Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua! Välkkyvä kirkas sahalaitakuvio oikealla puolella näkökentässä, soitanko 112?

Vierailija
28.06.2017 |

Pystysuunnassa, puolikaaren muotoinen, iso. Juuri äsken sahalaita muuttui aaltomaiseksi, välkehtii, liikkuu. Ei ole aiemmin ollut koskaan.

Soittaisitteko 112? Voikohan olla merkki vakavasta, kiireellisestä.

Ei särkyä, ei huimausta, ei muita oireita. Olen niin paniikissa etten tiedä, kuuluuko soittaa 112. Mitä te tekisitte?

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
28.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on vaan toisessa silmässä niin verkkokalvon irtauma. Silmälääkäriin saman tien!

Vierailija
22/52 |
28.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt se aaltoileva salaman näköinen valoilmiö siirtyi oikeaan yläkulmaan, liikkuu ylemmäs, on melkein hävinnyt jo näkyvistä. Onkohan vielä vaaraa? Saattaakohan olla merkki että jotain pahaa tulossa? Oloni ei ole sellainen, että kehossa olisi jotain vikaa tai että olisi hätä. 

Luin netistä juuri, että saattoi olla auramigreeni, särytön. Ekaa kertaa tällaista. Voikohan migreeni alkaa näin yhtäkkiä tämän ikäisenä??

ap.

Voi alkaa, ei se ikää katso. Minulla alkoi n. 60 vuotiaana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
28.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aurallinen migreeni. Minulla alkanut aikuisena eikä ole koskaan oksettanut. Auran jälkeen mulla puutuu ja tikkuilee kättä. Kun nämä kaikki ohi on olo vähän kuin tompelolla ja kumartuessa toiselle puolen päätä särkee. Just eilen sain kohtauksen.

Vierailija
24/52 |
28.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tuli sahalaita joskus oikeasta silmästä vasempaan, reunasta aloitti mutta ei mitään muuta oiretta. Ei päänsärkyä ei mitään.

Vierailija
25/52 |
28.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaa auralliselta migreeniltä, todella. Verkkokalvon irtaumassa mulla ainakin häiriö oli salaman tavoin välkkyvä. Migreenissä se sahalaita ei häviä välillä, vaan kaikkoaa pikkuhiljaa n. puolessa tunnissa.

Vierailija
26/52 |
28.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli pari vuotta sitten joulun aikaan vastaavanlainen juttu. Istuin koneella ja ihmettelin, että miten nyt ikkunasta häikäisee vaikka oli hämärää. Näytti siltä, että joku heiluttelee kirkasta kuusenkoristetta silmän vieressä. Netin mukaan on vaaratonta ja se häipyi alle tunnissa. Minulla oli joskus nuorena migreeniä, mutta nyt ei ole ollut vuosikausiin.

Mulla ei ole enää aikuisiällä ollut muuten aurallista migreeniä (auratonta kyllä mutta onneksi todella harvoin), mutta puolisentoista vuotta sitten kävi samanlainen juttu kuin sulla. Nukkumaan mennessä huomasin, että näkökentän oikeassa yläkulmassa oli pieni, epämääräisesti linnun (??) muotoinen valoläiskä. Se oli siinä ehkä puoli tuntia ja hävisi sitten, mitään kipuja ei tullut perään. Kaikkia ihme oireita sitä voikin olla :D

Vierailija
27/52 |
28.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tuli tuo 40-vuotiaana. Tuo sahalaita oli värikäs, puolikaaren muotoinen ja kasvoi. Se kesti noin 20 minuuttia. Pääkipua siihen ei liittynyt.

Ei ole päivystysasia, jos ja kun menee ohi.

Vierailija
28/52 |
28.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Migreeni. Mä kävin toissavuonna päivystyksessä, kun ei oltu aiemmin todettu migreeniä. Lääkäri totesi migreenin, puoli tuntia tiputuksessa ja täsmälääkkeisiin resepti.

Vierailija
29/52 |
28.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Migreeni. Mä kävin toissavuonna päivystyksessä, kun ei oltu aiemmin todettu migreeniä. Lääkäri totesi migreenin, puoli tuntia tiputuksessa ja täsmälääkkeisiin resepti.

Mikä oli syynä tiputukseen? Eli mitä sinulle annettiin iv.nä?

Ap:n kuvailema kivuton kohtaus ei edes vaadi lääkintää eikä ainakaan suoniyhteyden avaamista.

Vierailija
30/52 |
28.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sulla on niskat jumissa

Omalla kohdallani oli juuri tämä. Paha niskajumi on aiheuttanut kohdallani myös hetkellisen kuulonmenetyksen toisesta korvasta.

