Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maailmankatsomus keskustelu.

Jedidja87
28.06.2017 |

Eli vertaillaan maailmankatsomuksia ja ollaan avoimia. Voidaan olla tarpeeksi nöyriä, sanoa että olin väärässä jossakin kohden. Haastetaan toistemme maailmankatsomuksia :).

1.Miksi maailmankaikkeus on olemassa, sen sijaan, että se on olematta?
2. Mikä on ihmiselämän tarkoitus?
3. Voidaanko maailmankaikkeus pelkistää pelkkään kemiaan ja fysiikkaan, ilman yliluonnollista ulottuvuutta?
4.Uskotko Jumalaan vai et?
5.Mihin uskot?
6. Mikä on moraalin mittapuu? Millä standardilla arvioidaan oikea ja väärä?
7.Mitä kuoleman jälkeen tapahtuu?
Jos uskot kuolemanjälkeiseen elämään, niin mitä kuoleman jälkeisessä elämässä tapahtuu?
8. Onko totuus suhteellinen ja absoluuttinen? Perustele!
9. Mitä on totuus?
10. Kuinka totuus voidaan tietää?
11. Mistä tiedät, että olet oikeassa maailmankatsomuksen suhteen?
12. Jos sanot, että totuutta tai näitä asioita ei voida tietää, niin miksi niin?
13. Paljon olet itse lukenut eri uskontoja?
14. Kuinka selität kärsimyksen ja pahuuden tässä maailmassa omasta maailmankatsomuksesta käsin? Miksi on kärsimystä ja pahuutta?
15. Miten maailmankaikkeus on syntynyt?
16. Miten maailmankatsomus näkyy elämässäsi?
17. Voiko absoluuttista totuutta löytää maailmankatsomuksista? Miksi? Miksi ei?

Kommentit (15)

1/15 |
28.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaanpa näihin, vaikka vastaukset pakosti ovat aika lyhyitä ja puutteellisia. Mutta on tämä minustakin mielenkiintoisempaa kun jennivartiaisten poikaystävät :) .

Ei siihen ole mitään syytä.

Ihmiselämällä ei ole mitään sen kummempaa yleistä tarkoitusta. Elämä on aineen ominaisuus joka ilmenee aina kun olosuhteet ovat sopivat. Ihminen itse sitten voi keksiä elämälleen vaikka mitä tarkoituksia. Minun elämäni tarkoitus on kasvattaa lapsistani hyviä ihmisiä ja osaltani tehdä maailmasta pikku murusen verran parempi paikka kun ilman minua.

3. Voidaanko maailmankaikkeus pelkistää pelkkään kemiaan ja fysiikkaan, ilman yliluonnollista ulottuvuutta?

Ei ole mitään syytä miksi ei voitaisi. Se että kaikkea ei tiedetä ei tarkoita etteikö kaikkea olisi periaatteessa mahdollista tietää.

En usko (elämänkatsomuksellisessamielessä) oikein mihinkään. En tiedä mikä on jumala, sehän on jo käsitteenäkin aika epämääräinen.

5.Mihin uskot?

Uskon siihen että ihminen voi elää hyvin ja oikein ilman mitään ulkoista pakottajaa.

Jokainen valitsee mieleisensä mittapuun, myös uskontojen sisällä. Oma moraalini lähtee klassisesta humanismista, "ihminen on kaiken mitta".

Hautajaiset. Perinnönjako. Elävät jatkavat elämistään. Kuolleet maantuvat ja muuttuvat aikanaan osaksi uusia eläviä olentoja.

Jos uskot kuolemanjälkeiseen elämään, niin mitä kuoleman jälkeisessä elämässä tapahtuu?

En usko kuoleman jälkeiseen elämään. Mielenkiintoista se toki olisi.

Faktat (siis asioiden olevaisuuden tilat) ovat absoluuttisia. Totuus on subjektiivinen ja siis suhteellinen.

