Typerien ja nolojen kysymysten ketju---Kysy mitä vain, muut vastaavat ilman veetuilua.
Minä voin aloittaa. Voiko hierojalle mennä ilman lihasjumeja ihan vaan nautiskelemaan? Mitä hierojat ajattelvat pehmeälihaksisista hierottavistaan? "V...u mitä tääkin tuli mun aikaani tuhlaamaan"? Ja juu, tätä oon miettinyt jo vuosia.
Kommentit (18402)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olivatko Mauno ja Eeva Ahtisaari Linnan juhlissa tänä vuonna?
Luultavasti tarkoitit Martti ja Eeva Ahtisaarta. Ei ollut ei.
Tarkoitin Mauno ja Eeva Ahtisaarta. Mauno Ahtisaaredtahan tuli Suomen presidentti heti Martti Kekkosen jälkeen vuonna 1994.
Anteeksi, mutta mikähän sinua vaivaa?
Mene pilaamaan joku muu ketju, tää on niitä harvoja hyviä, joita jaksaa vielä seurata.
Minä vain haluaisin tietää, että olivatko Mauno ja Eeva Ahtisaari Linnan juhlissa.
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin maistaa että miltä pettuleipä maistuu. Olisikohan sitä mahdollista saada maistaa jossain nykyaikana? Entä syötiinkö/syödäänkö sitä yleisestikin eri puolilla maailmaa nälänhädän aikaan missä vain kasvaa petäjiä joista siihen saatavaa pettua on?
Tämä kiinnostaisi minuakin! Tiedän viikinkiravintola Haraldin ruokalistalla olevan pettujäätelöä, mutta vielä en ole ehtinyt maistamaan sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä Petelius tarkalleen hakee noilla anteeksipyynnöillä?
Käsittääkseni hakee Vihreiden hyväksyntää. Eihän kukaan tiedä, oliko anteeksipyytäminen alunperin hänen oma ideansa vai puolueen vankka suositus.
Niin tai näin, anteeksipyyntö oli aiheellinen teko lainlaatijalta.
Suomessa ollaan vielä niin jäljessä muita länsimaita ettei suuri osa kansasta tajua ollenkaan miten tärkeästä aiheesta on kyse.
Suomessa on vaan näitä pöljiä sketsejä yms. pyydetty anteeksi. Saamelaisten osalta olisi paljon vakavampiakin juttuja Pohjoismaissa. Esim. Ruotsissahan pakkosterilisoitiin aikoinaan saamelaisia ja siellä asiaa onkin pyydetty anteeksi ja myös korvauksia on maksettu aiheesta.
Ehkä tuo on ihan hivenen eri asia kuin joku käpänen sketsi, jota kukaan ei Suomen ulkopuolella ole edes nähnyt. Ei voida samana päivänä puhuakaan.
Aivan. Peteliuksen sketseja pahempia ovat toki ihmisoikeusrikkomukset. Onhan Suomessakin yritetty vierottaa saamelaislapset omasta kielestään ja kulttuuristaan, ihan meidän verorahoilla ja Suomen kansan nimeen.
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin maistaa että miltä pettuleipä maistuu. Olisikohan sitä mahdollista saada maistaa jossain nykyaikana? Entä syötiinkö/syödäänkö sitä yleisestikin eri puolilla maailmaa nälänhädän aikaan missä vain kasvaa petäjiä joista siihen saatavaa pettua on?
Pettu tarkoittaa männyn jälsi- ja nilakerrosta, jota irroitetaan ja valmistetaan jauhoksi. Siitä sitten ruis- tai ohrajauhon kanssa leivotaan pettuleipä. Tällainen on ilmeisesti ollut yleinen tapa jo vuosisatojen aikana pohjoisella havumetsävyöhykkeellä.
Pettu on aika ravintorikasta, ja se piti kerätä talteen talvea varten jo keväällä. Siitä voi päätellä, että kyse ei todellakaan ollut nälänhädän hetkellä keksitystä apukeinosta, vaan että petun kerääminen oli yleinen tapa varustautua talveen.
