Sivut

Kommentit (9415)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vähän omitui8nen kysymys, mutta liittyy identiteettini. Toinen vanhemmista on pohjalainen ja toinen perimältään karjalainen( äidin vanhemmat olivat evakkoja). Olen siis jo melkein 50v. Olen asunut lapsuuteni rannikolla ja kokenut aina olevani jotain muuta kuin pohjalainen. En kehtaa kellekkään sanoa olevani enemmän karjalainen. En koe mitään samaistumista pohjalaisiin naisiin, olen enemmän karjalan-mummuni kaltainen. Noloa?

Ei ole mitään noloa.
T. Hämeessä asuva savolainen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Kuuluuko nenän kautta olla vaikeampi hengittää kuin suun kautta? Tuntuu ettei happea saa yhtä helposti, ja jos hengittää nenän kautta pitkään, on tarve saada paremmin happea ja pitää vaihtaa suuhengitykseen. Mulla on varmaan aina ollut näin, ja vasta nyt tuli mieleen, onko kaikilla sama juttu.

Miten teillä menee? Äänestäkää:

ylänuoli = nenän kautta on vaikeampi hengittää kuin suun kautta

alanuoli = nenän kautta on vähintään yhtä helppo hengittää kuin suunkin kautta

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Pitääkö uunivuoka voidella (tai laittaa leivinpaperi), kun lämmittää uunissa (valmis)kananugetteja? Paketin ohjeessa käsketään vain levittämään nugetit uunivuokaan. Voiko ne laittaa vuokaan ilman voitelua/leivinpaperia?

Tee kuten ohjeessa. Ei tarvi voitelua tai paperia.

Vierailija

Itämeressä on vuorovesi, mutta sen vaihtelukorkeus on hyvin pieni, koska Itämeri on matala, pieni ja lähes suljettu merialue. Ja vaikka Itämeren yhteys Pohjanmereen olisi parempikin, se ei lisäisi mainittavasti vuoroveden vaihtelua, sillä Juutinrauman länsipuolellakin on vuorovesi vähäinen.

Vierailija

Jos joutuu koronan takia sairaalaan tilapäispaikalle, sellaiselle joka on perustettu kasvaneen tarpeen takia, pysyykö siellä oma kallis kännykkä turvassa? Normaaleissa sairaalahuoneissa on lukittavat kaapit, miten on tilapäistiloissa? Entä jos en pysty itse pitämään itse yhteyttä läheisiini, annetaanko sairaalasta läheisilleni mitään tietoa voinnistani jos olen perheetön? Onko tiedusteluihin edes aikaa vastata? Jos tietoihini on merkitty joku läheisin omainen, annetaanko hänelle tarvittaessa tietoa voinnistani?

Entä jos täysi-ikäisyyden juuri saavuttanut henkilö tai MT-potilas joutuu koronapotilaaksi eikä tietojenluovutusvaltuutusta ole huomattu tehdä tai sellaista ei löydy, saavatko edes hänen vanhempansa tai muu läheisin ihminen mitään tietoa hänen voinnistaan? Suomessa on käsittämättömän tiukka yksityisyydensuoja.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän omitui8nen kysymys, mutta liittyy identiteettini.
Toinen vanhemmista on pohjalainen ja toinen perimältään karjalainen( äidin vanhemmat olivat evakkoja). Olen siis jo melkein 50v. Olen asunut lapsuuteni rannikolla ja kokenut aina olevani jotain muuta kuin pohjalainen. En kehtaa kellekkään sanoa olevani enemmän karjalainen. En koe mitään samaistumista pohjalaisiin naisiin, olen enemmän karjalan-mummuni kaltainen. Noloa?

Ei ole mitään noloa.

Kiitos. Minulle on aina naurettu, ettei kannata mitään, kun kuitenkin aina munaan itseni. Opetettiin, että kannattaa hävetä itseään, ettei ylpisty. Jos sanoisin tai ilmaisisin, että minkälainen oikeasti olen, vanhempani häpeäisivät silmät päästään. En tiedä, voiko tälläisestä päästä ikinä yli.

Vierailija

Mikä vaikuttaa eniten veneen merikelpoisuuteen? Onko kyse painosta vai pituudesta vai mistä? Olen kiinnostunut venetyypistä jota kai sanotaan retkiveneeksi (ehkä?), siis sellainen hidas putputtelija jossa on yleensä aina sisämoottori ja jolla lätkytellään leppoisaa tahtia saaristossa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän omitui8nen kysymys, mutta liittyy identiteettini.
Toinen vanhemmista on pohjalainen ja toinen perimältään karjalainen( äidin vanhemmat olivat evakkoja). Olen siis jo melkein 50v. Olen asunut lapsuuteni rannikolla ja kokenut aina olevani jotain muuta kuin pohjalainen. En kehtaa kellekkään sanoa olevani enemmän karjalainen. En koe mitään samaistumista pohjalaisiin naisiin, olen enemmän karjalan-mummuni kaltainen. Noloa?

Ei ole mitään noloa.

