Typerien ja nolojen kysymysten ketju---Kysy mitä vain, muut vastaavat ilman veetuilua.
Minä voin aloittaa. Voiko hierojalle mennä ilman lihasjumeja ihan vaan nautiskelemaan? Mitä hierojat ajattelvat pehmeälihaksisista hierottavistaan? "V...u mitä tääkin tuli mun aikaani tuhlaamaan"? Ja juu, tätä oon miettinyt jo vuosia.
Kommentit (18397)
Vierailija kirjoitti:
Mikä on tk lääkäri?
Tarkoittaa terveyskeskuksessa työskentelevää (yleis)lääkäriä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kaukoliikenteen bussien vessat toimivat niin huonosti? Minulla on nyt kaksi kertaa kuukauden aikana täysin sama kokemus: valo ei syttynyt, vessa ei vetänyt eikä hanasta tullut vettä. Paperia sentään oli, ja saippuaakin olisi saanut. Mutta puhelimen näytön valolla jouduin tulemaan toimeen, ja p**kat jäi pönttöön mahdollisen seuraavan asiakkaan "riemuksi"...
Olen ymmärtänyt, ettei bussien vessoja pitäisi käyttää kuin ykköshädällä. Niissä kun on aika heppoiset veto-ominaisuudet ja pieni säiliö. Kaukoliikenteen bussitkin tietääkseni pysähtyy joillain asemilla hieman pidemmäksi aikaa, jolloin on mahdollista käydä isolla asialla aseman vessassa.
Juoko kukaan muu glögiä ilman alkoholia? Miehen sukulaiset lisää aina alkoholia jouluna glögiin suoraan juomakuppeihin, mutta minulle ei tarjota glögiä, kun en juo alkoholia, vaikka ihan samalla vaivalla tarjoaisi minullekin, kun jättäisi vain minun annoksestani viinan pois. Kotona juon paljasta glögiä.
Vierailija kirjoitti:
Juoko kukaan muu glögiä ilman alkoholia? Miehen sukulaiset lisää aina alkoholia jouluna glögiin suoraan juomakuppeihin, mutta minulle ei tarjota glögiä, kun en juo alkoholia, vaikka ihan samalla vaivalla tarjoaisi minullekin, kun jättäisi vain minun annoksestani viinan pois. Kotona juon paljasta glögiä.
Minä juon glögin yhdeksän kertaa kymmenestä nimenomaan ilman alkoholia. Eri perheillä taitaa tässäkin asiassa olla eri käsitykset perinteistä.
Vierailija kirjoitti:
Sun miehen sukulaiset eivät ole kovin välkkyä porukkaa.
Ensinnäkin, todellakin heidän kuuluisi tarjota glögiä sinulle alkoholittomana ja heidän tavallaan valmistaa glögi siinä ei olisi mitään ongelmaa kuten huomautit. Vikaa lienee siis käytöstavoissa.
Toiseksi, jos he haluavat valmistaa terästettyä glögiä, siinä hommassa he ovat aivan toistaitoisia. Kunnon terästettyä glögiä ei valmisteta noin, vaan ensin juomalasiin mitataan terästys, sitten vasta lisätään tarpeeksi kuumaksi lämmitetty valmis glögi. Ilmeisesti he myös ostavat jotain mehuglögiä valmiina. En uskalla edes arvailla mitä käyttävät terästykseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun miehen sukulaiset eivät ole kovin välkkyä porukkaa.
Ensinnäkin, todellakin heidän kuuluisi tarjota glögiä sinulle alkoholittomana ja heidän tavallaan valmistaa glögi siinä ei olisi mitään ongelmaa kuten huomautit. Vikaa lienee siis käytöstavoissa.
Toiseksi, jos he haluavat valmistaa terästettyä glögiä, siinä hommassa he ovat aivan toistaitoisia. Kunnon terästettyä glögiä ei valmisteta noin, vaan ensin juomalasiin mitataan terästys, sitten vasta lisätään tarpeeksi kuumaksi lämmitetty valmis glögi. Ilmeisesti he myös ostavat jotain mehuglögiä valmiina. En uskalla edes arvailla mitä käyttävät terästykseen.
