Typerien ja nolojen kysymysten ketju---Kysy mitä vain, muut vastaavat ilman veetuilua.
Minä voin aloittaa. Voiko hierojalle mennä ilman lihasjumeja ihan vaan nautiskelemaan? Mitä hierojat ajattelvat pehmeälihaksisista hierottavistaan? "V...u mitä tääkin tuli mun aikaani tuhlaamaan"? Ja juu, tätä oon miettinyt jo vuosia.
Kommentit (18397)
Mitä tehdä, jos on johonkin aiheeseen niin paljon sanottavaa, ettei jaksa sanoa mitään?
Mistä voi saada apua sosiaaliseen ahdistukseen?
Vierailija kirjoitti:
Mistä voi saada apua sosiaaliseen ahdistukseen?
Minä olen saanut siihen apua psykoterapiasta johon päädyin masennus- ja ahdistusoireiden takia. Olo oli niin paha ja oireet sekä mm. juuri sos. ahdistus rajoittivat elämääni niin paljon että sain työterveyslääkärin kautta lähetteen julkisen puolen mielenterveyspuolelle josta sain "nimet paperiin" Kela-terapian hakemista varten.
Fyysisiin oireisiin lääkäri voi määrätä myös joitain lääkkeitä, mutta näin maallikkona koen hyötyneeni terapiasta paljon enemmän kuin niistä beetasalpaajista joita minulle jossain vaiheessa määrättiin.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tehdä, jos on johonkin aiheeseen niin paljon sanottavaa, ettei jaksa sanoa mitään?
Silloin kannattaa kuunnella muitakin, voi tulla uusia näkökulmia asiaan. Jos on jostain asiasta hyvin perillä, niin usein saa ilmaistua kantansa hyvinkin tiiviisti, sitten voi tarkemmin perustella, jos muut kysyy.
Vierailija kirjoitti:
Mikäli viittaat nettikeskusteluun niin tekisi mieli sanoa että jätä sikseen. Ihmisillä on tapana pitää omista näkemyksistään tiukasti kiinni, jopa silloin kun vastassa on alan ammattilainen. Lisäksi nettikeskusteluista tulee useimmille keskimäärin pahempi olo kuin live-keskusteluista.
Livenä taas rohkaisisin keskustelemaan, koska kasvokkain keskustelu on ihmiselle luontaista ja usein tyydyttävää. Voihan sitä aina sanoa että puheenvuoro nyt lähinnä raapaisee pintaa.
Toki kannattaa pohtia mitä ajatustenvaihdosta haluaa irti: jos tarkoituksesi on paasata toiselle totuutta, varaudu siihen ettei hän arvosta luentoasi tai asennettasi. Jos taas olet valmis keskustelemaan ja esittämään varmasti oikeiksi tietämiäsi asioita toiselle kohteliaaseen tyyliin, tilanne sujuu yleensä helpommin.
Vierailija kirjoitti:
Miten löytäisi laadukkaan ja vastuuntuntoisen rakentajan/rakennusporukan omakotitalon rakentamiseen? Taloissa on nykyään käsittämättömän paljon perustason virheitä jotka vaikuttavat olevan ihan puhtaasti puuttuvan ammattitaidon merkkejä. Mistä tunnistaa tai millä menetelmillä voi värvätä asialliset raksailijat?
Tämä on oikeasti hankalaa. Jos joku tuttu on rakentanuttanut talon, niin heiltä voi saada vinkkejä. Samoin jos ystäviä on rakennusalalla, niin voi saada apua. Tämän vuoksi moni päätyy itse rakentamaan, kun itselle tekee, niin tekee priimaa. Se, että amatööri opiskelee jonkun asian ja tekee itse, on yleensä paljon parempi kuin paska työmies. Ammattimies tekisi 10 kertaa nopeammin ja 10 kertaa paremmin, mutta mistä ammattimiehen löytää?
Tiedättekö salanimellä kirjoittaneita kirjailijoita?
Vierailija kirjoitti:
KAsvaako silvotun naisen hävyssä karvoja, vai vaurioituuko iho niin laajalta alueelta ettei karvoja kasva?
Luulisin että ne silvotut kohdat eivät ole niitä, joissa karvaa kasvaa yleensäkään. Mutta vaikea sanoa, koska niissä maissa, joissa silpomista tehdään, poistetaan myös alapäästä kaikki karvat säännöllisesti.
Vierailija kirjoitti:
Miksi monet kuvittelevat koko maailman tietävän, että Suomi kuuluu suuriin jääkiekkomaihin ja että koko maailma seuraa jääkiekon mm-kisoja?
Sitä kutsutaan etnosentrismiksi. Eli näet kaiken oman kulttuurisi kautta.
Suomessa jääkiekko on iso juttu, joten monet kuvittelevat että se on iso juttu muualla. Samalla lailla Iso-Britanniassa ja sen entisissä alusmaissa kriketti on valtaisa urheilulaji ja yksi maailman top10 lajeista -- mutta kuinka moni meistä suomalaisista tietää siitä yhtään mitään?
Vierailija kirjoitti:
Irtoaako lihaksista hieronnassa jotain kuona-aineita? Näin olen kuullut puhuttavan. Mitä ne oikein on? Meneekö ne maitoon jos sattuu silloin imettämään?
Keho poistaa kuona-aineet ihan itse luonnollisesti eli osana keuhkojen, maksan, munuaisten ja paksusuolen toimintaa.
Sen lisäksi kehon kudoksiin voi jäädä nestettä, joissa voi olla pieniä määriä kuona-aineksi kenties nimitettävää ainesta. Hieronta voi aktivoida imujärjestelmää, joten sitä kautta virtsassa poistuu noita minimaalisia kuona-aineita.
Jos et sairasta mitään imusuonistoon liittyvää sairautta, tuskin noita kuona-aineita kehossa on paljoakaan. Ja kuten sanottu, ne poistuvat munuaisten kautta virtsaan, joten en näe miten ne edes pääsisivät äidinmaitoon. Sinnehän päätyy enemmänkin aineet, joita nautitaan suun kautta eli ruoansulatusjärjestelmän avulla.
Vierailija kirjoitti:
Kumpi on vaarallisempaa: 20 kg ylipaino vai säännöllinen, mutta vähäinen tupakointi (esim. yksi aski kuukaudessa)?
Jos puhutaan keskimittaisesta aikuisesta miehestä/naisesta, 20 kg ylipaino on siinä lievän ja merkittävän lihavuuden rajoilla. Toki voi pidemmän ajan kuluessa vaikuttaa terveyteen, mutta koska pelkkä paino ei ole ainoa asia vaan vyötärönympäryksellä ja kehon koostumuksella on tärkeämpi rooli, samoin ruokavaliolla ja muilla elämäntavoilla, ei 20 kg ylipaino ole yleisesti ottaen kovin vaarallista jos muut asiat ovat kunnossa ja geeniperimässä ei ole ongelmia.
Sen sijaan tupakointi on aina riski. Jopa pelkän savun hengittäminen aiheuttaa syöpää, joten "vähäinen" tupakanpolttelu ei tee siitä vaaratonta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi oletetaan, että kaikilla on älypuhelin? En halua sitä, koska en halua jakaa tietojani (ja nyt läppärilläkin olen aina tietyissä asioissa varovainen) enkä etenkään käyttää mobiilipankkia!
Jos olisi pakko hankkia, kuka lähtisi kanssani ostoksille ja opettaisi käyttämään? Ei läheisiä. Oikeasti ei siis ole!
Älypuhelinta ei ole pakko hankkia.
Sinuna en siis lähtisi väkisin ostamaan älypuhelinta, jos et kerran sellaista halua.
En itse käytä älypuhelinta, koska pidän sitä kalliina ja huonona sekä tietoturvariskinä. Ihan olet selvinnyt ilman mobiilipankkeja sun muita. Käytän siis läppäriä.
Vierailija kirjoitti:
Tiedättekö salanimellä kirjoittaneita kirjailijoita?
Tiedän. Esim. George Sand (Amantine Lucile Aurore Dupin), Kristian Korppi (Mika Waltari), sekä Currer, Ellis ja Acton Bell (Charlotte, Emily ja Anne Brontë) ja tietenkin Elena Ferrante, jonka todellista henkilöllisyyttä ei vielä tiedetä.
Miksi Charles ei alunperinkin mennyt naimisiin Camillan kanssa? Siis silloin kun olivat vielä nuoria ja vapaita molemmat. Eikö Camilla jostain syystä kelvannut Elisabethille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Irtoaako lihaksista hieronnassa jotain kuona-aineita? Näin olen kuullut puhuttavan. Mitä ne oikein on? Meneekö ne maitoon jos sattuu silloin imettämään?
Keho poistaa kuona-aineet ihan itse luonnollisesti eli osana keuhkojen, maksan, munuaisten ja paksusuolen toimintaa.