9. Mitä on totuus?

Totuus on ihmisen käsitys faktoista.

Tieto on perusteltu uskomus. Totuuksia voidaan tietää ihan miten vain. Jotkut tietävät totuudet kahvinporoista, jotkut vanhoista kirjoista. Itse haen tiedoilleni ja totuuksilleni perusteet pääasiassa tieteellisen menetelmän avulla.

2/15 |
28.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkuu...

En mistään, eikä sillä ole väliäkään. Miksi minun (tai kenenkään muunkaan) pitäisi olla "oikeassa" maailmankatsomuksen suhteen? Tärkeämpää on että maailmankatsomukseni tuottaa minulle mielenrauhaa.

12. Jos sanot, että totuutta tai näitä asioita ei voida tietää, niin miksi niin?

Ks. edelliset vastaukset.

Kohtuullisen paljon, esim. aikanaan Raamatun ja Koraanin kokonaan. En kuitenkaan mitenkään yliopistotasolla tms. vaan ihan omasta harrastuksesta.

14. Kuinka selität kärsimyksen ja pahuuden tässä maailmassa omasta maailmankatsomuksesta käsin? Miksi on kärsimystä ja pahuutta?

Maailmankaikkeuden perusluonne on entropian kasvu. Ihmiseen (joka on pieni paikallinen entropian vähenemä ja siksi perusluonteen vastainen ilmiö, vrt. akanvirta joessa) nähden se aktualisoituu epäoikeudenmukaisuutena. Se tuottaa ilmiöitä, jotka me koemme kärsimykseksi.

"Pahuus" on minulle ihmisen arvon unohtamista tai sivuuttamista sinänsä luonnollisessa oman edun tavoittelussa.

Sitä ei tiedetä. Tuntemamme maailmankaikkeus on hyvin todennäköisesti syntynyt massiivisessa räjähdyksessä. Siitä mitä oli ennen tätä räjähdystä, meillä ei ole mitään keinoa saada tietoa.

No ei se juuri näy. En harrasta vakavissani uskonnollisia riittejä.

Ei voi, sillä absoluuttista totuutta ei ole olemassakaan. Totuus on ihmisen keksimä suhteellinen käsite.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
28.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jedidja87 kirjoitti:

Eli vertaillaan maailmankatsomuksia ja ollaan avoimia. Voidaan olla tarpeeksi nöyriä, sanoa että olin väärässä jossakin kohden. Haastetaan toistemme maailmankatsomuksia :).

1. En tiedä, enkä jaksa pohtia

2. Löytää Jumala

3. Ei

4. Kyllä

5. Jeesukseen

6. Jumala on hyvyys ja oikeus

7. Ruumis maatuu.. ? Sielu joutuu Jumalan eteen ja siitä joko taivaaseen tai kadotukseen. Ihminen ehdottaa itse loppusijoituspaikkaansa jo eläessään (jottei Jumalan läsnäolo vaikuttaisi liikaa päätökseen) mutta Jumala sen kuitenkin päättää.

8. Totuus on absoluuttinen ollakseen totuus

9. Jeesus

10. Se vaan tiedetään, se on yhteinen tieto, joka on jokaisen sydämessä ja jokapuolella luomakunnossa, mutta tieto on vain osa totuutta.

11. Uskon Jumalaa

12. -

13. En juurikaan. Koraania olen lueskellut, pakanauskomuksia Suomessa ja maailmalla kaunokirjallisuuden kautta ja luterilaiset opinkappaleet riparilla. Jehovan todistajien oppia olen tutkinut enemmän ja jonkun verran mormoneista, newagesta yms.

14. Syntiinlangennut maailma, ihminen ei halua Jumalaa, jää myös kaikin mahdollisin tavoin ilman sitä, mikä Jumalasta olisi...

