Typerien ja nolojen kysymysten ketju---Kysy mitä vain, muut vastaavat ilman veetuilua.
Minä voin aloittaa. Voiko hierojalle mennä ilman lihasjumeja ihan vaan nautiskelemaan? Mitä hierojat ajattelvat pehmeälihaksisista hierottavistaan? "V...u mitä tääkin tuli mun aikaani tuhlaamaan"? Ja juu, tätä oon miettinyt jo vuosia.
Kommentit (18423)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä on tärkein ravintoaine ihmiselle?
Vesi.
Ilman muita ravintoaineita voi elää kuukausia, ennen kuin puutteen huomaa, mutta ilman vettä menee nopeasti heikkoon kuntoon ja kuolee aika nopeasti.
Vesi ei ole ravintoaine. Tärkein ravintoaine ihmiselle on proteiini, jota aikuinen mies tarvitsee vähintään 250g ja nainen 175g päivässä. Lapsille riittää 15g per ikävuosi.
Olet väärässä. Vesi ON ravintoaine:
https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=ltt0…
Vierailija kirjoitti:
Onko identtisten kaksosten lapset periaatteessa sisaruspuolia?
Jos identtiset kaksoset saavat kumpikin lapsen, ja lapsilla on sama isä/äiti, silloin lapset ovat sisaruspuolia, mutta eivät muuten.
Vierailija kirjoitti:
Olen kiinnittänyt tv-haastatteluissa, esim. vaalitenteissä, huomiota siihen, että haastattelija usein puhuttelee toimittajaa kolmannessa persoonassa toimittajaksi, eli hän sanoo esimerkiksi "nyt toimittaja..." sen sijaan että sanoisi "nyt sinä/te..."
1. Miksi? Pidetäänkö tuota vain kohteliaana, tai yritetäänkö siinä vaikuttaa katsojien mielikuviin tai jotain?
2. Onko tähän olemassa jokin etiketti/ohjeistus/neuvo, johon haastateltavat ovat törmänneet, vai onko vain sattumaa että moni puhuu noin?
Henkilöhaastattelu on oma erityinen keskustelunsa. Siinä haastattelijassa on oma rajattu roolinsa, haastatelulla myös. Siinä ei siis ole kyseessä tavallinen keskustelu, jossa vaihdetaan tasapuolisesti mielipiteitä, vaan kyse on journalismista.
Toimittajan pitää siis noudattaa tiettyjä toimintatapoja, että haastattelu onnistuu. Samoin haastateltavan intresseissä on tomia itselleen edullisella tavalla.
Jos otetaan esimerkiksi vaikkapa poliitikon haastattelu vaalien alla, niin asetelma on selkeä: toimittaja pyrkii tiukalla kyselyllä saamaan poliitikon mielipitee tja persoonan hyvin selkeästi esiin sekä paljastamaan mahdolliset heikkoudet - toimittajahan tekee haastattelua suurta yleisöä varten. Poliitikko taas antaa haastattelun vaalityönään, joten hän pyrkii peittämään heikkoutensa ja tuomaan puolueensa ideologiaa ja vaaliohjelmaa esiin, sekä esittämään itsestään parhaan puolen.
Siksi haastateltava pyrkii muistuttamaan termillä "toimittaja" että a) hän on kohtelias ja käyttää haastattelijan titteliä mutta siten myös b) hän muistuttaa katsojia/kuulijoita siitä, että kyseessä on haastattelu, jossa hän vastaa toimittajan kysymyksiin ja toimii toimittajan ennalta luomassa viitekehyksessä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä pitäisi syödä, että uloste olisi mahdollisimman kiinteää ja sellaista, että se sotkisi ulos tullessaan mahdollisimman vähän peräpäätä? Olen kyllästynyt, että minulla se aina sotkeentuu ulostaessa niin että pitää käyttää paljon aikaa ja paperia, että se on puhdas. Minulla ei ole mahdollisuutta käyttää puhdistautumiseen käsisuihkua koska sitä ei vessassani ole ja enkä haluaisikaan käyttää sitä, koska sittenhän takamus pitäisi kuivata eli siihenkin menisi aikaa.
