Typerien ja nolojen kysymysten ketju---Kysy mitä vain, muut vastaavat ilman veetuilua.
Minä voin aloittaa. Voiko hierojalle mennä ilman lihasjumeja ihan vaan nautiskelemaan? Mitä hierojat ajattelvat pehmeälihaksisista hierottavistaan? "V...u mitä tääkin tuli mun aikaani tuhlaamaan"? Ja juu, tätä oon miettinyt jo vuosia.
Kommentit (18390)
Onko teistä ok, jos joku kommentoi videota kirjoittamalla jonkin videossa sanotun repliikin? Tämähän yleensä tarkoittaa, että kommentoijaa huvittaa kyseinen repliikki. Tähänhän sitten saatetaan vastata, että osaan/osaamme itsekin kuunnella.
Vierailija kirjoitti:
Miksi silppurilla pyöräytetystä porkkana"raasteesta" tulee kuivaa ja mautonta?
(Raastinraudalla sen sijaan saa mehevää raastetta, mutta käsin raastaminen on ikävystyttävää.)
Olen empiiristen kokeiden perusteella päätynyt siihen että paras ja mehukkain raaste tulee käsin raastamalla siksi, että silloin voi käyttää mahdollisimman pientä reikää.
Silppureissa ja laitteissa on harvemmin mahdollista raastaa pienellä, vaan reikä on usein se isompi, jolloin raaste on enemmänkin spaghetinpaksuista.
Siksi aina kun porkkanaraastetta on tarjolla jossain työmaaruokaloissa, se on aina koneellisesti tehty ja sellaista spaghetin paksuista ja aina kuivaa ja mautonta. Koska lanttu on noin raastettuna vielä ihan mehukasta, oletan että juuri porkkana on pintakerroksiltaan vähemmän syistä ja ehkä siitä haihtuu kosteus ellei sitä raasteta aivan ohuina rihmoina.
Käsinraastamisen tuskaa voi vähentää niin että raastaa pienemmän määrän porkkanaa ja lisää sen jäävuorisalaattiin. Toimii itselläni silloin kuin tekee mieli porkkanaraastetta, muttei jaksa hirveästi raastaa.
Mies38v kirjoitti:
Kuinka suuri riski minulla on kuolla siihen koronavirukseen? Minä matkustan erittäin vähän ja aina kotimaassa eikä minulla ole tietääkseni tänä vuonna tapaamieni ihmisten joukossa ketään joka olisi käynyt tänä vuonna ulkomailla. Olen 38v ja minullaon diabetes mutta en tiedä vaikuttaako se riskiä suurentavasti.
Kiinassa laskettujen todennäköisyyksien mukaan miehen riski kuolla on 2,8%, naisten 1,9% (eli keskimäärin 2%). Ongelmana on että kaikki nämä tiedot tulevat Kiinasta, joten on vaikea arvioida miten sairaanhoito ja ravintotilanne yms. vaikuttaa riskitekijöihin.
Luulisin että jos sun diabetes on hyvässä hoidossa, olet muuten terve, ja kun hakeudut nopeasti hoitoon ja saat hyvää hoitoa, riski on tuossa iässä melko pieni.
(Sitä ennen tietysti pitäisi saada se virus ensin, ja sitten saada viruksesta vakavampi muoto ja jälkisairaudet kuten keuhkokuume tms.).
Vierailija kirjoitti:
Mies38v kirjoitti:
Kuinka suuri riski minulla on kuolla siihen koronavirukseen? Minä matkustan erittäin vähän ja aina kotimaassa eikä minulla ole tietääkseni tänä vuonna tapaamieni ihmisten joukossa ketään joka olisi käynyt tänä vuonna ulkomailla. Olen 38v ja minullaon diabetes mutta en tiedä vaikuttaako se riskiä suurentavasti.
Kiinassa laskettujen todennäköisyyksien mukaan miehen riski kuolla on 2,8%, naisten 1,9% (eli keskimäärin 2%). Ongelmana on että kaikki nämä tiedot tulevat Kiinasta, joten on vaikea arvioida miten sairaanhoito ja ravintotilanne yms. vaikuttaa riskitekijöihin.