Kiitos. Minulle on aina naurettu, ettei kannata mitään, kun kuitenkin aina munaan itseni. Opetettiin, että kannattaa hävetä itseään, ettei ylpisty. Jos sanoisin tai ilmaisisin, että minkälainen oikeasti olen, vanhempani häpeäisivät silmät päästään. En tiedä, voiko tälläisestä päästä ikinä yli.

Kahdesta viimeisestä virkkeestä tuli heti mieleen vastaus: sinä voit, kun opit että vanhempiesi mielipiteet ovat kuin kenen tahansa mielipiteet: jokaisella on omansa. Sinä voit ja sinun kannattaa rakentaa omaa identiteettiäsi, heillä on omansa.

Vierailija

vastuun pakoilijat kirjoitti:
miksi hallitus tai eduskunta ei tehnyt mitään 2.kk sitten emme olisi tässä tilanteessa

Hallitus ja eduskunta ovat työskennelleet asian kanssa koko ajan. Tilanne on koko maailmalle uusi ja yksikään maa ei pelastu tältä luonnonvoimalta. Tilanne kiteytyy siihen, saadaanko tehohoitoa vaativien ja tehohoitopaikkojen / hengityskoneiden määrä toimivaan suhteeseen. Tässä meidän hallituksemme on toiminut esimerkillisen hyvin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Minulla on Open Office, ja haluaisin lähettää Microsoft Officea (joku suht' uusi versio) käyttävälle tutulleni tekstitiedoston. Mikä olisi todennäköisimmin yhteensopiva tiedostomuoto?

PDF

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Masturboivatko eläimet?

Kyllä. Ainakin joillain koirilla voi olla tapana nylkyttää esim. tyynyä "loppuun asti".
Nylkyttäminen voi olla masturbointia, mutta usein myös pyrkimys toisen alistamiseen.
Miksi tässä sanotaan karhua nylkyttäväksi otukseksi? Eihän tuo mitään masturbointia ole, vaan karhua kutittaa ja se siksi hankaa itseään maata vasten? https://www.youtube.com/watch?v=hJ78lGrR4hc
Videon opetus: Ei pidä hermostua vaikka kutina yllättäisi kesken herkkuhetken. 😄

Vierailija

Miten paljon Suomessa on ihmisiä, jotka eivät seuraa uutisia - joilla ei ole nettiä eikä televisiota ja jotka eivät lue juuri lehtiäkään - ja siten ovat pihalla esim. koronasta?

Vierailija

Aina sanotaan, että ruokalusikallinen on 15 ml, mutta harva ruokalusikka taitaa olla niin iso?

Mitä ruokalusikallisella siis resepteissä tarkoitetaan OIKEASTI? Ruokalusikan verran vai 15 ml? Kumpaa reseptien tekijät yleensä tarkoittavat? Mittaavatko he lusikoilla, vai mitalla ja reseptiin muuntavat ruokalusikoiksi?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Jos identtisista kaksosmiehistä toinen on homoseksuaalinen, niin on onko se toinenkin sitä vai voiko hän olla hetero?
Identtiset kaksoset voivat olla eri tavalla suuntautuneita. Yksi mahdollinen selitys on, että he altistuvat kohdussa eri määrälle hormoneita.

Kysymyksestäsi tuli mieleen video, jossa esiintyy identtisiä kaksosia:

https://m.youtube.com/watch?v=ijnxTg2Uky8

Siinä on yhdet veljekset, joista toinen on homo ja toinen on hetero.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vähän omituinen kysymys, mutta liittyy identiteettini. Toinen vanhemmista on pohjalainen ja toinen perimältään karjalainen( äidin vanhemmat olivat evakkoja). Olen siis jo melkein 50v. Olen asunut lapsuuteni rannikolla ja kokenut aina olevani jotain muuta kuin pohjalainen. En kehtaa kellekkään sanoa olevani enemmän karjalainen. En koe mitään samaistumista pohjalaisiin naisiin, olen enemmän karjalan-mummuni kaltainen. Noloa?

Ei tuossa ole mitään ihmeellistä ja noloa. Lapsi sosiaalistetaan perheen kulttuuriin ensiksi. Siten voit ihan hyvin kasvaa pohjalaisessa kulttuurissa ja sopeutua siihen, mutta identifioitua kotisi vallitsevaan kulttuuriin, joka on karjalainen.

Hyvin yleistä myös on että samastutaan enemmän juuri äidin (ja äidinäidin) kulttuuriin, koska naisen rooli suomalaisessa kodissa on usein merkittävä. Joko ihan konkreettisten asioiden kautta, kuten että äidit ja mummit viettävät lasten kanssa enemmän aikaa, juttelevat ja kasvattavat enemmän, naiset myös hoitavat kotia, määrävät siten kodin kulttuurista, ruoka- ja tapakulttuurista.

Jos isä on vähemmän kotona ammatin, harrastusten, avioeron tms. takia, äidin vaikutus vahvistuu.

Suomessa on näkynyt ihan näihin päiviin asti hyvin selkeä kulttuurinen (ja kielellinen) jako länteen ja itään. Lännessä on oltu enemmän länsimaisia ja yksilökeskeisiä, idässä on vallinnut yhteisöllisempi kulttuuri. Ehkä lapsena on helpompi identifioitua itäiseen yhteisölliseen kulttuuriin myös kulttuuriin luonteen takia.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat