Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Typerien ja nolojen kysymysten ketju---Kysy mitä vain, muut vastaavat ilman veetuilua.

Vierailija
28.06.2017 |

Minä voin aloittaa. Voiko hierojalle mennä ilman lihasjumeja ihan vaan nautiskelemaan? Mitä hierojat ajattelvat pehmeälihaksisista hierottavistaan? "V...u mitä tääkin tuli mun aikaani tuhlaamaan"? Ja juu, tätä oon miettinyt jo vuosia.

Kommentit (18397)

Vierailija
8721/18397 |
02.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ilotulitteita ei voi olla myynnissä ympäri vuoden ja miksi niitä ei saisi räjäyttääkin ympäri vuoden?

Ilotulitukset ja -tulitteet aiheuttavat häiriötä ja palovaaran. Näin talvellakin palokunta joutuu usein paikkailemaan vastuuttomien ilotulitekäyttäjien jälkiä. Etenkin kesäaikaan paloja syttyisi helposti vielä paljon enemmän.

Vierailija
8722/18397 |
02.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi Harry Potter kutsuu kyseisissä kirjoissa tätinsä miestä sedäksi? Onko se jokin ulkomailla oleva tapa vai mistä on kyse? Vernon kun ei ole Harryn äidin tai isän veli.

Kyllä sinulle tätisi mies on setä suomeksikin. Eli englanniksi uncle, suomeksi setä. Sama.

Onko noin? Minä ainakin sanon häntä tätini mieheksi. Miten te muut?

Juuri näin. Tädin mies on tädin mies, ei hän ole mitään verisukua.

Jotkut ehkä haluavat ilmentää sukulaisuustermein sitä, että ollaan nyt avioliiton myötä tultu sukulaisiksi, ja siksi haluavat alkaa kutsua tädin miestä sedäksi. Suomen kielessä kuitenkin setä tarkoittaa ainoastaan isän veljeä ja eno äidin veljeä. Englannin kielen uncle tarkoittaa molempia.

Setä ja täti sanoja käytetään (tai ainakin olen opppinut käyttämään) myös kaiksista vanhemmista ei sukulais naisista ja miehistä. Tämähän ei ole oikein.

Toisaalta muistan kun olin noin 25-vuotias, niin nuori äiti sanoi lapselleen, että anna sedän mennä ensin.

Silloin tajusin, että en että en ole enää ihan njuori :)

Eipäs ole. Setä ja täti eivät ole vaan verisukulaisten nimet, vaan myös avioliiton kautta tulevien sukulaisten nimitykset eli tädin mies on setä ja enon vaimo on täti.

Kysäisepä Kotuksesta, niin ei mene ihan juupas-eipäs-linjalle.

Otavan Suuressa Ensyklopediassa, osa 16, 1980, s. 6503, on sukulaissanasto, jossa sukulaissuhdetta ilmaisevat sanat on määritelty seuraavasti: setä on isän veli, eno on äidin veli, täti on äidin tai isän sisar,

serkukset ovat sisarusten lapsia, pikkuserkukset ovat serkkujen lapsia, lanko on puolison veli tai sisaren (tai puolison sisaren) mies, käly on puolison sisar tai veljen (tai puolison veljen) vaimo, kyty on miehen veli, nato on miehen sisar, vävy on tyttären mies, miniä on pojan vaimo, anoppi on puolison äiti ja appi on puolison isä.

Avioliiton kautta sukuun tulleet puolisot eivät ole tätejä tai setiä.

Näin Suomessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
8723/18397 |
02.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko teistä järkeä jatkaa työssä, jota vihaa yli kaiken? Hyviä syitä jatkaa on hyvä palkka (kaksinkertainen aiempaan verrattuna) kokemus, oppiminen, 65 % on kivoja työkavereita (joiden kanssa en kylläkään ollenkaan läheinen ole), esimieheltä saa tukea silloin kun on paikalla.