Luulisin että jos sun diabetes on hyvässä hoidossa, olet muuten terve, ja kun hakeudut nopeasti hoitoon ja saat hyvää hoitoa, riski on tuossa iässä melko pieni.
(Sitä ennen tietysti pitäisi saada se virus ensin, ja sitten saada viruksesta vakavampi muoto ja jälkisairaudet kuten keuhkokuume tms.).
Ongelmaa taudin vakavuudesta lisää se, että emme tiedä kuinka moni on sairastanut koronan hyvin lievänä tai niin, että on viettänyt kotona sairausajan.
Eli emme tiedä koronan vakavuusastetta. Tämän hetkisten ammattilaisarvioiden mukaan kuolkeisuusluku on lähellä samaa kuin kausi influensdoissa.
Vierailija kirjoitti:
Solmitaanko islaminuskoisissa maissa ollenkaan rakkausavioliittoja vai ovatko kaikki avioliitot järjestettyjä? Ovatko esiaviolliset suhteet hyväksyttyjä?
Hyvin usein ajatelemme arabimaita, kun mietimme islamilaisia maita. Ja niissäkin on hyvin suuria eroja.
Vanhoollinen islam ei salli esiaviollisia suhteita eikä seurustelua etukäteen.
Maallistunut islam ei taas juurikaan eroa maallistuneesta kristinuskosta.
Internet on muuttanut myös islamilaista maailmaa, nuoret tutustuvat siellä, mutta fyysisesti ollaan yhteydessä vasta avioliitossa.
Esimerkkinä maallisesta islamista voi pitää alkoholipitoisia bileita Iranissa, tuollaisiahan ei pitäisi olla, mutta silti on.
Lina Medina niminen tyttö sai lapsen vain 5v8kk iässä vuonna 1939. Hänelle oli ilmeisesti alkanut murrosikä jo 2-vuotiaana, hän oli joutunut seksuaalisen hyväksikäytön uhriksi ja sai lapden aivan liian nuorena mutta se mikä minua ihmetyttää on se että hän ei osannut kertoa kuka hänen hänen lapsensa isä oli. Miten niin ei oaannut? Luulisi, että 5-vuotiaalle osattaisiin selittää, että miten lapset saavat alkunsa ja tyttö osaisi sitten kertoa, että kuka tai ketkä häntä ovat hyväksikäyttäneet?
Olenko julkkis kun kaikki kyttää mua?
Vierailija kirjoitti:
Olenko julkkis kun kaikki kyttää mua?
Mehän emme voi sitä tietää, mutta tiedät varmaan itse. Mahdollisia skenaarioita on mm.
- olet julkkis
- käytöksessäsi tai ulkonäössäsi on jotain poikkeavaa, joka herättää ihmisten huomion
- muistutat jotakuta toista, joku luulee tunnistavansa sinut, tai ehkä joku tunnistaa sinut, vaikka sinä et muista häntä
- joku on kiinnostunut sinusta
- kuvittelet koko asian ja kukaan ei kyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi esim. Hesarissa on viikoittain Kadonnut-palstalla ilmoituksia ulkomaalaisten (nimen perusteella voisi olettaa, että tietyltä alueelta olevien) kadonneista passeista? Saman päivän lehdessä saattaa olla useampia. Kadottavatko nämä henkilöt passejaan muita useammin, vai mikä tämä ilmiö on?
(Oletusarvo kai on, että jos ihminen löytää kadonneen passin, niin se toimitetaan poliisille? Ei kai kukaan sitä jemmaa ja odottele, tuleeko siitä ilmoitus Hesarin Kadonnut-palstalle? :) )
Tämä on hämmentävää. Kertokaa, mistä oikeasti on kyse.
Mielenkiintoista. En ole nähnyt ilmoituksia Hesarissa, osaatko sanoa, kuka nuo ilmoitukset on sinne laittanut? Joku yksityishenkilö vai viranomainen?
