Nuorena en koskaan palanut
Oletteko huomanneet kuinka polttavaksi Suomen aurinko on muuttunut 10 viime vuoden aikana? Olen tummatukkainen, helposti ruskettuva ja lapsena en palanut koskaan, nuorenakin vain pari kertaa. Mutta nyt aikuisena palan ihan jatkuvasti jos en laita 30 tai 50 suojakerrointa. Ilman rasvaa palan jo 5 tai 10 minuutissa ☹ Rasittavaa kun joutuu aina rasvaamaan ihoa...Jatkuvasti saa varoa aurinkoa. Huolettomuus ja auringosta nauttiminen on menneen talven lumia. Olenkohan jotenkin herkistynyt auringolle, onko muilla samoja kokemuksia?
Kommentit (5)
Oon itse puoliksi israelilainen, ja mun iho kesti lapsena tosi hyvin aurinkoa ulkomaillakin ja rusketuin hyvin. Nykyään palan Suomessakin helposti ja nopeasti. Ei se johdu mistään auringonpaisteen muutoksista, vaan vanhenemisesta. Nuoren iho kestä paremmin aurinkoa ja joskus varmaan myös ruskettuu paremmin.
Älkää ihmiset käyttäkö niitä rasvoja, niistä tulee syöpä. Kaikki kemikaalit imeytyy ihon läpi vereen. Niiden markkinat on miljardiluokkaa joten totuus siitä että syövät ja rasvojen myynti on kulkeneet käsi kädessä tulee vasta myöhemmin julki.
En ole havainnut eroa.
En myöskään suojaa itseäni mitenkään.
Eikö uv säteilyn määrä ole ennemminkin vähentynyt viime vuosikymmenien aikana. Nykyisin kun kaikki otsonikatoa aiheuttavat aineet on kielletty ja poistuneet käytöstä. Otsoniaukoista vouhotettiin silloin viime vuosituhannen puolella enemmänkin. Vähän samalla tapaa kuin ilmaston lämpenemisestä nykyisin.
Saitkohan sä lapsena vähän enemmän aurinkoa jo alkukesästä? Tällöin ihollesi on jo tullut hieman rusketusta suojaksi, joten se ei pala niin herkästi. Ei ole ihan harvinaista, konttorirotta altistuu auringolle vähemmän kuin peruskoululainen.