Sen lisäksi kehon kudoksiin voi jäädä nestettä, joissa voi olla pieniä määriä kuona-aineksi kenties nimitettävää ainesta. Hieronta voi aktivoida imujärjestelmää, joten sitä kautta virtsassa poistuu noita minimaalisia kuona-aineita.
Jos et sairasta mitään imusuonistoon liittyvää sairautta, tuskin noita kuona-aineita kehossa on paljoakaan. Ja kuten sanottu, ne poistuvat munuaisten kautta virtsaan, joten en näe miten ne edes pääsisivät äidinmaitoon. Sinnehän päätyy enemmänkin aineet, joita nautitaan suun kautta eli ruoansulatusjärjestelmän avulla.
Kiitos vastauksesta!
Miksi jotkut avaavat ketjuja ja kirjoittavat perään OFFICIAL.
Onko kaikki nyt virallista kun tulee hieno sana perään?
Vierailija kirjoitti:
Miksi jotkut avaavat ketjuja ja kirjoittavat perään OFFICIAL.
Onko kaikki nyt virallista kun tulee hieno sana perään?
Se on yritys saada kaikki aiheesta kiinnostuneet kirjoittamaan samaan aiheeseen jotta keskustelu ei hajaantuisi moneen aloitukseen. Toki voi kyseenalaistaa että pyritäänkö englanninkielisellä termillä johonkin erityisesti, vai onko se vain jostain muualta kopioitu tapa.
Vierailija kirjoitti:
Kumpi on vaarallisempaa: 20 kg ylipaino vai säännöllinen, mutta vähäinen tupakointi (esim. yksi aski kuukaudessa)?
Jostain luin että tupakointi on yllättävän on/off-henkistä mitä riskeihin tulee. Yksikin tupakka päivässä korottaa terveysriskejä merkittävästi, siinä missä ero puolen ja kokonaisen askin välillä per päivä oli suht' pieni. Lisäksi toki nikotiini aiheuttaa nopeasti vahvan addiktion, ja määristä on helppo lipsua. Olen itse tupakoinut parin vuoden pätkän ja en voi suositella kellekään. Lopettaminenkin oli todella tuskaista vaikka tiesikin homman terveydellisen ja taloudellisen typeryyden.
Vierailija kirjoitti:
Miten löytäisi laadukkaan ja vastuuntuntoisen rakentajan/rakennusporukan omakotitalon rakentamiseen? Taloissa on nykyään käsittämättömän paljon perustason virheitä jotka vaikuttavat olevan ihan puhtaasti puuttuvan ammattitaidon merkkejä. Mistä tunnistaa tai millä menetelmillä voi värvätä asialliset raksailijat?
Tärkeää taitaisi olla löytää hyvä vastaava mestari elikkäs vastaava työnjohtaja, henkilö joka on sinun puolella ja valvoo työmaata.
Jos ottaisit hänet talotehtaalta, hän valvoisi vain talotehtaan etua, ja kukaan ei valvoisi sinun etua.
Hänen tulee olla sopimussuhteessa sinuun, ja hän valvoo että rakentaminen tehdään oikein ja laadukkaasti, ja huomaa virheet. Työmaalla olisi paras käydä joka päivä. Tottakai myös palkkio on hänelle maksettava eikä vanhanaikaista kossupullopalkkaa.
Tällaisesta ei taida olla mitään tilastoja, ja pari asiaa vaikuttaa tilanteeseen ratkaisevasti: jos kylmäketjussa on ongelmia tai kuluttajan jääkaapin lämpötila on liian lämmin, mikrobien kasvu kiihtyy helposti. Lisäksi toki vielä ihmisten kehotkin reagoivat eri tavoin. Roskiksista lähes kaiken ruokansa jo vuosien ajan dyykannut biologianopettaja jota haastateltiin taannoin kertoi että hänellä on ollut vuosien aikana vatsa vain pari kertaa löysällä, vaikka noiden tuotteiden kylmäketju oli taatusti jo mennyttä. Ja hän kertoi syövänsä sekä "parasta ennen" että "viimeinen käyttöpäivä" -ruokia, luottaen pääasiassa aistinvaraiseen arviointiin.
Jos tuotteeseen on ehtinyt syntyä liikaa mikrobeja ja/tai niiden erittämiä aineita, syöminen voi olla vaarallista.
Vähän siis ympäripyöreä vastaus, anteeksi siitä. Täyttä varmuutta kuitenkaan ei ole suuntaan tai toiseen. Ainakaan mikään taho ei uskalla suositella päivämäärältään vanhentuneen "viimeinen käyttöpäivä"-ruoan syömistä.