Mutta mä vihaan sitä mitä teen. En pysty enää, aamuisin makaan sängyssä niin pitkään kuin pystyn ja lopulta nousen ylös vain tunti ennen kuin oon töissä, tuossa ajassa pitää ehtiä käydä suihkussa, föönätä hiukset, pestä hampaat, pestä hampaat, etsiä sopivat vaatteet ja pukeutua sekä lopulta tehdä aamupala, heittää se reppuun ja sitten vielä ajaa 30 min töihin. On joka päivä ihme että kerkeen tuon kaiken tekemään, aika täsmällisesti klo 8 töihin selviydyn.. usein ehdin siellä vasta kattomaan itteeni peilistä ja tajuan hiukseni olevan vielä jostain kohtaa märät ja peitevoiteen olevan epätasaisesti levitetyn...

Minusta ei ole mitään järkeä tuhlata elämäänsä tekemällä jotain jotka "vihaa yli kaiken". Elämä on aivan liian lyhyt siihen.

Jaa. Minun mielestä taas ei voi olettaa että elämä olisi aina kivaa vaan pitää tehdä myös asioita, jotka ovat epämiellyttäviä. Etenkin kun vaakakupissa on raha ja toimeentulo. Eri asia olisi vaikka aamukahvin vaihtaminen vihermehuun, silloin voisi suoda itselleen miellyttävämmän vaihtoehdon. Kysyjä tässä taas haluaisi jäädä aamulla sänkyyn pidemmäksi aikaa ja lopettaa työssäkäynnin koska siellä ei ole kivaa.

Neuvoisin etsimään uutta työpaikkaa mutta pysymään lestissä ennen kuin uusi duuni on löytynyt.

Vierailija
8724/18397 |
02.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kohdataan ujo lapsi?

Vierailija
8725/18397 |
02.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ollut ujo lapsi ja nykyään olen ujo aikuinen, mutta en enää yhtä ujo kuin ennen. Kannattaa olla hänelle ystävällinen, ja jos tietää mistä asioista hän on kiinnostunut, voi yrittää jutella niistä asioista ja kannustaa esim näyttämään lelujaan tai piirustuksiaan tai mistä hän onkaan kiinnostunut. Mielestäni pahinta mitä voit tehdä, on tehdä numero siitä ujoudesta ja painostaa häntä puhumaan ja olemaan rohkea: "miksi sä et puhu mitään, sano nyt jotain, rohkeasti vaan". Minulla tuli lapsena näistä lausahduksista ole, että olen jotenkin viallinen ja se lisäsi ujoutta entisestään.

Vierailija
8726/18397 |
02.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähän tulikin jo hyvä vastaus, mutta lisäisin vielä että nykynäkemyksen mukaan ujous kannattaa nähdä lähinnä hitaana lämpenemisenä: ujo lapsi avautuu ja uskaltaa totuttelun jälkeen paljon enemmän kuin alussa. Räväkämmäthän ovat suuna päänä heti alusta saakka. Nimenomaan hyväksyvä läsnäolo ja ajan antaminen ovat tärkeitä. (lähde: omat kokemukset ja muistikuvat Liisa Keltikangas-Järvisen kirjasta Tunne itsesi, suomalainen)

Vierailija
8727/18397 |
02.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ja kuinka usein ravintolakokit teroittavat veitsensä? Vai käytetäänkö ravintolakeittiössä vain hoonauspuikkoa ja veitset teroitutetaan erikseen keittiövälineliikkeessä?

Vierailija
8728/18397 |
02.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina teini-ikäisestä asti halunnut itselleni 20+v itseäni vanhemman miehen - ja kaikki katsoo kieroon, näyttävät inhotuksensa, epäuskonsa jne, kaiken negatiivisen kun tämä tulee puheeksi. Mitä pahaa tässä muka on? Nyt olen itse 40v ja haluaisin 60+v miehen. Kukaan (ainakaan yksikään mies) ei ota minua tosissaan. Tiedän paljon onnellisia pariskuntia joilla on iso ikäero, joillakin vielä isompi kuin haluamani 20v. Mistä tämä nyt johtuu? Ulkonäöstänikö? Tiedän olevani ruma, EN rupsahtanut, minua monesti luullaan nuoremmaksi kuin olenkaan, mutta ruma olen silti, olen ollut aina. Ja läski. Tässäkö syy?