Kannattaa varmaan käydä lääkärillä tai edes ravitsemusterapeutilla, jos uloste on jatkuvasti liian löysää. Voisiko kyseessä olla ruoka-allergia tai ärtynyt suoli?
Jos ei kyse sairaudesta, sulla voi olla vaan huono ruokavalio. Et saa ehkä tarpeeksi kuitua ja/tai suolen massaa lisäävää tavaraa. Lisää kuitupitoisia tuotteita ruokaan: täysjyväviljaa, vihanneksia, hedelmiä ja palkokasveja. Muista myös juoda tarpeeksi ja syödä nestepitoisia vihanneksia ja hedelmiä.
Lidlissä on ihan hyviä kosteuspyyhkeitä, jotka sopivat tarkoitukseen. Vaaleanpunainen paketti, niissä lukee kotain toilet tai vastaavaa. Maksaa 99 senttiä. Jos kaipaat yksittäispakattuja (jonka voit ottaa mukaan laukussasi siis) etsi muista kaupoista Savett Toilet -tuotetta tai jotain senkaltaita, ne maksavat pari euroa paketti.
Vierailija kirjoitti:
Miten sämpylä- ja pizzataikinan koostumus eroaa?
Osaan tehdä sämpylätaikinaa laittamalla jauhoja mutuna oikean määrän, mutta en tiedä missä vaiheessa pizzataikinassa pitäisi lopettaa jauhojen laitto, jos niiden määrää ei mittaa. Tulisiko taikinan olla samantuntuista kuin sämpylätaikinan vai kovempaa tai pehmeämpää?
Sämpylöihin käytetään yleensä eri jauhoja kuin pizzaan. Pizzaan paras on proteiinipitoisempi durumjauho, joka on hyvi hienoksi jauhettu ns. 00-jauho. Sämpylöihin käytetään karkeampia, useaa eri viljalajia tai viljan osia sisältäviä jauhoja.
Sämpylätaikina on tarkoitus saada pehmeäksi ja nousemaan hyvin.
Pizzataikinasta taas on tarkoitus tehdä kiinteä ja joustava. Senhän ei ole tarkoitus nousta valtavasti uunissa kuten sämpylöitten (en laske nyt mukaan vääräuskoisten amerikkalaisten pannupizzaa). Jauhojen mittaaminen on kuitenkin ihan fiksu tapa, eli normaali pizzataikina on n. 400 grammaa jauhoja.
Vierailija kirjoitti:
Nyt on kyllä pakko kysyä, miten sinulle on tuollainen tullut mieleen? Sisarusten lapset ovat aina keskenään serkuksia. Ei sillä ole merkitystä, ovatko sisarukset syntyneet tavallisesta vai kaksosraskaudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on kyllä pakko kysyä, miten sinulle on tuollainen tullut mieleen? Sisarusten lapset ovat aina keskenään serkuksia. Ei sillä ole merkitystä, ovatko sisarukset syntyneet tavallisesta vai kaksosraskaudesta.
Siitä kun identtiset kaksoset syntyy samasta hedelmöyttyneestä munasolusta joka on jakautunut. Ja molemmat on genettisesti samanlaiset ja dnakin. Niin tavallaanhan ne on "sama henkilö", kun karkeesti sanoo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyjä varmaan tarkoitti, että olisivatko lapset geneettisesti vähän kuin sisarpuolet, koska identtisillä kaksosillahan on samat geenit. Tietysti noita silti sanottaisiin serkuksiksi.
Ajatellaanpa tällaista: jos identtisistä veljeksistä toinen saa lapsen, niin silloin veljet ovat sille lapselle virallisesti isä ja setä. Mutta pelkkiä geenejä katsomalla ei varmaan voisi erottaa, kumpi on isä, joten geneettisesti se olisi vähän niin kuin molemmat olisivat isiä. (Tietenkin oikeassa elämässä isäksi sanottaisiin vain siittäjää.)
Vierailija kirjoitti:
ExoPol' kirjoitti:
Mistä Kardashianit ovat alunperin tunnettuja? En oikeesti tiiä, enkä erota sisarusta toisesta.