Ainakin aikaisemmin Suomen lain mukaan tietyt asiat piti julkaista paikkakunnalla yleisesti ilmestyvässä sanomalehdessä (esim. nimenmuutokset). Ehkä ei pitäisi arvailla, mutta voisiko olla, että ko. maassa on vastaava säädös, jonka mukaan pitää toimia, ennen kuin voi saada uuden passin kadonneen tilalle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
(Raastinraudalla sen sijaan saa mehevää raastetta, mutta käsin raastaminen on ikävystyttävää.)
Olen empiiristen kokeiden perusteella päätynyt siihen että paras ja mehukkain raaste tulee käsin raastamalla siksi, että silloin voi käyttää mahdollisimman pientä reikää.
Silppureissa ja laitteissa on harvemmin mahdollista raastaa pienellä, vaan reikä on usein se isompi, jolloin raaste on enemmänkin spaghetinpaksuista.
Siksi aina kun porkkanaraastetta on tarjolla jossain työmaaruokaloissa, se on aina koneellisesti tehty ja sellaista spaghetin paksuista ja aina kuivaa ja mautonta. Koska lanttu on noin raastettuna vielä ihan mehukasta, oletan että juuri porkkana on pintakerroksiltaan vähemmän syistä ja ehkä siitä haihtuu kosteus ellei sitä raasteta aivan ohuina rihmoina.
Käsinraastamisen tuskaa voi vähentää niin että raastaa pienemmän määrän porkkanaa ja lisää sen jäävuorisalaattiin. Toimii itselläni silloin kuin tekee mieli porkkanaraastetta, muttei jaksa hirveästi raastaa.
Tarkoitin sellaista silppuria, joka muistuttaa tehosekoitinta ja jossa sisällön saa silputtua minkä kokoiseksi vain. Riippuu kauanko laitetta pitää käynnissä Siinä on kulho, jossa pyörii terä. Porkkanan saa sillä halutessaan tosi pieneksi, jopa muusimaiseksi. Silti se maistuu KUIVALTA.
Olen itse miettinyt:
- Käsin raastaessa porkkanaa tulee painettua, jolloin sen mehut puristuvat pintaan? :D
- Silppurissa pyörivä liike heittäisi kosteuden pois porkkanoista astian reunoille. Mutta eikö reunojen pitäisi silloin olla tosi märät?
- Silpun muoto? Raastimella saa pitkulaa mutta tuolla silppurilla tulee "pistemäistä". Tosin en tiedä miten tämä tarkalleen selittäisi kuivuuden.
https://www.gigantti.fi/product/kodin-tuotteet/keittion-pienkoneet/sauv…
Silppurini on samankaltainen kuin oikeanpuoleinen esine tuossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi esim. Hesarissa on viikoittain Kadonnut-palstalla ilmoituksia ulkomaalaisten (nimen perusteella voisi olettaa, että tietyltä alueelta olevien) kadonneista passeista? Saman päivän lehdessä saattaa olla useampia. Kadottavatko nämä henkilöt passejaan muita useammin, vai mikä tämä ilmiö on?
(Oletusarvo kai on, että jos ihminen löytää kadonneen passin, niin se toimitetaan poliisille? Ei kai kukaan sitä jemmaa ja odottele, tuleeko siitä ilmoitus Hesarin Kadonnut-palstalle? :) )
Tämä on hämmentävää. Kertokaa, mistä oikeasti on kyse.
Mielenkiintoista. En ole nähnyt ilmoituksia Hesarissa, osaatko sanoa, kuka nuo ilmoitukset on sinne laittanut? Joku yksityishenkilö vai viranomainen?
Ainakin aikaisemmin Suomen lain mukaan tietyt asiat piti julkaista paikkakunnalla yleisesti ilmestyvässä sanomalehdessä (esim. nimenmuutokset). Ehkä ei pitäisi arvailla, mutta voisiko olla, että ko. maassa on vastaava säädös, jonka mukaan pitää toimia, ennen kuin voi saada uuden passin kadonneen tilalle?
Juuri tuollaisesta on kyse. Irakin valtio vaatii että saadakseen uuden passin tai matkustusasiakirjan kadonneen tilalle, pitää kadonneesta passista ilmoittaa julkisesti lehdessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitin sellaista silppuria, joka muistuttaa tehosekoitinta ja jossa sisällön saa silputtua minkä kokoiseksi vain. Riippuu kauanko laitetta pitää käynnissä Siinä on kulho, jossa pyörii terä. Porkkanan saa sillä halutessaan tosi pieneksi, jopa muusimaiseksi. Silti se maistuu KUIVALTA.