Vierailija
8729/18397 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko teistä järkeä jatkaa työssä, jota vihaa yli kaiken? Hyviä syitä jatkaa on hyvä palkka (kaksinkertainen aiempaan verrattuna) kokemus, oppiminen, 65 % on kivoja työkavereita (joiden kanssa en kylläkään ollenkaan läheinen ole), esimieheltä saa tukea silloin kun on paikalla.

Mutta mä vihaan sitä mitä teen. En pysty enää, aamuisin makaan sängyssä niin pitkään kuin pystyn ja lopulta nousen ylös vain tunti ennen kuin oon töissä, tuossa ajassa pitää ehtiä käydä suihkussa, föönätä hiukset, pestä hampaat, pestä hampaat, etsiä sopivat vaatteet ja pukeutua sekä lopulta tehdä aamupala, heittää se reppuun ja sitten vielä ajaa 30 min töihin. On joka päivä ihme että kerkeen tuon kaiken tekemään, aika täsmällisesti klo 8 töihin selviydyn.. usein ehdin siellä vasta kattomaan itteeni peilistä ja tajuan hiukseni olevan vielä jostain kohtaa märät ja peitevoiteen olevan epätasaisesti levitetyn...

Minusta ei ole mitään järkeä tuhlata elämäänsä tekemällä jotain jotka "vihaa yli kaiken". Elämä on aivan liian lyhyt siihen.

Jaa. Minun mielestä taas ei voi olettaa että elämä olisi aina kivaa vaan pitää tehdä myös asioita, jotka ovat epämiellyttäviä. Etenkin kun vaakakupissa on raha ja toimeentulo. Eri asia olisi vaikka aamukahvin vaihtaminen vihermehuun, silloin voisi suoda itselleen miellyttävämmän vaihtoehdon. Kysyjä tässä taas haluaisi jäädä aamulla sänkyyn pidemmäksi aikaa ja lopettaa työssäkäynnin koska siellä ei ole kivaa.

Neuvoisin etsimään uutta työpaikkaa mutta pysymään lestissä ennen kuin uusi duuni on löytynyt.

Oon opiskelija, joten jos lopetan töissä, en jäis vain sänkyyn makaamaan. Ja saisin opintotukea ja asumistukea, jos en tekis töitä, mutt silti kyllähän se kiva on kun palkka on hyvä kun valmistun vasta vuoden päästä. Mutt jotenki vaan en tiiä onko ihan turhaa rahan kautta ajatella, kun se työ on uuvittanut mut.

Vierailija
8730/18397 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä järkeä on elää ja tehdä mitään kun kuitenkin joskus kuolee? Minä en ainakaan halua enää esimerkiksi syödä, juoda, nukkua, ulostaa, virtsata, peseytyä tai edes hengittää koska minä kuitenkin kuolen. Menen tuohon maahan makaamaan ja lopetan elämästä niin että kuolen. Ihan sama, että kuolisinko jo tänään 38-vuotiaana vai joskus 2070 88-vuotiaana.

Vierailija
8731/18397 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuluuko jogurttipurkkien jne kannet laittaa metallijätteisiin?

Vierailija
8732/18397 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuuluuko jogurttipurkkien jne kannet laittaa metallijätteisiin?

Vähän riippuu :) tässä Ylen suivuilta kopioitu ohje

"

Aina ei ole helppoa sanoa, onko roska muovia vai jotain muuta materiaalia. Näin voi käydä esimerkiksi jogurttipurkin kansien, karkkikääreiden, kahvipakettien tai sipsipussien kanssa.

Tee silloin rypistystesti! Ota jogurttipurkin kansi käteesi ja purista kätesi nyrkkiin ja avaa. Jos roska suoristuu, se on enimmäkseen muovia ja voit laittaa sen muovinkeräykseen. Jos roska jää ryttyyn, se kuuluu metalliroskiin tai sekajätteeseen."