Vierailija
31/52 |
28.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Migreeni todennäköisesti mutta voi myös olla verkkokalvo irronnut.

Vierailija
32/52 |
28.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla alkoi tuontyyppinen migreeni 25-vuotiaana. Yleensä aura tulee vain toiseen silmään, mutta silmä vaihtelee. Auran jälkeen tulee päänsärkyä, muttei kovin rajua, ja voi olla vähän huono tai tokkurainen olo. Jos niskat on jumissa, on tulossa kipeäksi tai muuten väsynyt, se tulee helpommin ja yleensä kirkas valo sen sitten laukaisee, etenkin keinovalo mutta myös kirkas auringonvalo. 

Vierailija
33/52 |
28.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitähän sinä olet siellä sekoillut, kun suonensisäinen lääkitys on pitänyt aloittaa? Laittoivatko rauhoittavia?

Muutoinhan kivuton kohtaus ei vaadi toimenpiteitä.

Vierailija
34/52 |
28.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut kaikkia kommentteja , mutta luulen, että voi olla lasiaisen irtauma. Oire on sama kuin itsellä oli. Se ei ole vaarallinen , mutta pitää tutkia kaiken varalta. Käy lääkärissä.

Itsellä oli muutama vuosi sitten ja kahdella tutullakin. Oma lääkäri passitti päivystyksenä yliopiston silmäpkl:lle, mutta olisi ehtinyt tutkia viivelläkin.

Lasiaisen irtauma tulee yleensä yli 50v:lle mutta voi tulla nuoremmillekin. Itsellä oli valtavan rankkaa aikaa ja muuttoa ja rehkimistä taustalla.

Vierailija
35/52 |
28.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Migreeni. Et ole kuolemassa -.-

Vierailija
36/52 |
28.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollainen oire voi johtua liian suuresta verihiutaleiden määrästä veressä, joka aiheuttaa ongelmia pään alueen verenkierrossa. Verikokeet kertoo tilanteen. Itselläni on tästä diagnoosi (essentiaali trombosytemia) ja lääkitys.

Vierailija
37/52 |
28.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostakin luin, että ei ole vaarallista jos näkökenttään tulee jotakin lisää. Se taas on vaarallista, jos näkökentästä katoaa jotakin. Silloin täytyy mennä lääkäriin.

Vierailija
38/52 |
28.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista.

Puolessa tunnissa oire poistui. Se alkoi pikkuriikkisenä valoheijastumana näkökentän keskellä häiriten tarkan näön aluetta vähän. Minuuttien kuluessa kasvoi sahalaitaiseksi puolikaaren muotoiseksi isoksi, kirkkaaksi valoilmiöksi liikkuen oikealle, sen jälkeen minuuttien sisällä muutti muotoaan siksak-kuviosta aaltomaiseksi ja samalla kasvoi entisestään ja välkehti sateenkaaren väreissä. Lopulta liukui näkökentän oikeaan ylälaitaan, ja siitä nopeasti ihan näkökentän yläreunaan, kunnes katosi näkökentältä, ja kaikki oli kuten ennenkin. Ei muita oireita.

Erikoinen ilmiö. Olin käynyt rauhallisella kävelylenkillä juuri ennen "kohtauksen" alkua, en rasittunut. Harrastan paljon rivakampaa aerobista liikuntaa yleensä. Pidin koko lenkin aurinkolaseja. Ei tavallisesta poikkeavaa syömisissä, nesteytyksessä. Elintavoissa ei moitittavaa. Nyt on pms-viikko meneillään (luin että hormoonit voi vaikuttaa).

En soittanut mihinkään, mutta juuri ennen valoilmiön poistumista otin 1,5 buranaa. Juuri äsken alkoi tuntua hyvin lievää, painostavaa päänsärkyä (sellaista kuin on joskus matalapaineella) silmien yllä. Nyt siis valoilmiöstä on kulunut n. tunti. Olo on aavistuksen "tönähtänyt".

Kirjoitan nämä tiedot ylös, koska joku saattaa joskus haluta tietää, mihin oire johti.

ap.

Vierailija
39/52 |
28.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaisia ollut kaiken ikää, ilman särkyä.  En heti menisi lääkäriin.  Ulkoisen trauman seurauksia näin olen ymmärtänyt, lievä toisen puolen heikkous.  Tee silmänliikuttajalihaksilla harjoituksia, myös käännä päätä sivuille niin ääreen kuin voit.

Vierailija
40/52 |
28.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Migreeni todennäköisesti mutta voi myös olla verkkokalvo irronnut.

No eikä ole. Verkkokalvo ei irtoa noin vain. Verkkokalvon irtoaminen oireilee leijailevina tuhkanvärisinä hiutaleina.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kuusi