Olen itse miettinyt:
- Käsin raastaessa porkkanaa tulee painettua, jolloin sen mehut puristuvat pintaan? :D
- Silppurissa pyörivä liike heittäisi kosteuden pois porkkanoista astian reunoille. Mutta eikö reunojen pitäisi silloin olla tosi märät?
- Silpun muoto? Raastimella saa pitkulaa mutta tuolla silppurilla tulee "pistemäistä". Tosin en tiedä miten tämä tarkalleen selittäisi kuivuuden.
Vaikea sanoa, jäänee yhdeksi elämän suurista mysteereistä. Kuten meidän mummo sanoi: "Vanha kikka on parempi kuin pussillinen uusia" :)
Vierailija kirjoitti:
Lina Medina niminen tyttö sai lapsen vain 5v8kk iässä vuonna 1939. Hänelle oli ilmeisesti alkanut murrosikä jo 2-vuotiaana, hän oli joutunut seksuaalisen hyväksikäytön uhriksi ja sai lapden aivan liian nuorena mutta se mikä minua ihmetyttää on se että hän ei osannut kertoa kuka hänen hänen lapsensa isä oli. Miten niin ei oaannut? Luulisi, että 5-vuotiaalle osattaisiin selittää, että miten lapset saavat alkunsa ja tyttö osaisi sitten kertoa, että kuka tai ketkä häntä ovat hyväksikäyttäneet?
Viisivuotias ei ymmärrä mitä on seksi, raiskaus, hyväksikäyttö eikä osaa yhdistää niitä raskauteen, joka sekin oli äärimmäisen poikkeava hänen ikäisellään. Lisäksi tämä tyttö oli tyttö oli melko köyhästä perheestä pieneltä maaseutupaikkakunnalta ja silloin elettiin 1930-lukua.
Eiköhän pieni tyttö ole ollut aika traumatisoitunut kaikesta, varsinkin sitten kun päälle tuli lähtö pienestä kotikylästä pääkaupunkiin, lääkärien tutkimukset, synnytys, julkinen huomio, jne... Lääkärihän kertoi ettei lapsi osannut vastata kovinkaan selvästi mihinkään kysymyksiin.
Se on selvää, että perhe ei koskaan halunnut puhua asiasta, eikä ilmeisesti suostunut ottamaan vastaan rahaa että olisivat kertoneet julkisesti tytön tarinan. Joko he suojelivat lasta, joka oli joutunut jonkun ulkopuolisen hyväksikäytön kohteeksi, tai sitten hyväksikäyttäjä löytyi läheltä (oma isä, veli, muu sukulaismies), joten tietysti vaiettiin -- tytön isähän joutui aluksi pidätetyksi ja epäilyn alaiseksi, mutta vapautettiin kun todisteita ei ollut.
Itse pidän sukulaismiestä todennäköisenä tekijänä. Poika oli hyvin samannäköinen kuin äitinsä Lina, lisäksi poika kuoli jo 40-vuotiaana luuston sairauteen, joka voi viitata perinnölliseen tautiin. Perussa tänäänkin 60% lasten kohtaamasta seksuaalisesta väkivallasta tapahtuu kotona eli sukulaismiesten toimesta, joten voimme olettaa ettei 1930-luvulla tilanne ollut yhtään sen parempi, luultavasti päinvastoin. Ja edelleen näistä asioista vaietaan suvussa.
Vierailija kirjoitti:
Onko teistä ok, jos joku kommentoi videota kirjoittamalla jonkin videossa sanotun repliikin? Tämähän yleensä tarkoittaa, että kommentoijaa huvittaa kyseinen repliikki. Tähänhän sitten saatetaan vastata, että osaan/osaamme itsekin kuunnella.