15. Jumala loi sen

16. Teen niin kuin parhaaksi näen kaiken sen ymmärryksen ja uskon varassa mitä mulla on. Esimerkkejä on vaikea valita. Mutta esim. kiitän elatuksestani ainoastaan Jumalaa, jos hän ei suo minulle jotain, en sitä ota vastaan muualta

17. Totuus on Jumalan omaisuutta

Kauhee kysymyspatteristo...

Vierailija
4/15 |
28.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä joku on tehnyt tämän.  

Jokaisella elämällä on jokin oma tarkoitus, ei ole vain yhtä. Ihmiskunnan yleensä tarkoitus on tällä hetkellä levitä Maan ulkopuolelle.

Kemialla ja fysiikalla pystytään ainakin selittämään enemmän kuin mitä tällä hetkellä. Vaikea sanoa, tuleeko raja vastaan. "Yliluonnolliset" asiat toimivat tietoisuuden kautta, eikä tietoisuutta osata (vielä) selittää.

Uskon johonkin voimaan kaiken takana.

5.Mihin uskot?

Edellämainittuun, josta en siis ole varma, onko myös luonut maailman vai onko maailma syntynyt itsekseen tai jonkin alemman olion vaikutuksesta, ja lisäksi henkiolentoihin.

Useimmilla on taju oikeasta ja väärästä, jos tilannetta katsoo ulkopuolelta ilman että siihen liittyy omia intressejä. Moraalisäännöt pitäisi tehdä sen pohjalta, mikä on yleinen oikeuskäsitys tuollaisissa tilanteissa.

7.Mitä kuoleman jälkeen tapahtuu? Jos uskot kuolemanjälkeiseen elämään, niin mitä kuoleman jälkeisessä elämässä tapahtuu?

Yleensä persoonallinen olemassaolo lakkaa. Jotkut kuitenkin voivat jäädä kummittelemaan.

Totuus on se mikä se on, eikä jotain muuta.

9. Mitä on totuus?

Sen verran peruskäsite, ettei jaksa purkaa.

Havaintojen ja ajattelun avulla.

Usko korkeampaan voimaan on ihmiselle ominaista. Ei ole onnistuttu vielä hyvin selittämään, miksi

tuollainen harha syntyisi.   

Sen verran kuin koulussa opetettiin ja pari paksua kirjaa päälle. Uskontojen omista teksteistä olen lukenut lähinnä Raamattua.

Luojajumala/simulaattori on vähän mulukku. Tai todellisuus vain virheellinen.

En tiedä yksityiskohtia

Vähänlaisesti

En usko että ihmiset koskaan pääsevät täydelliseen totuuteen, vaikka voi kyllä päästä lähemmäs.

Ei riitä ajattelukapasiteetti.

5/15 |
29.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoisia vastauksia..

6/15 |
29.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin suosittu

7/15 |
29.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastatkaa vaan ihmiset kysymyksiin..

Vierailija
8/15 |
29.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Ajatuksien yhtenäisyys tekee toimimisesta helpompaa. Ihmisen on vaikea sietää sisäisiä ristiriitoja.

- Tarkoitus-sanan voi ymmärtää monella tavalla. En usko, että on esim. minkään tiedostavan tahon (kuten Jumalan) suunnittelemaa tai etukäteen päättämää tarkoitusta, joka olisi ns. ihmistä suurempaa. Jos taas puhutaan henkilökohtaisesta itsestä lähtevästä tarkoituksesta, niin meillä kaikilla eläimillä se on jonkinlainen hyvinvointi. Kivuttomuus, onnellisuus. Pyrimme siihen, että olisi hyvä olla eikä mikään haittaisi. Itse kullakin hyvinvointiin vaikuttavat vähän erilaiset asiat, pohjimmaisena toki fyysinen hyvinvointi (tarpeeksi nukkuminen ja ravinnon saaminen yms.), mutta joitakin poikkeuksia jopa siihenkin on: masokistit.