Pettuleipä ei ollut siis ravintoarvoiltaan heikompaa ruokaa, mutta Saarijärven Paavo -runoa kun lukee, niin saa käsityksen, että ihmiset 1800-luvulla arvostivat nimenomaan peltoviljeltyä viljaa. Asiassa lienee mukana uskonnollisia asenteitakin, sanoohan Paavo runossa että viljasatoa saadaan Jumalan armosta eli "jokapäiväinen leipämme". Sensijaan pettua oli metsässä ihan Luonto-Äidin armosta saatavilla joka kevät.
Lisäksi pettu maistuu melko pistävältä, eikä sitä voi jauhoihin lisätä kuin vähän suhteessa viljaan, ettei suolisto reagoi siihen. Petussa ei myöskään ole viljojen tapaan sitkoa, joten siitä on vaikea leipoa. Siksi pettua on vain lisätty varsinaiseen viljasta leivottuun leipään.
Nykyisin pettuleipä on kallista superfoodia ja sitä voi saada valmiinakin ja myös pettujauhoja voi saada valmiina, etenkin netistä. Valmista pettuleipää on aikaisemmin saanut mm. Ämmän Leivästä Suomussalmelta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä Petelius tarkalleen hakee noilla anteeksipyynnöillä?
Käsittääkseni hakee Vihreiden hyväksyntää. Eihän kukaan tiedä, oliko anteeksipyytäminen alunperin hänen oma ideansa vai puolueen vankka suositus.
Niin tai näin, anteeksipyyntö oli aiheellinen teko lainlaatijalta.
Suomessa ollaan vielä niin jäljessä muita länsimaita ettei suuri osa kansasta tajua ollenkaan miten tärkeästä aiheesta on kyse.
Suomessa on vaan näitä pöljiä sketsejä yms. pyydetty anteeksi. Saamelaisten osalta olisi paljon vakavampiakin juttuja Pohjoismaissa. Esim. Ruotsissahan pakkosterilisoitiin aikoinaan saamelaisia ja siellä asiaa onkin pyydetty anteeksi ja myös korvauksia on maksettu aiheesta.
Ehkä tuo on ihan hivenen eri asia kuin joku käpänen sketsi, jota kukaan ei Suomen ulkopuolella ole edes nähnyt. Ei voida samana päivänä puhuakaan.
Aivan. Peteliuksen sketseja pahempia ovat toki ihmisoikeusrikkomukset. Onhan Suomessakin yritetty vierottaa saamelaislapset omasta kielestään ja kulttuuristaan, ihan meidän verorahoilla ja Suomen kansan nimeen.
Tästä päästään mielestäni asiaan: saamelaisia on käsitelty maassamme todella törkeästi (pakotetaan saamelaislapset eroon perheestään sisäoppilaitostyylisiin oloihin ja pakotetaan heidät oppimaan suomea jne)., ja kun PPP ja Kalliala tekivät sketsinsä, tv:ssä ei ollut käytännössä ainuttakaan oikeaa saamelaista. Se että he tekivät koomikkoina satiiri-/parodiaversion syrjitystä kansanosasta tällaisessa tilanteessa on ihan oikeasti merkittävä asia. Saamelaisia elää Suomen, Ruotsin, Norjan ja Venäjänkin alueella joten on mielestäni väärin vähätellä asian merkitystä sanomalla että Suomen ulkopuolella sketsejä ei ole edes nähty.
Kun löytää ensimmäisiä harmaita hiuksia päästään, niin kauanko menee, että kaikki hiukset ovat harmaantuneet? Ts. kuinka nopeasti harmaantuminen etenee, kun on kerran alkanut?
Jos löytää jonkun hylätyn arvoesineen sellaisella viestillä "hylätty, löytäjä saa pitää", saako löytäjä pitää sen laitos löydöstään huolimatta, vaikka se olisi hylätty
Ps: laitoslöytö on ryöstöä sitä kohtaan joka sen esineen on löytänyt
Vierailija kirjoitti:
Kun löytää ensimmäisiä harmaita hiuksia päästään, niin kauanko menee, että kaikki hiukset ovat harmaantuneet? Ts. kuinka nopeasti harmaantuminen etenee, kun on kerran alkanut?