Kim Kardashian tuli tunnetuksi perheensä realitysarjasta Kardashianit (Keeping up with the Kardashians) vuonna 2007. Sarjan menestyksen myötä sille on ilmestynyt useita spin-off -sarjoja.
Kimin, Kourtneyn, Khloen ja Robin isä oli Robert Kardashian, joka tuli suuremmalle yleisölle tutuksi puolustamalla O.J. Simpsonia tämän m*rhaoikeudenkäynnin aikana. Robert kuoli myöhemmin syöpään.
Kimin ja tämän kokosisarusten äiti Kris ehti erota Robertista ja mennä naimisiin Bruce Jennerin kanssa, joka taas oli entinen olympiaseiväshyppääjä. Nykyisinhän Bruce on nainen ja käyttää nimeä Caitlyn Jenner. Kendall ja Kylie ovat Krisin ja Brucen/ Caitlynin lapsia eli Kimin puolisisaria.
Kardashianit ovat ns. seurapiirijulkkiksia. He seurustelevat kuuluisien ihmisten kanssa, päätyvät mielellään lehtien kansiin sekä televisioon ja säätelevät näin myös omaa julkisuuskuvaansa.
Kim kyllä tuli kuuluisaksi Paris Hiltonin assarina ja ennenkaikkea tehtyään tahallaan se*ivideon. Siitä sai sarjankin. Robert oli julkkis OJ:n kautta, mutta Kim räjäytti potin.
Tämä kysymys koskee tilannetta, jossa joku kysyy toiselta ketä hän äänesti. Monesti siihen vastataan, että ei tarvitse kertoa, koska on vaalisalaisuus.
Mitä konkreettista erityissuojaa vaalisalaisuus antaa, sellaista mitä suojaa ihmisellä ei ole muidenkin asioiden kertomisen kanssa?
Ajatellaanpa että joku yrittää saada minut kertomaan asian x, jota en ole minkään lain tai säännön mukaan velvollinen kertomaan. Olkoon se asia vaikka palkkani, lempivärini, kännykkäni merkki, kantani ananakseen pizzassa, hamsterini nimi tai mikä tahansa asia, joka kiinnostaa toista pelkästä uteliaisuudesta ja jolla ei ole minkään tärkeän asian kannalta merkitystä.
Eihän kenellään ole oikeutta pakottaa minua kertomaan yhtään mitään. Uhkailu, väkivalta ja kiristäminenhän on joka tapauksessa väärin ja rikoskin, eikä laittomia keinoja saa udellessaan käyttää, oli aihe mikä tahansa.
Voin aina sanoa, ettei mun ole pakko kertoa asiaa x, eikä minun tarvitse vedota mihinkään erityiseen "x-salaisuuteen". Mutta jos joku haluaa tietää ketä olen äänestänyt, voinkin vedota vaalisalaisuuteen.
Mutta mitä konkreettista eroa siinä on lain edessä, haluaako joku tietää ketä olen äänestänyt, vai jonkin muun asian?
Mikä ääni kuuluu ainakin osassa Suomea joskus maanantaisin aina tasan kello 12 päivällä? Jonkinlainen varoitusäänen kaltainen ääni on kyseessä ja sitä on kuulunut ainakin 1990-luvulta lähtien, ei mielestäni kuitenkaan joka maanantai. Itse olen kuullut tämän äänen ainakin Tampereella ja Orivedellä.
Mitä tehdä siinä tilanteessa, kun yrittää nielaista kapselin tai tabletin, mutta sitä ei saa nielaistua?
Miksi naisilla on kaksi rintaa vaikka lapsia syntyy kerralla yleensä vain yksi?
Mistä leffasta on tuo livillä pyörivä pätkä jossa veteen tulee musta rengas ja nainen sanoo. "stay away from me"?
Vierailija kirjoitti:
Mikä ääni kuuluu ainakin osassa Suomea joskus maanantaisin aina tasan kello 12 päivällä? Jonkinlainen varoitusäänen kaltainen ääni on kyseessä ja sitä on kuulunut ainakin 1990-luvulta lähtien, ei mielestäni kuitenkaan joka maanantai. Itse olen kuullut tämän äänen ainakin Tampereella ja Orivedellä.