Vierailija
8733/18397 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravintoloissa käytetään pääsääntöisesti terotuspuikkoa ja se riippuu täysin kokista miten usein veitset teroittaa. Youtubessa on hyviä videoita teroituspuikon käyttöön.

Vierailija kirjoitti:

Miten ja kuinka usein ravintolakokit teroittavat veitsensä? Vai käytetäänkö ravintolakeittiössä vain hoonauspuikkoa ja veitset teroitutetaan erikseen keittiövälineliikkeessä?

Vierailija
8734/18397 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun mies saa siemensyöksyn, niin tuleeko sitä spermaa vain toisesta kiveksestä vai molemmista sen yhden siemensyöksyn spermaan?

Vierailija
8735/18397 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysyjä on totaalisessa burnoutissa tai masennuksessa. Ei siinä auta kahvin vaihtaminen vihermehuun vaan elämä pitää muuttaa kokonaan.

Jokaisen oma valinta on haluaako tuhlata elämänsä "epämiellyttäviin" tai mielekkäisiin töihin.

Kysyjän tilanteessa hakisin sairaslomaa loppuunpalamisen takia ja sitten keräisin voimia vaihtaa työpaikkaa.

Vierailija
8736/18397 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi Harry Potter kutsuu kyseisissä kirjoissa tätinsä miestä sedäksi? Onko se jokin ulkomailla oleva tapa vai mistä on kyse? Vernon kun ei ole Harryn äidin tai isän veli.

Kyllä sinulle tätisi mies on setä suomeksikin. Eli englanniksi uncle, suomeksi setä. Sama.

Jotkut ehkä haluavat ilmentää sukulaisuustermein sitä, että ollaan nyt avioliiton myötä tultu sukulaisiksi, ja siksi haluavat alkaa kutsua tädin miestä sedäksi. Suomen kielessä kuitenkin setä tarkoittaa ainoastaan isän veljeä ja eno äidin veljeä. Englannin kielen uncle tarkoittaa molempia.

Eipäs ole. Setä ja täti eivät ole vaan verisukulaisten nimet, vaan myös avioliiton kautta tulevien sukulaisten nimitykset eli tädin mies on setä ja enon vaimo on täti.

Ei tarvitse kysyä kun tietää.

Vaan kun edellinen vastaaja ei tiennyt, eikä uskonut tietävämpiä. Siinäpä se.

Vierailija
8737/18397 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otavan Suuressa Ensyklopediassa, osa 16, 1980, s. 6503, on sukulaissanasto, jossa sukulaissuhdetta ilmaisevat sanat on määritelty seuraavasti: setä on isän veli, eno on äidin veli, täti on äidin tai isän sisar,

serkukset ovat sisarusten lapsia, pikkuserkukset ovat serkkujen lapsia, lanko on puolison veli tai sisaren (tai puolison sisaren) mies, käly on puolison sisar tai veljen (tai puolison veljen) vaimo, kyty on miehen veli, nato on miehen sisar, vävy on tyttären mies, miniä on pojan vaimo, anoppi on puolison äiti ja appi on puolison isä.

Näin Suomessa.

Missä tuossa mainitaan että tädin mies ei ole setä, eikä enon vaimo ole täti?

Tämä oli tyhjentävä luettelo. Setä on isän veli. Huomaatko? Ei muut, ainoastaan isän veli.

Vierailija
8738/18397 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin Suomessa.

Missä tuossa mainitaan että tädin mies ei ole setä, eikä enon vaimo ole täti?

Tämä oli tyhjentävä luettelo. Setä on isän veli. Huomaatko? Ei muut, ainoastaan isän veli.

Missä kerrotaan että luettelo on "tyhjentävä"?

Vierailija
8739/18397 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

onhan biomuovipussi SEKAJÄTTEISSÄ parempi vaihtoehto kuin tavallinen muovipussi?

Vierailija
8740/18397 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun Satu meni saunaan laittoi laukun naulaan Satu tuli saunasta otti laukun naulusta niin mitä siinä laukussa oli?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan yhdeksän