Yksilöllistä on tämä.
Miksi minulle sanotaan koko ajan, että minä en saa lyödä toisia kun minä en lyömistä kuitenkaan lopeta?
Vierailija kirjoitti:
Miksi minulle sanotaan koko ajan, että minä en saa lyödä toisia kun minä en lyömistä kuitenkaan lopeta?
Muuten hoitaja joutuu laittamaan sinut taas lepositeisiin, ja sitten tulee itku. Ihan niin kuin viime kerralla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuten hoitaja joutuu laittamaan sinut taas lepositeisiin, ja sitten tulee itku. Ihan niin kuin viime kerralla.
Ei minulla ole hoitajia eikä minua ole koskaan laitettu lepositeisiin.
Mikä on ajanjakso, jolloin on suotavaa kuunnella joululauluja? Erityisesti kiinnostaa, pitääkö joulucd:t laittaa pois joulupäivänä tai tapaninpäivänä, vai voiko niitä kuunnella esimerkiksi autossa vielä tämän jälkeenkin leimautumatta omituiseksi?
Minua kiinnostaa Harry Potter-kirjojen kotitontut. Kuinka pitkiä ne ovat täysikasvuisina, entä paljonko ne mahtavat painaa? Kuinka pitkään niillä kestää raskaus, syntyykö niille aina yksi jälkeläinen kerrallaan, minkä kokoinen on vastasyntynyt kotitonttu ja onko naispuoleisilla kotitontulla rinnat joista vauvatonttu imee maitoa? Jotenkin tuntuu vaikealta ajatella, että ainakaan osa velhoperheistä antaisi tonttunsa hoitaa ja imettää vauvaansa sen sijaan, että se tekisi "oikeita" töitä.
Kuinka pitkään kotitonttu ei, syövätkö tontut isäntänsä ja emäntiensä ruoantähteitä vai mitä, kuinka vanhana tonttu alkaa opettelemaan työntekoa, koska se on valmis aloittamaan työt esim. velhoperheen palveluksessa, kuinka monta lasta kotitonttu voi saada elämänsä aikana ja mikä on kotitonttuja yleisin kuolinsyy?
Vierailija kirjoitti:
Mikä on ajanjakso, jolloin on suotavaa kuunnella joululauluja? Erityisesti kiinnostaa, pitääkö joulucd:t laittaa pois joulupäivänä tai tapaninpäivänä, vai voiko niitä kuunnella esimerkiksi autossa vielä tämän jälkeenkin leimautumatta omituiseksi?
Jokainen voi itse tietenkin päättää kauanko joulua viettää. Nykyisin kauppoihin alkaa tulla joulutavaraa niin aikaisin, että monella alkaa joulu tulla ulos korvista jo ennen jouluaattoa :)
Mutta jos haluat jonkun toisen määrittelemän joulunlopetuspäivän niin loppiainen on ihan hyvä päivä lopettaa joulun vietto. Vuonna 2020 se on maanantai 6. tammikuuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pettu tarkoittaa männyn jälsi- ja nilakerrosta, jota irroitetaan ja valmistetaan jauhoksi. Siitä sitten ruis- tai ohrajauhon kanssa leivotaan pettuleipä. Tällainen on ilmeisesti ollut yleinen tapa jo vuosisatojen aikana pohjoisella havumetsävyöhykkeellä.
Pettu on aika ravintorikasta, ja se piti kerätä talteen talvea varten jo keväällä. Siitä voi päätellä, että kyse ei todellakaan ollut nälänhädän hetkellä keksitystä apukeinosta, vaan että petun kerääminen oli yleinen tapa varustautua talveen.