Kyllä tuo on minusta ihan hauska tapa, mutta joitain tosiaan ärsyttää... Nämä ärsyyntyjät eivät ota huomioon että heidän oma kommenttinsa ei enää edes liity itse videoon vaan he ovat vain vinoilemassa toiselle käyttäjälle. Tässä mielessä kritisoijan viesti on vielä vähäarvoisempi kuin lainaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Solmitaanko islaminuskoisissa maissa ollenkaan rakkausavioliittoja vai ovatko kaikki avioliitot järjestettyjä? Ovatko esiaviolliset suhteet hyväksyttyjä?
Hyvin usein ajatelemme arabimaita, kun mietimme islamilaisia maita. Ja niissäkin on hyvin suuria eroja.
Vanhoollinen islam ei salli esiaviollisia suhteita eikä seurustelua etukäteen.
Maallistunut islam ei taas juurikaan eroa maallistuneesta kristinuskosta.
Internet on muuttanut myös islamilaista maailmaa, nuoret tutustuvat siellä, mutta fyysisesti ollaan yhteydessä vasta avioliitossa.Esimerkkinä maallisesta islamista voi pitää alkoholipitoisia bileita Iranissa, tuollaisiahan ei pitäisi olla, mutta silti on.
Oma kokemukseni eräästä arabimaasta on se, että järjestetyt avioliitot ovat osittain hyötyavioliittoja (perheen sopimia), mutta myös nuorten itsensä toivomia liittoja.
Jos sulhanen on morsiamen serkku tai sukulainen, naapurin tai vanhempien tuttavan poika, silloin nuorilla on joku käsitys toisistaan, ennen kuin avioliittoa ehdotetaan.
Nykyään on myös aika yleistä että tyttö tapaa jonkun mukavan pojan opiskelu- tai työpaikalla ns. omatoimisesti. Nuoret naiset tapaavat nuorta miestä ryhmässä opiskelu- tai työkaverien kanssa, joten maine ja neitsyys ei mene ja silti voivat tutustua vähän paremmin poikaan. Kun sulhanen tulee kosimaan tyttöä perheensä kanssa, nuoret ovat siis jo salaa sopineet keskenään asiasta.
On myös mahdollista että tytölle tulee täysin tuntematon sulhasehdokas. Silloin vanhemmat ottavat aina selvää siitä kuka mies on ja mitä sukua, ennen kuin suostuvat etenemään.
Nuorten oletetaan istuvan yhdessä valvotussa tilassa ja keskustelevan. Jos he ovat kiinnostuneita tutustumaan toisiinsa, sitten voidaan sopia kihlauksesta. Kihlauksen aikana on tarkoitus että nuoret tutustuvat toisiinsa, käyvät esiliinan kanssa treffeillä ja viettävät aikaa (perheen valvonnassa) yhdessä. Tässä vaiheessa jos pari ei sovi yhteen, voidaan kihlaus purkaa. Jos kaikki menee hyvin, ja nuoret ovat mieltyneet toisiinsa, vanhemmat sopivat siitä milloin ja millä ehdoin avioliitto solmitaan.
Avioliitossa tärkeää on että parilla on aika lailla samat taustat ja se, että nuori mies kykenee elättämään perheen. Siinä onkin tekemistä, koska arabikulttuurista aviomiehen (ja tämän suvun) tulee ostaa pariskunnalle asunto ja kalustaa se, lisäksi kihlausta varten pojan on ostettava morsiamelleen melko arvokkaat kultakorut. Jos parilla ei ole tarpeeksi rahaa, sitten he voivat joutua odottamaan useita vuosia, että pääsevät yhteen.
Tässä siis suvut sopivat keskenään avioliitosta, jossa pojan suku hankkii itselleen morsiamen, jonka on tarkoitus tuottaa kunniaa ja lapsia suvulle. Siksi miehen perhe satsaa enemmän rahallisesti. Morsiamen suvun tehtävä on taas esittää tyttö, joka on kaikinpuolin hyvää vaimomatskua ja hyvämaineinen, tietysti neitsyt. Sulhasen perheen pitää toki saada morsiamen suku vakuuttumaan, että nuori mies on kykenevä aviomieheksi, ei ole huonotapainen ja laiska, eikä köyhä, tms. Nuorten on sitten luovittava noiden odotusten verkostossa ja kyettävä silti mieltymään, kenties rakastumaan puolisoehdokkaaseen.. Tämän täytyy kuitenkin tapahtua niin etteivät he ole koskaan yksin kahdestaan (ainakaan niin että joku saa tietää asiasta) eivätkä tietenkään harrasta seksiä. Nykyään tietysti digiteknologia helpottaa asiaa...
