Keskiajan vauva.fi
Minkälaisia keskusteluja olisi ollut keskiajan vauva-av:lla, jos silloin olisi sellainen ollut?
Kommentit (2090)
Vierailija kirjoitti:
Millä saatte teitin pennut kuuliaisiksi ja piiat ja rencit ahkeriksi, ei aina jaksaisi selkäsaunojakaan antaa?
Kyllä minä joka lauantaiehtoo piiskaan koko väen mitä talossa on, pienimmästä isoimpaan, ja koirat kans. Näin teki isäkin aikoinaan, ja sen isä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä saatte teitin pennut kuuliaisiksi ja piiat ja rencit ahkeriksi, ei aina jaksaisi selkäsaunojakaan antaa?
Oon kuullu, että nykyjään on ihan vallan tavanomaista, että ollaan laiskoja. Ihan Minja rouvan kuulin semmoista sanovan. Talikkoon ja yleensäkin töihin tarttuminen on vapaaehtoista. Jos ei työ maistu, niin on ihan suotavaa jäädä pahnoille pötkölleen.
Pirun houkuttelemia ovat, eläinkin sen tietää, ettei makaavan kissan suuhun hiiri tule.
Naapuri onnistui saamaan tänä vuonna suuren sadon, ja meidän tilalla pilaantui osa viljasta ja yksi lehmäkin kuoli poikimiseen. Ilmoitanko kirkkoherralle noituuden harjoittamisesta, kuulin keväällä joella pyykkiä pestessä puhuneen henkiolennoistakin. Pahan silmän on selvästi asettanut meidän tilan ylle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä joka lauantaiehtoo piiskaan koko väen mitä talossa on, pienimmästä isoimpaan, ja koirat kans. Näin teki isäkin aikoinaan, ja sen isä.
Piiskaatko nyt isäsi, vai piiskaako isäsi vielä sinut?
Vierailija kirjoitti:
Naapuri onnistui saamaan tänä vuonna suuren sadon, ja meidän tilalla pilaantui osa viljasta ja yksi lehmäkin kuoli poikimiseen. Ilmoitanko kirkkoherralle noituuden harjoittamisesta, kuulin keväällä joella pyykkiä pestessä puhuneen henkiolennoistakin. Pahan silmän on selvästi asettanut meidän tilan ylle.
Käytä tieto puheista hyväksesi viisaasti. Nyt voit naittaa käsipuolen tyttäresi naapurisi salskealle pojalle, vieläpä ilman että joutuisit maksamaan myötäjäislehmän, joten lehmän menetys ei kaiken kaikkiaan iso ole, ja huomaat myös että vaitiolosi takaa sen, että pahasilmä häviää tilasi yltä. Hyvää jatkoa!
Aallon pihasta kuului aamulla outoa kolinaa, ja kun menin katsomaan, siellä se poliisi taas seisoi paperit kädessä. Oli kuulemma tullut tarkastamaan, onko talossa rippikoulun käynyt poika jo pestissä. Ja kun ei ollut, niin määräys tuli saman tien: rengiksi Mäntylään vuodeksi.
Emäntä istahti penkille kuin jalat olisivat pettäneet. Sanoi, että poika on juuri vasta miehen mittaan kasvanut ja jo olisi pitänyt jäädä taloa auttamaan. Mutta ei auttanut rukous eikä ruikutus, poliisi vain totesi, että ilman palvelusta poika luetaan irtolaiseksi.
Poika itse katsoi maahan, aivan kuin olisi hävennyt vaikka ei mikään hänen vikansa ollut. Pani vaatteen nyyttiin, taputti koiraa viimeisen kerran ja lähti. Ei pyytänyt ketään saattamaan. Tie vain nielaisi hänet, kun poliisi ja Mäntylän isäntä kulkivat perässä.
Illalla emäntä sanoi minulle, että hiljaiselta tuntuu nyt koko pirtti. Mutta parempi se näin, sanoi, kuin että poika olisi joutunut pakkotyöhön. Sellainen se laki on ja toteltava on.
Talollinen Heikki Miettinen oli kuulemma mennyt niin kovin velkoihin, että oli jo myynyt kaiken irtaimiston ja puolet karjastakin. Kun veronkantaja viimein tuli ovelle uhkausten kanssa, isäntä päätti tehdä sen, mitä siihen aikaan tehtiin "viimeisenä keinona": hän vei vaimonsa torille ja ilmoitti myyvänsä tämän velkojen kuittaamiseksi.
Paikalle kerääntyi puoli kylää katsomaan. Joku sanoi ääneen, ettei tämmöinen ole kristillistä, mutta toinen totesi, että "köyhä tekee mitä köyhän täytyy". Lopulta naapurin varakas leskimies tarjosi kolme hopearuplaa, säkin rukiita ja pari kannua viinaa, ja vaimo vietiin uuden miehen matkaan. Kuulemma tämä jopa nyökkäsi itse pienesti, kuin hyväksyen kohtalonsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Piiskaatko nyt isäsi, vai piiskaako isäsi vielä sinut?
Ukkopaha kuoli kiukusta minua piiskatessaan.
Vierailija kirjoitti:
Aallon pihasta kuului aamulla outoa kolinaa, ja kun menin katsomaan, siellä se poliisi taas seisoi paperit kädessä. Oli kuulemma tullut tarkastamaan, onko talossa rippikoulun käynyt poika jo pestissä. Ja kun ei ollut, niin määräys tuli saman tien: rengiksi Mäntylään vuodeksi.
Emäntä istahti penkille kuin jalat olisivat pettäneet. Sanoi, että poika on juuri vasta miehen mittaan kasvanut ja jo olisi pitänyt jäädä taloa auttamaan. Mutta ei auttanut rukous eikä ruikutus, poliisi vain totesi, että ilman palvelusta poika luetaan irtolaiseksi.
Poika itse katsoi maahan, aivan kuin olisi hävennyt vaikka ei mikään hänen vikansa ollut. Pani vaatteen nyyttiin, taputti koiraa viimeisen kerran ja lähti. Ei pyytänyt ketään saattamaan. Tie vain nielaisi hänet, kun poliisi ja Mäntylän isäntä kulkivat perässä.
Illalla emäntä sanoi minulle, että hiljaiselta tuntuu nyt koko pirtti. Mutta parempi se näin, sanoi, kuin että poika olisi
Kuinka niin vanha poika vielä kotona oli, taisi olla oikea peräkamaripoika. Meidän pojat kaikki laitettu rengeiksi kun 7 vuotta ovat täyttäneet, paitsi toope poika vasta 8-vuotiaana.
Oon kuullu, että nykyjään on ihan vallan tavanomaista, että ollaan laiskoja. Ihan Minja rouvan kuulin semmoista sanovan. Talikkoon ja yleensäkin töihin tarttuminen on vapaaehtoista. Jos ei työ maistu, niin on ihan suotavaa jäädä pahnoille pötkölleen.