Typerien ja nolojen kysymysten ketju---Kysy mitä vain, muut vastaavat ilman veetuilua.
Minä voin aloittaa. Voiko hierojalle mennä ilman lihasjumeja ihan vaan nautiskelemaan? Mitä hierojat ajattelvat pehmeälihaksisista hierottavistaan? "V...u mitä tääkin tuli mun aikaani tuhlaamaan"? Ja juu, tätä oon miettinyt jo vuosia.
Kommentit (18421)
voiko narkolepsiaa sairastava harjoittaa jotain ammattia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko typerää kertoa työkaverille että pitää siitä niin paljon että olisi parempi lähteä muualle töihin? Helpottaisiko se yksipuolisen ihastuksen kärsimistä?
Yksipuolisesta ihastuksesta kannattaa olla hiljaa. Eikä edes kertoa ystävilleen. Ihastus menee yleensä nopeasti ohi, ellei itse jumitu siihen omista syistään. Niistä kertominen ja oman sekä toisten elämän sekoittaminen tulee aina myöhemmin takaisin puraisemaan sua nilkasta.
Työpaikan riskeeraaminen ihastuksen vuoksi ei ole järkevää. Tässä tapauksessa ihastuksesta kertominen työkaverille, joka ei vastaa tunteisiin, saattaa hänetkin epämiellyttävään asemaan työpaikalla. Jos oikeasti välität ko. ihmisestä, et kerro hänelle asiasta.
Nämä ovat niitä aikuiselämän suruja, jotka jokainen pitää enimmäkseen kantaa itse ja yksin maltilla.
Minä sanoisin, että ihastus ei yleensä mene nopeasti ohi. (Mitä nopealla tässä tarkoitetaan? Pari kuukautta? Pari vuotta?) Ei tietenkään yksipuolisesta ihastuksesta kannata kertoa kohteelle itselleen, mihin hän sitä tietoa edes tarvitsee? En kyllä ymmärrä miksei ihastuksesta kannattaisi kertoa ystäville, kaikkihan niin tekevät. Olisi aika huono juttu, jos kenellekään ystävälle ei voisi kertoa noinkin tärkeästä asiasta. Sitä varten kai ystävät ovat?
Jos ystävä on täysin ulkopuolinen eikä esim. työskentele samassa firmassa, voi kertoa. Jos ystävä tuntee tämän ihastuksen, en kertoisi hänelle.
Kuinka monta miekkapyrstöä ja leväbarbia voi ottaa 720 litran akvaarioon, jossa on ennestään 4 avainkirjoahventa, palettikala pariskunta, 10 keltabarbia, 4 partamonninaarasta ja 15 piikkisilmää?
Vierailija kirjoitti:
Miksi silmälasit rumentaa?
Minusta silmälasit tekevät jotkut ihmiset älykkäämmän näköisiksi ja olen jo pitkään ihmetellyt, että mistä se johtuu, koska eiväthän silmälasit vaikuta kenenkään älykkyystasoon suuntaan tai toiseen.
Kummin kirjoitetaan: asvaltti vaiko asfaltti?
Vierailija kirjoitti:
Mistä täällä netistä tietää, että mikä tieto on totta ja mikä taas ei?
Valitettavasti sitä ei voi tietää yhtikäs mistään.
Millaisia keravalaiset ovat?
Onko normaalia, etten ole koskaan ollut epävarma/häpeissäni omista sukupuolielimistäni?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko typerää kertoa työkaverille että pitää siitä niin paljon että olisi parempi lähteä muualle töihin? Helpottaisiko se yksipuolisen ihastuksen kärsimistä?
On typerää. Pidä asia omana tietonasi, käsittele se oman pääsi sisällä ja anna ihastuksen hiipua. Se hiipuu kyllä, kun et ruoki sitä. Voit vaikka alkaa ajatella ihastuksestasi väkisin kaikkia ällöttäviä asioita mielessäsi, jos se auttaisi.
Ei se välttämättä hiivu, vaikka ei ajattelisi koko ihmistä ollenkaan. Tunteet voivat säilyä, vaikka ei itse olisi edes tietoinen niistä.