Näin he taitavat tehdäkin, että ensin mittaavat alkoholin juomakuppiin/lasiin ja sitten lämmitetyn glögin siihen. Samalla menisi minullekin tyhjään lasiin. En ole niin vierestä seurannut. Ehkä pitäisi mennä viereen tyhjän lasin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi Harry Potter kutsuu kyseisissä kirjoissa tätinsä miestä sedäksi? Onko se jokin ulkomailla oleva tapa vai mistä on kyse? Vernon kun ei ole Harryn äidin tai isän veli.
Kyllä sinulle tätisi mies on setä suomeksikin. Eli englanniksi uncle, suomeksi setä. Sama.
Onko noin? Minä ainakin sanon häntä tätini mieheksi. Miten te muut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi Harry Potter kutsuu kyseisissä kirjoissa tätinsä miestä sedäksi? Onko se jokin ulkomailla oleva tapa vai mistä on kyse? Vernon kun ei ole Harryn äidin tai isän veli.
Kyllä sinulle tätisi mies on setä suomeksikin. Eli englanniksi uncle, suomeksi setä. Sama.
Juuri näin. Tädin mies on tädin mies, ei hän ole mitään verisukua.
Jotkut ehkä haluavat ilmentää sukulaisuustermein sitä, että ollaan nyt avioliiton myötä tultu sukulaisiksi, ja siksi haluavat alkaa kutsua tädin miestä sedäksi. Suomen kielessä kuitenkin setä tarkoittaa ainoastaan isän veljeä ja eno äidin veljeä. Englannin kielen uncle tarkoittaa molempia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut ehkä haluavat ilmentää sukulaisuustermein sitä, että ollaan nyt avioliiton myötä tultu sukulaisiksi, ja siksi haluavat alkaa kutsua tädin miestä sedäksi. Suomen kielessä kuitenkin setä tarkoittaa ainoastaan isän veljeä ja eno äidin veljeä. Englannin kielen uncle tarkoittaa molempia.
Eipäs ole. Setä ja täti eivät ole vaan verisukulaisten nimet, vaan myös avioliiton kautta tulevien sukulaisten nimitykset eli tädin mies on setä ja enon vaimo on täti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipäs ole. Setä ja täti eivät ole vaan verisukulaisten nimet, vaan myös avioliiton kautta tulevien sukulaisten nimitykset eli tädin mies on setä ja enon vaimo on täti.
Kysäisepä Kotuksesta, niin ei mene ihan juupas-eipäs-linjalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otavan Suuressa Ensyklopediassa, osa 16, 1980, s. 6503, on sukulaissanasto, jossa sukulaissuhdetta ilmaisevat sanat on määritelty seuraavasti: setä on isän veli, eno on äidin veli, täti on äidin tai isän sisar,
serkukset ovat sisarusten lapsia, pikkuserkukset ovat serkkujen lapsia, lanko on puolison veli tai sisaren (tai puolison sisaren) mies, käly on puolison sisar tai veljen (tai puolison veljen) vaimo, kyty on miehen veli, nato on miehen sisar, vävy on tyttären mies, miniä on pojan vaimo, anoppi on puolison äiti ja appi on puolison isä.
Avioliiton kautta sukuun tulleet puolisot eivät ole tätejä tai setiä.
Näin Suomessa.
Lisäys tähän sukulaisuustermejä koskevaan keskusteluun: ruotsinkieliset tuttavani käyttävät sanaa serkku kuvaamaan myös pikkuserkkuja. Suomeksi siinä on ero.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kummankin vanhemman suvun puolella kutsuttu tädin miestä sedäksi ja enon vaimoa tädiksi.