Mistä tietää onko joku ihastunut?
Tätä on kysyttu iät ja ajat eri palstoilla ja naistenlehdet on pullollaan vinkkejä mistä tunnistaa,jos joku katsoo juuri sinua kiinnostuneesti.
Mutta silti se vaan on vaikeaa tunnistaa itse onko joku kiinnostunut vai ei! :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viisivuotias ei ymmärrä mitä on seksi, raiskaus, hyväksikäyttö eikä osaa yhdistää niitä raskauteen, joka sekin oli äärimmäisen poikkeava hänen ikäisellään. Lisäksi tämä tyttö oli tyttö oli melko köyhästä perheestä pieneltä maaseutupaikkakunnalta ja silloin elettiin 1930-lukua.
Eiköhän pieni tyttö ole ollut aika traumatisoitunut kaikesta, varsinkin sitten kun päälle tuli lähtö pienestä kotikylästä pääkaupunkiin, lääkärien tutkimukset, synnytys, julkinen huomio, jne... Lääkärihän kertoi ettei lapsi osannut vastata kovinkaan selvästi mihinkään kysymyksiin.
Se on selvää, että perhe ei koskaan halunnut puhua asiasta, eikä ilmeisesti suostunut ottamaan vastaan rahaa että olisivat kertoneet julkisesti tytön tarinan. Joko he suojelivat lasta, joka oli joutunut jonkun ulkopuolisen hyväksikäytön kohteeksi, tai sitten hyväksikäyttäjä löytyi läheltä (oma isä, veli, muu sukulaismies), joten tietysti vaiettiin -- tytön isähän joutui aluksi pidätetyksi ja epäilyn alaiseksi, mutta vapautettiin kun todisteita ei ollut.
Itse pidän sukulaismiestä todennäköisenä tekijänä. Poika oli hyvin samannäköinen kuin äitinsä Lina, lisäksi poika kuoli jo 40-vuotiaana luuston sairauteen, joka voi viitata perinnölliseen tautiin. Perussa tänäänkin 60% lasten kohtaamasta seksuaalisesta väkivallasta tapahtuu kotona eli sukulaismiesten toimesta, joten voimme olettaa ettei 1930-luvulla tilanne ollut yhtään sen parempi, luultavasti päinvastoin. Ja edelleen näistä asioista vaietaan suvussa.
Aika surullista että vajaamielinen lapfi joutuu kokemqqn jotsin tuollaista mutts onneksi hän taatusti kuoli lapsensa syntyessä pois kärsimästä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos minä nautin toisten kiusaamisesta niin miksi olisi paha asia jos minä kiusaan toisia? On vain niin ihanaa rääkätä toisia.
Miksi se on ihanaa? Jos et kiusaisi toisia, olisiko elämäsi silloin todella tylsää? Olisiko kiva sitten, jos sinua kiusattaisiin?
Se on ainoa asia mistä minä saan hyvän mielrn kun kiusaan toisia, närn kun toinen pelkää ja toiselle tulee paha mieli kun minä kiusaan häntä. Parasta kyllä on se kun toiseen sattuu kin minä lyön jotain oikein kovaa. Minulla vain on oikeus muita kiusata kun olen kaikkia muita parempi.
Kyse ei nyt taida olla mistään oikeutuksesta kiusaamiseen, vaan haluat provosoivilla kysymyksilläsi saada vain huomiota. Sinut on myös hyvin helppo tunnistaa samantyyppisistä ja toistuvista kirjoitusvirheistä. Toivon, ettei kukaan enää jatkossa vastaa sinulle, koska tiedät itsekin, että kirjoittelet tänne vain, koska sinulla on tylsää ja samalla toivot, että joku tarttuu provoosi.
Onneksi huomenna on taas koulupäivä!