Laitoin valmistujaisruusut lasiseen vesikannuun, koska en omista maljakkoa. Voiko siitä vielä juoda vettä, vai ostanko uuden kannun ja teen vanhasta maljakon? Pesen tietenkin, mutta jääkö ruusuista jotain vaarallisia jäämiä silti?
Minulla ei ole kovin hyvät sosiaaliset taidot eikä minulla ole koskaan ollut paljon ystäviä. Kumpi näistä on todennäköisempää: minulla on huonot sosiaaliset taidot ystävien puutteen vuoksi vai että minulla ei ole ollut ystäviä huonojen sosiaalisten taitojani vuoksi?
Entä Voikohan minulla mahdollisesti olla lieväasteinen autismin kirjon häiriö? Kuinka todennäköisesti sellainen olisi jäänyt asiantuntijoilta huomaamatta 1980-1990 luvuilla?
Sattuuko kakkosjutska miten paljon ensimmäisellä kerralla? Tekis mieli kokeilla.
Vierailija kirjoitti:
Laitoin valmistujaisruusut lasiseen vesikannuun, koska en omista maljakkoa. Voiko siitä vielä juoda vettä, vai ostanko uuden kannun ja teen vanhasta maljakon? Pesen tietenkin, mutta jääkö ruusuista jotain vaarallisia jäämiä silti?
Ei jää. Eli lasi on niin kovaa ainetta, että ruusuissa mahdollisesti olleet sinulle sopimattomat aineet eivät jää lasiseen maljakkooon vaan se on pesunjälkeen ihan normaalisti käytetävissä.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka yleistä on, että lyhytkasvuinen aikuinen nukkuu pinnasängyssä?
Eivät yleensä nuku.
Vierailija kirjoitti:
Kummin kirjoitetaan: asvaltti vaiko asfaltti?
Molemmat ovat hyväksyttäviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi silmälasit rumentaa?
Minusta silmälasit tekevät jotkut ihmiset älykkäämmän näköisiksi ja olen jo pitkään ihmetellyt, että mistä se johtuu, koska eiväthän silmälasit vaikuta kenenkään älykkyystasoon suuntaan tai toiseen.
Me ihmiset olemme osittain myös sosiaalisen ympäristömme kasvattamia. Joten kun on jokin tietty "yhteinen sopimus" noudatamme tätä sopimusta.
Teatterissa, elukuvissa, tv-sarjoissa, mainokisssa ja kirjoissa ei ole aikaa esitellä kaikkia henkilöitä perinjuurin, joten tiettyjä singaaleja on käytetty kertomaan ihmisille, että henkilö on tietynlainen.
Mistä on alunperin tullut ajatus, että silmälasipäinen on älykäs ei varmaa, mutta yksi arvaus on, että ennen vanhaan rikkailla henkilöillä, jotka lukivat oli keskimääräistä enempi silmälaseja. Koska lukeminen oli harvinainen taito aikoja sitten, niin yhteys silmälaseihin ja älykkyyteen oli luotu.
Siis sitten kun tv-sarjassa halutaan korostaa "professorin" älykkyyttä hänelle laitetaan lukulasit.
Kun sitten on kohtaus, jossa professorille tuodaan jokin asia tutkittavaksi, hän laittaa lasit päähän ja lukee ja ajatelee.
Samaa teemaa toistetaan eri tavoilla kerta toisensa jälkeen ja sisäistämme sen. Vaikka ymmärrämme, että lasella ja älykkyydellä ei ole yhteyttä, niin nopeasti vilkaistuna ensiajatus on että silmälasit == älykkyys.
Tätä ajatusmallia vahvistaa ihmisen toiminta, jossa kun olemme kytkeneet kaksi asiaa yhteen huomaamme ne ja jätämme asiaa vastaan olevat asiat käsittelemättä. Eli jos älykkyys ja silmälasit kuuluvat mielestämme yhteen, huomaamme jos mielesätämme älykkäillä ihmisilllä on lasit. Vastaavasti jätämme huomaamata ne tilnteet, joissa muilla on lasit tai älykkäällä ei ole laseja. Tälle vahvistumiselle on olemassa oikea termikin, jot ajuuri nyt en saa millään päähäni.