- Varmaan se onnistuu. Saamme "tarpeeksi hyvän" kuvan maailmasta pelkästään käsinkosketeltavia ja todistettavia asioita tutkimalla. Yliluonnollisuuden luulisin olevan meille ihmisille ylimääräistä, turhaa, mutta toki monien uteliaisuutta kiehtovaa. Jos tarvitsisimme yliluonnollisten asioiden kohtaamista elääksemme ja voidaksemme olla riittävän onnellisia, evoluution myötä olisimme kehittyneet herkiksi kohtaamaan yliluonnollisen. Se ei ole ihmislajille (eikä varmaan millekään eläinlajille) välttämätöntä.

4.Uskotko Jumalaan vai et?

- En.

5.Mihin uskot?

- Kysymys on liian suppea. Yhtä hyvin voisi kysyä: "Mitä tiedät?" Vaikea päättää, mistä vastaamisen aloittaisi.

- Moraali on sanaton "yhteistyösopimus". Teko on yleensä moraaliton, jos joku loukkaantuu siitä. Moraalittomina pidetään tekoja, jotka sattuisivat (melkein) kaikkiin, jos se kohdistuisi heihin. Siksi voi usein päätellä sen, miten muut eivät halua tulla kohdelluksi, siitä miten ei itsekään halua tulla kohdelluksi. Pääasiallisesti kukaan ei halua tulla tapetuksi, joten voimme olla lähes yhtä mieltä siitä, että tappaminen on "väärin". Kuitenkaan kaikki eivät koskaan ole moraalisäännöistä samaa mieltä. Joku ei hyväksy tappamista koskaan, joku hyväksyy sen tapauksessa x, joku tapauksessa y, joku sekä tapauksessa x että y...

- Nää perus ruumiinmätääntymiset.

- Totuuskäsitys on suhteellinen. Itse totuus lienee absoluuttinen, mutta kukaan ei koskaan tavoita ns. täydellistä totuutta. Aistimme eivät riitä. Vaikka aistimme tavoittaisivat kaiken tarvittavan ja enemmän, silti meillä on mielessämme todellisuudesta vain kuva, ei itse todellisuutta.

9. Mitä on totuus?

- Sitä miten asiat ovat, kaikkeus on totuus.

10. Kuinka totuus voidaan tietää?- Aistien avulla saamme tarpeeksi hyvän käsityksen totuudesta. Tarpeeksi hyvä tarkoittaa sitä, että totuuskäsitys on tarpeeksi ristiriidaton voidaksemme elää kyseisen käsitystemme varassa. 100-prosenttista totuutta emme tiedä, mutta jonkun toisen totuuskäsitys on lähempänä totuutta kuin jonkun toisen.

Ei mahdu, jatkuu...

Vierailija
9/15 |
29.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

- En mistään, mutta mitä enemmän ristiriitoja eri uskomusten välillä, sitä vääremmässä kai olen.

- Miten voisi tietää, kun ei tarvitse? Miksi evoluution myötä olisimme kehittyneet totuuskoneiksi, kun tarpeeksi hyvä tietokin riittää? Evoluutio ei yleensä taida luoda täysin ylimääräisiä hienoja ominaisuuksia, jos ne eivät tuo juuri mitään lisähelpotusta elämän jatkumiseksi.

- Tosi vähän.

- Evoluutiolla. Kärsimyksen avulla osaamme välttää asioita, jotka koituvat kuolemaksemme. Tuomitsemalla pahuuden saamme muut vähentämään käytöstä, joka on meille haitaksi. Nimitämme erilaisia haittaavia asioita pahuudeksi, kuin se olisi jokin yksittäinen olio. En osaa sanoa, miksi ihmiselle on tyypillistä ajatella pahuudesta niin.

- En tiedä.

- En osaa sanoa.

