vertaa asia kiinnosta, että pitäisi huolen että ehtii ajoissa katsomoon, niin täytyykö lähteä katsomaan lainkaan!

Ja toinen juttu: ettekö nyt naiset saa niitä sikiöitänne pysymään hiljaa edes mestauksen aikana! Kamala huuto ja juokseminen pilaa koko tunnelman. Ei lasten kanssa pidä tulla paikalle lainkaan, jos eivät osaa käyttäytyä. Vasta pään esittelyn jälkeen on sitten vapaamman juhlinnan hetki, ei teloituksen aikana!

Minusta voitaisiin laittaa sääntö, että teloitus on lapsivapaa tilaisuus. Eivät osaa olla aloillaan ja kuitenkin näkevät niistä painajaisia ja sitten herää kaikki muutkin!

Kyllä jokaisessa pirtissä on joku ruotivaivainen, joka katsoo sikiöiden perään sen pienen hetken, kun vanhemmat kerrankin pääsisivät kahdestaan osallistumaan aikuisten huveihin.

Vierailija
2140/2327 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siitä saisikin kyllä kokonaan uuden keskustelun että pitäisikö lapsia ottaa mestauksiin mukaan lainkaan? Minusta kyllä tällaisten luonnollisten asioiden näkeminen jo nuorena karaisee mieltä ja antaa oikeamielisyyttä. Onhan kuitenkin kyseessä Esivallan ja Jumalan tahto! Miten oppivat elämään siivosti, jos ei ole tietoa seurauksista? Niinhän Koiraakin opetetaan: jos tekee väärin, lyödään jne.  Näin oppii oikean ja väärän!

Meidän naapurissa melkein asuu yksi perhe, jotka eivät anna lastensa nähdä edes potsien teurastuksia, kun kuulemma niistä mielensä pahoittavat. Ei jälkikasvu osallistu edes veren laskemiseen ja kantamiseen! Miten nuo lapset oppivat elämään ja työtä tekemään, kysyn vaan. Pankolla makoilevat koko ikänsä varmaan. "Ei meidän Kotivalon tarvitse, kun tulee itku!" Hah!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kolme