Se ääni on väestöhälyttimen testausta.
"Väestön varoittamista testataan joka kuukauden ensimmäisenä arkimaanantaina klo 12 soittamalla kokeilumerkki
Väestöhälytinjärjestelmää pidetään yllä tositilanteiden varalta, ja järjestelmän toimivuutta testataan säännöllisesti soittamalla kokeilumerkki."
http://www.pelastustoimi.fi/turvatietoa/toimi-oikein-hatatilanteessa/to…
Jos yritän epäonnistua ja epäonnistun sitä yrittäessäni, niin olenko onnistunut vai epäonnistunut epäonnistumisessa?
Vierailija kirjoitti:
Mitä tehdä siinä tilanteessa, kun yrittää nielaista kapselin tai tabletin, mutta sitä ei saa nielaistua?
Käsittääkseni suurin osa ihmisistä saa pillerin, tabletin tai kapselin nielaistua veden avulla. Jos pieni kulaus vettä ei riitä, kannattaa tabletti sijoittaa mahdollisimman taakse suussa ja ottaa kunnon kulaus vettä, tarkoituksena kuitenkin nielaista tabletti ensimmäisellä nielaisulla, ettei lääke jää suuhun pyörimään.
Osa ihmisistä ei kuitenkaan saa mitenkään nielaistua tablettia veden avulla (kuten mun mies - en tiedä, kuinka yleistä tai harvinaista tämä on aikuisilla), joten hän joko pureskelee tabletin (mikä maistuu kamalalta) tai nielaisee sen leivän avulla eli pureskelee leivän suussa ensin ihan hienoksi ja lopulta laittaa tabletin sinne sekaan. Itse ihmettelen ko. tapaa, mutta se on ainoa, millä hän pystyy nielemään lääkkeen.
Sitten on vielä lääkkeen puolittaminen, jos pienemmän pillerin nieleminen on helpompaa, tai jogurtin tai kiisselin avulla nieleminen. Pienille lapsille joskus murskataan lääke esim. jogurtin sekaan, mutta toki lääkejauhekin maistuu pahalle.
Jos tietää mitä puoluetta kannattaa, mutta ei osaa valita henkilöä, niin onko järkeä vaikkapa arpoa ketä siitä puolueesta äänestää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitä kun identtiset kaksoset syntyy samasta hedelmöyttyneestä munasolusta joka on jakautunut. Ja molemmat on genettisesti samanlaiset ja dnakin. Niin tavallaanhan ne on "sama henkilö", kun karkeesti sanoo.
Identtisillä kaksosilla ei ole syntyessään täysin 100% sama DNA. Sikiöt saavat puolet samasta geneettisestä aineksesta, mutta sikiöiden kasvaessa voi DNA:han tulla mutaatioita yms. Lisäksi perimään vaikuttavat muutkin seikat kuin DNA.
Se, että puhutaan että identtisillä kaksosilla olisi sama geenoperimä on ikään kuin maallikkojen tapa nähdä asia, eli arkielämässähän toki identtiset kaksoset muistuttavat paljon toisiaan. Mutta siinäkin toki genotyyppi ja fenotyyppi ovat kaksi eri asiaa. Siksi identtisillä kaksosilla ei esim. ole täysin samanlaiset sormenjäljet.
Lisäksi sikiöiden ja myöhemmin lasten elämään vaikuttaa myös ympäristö.
Epäidenttisten ja identtisten kaksosten lisäksi on olemassa harvinaisempi kolmas kaksostyyppi eli semi-identtiset tai puoleksi identtiset kaksoset. Siinä yhden munasolun on hedelmöittänyt kaksi siittiötä. Lisäksi on olemassa tapauksissa, jossa naisen ovulaatiossa irtaantuu kaksi munasolua kerralla, ja kummankin hedelmöittää eri miehen siittiö - tässä syntyy ikäänkuin kaksoset, jotka ovat oikeastaan sisaruspuolia toisilleen.
Ihmisen lisääntymisessä on siis paljon enemmän variaatioita kuin olemme ennen tienneet, ja uusien tutkimusmenetelmien avulla pystymme nyt havaitsemaan enemmän monimuotoisuutta.