- Nyt on niin paha olo fyysisesti (oksettaa), että jätän tämän tähän. Kysymyskin on aika vaikea. Lopetan kirjoittamisen, että saan oloni helpommaksi. Oli kiva kysely. Tällaista lisää AV:lle.

Vierailija
10/15 |
29.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- Ajatuksien yhtenäisyys tekee toimimisesta helpompaa. Ihmisen on vaikea sietää sisäisiä ristiriitoja.

Luin kysymyksen väärin. Luin, että miksi maailmankatsomus on olemassa.

Oikeaan kysymykseen en osaa vastata.

Vierailija
11/15 |
29.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kysely ja mielenkiintoisia vastauksia. Pitääpä muistaa palata vastailemaan tähän, kun on enemmän aikaa. :)

Vierailija
12/15 |
29.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jumala tahtoi luoda maailmankaikkeuden.

Elää rakkaussuhteessa Jumalan kanssa.

Ei.

Uskon.

5.Mihin uskot?

Olen kristitty.

Jumalan pyhyyden ja vanhurskauden standardilla.

Kuoleman jälkeen tapahtuu ylösnousemus; ikuisessa elämässä Jumalan luona mm. ylistetään Jumalaa ja eletään todeksi suurinta rakkautta.

Absoluuttinen. Totuus perustuu Jumalaan, joka on ikuinen, absoluuttinen ja virheetön olento.

9. Mitä on totuus?

Jeesus on totuus. Hän on Jumalan Sana ja Jumala; kaikki mikä on luotu on luotu Jumalan Sanalla; Sana tuli lihaksi, syntyi ihmiseksi, eli vanhurskaan elämän, sovitti ihmisten synnit ristinkuolemallaan ja nousi kuolleista!

Jumalan pyhä ilmoitus, Raamattu, kertoo kaiken, mitä meidän tulee nyt tietää totuudesta. Kristinusko on ns. ilmoitususkonto.

Kaikki maailmassa ja ihmiskunnassa on juuri niin kuin Raamatussa kerrotaan.

-

Melko paljon, sekä eri asteisissa oppilaitoksissa että vapaa-ajallani; olen aina ollut kiinnostunut uskonnoista ja kaikesta, mikä liittyy jumalan olemassaoloa koskeviin väitteisiin ja uskomuksiin.

Jumala antoi luomisessa ihmisille valinnanvapauden. Ihmiskunta on langennut syntiin jo ensimmäisessä sukupolvessa. Syntiinlankeemuksessa kaikki ihmisten maailmassa vääristyi. Synnin palkka on kuolema ja ero Jumalasta.

Jumala loi sen.

Usko Jumalaan ja evankeliumiin on jokapäiväisen elämäni perusta; se heijastuu moniin asioihin: ajatteluun, käyttäytymiseen, havaintojen jäsentämiseen ja tulkintaan, sanoihin joita puhun ja kirjoitan, musiikkiin jota kuuntelen yms.

Absoluuttisen totuuden löytää evankeliumista.

Vierailija
13/15 |
29.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sana kirjoitti:

Jumala tahtoi luoda maailmankaikkeuden.

Miksi se sellaista tahtoi?

Vierailija
14/15 |
29.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisen ei tarvitse tunnustaa olleensa väärässä, koska väärässä olo on luonnollista. On luonnotonta vaatia toiselta vääräassäolon tunnustamista. Vain heikko luonne vaati tämmöistä tunnustamista koska sen kuuleminen hivelee hänen luonnettaan ja alhaisimpia tarpeita.

Vierailija
15/15 |
29.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisen ei tarvitse tunnustaa olleensa väärässä, koska väärässä olo on luonnollista. On luonnotonta vaatia toiselta vääräassäolon tunnustamista. Vain heikko luonne vaati tämmöistä tunnustamista koska sen kuuleminen hivelee hänen luonnettaan ja alhaisimpia tarpeita.

Tämän vuoksi en tunnusta käyväni kakalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi viisi