Näin ollut useassa sukupolvessa, koska muistan että äitini ja hänen sisarensa kutsuivat myös omien tätiensä miehiä sediksi. Samoin kutsuivat setiensä vimoja tädeiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse kysyä kun tietää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otavan Suuressa Ensyklopediassa, osa 16, 1980, s. 6503, on sukulaissanasto, jossa sukulaissuhdetta ilmaisevat sanat on määritelty seuraavasti: setä on isän veli, eno on äidin veli, täti on äidin tai isän sisar,
serkukset ovat sisarusten lapsia, pikkuserkukset ovat serkkujen lapsia, lanko on puolison veli tai sisaren (tai puolison sisaren) mies, käly on puolison sisar tai veljen (tai puolison veljen) vaimo, kyty on miehen veli, nato on miehen sisar, vävy on tyttären mies, miniä on pojan vaimo, anoppi on puolison äiti ja appi on puolison isä.Avioliiton kautta sukuun tulleet puolisot eivät ole tätejä tai setiä.
Näin Suomessa.
Missä tuossa mainitaan että tädin mies ei ole setä, eikä enon vaimo ole täti?
Onko teistä järkeä jatkaa työssä, jota vihaa yli kaiken? Hyviä syitä jatkaa on hyvä palkka (kaksinkertainen aiempaan verrattuna) kokemus, oppiminen, 65 % on kivoja työkavereita (joiden kanssa en kylläkään ollenkaan läheinen ole), esimieheltä saa tukea silloin kun on paikalla.
Mutta mä vihaan sitä mitä teen. En pysty enää, aamuisin makaan sängyssä niin pitkään kuin pystyn ja lopulta nousen ylös vain tunti ennen kuin oon töissä, tuossa ajassa pitää ehtiä käydä suihkussa, föönätä hiukset, pestä hampaat, pestä hampaat, etsiä sopivat vaatteet ja pukeutua sekä lopulta tehdä aamupala, heittää se reppuun ja sitten vielä ajaa 30 min töihin. On joka päivä ihme että kerkeen tuon kaiken tekemään, aika täsmällisesti klo 8 töihin selviydyn.. usein ehdin siellä vasta kattomaan itteeni peilistä ja tajuan hiukseni olevan vielä jostain kohtaa märät ja peitevoiteen olevan epätasaisesti levitetyn...
Vierailija kirjoitti:
Onko teistä järkeä jatkaa työssä, jota vihaa yli kaiken? Hyviä syitä jatkaa on hyvä palkka (kaksinkertainen aiempaan verrattuna) kokemus, oppiminen, 65 % on kivoja työkavereita (joiden kanssa en kylläkään ollenkaan läheinen ole), esimieheltä saa tukea silloin kun on paikalla.
Mutta mä vihaan sitä mitä teen. En pysty enää, aamuisin makaan sängyssä niin pitkään kuin pystyn ja lopulta nousen ylös vain tunti ennen kuin oon töissä, tuossa ajassa pitää ehtiä käydä suihkussa, föönätä hiukset, pestä hampaat, pestä hampaat, etsiä sopivat vaatteet ja pukeutua sekä lopulta tehdä aamupala, heittää se reppuun ja sitten vielä ajaa 30 min töihin. On joka päivä ihme että kerkeen tuon kaiken tekemään, aika täsmällisesti klo 8 töihin selviydyn.. usein ehdin siellä vasta kattomaan itteeni peilistä ja tajuan hiukseni olevan vielä jostain kohtaa märät ja peitevoiteen olevan epätasaisesti levitetyn...
Minusta ei ole mitään järkeä tuhlata elämäänsä tekemällä jotain jotka "vihaa yli kaiken". Elämä on aivan liian lyhyt siihen.
Kuka on / oli Tommi Reponen? Jope Ruonansuun kaveri, joo, mutta mitä muuta? Laulaja? Stand up -koomikko? Näyttelijä? Jopen kanssa tehnyt töitä ja ryypännyt, muuta en tiedä?
Miksi ilotulitteita ei voi olla myynnissä ympäri vuoden ja miksi niitä ei saisi räjäyttääkin ympäri vuoden?
Mielestäni ei mitään! Jos se kiukuttelu pelottaa, niin hänelle voi sanoa: ”Jos sanot ettet halua mitään, minä en oikeasti hanki mitään. Otan sanomisesi niin kuin ne sanot. Jos kuitenkin tykkäisit jostain pikku paketista, vihjaa nyt vähän, millaisesta tykkäisit.”