Pettuleipä ei ollut siis ravintoarvoiltaan heikompaa ruokaa, mutta Saarijärven Paavo -runoa kun lukee, niin saa käsityksen, että ihmiset 1800-luvulla arvostivat nimenomaan peltoviljeltyä viljaa. Asiassa lienee mukana uskonnollisia asenteitakin, sanoohan Paavo runossa että viljasatoa saadaan Jumalan armosta eli "jokapäiväinen leipämme". Sensijaan pettua oli metsässä ihan Luonto-Äidin armosta saatavilla joka kevät.
Lisäksi pettu maistuu melko pistävältä, eikä sitä voi jauhoihin lisätä kuin vähän suhteessa viljaan, ettei suolisto reagoi siihen. Petussa ei myöskään ole viljojen tapaan sitkoa, joten siitä on vaikea leipoa. Siksi pettua on vain lisätty varsinaiseen viljasta leivottuun leipään.
Nykyisin pettuleipä on kallista superfoodia ja sitä voi saada valmiinakin ja myös pettujauhoja voi saada valmiina, etenkin netistä. Valmista pettuleipää on aikaisemmin saanut mm. Ämmän Leivästä Suomussalmelta.
Pettua on turha sanoa superfoodiksi. Se on nimenomaan toiminut pula-ajan hätävarana ja vaarallisena sellaisena, kun jauhot on vähentyneet ja pitoisuudet on nousseet. Pelkästä pettujauhosta on valmistettu silkkoleipää. Monet lapset ja aikuisetkin on pula-aikana kuolleet paitsi nälkään, myös petusta aiheutuneisiin myrkytyksiin.
Pettua on voinut käyttää jauhojen ohessa, mutta päivittäisannokset B1, B2 ja C vitamiinia olisivat edellyttäneet kilon pettujauhoja joka on sinällään myrkyllinen annos. Sitä varten kannattaa kerätä mieluummin vaikka puolukoita joita ei montaa tarvi samaan. Petussa energiamäärä on vain 25% ruisjauhosta, sen valkuaiset menetetään kokonaan valmistuksessa ja sokereita ei jää juurikaan.
Tavallisten jauhojen loppuessa petun osuus on noussut myrkyllisiin pitoisuuksiin. Siinä on alumiinia, rautaa, mangaania, sinkkiä, kobolttia ja myrkyllisiä hartseja paljon isompia pitoisuuksia kuin missään viljoissa. Pienet määrät ei lisää normaaliravinnosta saatavia tarvittavia rautamääriä juurikaan, mutta hyvin äkkiä pettua enemmän käyttäessä saa muita aineita joita elimistö ei tarvitse myrkyllisiä pitoisuuksia.
Jos haluaa kokeilla, eiköhän pettua saa. Taisi olla päälle satasen kilohinnalla myynnissä. Valmistus olisi todella helppo normaalin metsänhoidon ja puunjalostuksen yhteydessä ja jos siitä olisi hyötyä, se kerättäisiin jolloin sitä saisi varmasti selvästi muita jauhoja halvemmalla. Koska sillä ei ole ravinnollista hyötyä, seen keräys on joidenkin käsityöläisten varassa ja hinta sen vuoksi pilvissä.
Sauaan venttiili;
Jos on liian kuuma niin sen voi avata ja saada raikasta ilmaa. Kylmällä pidetään kiinni. Yleensä ilmanvaihtoa varten auki.
Vastaus; Synnytyksessä sattuu kaikki, ihan kuin selkä sahattaisi poikki ja pää olisi kahden kiven välissä ja jalat olisi jääneet rekan alle ja jalkojen välistä pitäs työntää ulos kaikki sisuskalut.
Vierailija kirjoitti:
Mikä synnytyksessä sattuu?
Ei mikään koska naiset ja vauvat eivät pysty tuntemaan kipua.
En tiedä, mikä on ollut missäkin tapana, mutta minusta omaa äitiä ja isää ei kuulu kutsua etunimillä. Pekkoja ja maijoja on maailma täynnä, mutta jokaisella on vain yksi äiti ja isä. Siksi ne on ns. kunnianimiä.