Myyjät! Kuinka tiedätte, onko alkoholin ostaja välittämässä sitä alaikäiselle?
Kysymys otsikossa. Onko tullut tällaisia tilanteita vastaan, että olet jättänyt myymättä? Kuinka ostaja on suhtautunut?
Kommentit (10)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sen huomaa kun kädet tärisee ja pälyilee ympärilleen eikä katso silmiin.
Miksi kenenkään kädet tärisisi sen takia, että ostaa täysi-ikäisenä alkosta viinaa? Ei se laitonta ole.
Itse suostun hakemaan teineille vain kaljaa. Niin kokemattomia, ettei ne osaa viinaa juoda. Tyhjentävät pullon liian nopeasti.
No en tiedä, mutta kiusallani seurasin jotain minulle v*ttuillutta tuntematonta ämmää Alkossa eivätkä suostuneet myymään hänelle, kun en näyttänyt henkkareita vaan vilkuttelin kaupan ovelta.
Nykyään käsken alaikäisen tyttöni mennä autoon odottamaan, kun käyn alkossa ostamassa viiniä ruokakauppareissulla viikonlopun ateriaa varten. Kerran erehtyi tulemaan matkaan, niin minulle ei viiniä myyty. Olin kyllä suunnattoman hämmästynyt, koska harvoimpa teinit mitään laatuviiniä juotavaksi tilaa. Muutenkin tilanne oli todella nolo, koska ei ollut tullut mieleen, että lapsen kanssa ei saa käydä alkossa.
Harvemmin myyjä sitä mistään voi sanoa. Tietty on selviä merkkejä, kuten ne kakarat odottamassa kaupan ulkopuolella tai jopa kassojen lähellä, ja pälyilevät tiettyä ostajaa. Tai jos ovat käyneet kauppaansa jossain siinä liian näkösällä, ja kauppias on nähnyt tämän ennen ostoksille tuloa.
No en kai mä nyt sitä tässä kerro! :D
Sanotaanko ympäripyöreästi vaikka niin, että ihmiset käyttäytyvät samankaltaisissa tilanteissa melko samanlaisesti, jos joku käyttäytyy poikkeavasti se "pistää silmään". Kun jokin pistää silmään, kannattaa tarkistaa pari asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Tuo kyllä kuulostaa enemmänkin krapulalta
No kerran epäilin ja soitin vartijalle että käytkö kurkkaamassa ovella että onko siellä teinejä odottelemassa hakijaa. Olihan siellä ja nämä järjenjättiläiset vielä pälättivät siellä kovaan ääneen että "Joko se X tulee, mitä se sulle tuo, muistitko pyytää ostamaan myös röökiä" jne.
Ainiin, ja kiitos niille asiakkaille jotka vasikoi, olette parhaita! :) Ihan oikeasti, suurin osa ei uskalla tehdä oikein mitään jos näkee väärinkäytöksiä kaupassa, mutta aina on kourallinen näitä reippaita ja rohkeita. Kiitos että puututte!