Miksi kukaan haluaa asua Oulussa?
Tämä on ihan kamala paikka. Muutan takaisin etelään heti kun pääsee. Keskusta on ihan kamala, pirstaloitunut, kun Valkea tuli ihan väärään paikkaan. Oululaiset eivät osaa ajaa, esim. liittyä motarille jne. Jos tiellä on kaksi kaistaa samaan suuntaan ja toinen antaa tietä jalankulkijalle, niin toinen ajaa taatusti päälle viereiseltä kaistalta. Etelässä ei näin urpoja kuskeja hevillä löydä. Bussikuskit on norsut vtulla koko ajan, tervehtiä ei osata.
Oulussa tuulee aina, on huono keli. Surkeita kauppoja, nytkin kun Stocka lopetti niin keskusta on jotenkin ontto. Ravintolat on persiistä, paria poikkeusta lukuunottamatta.
Eipä tällä kaupungilla paljon ylpeillä voi. En tajua miten jotkut viihtyy täällä muutamaa vuotta pitempään. Minäkin otan hatkat heti kun valmistun (tähän voin vielä sanoa, että Oulun lääkis se vasta surkea paikka onkin, surkea opetus, aivan liian isot ryhmät, pienet tilat, toimenpiteitä ei pääse tekemään lainkaan tarpeeksi jos juurikaan, en voi suositella kenellekään, hakekaa ihmeessä Tampereelle, Turkuun tai Hesaan jos lääkistä mietitte).
Onneksi on loma jonka voin viettää muualla. Takaisin ankeaan Ouluun sitten elokuussa.
Kommentit (64)
Helsinkiläisillä on kamalaa ihan kaikkialla paitsi Helsingissä. Kun taas itse en Helsingissä halua asua, satunnaiset työmatkat sinne kestän. Likainen, kiireinen ja kallis kaupunki.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset on Oulussa jotenkin tiukkoja ja suvaitsemattomia. Vain se oma elämäntapa on hyvä, muita karsastetaan. En haluaisi asua Oulussa.
Oululaiset toden totta ovat sisäänpäinkääntynyttä väkeä. Täällä ei tervehditä, ei edes katsota päin, vaan vältellään viimeiseen saakka katsekontaktia (nykyäänhän se on jo sallitumpa kun voi tuojottaa kännykän ruutua, mutta jo ennen älylaitteiden yleistymistä). Ei päiväkodin pihalla (toiset vanhemmat), ei harrastuspaikoissa, ei missään. Kaikki naapuritkaan ei tervehdi eivätkä ole näkevinään, vaikka on tässä jo 15 vuotta lähekkäin asuttu.
Lisäksi Oulusta puuttu vetonaula, jonka takia tänne kannattasi turistina tulla. Toripolliisi kun on nähty aika pian.
Vierailija kirjoitti:
Helsinkiläisillä on kamalaa ihan kaikkialla paitsi Helsingissä. Kun taas itse en Helsingissä halua asua, satunnaiset työmatkat sinne kestän. Likainen, kiireinen ja kallis kaupunki.
Ei se silti Oulua pelasta. Tampere on ainoa hyvä Suomen isoista kaupungeista.
En ymmärrä miten kukaan haluaa asua pk-seudulla lian ja töykeiden ihmisten seassa. Niin ja vieläpä ahtaasti. Helsingistä saat 200 000 yksiön, Oulusta omakotitalon.
Vierailija kirjoitti:
En oo ikänä nähäny Oulussa poroa. Kyllä pohojosempaan täytyy lähtiä.
Mä taas olen nähnyt niitä huomattavasti etelämpänä, Hämeenlinnassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskon kyllä, että jossain poronnussijoiden keskellä on kurja asua.
No ei ne porot heti kehä kolmosen jälkeen ilmesty.
Meinaatko, että Oulu on heti kehä-3:n jälkeen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se silti Oulua pelasta. Tampere on ainoa hyvä Suomen isoista kaupungeista.
Tampere on jees mut siel on hirvee työttömyys, silti semikova hintataso. Hesas on duunit. Ite en treelle muuttas vaik kiva kaupunki onki. Etenki jatkuvan työttömyyden takia.
