Apua! Välkkyvä kirkas sahalaitakuvio oikealla puolella näkökentässä, soitanko 112?
Pystysuunnassa, puolikaaren muotoinen, iso. Juuri äsken sahalaita muuttui aaltomaiseksi, välkehtii, liikkuu. Ei ole aiemmin ollut koskaan.
Soittaisitteko 112? Voikohan olla merkki vakavasta, kiireellisestä.
Ei särkyä, ei huimausta, ei muita oireita. Olen niin paniikissa etten tiedä, kuuluuko soittaa 112. Mitä te tekisitte?
Kommentit (52)
Särytön aurallinen migreeni. Kohtaukset voi olla tosi pelottavia. Mullakin on näkynyt vaikka mitä värikkäitä juttuja. Pyörivä vihreä ratas, neonvärejä vilkkumassa, näkökentässä puutos eli ei näe tiettyyn suuntaan katsoessa. Sit vaan katoo. Mulla alko joskus 37-vuotiaana nämä aurat. Särkykohtauksia ollu jo kypsässä teini-iässä.
Mulla samaa. Oli joskus nuorempanakin, mutta 36-v alkoi tulla. Kirkas valo laukaisee, etenkin keväisin ja syksyisin. Tulee ehkä 2-4 krt vuodessa.
Ensi näkökenttäpuutos toisessa silmässä, sitten alkaa välkkyvä aura, joka häviää pikkuhiljaa silmän ulkoreunaa kohti. Katoaa 20-30 minsassa. Olo sen jälkeen vähän tokkurainen. Ei ole toistaiseksi tullut päänsärkyä.
Tutulta kuulostaa. Joskus tulee jysärin kanssa, joskus vain näköhäiriö, oli melkoista kun aikanaan olin suuren yhtiön puhelinvaihteessa töissä, siinä piti sitten jotakuinkin sormituntumalla yhdistellä puheluita, jos sattui yksin olemaan. Niskajumi tuntuu olevan mulla yleisin laukaiseva tekijä, joskus myös kova stressi (tai sitten se stressi aiheuttaa niskajumin jne). Joskus meinaa toistua usein, silloin pitää ottaa Sirdaludia laukaisemaan se niska.
Hmm..et kovin huonokuntoinen näytä olevan,kun jaksat ja näät kirjoittaa,et en usko,et yarttee soittaa 112
Multa sumenee näkö kokonaan ennen migreeniä. En kyllä normaalista tiedä..
Mulla on myös aurallinen migreeni, ensin näkyy sahalaitaa ja valoja ja silmiä särkee valo, sitten n. puolen tunnin päästä alkaa jäätävä päänsärky, jolloin en voi liikkua, kääntää päätä , puhua jne. pimeässä huoneessa makoilen paikallaan. Lääkkeenä mulla on suppoja migreeniin, koska olen usein myös oksennelut. ei kiva vaiva.
MIgreenin ensioireita...itselläni tulee molempiin silmiin stressaamisen jälkeen,tosin ei koskaan pääkipua.Tai sitten jos olet vanhempi ihminen tai silmäsairauksia harrastava voi olla myöskin harmaakaihi puskea päälle...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Migreeni todennäköisesti mutta voi myös olla verkkokalvo irronnut.
No eikä ole. Verkkokalvo ei irtoa noin vain. Verkkokalvon irtoaminen oireilee leijailevina tuhkanvärisinä hiutaleina.
Voi olla noita "hiutaleita" mutta voi myös olla kirkasta "salamointia". Ja kyllä, joskus verkkokalvo voi tosiaan irrota ihan noin vain. Hoitamattomana voi olla näköä uhkaava joten kyllä kannattaa sulkea pois.
Silmämigreeniltä / auraoireelta kuullostaa. Jos siihen liittyy muita neurologisia oireita ( toispuoleinen puutuminen , puheentuoton ongelma, räjähtävä pääkipu, näkökentästä häviää esim. toinen puoli, niin soitto 112.)
Lasiaisen irtauma on eri tyyppinen: välähtelee useita päiviä ja salamoi, verkkokalvon irtaumassa tulee usein musta kaistale näkökenttään.
Jos migreeniä ei ole koskaan todettu, niin suositellaan ensimmäisellä kerralla käyntiä päivystyksessä. Tämän saman ohjeen saat jos soitat päivystykseen, sattuneista syistä:)
Vierailija kirjoitti:
Hmm..et kovin huonokuntoinen näytä olevan,kun jaksat ja näät kirjoittaa,et en usko,et yarttee soittaa 112
Tuon on vain ensimmäisillä kerroilla pelottava, jos ei tiedä, mistä on kyse.
Mun miehellä alkoi tuo sama vuosi sitten ja ikää yli 50. On tullut muutaman kerran. On tutkittu, mitään ei löytynyt, vaan kivuton migreeni on diagnoosi hänelläkin. Jos näkö menee kokonaan, sitten se on päivystyasia, vaikka palautuiskin. Tämä tuli itselleni yllätyksenä, kun näin kävi, luulin, että on jotain migreettistä. Mutta mulle tulikin epäily TIA-kohtauksesta. Se itsessään ei välttämättä ole vaarallinen, mutta riski saada aivohalvaus on mulla nyt 30 %.
Migreeniä tuo on, tönähtänyt olo voi johtua Buranasta. Minulla auramigreeni alkoi 12- vuotiaana ja loppui alle kolmekymppisenä, tilalle tuli myöhemmin auraton migreeni joka oli aika ilkeä, ei tullut ennakkovaroitusta siitä milloin pitää ottaa särkylääke. Kaikki migreenit loppuivat vaihdevuosien aikaan, nykyiset päänsäryt johtuvat kaularangan kulumista. Et kertonut ikääsi, jos olet yli 30 niin jututa jotakin lääkintäalan ihmistä, varmuuden vuoksi. Auravaiheessa otetun särkylääkkeen ei tarvitse olla kauhean vahvaa, mikä vain itselle sopiva käy, joskus joutunut pärjäämään Disperinin puolikkaalla, auttoi sekin. Eduksi on myös jos pystyy menemään hetkeksi lepäämään pimeään viileähköön huoneeseen ja siinä ehkä vähän venyttelee hartioita samalla.
Tsemppiä, ikävä sairaus mutta kyllä sen kanssa pärjää, aina jotakin särkylääkettä mukaan, aistikävelyä, mindfullnessia. Stressitekijöiden poistamista, ihmissuhteet hyvälle mallille, suorittamisen tunnetta hallintaan, yleinen tunne siitä että kaikki on hyvin on iso apu.