Vastaava ilmiö on ajatus, että autolla X ajavat henkilöt ajavat useamin ylinopeutta. Kun tällainnen ajatus on mielessäsi, huomaat näiden autojen ylinopeusohitukset moottoritiellä ja se vahvistaa ajatustasi. Vaikka kyseisen automerkin ajajat eivät ajaisi yhtään sen enempää ylinopuetta kuin muutkaan vastaavan tyylisten autojen ajajat.
Vierailija kirjoitti:
Jos kirjoittaja on anonyymi (kuten esimerkiksi minä nyt) et voi tietää oikein mistään.
Mutta, jos kirjoittaja tiedetään voidaan verrata siihen kuinka luotettava kysyinen kirjoittaja on yleensä. Vastaava vertailu toimii yksittäisen lehden tai uutispalvelun osalta.
Samoin auttaa, jos tiedon lähtee ja tapa miten tietoon on päädytty on avointa. Esimerkiki tieteelliset julkaisut.
Yksittäisen lähteen luotettavuutta nostaa myös se, jos on ulkopuolinen taho jollain tasolla tarkkailee lähteen luotetvuutta. Eli jos netissä olevasta lehtijutusta on mahdollista kannella Julkisen Sanan neuvostoon on lähde luotettvampi kuin lehti, jka ei ole julkisen sanan neuvoston jäsen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti sitä ei voi tietää yhtikäs mistään.
Riippuu siitä, missä se tieto lukee. Esimerkiksi tällaiset palstat ovat melko epäluotettavia, mutta sanomalehdet taas ovat luotettavia.
Vierailija kirjoitti:
Olen jo pitkään miettinyt apteekkietikettiä. Siis kun vuoronumeroni ilmestyy taululle, kävelen koppia kohti. Tervehdin ja ojennan kelakortin. Sanonko heti suoraan litanian lääkkeistä, joita haluan? Vai kerronko ne yksitellen että "yksi A, kiitos", "sitten vielä pari B:tä" ja "vielä yksi C"? Se tuntuu jotenkin kömpelöltä. Olisiko hölmöä kirjoittaa joku apteekkilista, minkä ojentaa farmaseutille?
Kannattaa kertoa kaikki lääkkeet kerralla. Tällöin farmaseutti voi toimia haluamallaa tehokkaimmalla tavalla. Eli itse, kun haen useampaa lääkettä, farmaseutti ensin kirjoittaa koneelle kaikki tiedot ja tulostaa lääkepaketin kylkeen tulevat tarrat.
Sitten hän käy kerralla hakemassa lääkkeet ja kiinnittää tarrat ja antaa mahdolliset ohjeet.
Jos farmaseutti kokisi tehokkaammaksi antaa lääkkeet yksi kerrallaan, hän voisi tehdä näin. Mutta kertaakaan näin ei ole toimittu.
En ole samaa mieltä.
Minusta silmälasit voivat muuttaa ulkonäköä, mutta hyvännäköiset ja oikein valitut silmälasit eivät rumenna. Silmälasit tekevät sen sijaan ihmisestä usein skarpin ja älykkään näköisen. Jos koet, että silmälasit päässä tulee rumemmaksi, syy on vääränlaisissa silmälaseissa. Silmälasit voi valita aivan väärin, ellei kuuntele optikon/ ystävän neuvoja ja katso kunnolla objektiivisesti peiliin niitä valitessaan. Vääränlaiset silmälasit voivat mm. tummentaa silmäpusseja, kiinnittää huomion poskiin, vääristää meikkiä ja tarttua ripsiin. Oikein valitut silmälasit sen sijaan korostavat kantajansa parhaita puolia. Entisajan pullonpohja- tai telkkarisilmälasit luonnollisesti rumensivat, mutta kukapa sellaisia enää tänä päivänä käyttäisi?