Itse Oulussa ja Tampereella sekä Helsingissä asuneena voin sanoa, että eipä se ole oikein kummoista missään. Kaikissa kaupungeissa on asumisen hyvät ja huonot puolet. Oulussa on hyvää edullisuus suhteessa kaupungin kokoon ja palveluihin, mutta miinuksena on ihmisluonne, jolle on ominaista pieni kankeus ja kapeakatseisuus (isän autolla baarissa=turpaan). Tampere on taas puolestaan epäkäytännöllinen maantieteellisen sijoittumisensa vuoksi. Kulkeminen töihin keskustaan on hankalaa. Ihmiset asuvat (kaikki normaalit) keskustan ulkopuolella. Helsingissä joudut asumaan ahtaasti ja kalliisti tai jossakin kauheassa lähiössä tai kaukana keskustasta, ellet sitten ole rikas. Plussana tietenkin Helsingin tarjonta palveluissa ja kulttuurissa ja keskusta muutenkin.
Asun pk-seudulla ja olen kotoisin muualta P-Pohjanmaalta ja Ouluun minua ei saisi muuttamaan kirveelläkään. Tässä muutama syy jo aiemmin mainittujen jurojen ja kyräilevien paikallisten lisäksi:
- joka nurkan takaa hyökkäävän sukulaiset ja entisen elämän tutut, joiden kanssa ei kiinnosta olla tekemisissä (tutut muuttaneet pikkupaikkakunnalta "suureen ja mahtavaan" Ouluun)
- tehtaiden paha haju (haistelen 100 kertaa mieluummin Meiran tehtaan tuoksua Helsingissä)
- bensalenkkareita suhteessa väestöön todella paljon ja muistuttavat olemassaolostaan kerta toisensa jälkeen, kun norkoilevat Valkeassa jahtaamassa teinityttöjä.
Oulussa tuulee aina. Minäkin haluaisin täältä etelämmäs muuttaa. Kotoisinkin olen täältä. Mutta on täällä lämpimämpää kuin Sodankylässä tai Kainuussa, jotka oli toiset vaihtoehdot.... Ihan Etelä-Suomessa olisi kesä melkein kaksi kuukautta pitempi kuin täällä: kuukausi aiemmin alkaisi ja jatkuisi kuukauden pitempään... Oulu on kyllä sopivan kokoinen, täällä voi pyöräillä joka paikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Oululaiset toden totta ovat sisäänpäinkääntynyttä väkeä. Täällä ei tervehditä, ei edes katsota päin, vaan vältellään viimeiseen saakka katsekontaktia (nykyäänhän se on jo sallitumpa kun voi tuojottaa kännykän ruutua, mutta jo ennen älylaitteiden yleistymistä). Ei päiväkodin pihalla (toiset vanhemmat), ei harrastuspaikoissa, ei missään. Kaikki naapuritkaan ei tervehdi eivätkä ole näkevinään, vaikka on tässä jo 15 vuotta lähekkäin asuttu.
Missäpäin Oulua asut? Heinäpäässä en tunnista tätä, rento ja boheemi asuinalue. Meidän talossa kaikki tervehtii toisiaan.
Oulun lääkikseen menee se porukka joka ei pääse Helsingin yliopistoon eli ylijäämä.
Oulu on kotikaupunkini ja viihdyn täällä. Töitä vain vaikea löytää. En haluaisi muuttaa Helsinkiin tai pääkaupunkiseudulle jossa ei ole turvallista matkustaa julkisilla ja milloin tahansa voi joku lyödä vasaralla päähän. Vuokra-asunnot pääkaupunkiseudulla ylihinnoiteltuja ja huonokuntoisia. Ihan sama tervehtiikö bussikuski kunhan osaa ajaa eikä käy matkustajiin käsiksi kuten Helsingissä on yleistä.
Olenkohan jotenkin vääränlainen ihminen. Asuin 30 vuotta Oulussa ja nyt 20 vuotta Helsingissä. Kummassakin kaupungissa ihmiset on samanlaisia. On ystävällisesti hymyileviä ja jurottajia. Toki Helsingissä on enmpi palveluja, koska pääkaupunkiseudulla on enmpi ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Asun pk-seudulla ja olen kotoisin muualta P-Pohjanmaalta ja Ouluun minua ei saisi muuttamaan kirveelläkään. Tässä muutama syy jo aiemmin mainittujen jurojen ja kyräilevien paikallisten lisäksi:
- joka nurkan takaa hyökkäävän sukulaiset ja entisen elämän tutut, joiden kanssa ei kiinnosta olla tekemisissä (tutut muuttaneet pikkupaikkakunnalta "suureen ja mahtavaan" Ouluun)
- tehtaiden paha haju (haistelen 100 kertaa mieluummin Meiran tehtaan tuoksua Helsingissä)
- bensalenkkareita suhteessa väestöön todella paljon ja muistuttavat olemassaolostaan kerta toisensa jälkeen, kun norkoilevat Valkeassa jahtaamassa teinityttöjä.
