Typerien ja nolojen kysymysten ketju---Kysy mitä vain, muut vastaavat ilman veetuilua.
Minä voin aloittaa. Voiko hierojalle mennä ilman lihasjumeja ihan vaan nautiskelemaan? Mitä hierojat ajattelvat pehmeälihaksisista hierottavistaan? "V...u mitä tääkin tuli mun aikaani tuhlaamaan"? Ja juu, tätä oon miettinyt jo vuosia.
Kommentit (18386)
Kuvittelenko vain, vai onko penkkejä nykyään harvemmassa kuin ennen? Jos on, mikä tähän on syynä?
Kun kaupasta saa sellaisen sämpyläpussin, missä vaikka 10kpl/sämpylöitä per pussi, ja tuotetiedoissa lukee 1 sämpylän kalorit tyyliin 119kcal. Tarkoittaako se sitä yhtä kokonaista sämpylää, ns. pallon muotoista, vai sitä sämpylän siivua eli toista puolta vaan? Toivottavasti joku tajuaa..
Voisiko ihminen syödä päivittäin vaikka suklaamuffinssin, ilman että lihoo, kunhan ei syö enemmän kuin kuluttaa?
voiko elämässä käydä niin, ettei pääse mihinkään töihin, vaikka ei olisikaan mikään nelosen oppilas? voiko vaan käydä niin, että ei missään pääsykokeissa, työhaastatteluissa ym. ole tarpeeksi hyvä? mitäs sitten?
Jos ajatuksena ja toiveena on pysyä samanpainoisena/laihtua, voiko syödä hampurilaista, suklaata, muffinsseja, kakkuja joka päivä lihoamatta, kunhan ei syö yli kulutuksensa? Vai miten ihminen sitten edes oikeasti lihoo? Eli voiko vaikka syödä hampurilaisen joka on n.300kcal (joo, itsekin yllätyin ettei perushampurilaiset hesessä ja mäkissä ole tuon enempää) ja silti olla lihomatta?
Vierailija kirjoitti:
voiko elämässä käydä niin, ettei pääse mihinkään töihin, vaikka ei olisikaan mikään nelosen oppilas? voiko vaan käydä niin, että ei missään pääsykokeissa, työhaastatteluissa ym. ole tarpeeksi hyvä? mitäs sitten?
Kyllä voi, ja kyseessä on ilmiö nimeltä rakenteellinen työttömyys. Jos työttömiä on esim. kaksi kertaa enemmän kuin vapaita työpaikkoja, niin huima määrä hyviä työntekijöitä jää työttömiksi.
Jokaisen kannattaa toki yrittää parhaansa omista lähtökohdistaan. Mutta kannattaa myös pitää nämä realiteetit mielessään.
okei, eli siis omia lempimuroja oli joskus vuosi-yli vuosi sitten nesquik duo suklaa-valkosuklaamurot, ja onhan niissä täysjyvääkin mutta eihän sitä voi kieltää etteikö täysjyväleipä olisi parempi vaihtoehto kuin täysjyvä(sokerisuklaa)murot. saatoin syödä niitä aamupalaksi melkein joka aamu, maidon kera, ja joskus välipalaksikin. aina olen ollut normaalipainoinen, mutta nyt kun en enää niitä ole syönyt varmaan yli vuoteen olen kyllä laihtunut hieman, mutta johtuukohan se edes siitä, että lopetin näiden murojen syömisen? olen kyllä syönyt paljon vähemmän ym. mutta jos nyt alkaisin taas niitä muroja ottamaan, nousisiko paino (mitä en halua)?
Vierailija kirjoitti:
Jos ajatuksena ja toiveena on pysyä samanpainoisena/laihtua, voiko syödä hampurilaista, suklaata, muffinsseja, kakkuja joka päivä lihoamatta, kunhan ei syö yli kulutuksensa? Vai miten ihminen sitten edes oikeasti lihoo? Eli voiko vaikka syödä hampurilaisen joka on n.300kcal (joo, itsekin yllätyin ettei perushampurilaiset hesessä ja mäkissä ole tuon enempää) ja silti olla lihomatta?
Sisään otetun ja käytetyn energian suhde on ainakin tähän asti ollut laihduttamisen / painonhallinnnan perusasioita. Haluaisin erottaa tässä kaksi asiaa: energiatasapaino ja ravitsemustilanne. Jos olisi kyse pelkistä kaloreista/jouleista niin homma olisi vielä simppelimpää kuin se on nykyään. Valitettavasti me tarvitsemme silkan energian lisäksi monenmoisia suojaravinteita, eikä meille myös tee hyvää se että saamme kaiken energiamme pelkästä hiilihydraatista tai pelkästä rasvasta, tai pelkästä proteiinista.
Jos siis liikut ahkerasti ja normaali ruokavaliosi on sopusuhtainen, siihen sujahtaa helposti herkkujakin ilman ongelmia. Jos taas elämä on sohvaperunatyyliä ja siihen lisää hampurilaisia niin kyllähän siinä vyötärö turpoaa.