Onneksi pääkaupunkiseudulla ei ole maahanmuuttajia, heidän tekemiöän seksuaalirikoksia tai joukkotappeluita. Oulusta puuttuu myös Ramadanin päättymisen kunniaksi järjestetyt alennusmyynnit kuten Itiksessä on.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on ihan kamala paikka. Muutan takaisin etelään heti kun pääsee. Keskusta on ihan kamala, pirstaloitunut, kun Valkea tuli ihan väärään paikkaan. Oululaiset eivät osaa ajaa, esim. liittyä motarille jne. Jos tiellä on kaksi kaistaa samaan suuntaan ja toinen antaa tietä jalankulkijalle, niin toinen ajaa taatusti päälle viereiseltä kaistalta. Etelässä ei näin urpoja kuskeja hevillä löydä. Bussikuskit on norsut vtulla koko ajan, tervehtiä ei osata.
Oulussa tuulee aina, on huono keli. Surkeita kauppoja, nytkin kun Stocka lopetti niin keskusta on jotenkin ontto. Ravintolat on persiistä, paria poikkeusta lukuunottamatta.
Eipä tällä kaupungilla paljon ylpeillä voi. En tajua miten jotkut viihtyy täällä muutamaa vuotta pitempään. Minäkin otan hatkat heti kun valmistun (tähän voin vielä sanoa, että Oulun lääkis se vasta surkea paikka onkin, surkea opetus, aivan liian isot ryhmät, pienet tilat, toimenpiteitä ei pääse tekemään lainkaan tarpeeksi jos juurikaan, en voi suositella kenellekään, hakekaa ihmeessä Tampereelle, Turkuun tai Hesaan jos lääkistä mietitte).
Onneksi on loma jonka voin viettää muualla. Takaisin ankeaan Ouluun sitten elokuussa.
Oulun lääkiksen liian suuret ryhmäkoot ovat olleet tiedossa jo vuosia. Oma häpeä jos ei osaa hakea tietoa koulusta mihin hakee.
http://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/laaketieteen-opiskelijat-osoittavat-m…
Olen asunut Oulussa kymmenen vuotta aikuisiällä ja kyllä täällä viihtyy. Se on itsestä kiinni minkälaisilla ihmisillä ympäröi itsensä. Minä tunnen enimmäkseen vain rentoja, positiivisia, hauskoja oululaisia. Korkeasti koulutettuja. Luonnonläheisiä. Onhan täällä epämiellyttäviäkin ihmisiä, mutta niin on joka kaupungissa.
Tykkään merestä ja kaupungin edustan saarista. Pikisaaren puutalot, Nallikarin upea rantamaisema, hyvät pyöräilyreitit ja luonto lähellä. Asun itse Heinäpään ja keskustan välimaastossa. Täällä on turvallista, koirien kanssa on kiva lenkkeillä valoisina kesäöinä.
Kulttuuritarjontaa ja kivoja tapahtumia on ympäri vuoden. Helsinkiin pääsee lentäen tunnissa edullisesti, halvimmillaan 25 eurolla.
Ainoat huonot puolet minusta on keskustan tyhjät liiketilat (kiitos Valkean) sekä tehtaiden häiriöpäästöt, mutta niitä haistan onneksi vain muutaman kerran vuodessa.
En ole havainnut mitään erityistä tuulisuutta. Olen Helsingistä kotoisin ja saman verran sielläkin tuulee. Merenrantakaupungeissa om tapana tuulla. Oulussa on kaunis, luminen talvi, mikä miellyttää enemmän kuin musta maa ja räntäsateet. Kesäkin on ollut tänä vuonna parempi kuin pk-seudulla. Juuri äskettäin oli n. viikon putki aurinkoista ja lämmintä säätä (23-25°C).
Totta. Pakosti tullut asuttua pariin otteeseen. Ei ole ikävä. Liian tuulista kylmää ja tasaista. Tykkään vaihtelevasta maastosta.