Vierailija kirjoitti:
Kun kaupasta saa sellaisen sämpyläpussin, missä vaikka 10kpl/sämpylöitä per pussi, ja tuotetiedoissa lukee 1 sämpylän kalorit tyyliin 119kcal. Tarkoittaako se sitä yhtä kokonaista sämpylää, ns. pallon muotoista, vai sitä sämpylän siivua eli toista puolta vaan? Toivottavasti joku tajuaa..
Itse ajattelen, että koko sämpylää tarkoitetaan Eiköhän siinä muuten lukisi puoli sämpylää.
Jos olet ollut yleisössä Onnenpyörän alkuperäisen version kuvauksissa, kertoisitko millaista se oli? Eli kauanko yhden jakson tekeminen kesti ja kauanko meni aikaa tehtävän laittamisessa taululle ja mitä taulun toisella puolella oli?
Sumeus johtuu hajonneesta valkuaisaineesta. Kokeile vetää päivä pelkkää proteiinia (pihvi, proteiinijauhejuomaa, jnpp.,) niin lepopäivänäkin on virtsa sumeaa.
Jotenkin olen ajatellut, että täällä pystyy peukuttamaan vain kerran omaa tai muiden viestiä. Kuitenkin olen kokeillut tätä ja huomannut, että pystyn antamaan toisenkin peukun. Onko kyseessä siis se, että seuraavana päivänä pystyy peukuttamaan uudestaan vai onko se peukku tavallaan annettu toisen toimesta ja tulee näkyviin, kun sitten itse peukuttaa? Tarkoitan siis sitä, kun joskus olen lukenut, että ne peukut tulevat viiveellä ja eivät näy välttämättä heti. Toivottavasti joku ymmärsi jotain siitä mitä tarkoitan.
Onko Suomessa yksityistä psykiatrista sairaalaa aikuisille? En tarkoita noita yksityisiä lääkärikeskusta vaan sairaaloita joissa ollaan esim pari viikkoa.
Mitä tarkoittaa omaehtoinen opiskelu? Ja mikä on sen vastakohta?
Mitä TikTokissa tarkoittaa, kun videon kommentissa lukee pelkästään "Fry"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko muuta keinoa saada selville oma veriryhmä kuin luovuttaa verta? Lääkitykseni takia en voi luovuttaa.
Jos joudut johonkin leikkaukseen, se tutkitaan kyllä, samoin kuin raskausaikana.
Ymmärrän että tätä voi jo pitää jankkauksena mutta koska asia kiinnostaa... Päädyin kymmenisen vuotta sitten leikkauspöydälle kun kyynärluustani pamahti irti n. 4 cm palanen. Eli jos leikkauksen yhteydessä jotenkin automaattisesti tutkitaan myös veriryhmä niin miten saan sen selville? Sitä kun ei ole mitenkään ilmoitettu.
En ole terveysalalla, joten vastaukseni ei välttämättä ole oikea.
Käsittääkseni nykyään kaikki potilaalle tehdyt toimenpiteet ja tutkimuksista saadut tulokset kirjataan omakantaan, jonka potilas pystyy lukemaan. Eli sieltä ehkä selviää.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voi.
Mikään ruoka ei sellaisenaan ole lihottavaa tai epäterveellistä (paitsi myrkyt kuten alkoholi). Lihomisen kannalta olennaista on nimen omaan energian saanti ja kulutus. Keho saa energiaa ravinnosta ja käyttää sitä soluhengityksessä. Yksinkertaistettuna asia menee juuri niin, että keho muuttaa rasvaksi kaiken ravinnosta saadun energian, jota ei käytetä kulutukseen, ja ihminen lihoo. Vastaavasti jos kulutus on suurempi kuin ravinnosta saatu energia, niin keho alkaa käyttää rasvavarastoa energiaksi, ja silloin ihminen laihtuu. Jos ravinnosta saadaan energiaa yhtä paljon kuin keho kuluttaa, rasvavarastoja ei synny eikä poistu.
Molekyylitasolla energia-aineenvaihdunta on tietysti hyvin monimutkainen ilmiö, mutta yllä sanottu riittää yleensä painonhallintaan.
Lisäksi on kuitenkin huomioitava, että energian lisäksi keho tarvitsee erilaisia ravintoaineita. Jos syö pelkkiä hampurilaisia, altistuu sairauksille ja puutostiloille. Mutta esimerkiksi yhden pienen hampurilaisen voi syödä vaikka joka päivä ilman terveysriskiä, jos ruokavalio muuten on monipuolinen.
Jos silmään menee hiekkaa tai joku muu "roska", niin mihin se lopulta päätyy? Tämä on askarruttanut minua jo pitkään 😂
Jos lähtisit kesäksi Pohjoiseen kaivamaan kultaa, mitä ottaisit joukkoon näin naisena?
Ymmärrän että tätä voi jo pitää jankkauksena mutta koska asia kiinnostaa... Päädyin kymmenisen vuotta sitten leikkauspöydälle kun kyynärluustani pamahti irti n. 4 cm palanen. Eli jos leikkauksen yhteydessä jotenkin automaattisesti tutkitaan myös veriryhmä niin miten saan sen selville? Sitä kun ei ole mitenkään ilmoitettu.