Jälkiehkäisyn käyttö ovulaation aikaan, kokemuksia?
Kävi niin hölmösti että harrastimme uuden miehen kanssa seksiä juuri ovulaationi aikaan ja kondomi oli luiskahtanut pois paikoiltaan. Kumpikaan ei tätä huomannut ennen kuin vahinko oli jo käynyt. Seuraavana aamuna kävin hakemassa jälkiehkäisyn ja apteekissa minulle selostettiin valmisteen ehkäisevän raskauden yli 99 prosentin varmuudella, kun lääke otetaan 12 tunnin sisällä yhdynnästä. En jäänyt lukemaan pakkausselostetta sen tarkemmin, koska olen kerran nuoruudessani syönyt jälkiekäisyn, ja silloin sen ideana oli että se estää hedelmöittyneen munasolun kiinnittymisen kohtuun.
No nyt on sitten vähän yli viikko kulunut tapahtumasta ja rintoja alkanut aristaa ja turvottaa. Kaivoin sen pakkausselosteen esiin, ja siinä sanotaan että valmiste ei ehkäise raskautta jos munasolu on ehtinyt irrota! Siis ei estä kiinnittymistä kohtuun vaan ainoastaan viivästyttää ovulaatiota. Tämä tuli minulle täytenä yllätyksenä eikä apteekin työntekijäkään tästä maininnut mitään, vaikka sanoin että ovulaation aika oli juuri silloin käsillä.
Olen tosi järkyttynyt ja huolissanikin. Uusi mieheni on ihana ja hyvä mies, mutta suhde on ihan tuore ja mies asuu ainakin toistaiseksi maailman toisella laidalla. Enkä ole itse sellaisessa elämäntilanteessa että voisin ajatella ryhtyväni nyt äidiksi.
Pakkausselosteessa mainitaan rintakivut mahdollisena lääkkeen sivuvaikutuksena, mutta voiko enää olla siitä kysymys kun lääkkeen olen ottanut yli viikko sitten?
Olisin tosi kiitollinen kaikista kokemuksista aiheeseen liittyen.
Kommentit (8)
Ei auta valitettavasti kuin odottaa vielä noin viikon verran ja voit tehdä raskaustestin jos kuukautisia ei tule. Jos tosiaan munasolu on jo irronnut jälkiehkäisy ei auta. Munasolu on siitä hedelmöityskelpoinen n. vuorokauden ajan. Kuitenkaan vaikka näin olisikin käynyt ei ole mitenkään varmaa että tulisit raskaaksi. Jälkiehkäisyn sivuvaikutukset ja pms voivat olla samanlaisia kuin raskausoireet.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne ison hormoniannoksen aiheuttamat oireet voivat vaikuttaa ihan seuraavaan kuukautisvuotoon asti. Ei siis välttämättä / todennäköisesti ole raskausoireita nuo sinun oireet vaan ihan jälkiehkäisyyn liittyviä.
Kiitos vastauksesta, tämä helpotti oloa jonkin verran. Mielestäni tuo pakkausseloste on tosi ristiriitainen, kun siinä sanotaan että valmiste ei tehoa jos ovulaatio on jo tapahtunut, mutta toisaalta kuitenkin heti ensimmäiseksi sanotaan että ko. valmistetta voidaan käyttää missä tahansa kuukautiskierron vaiheessa. Tarkoittaako se nyt siis, että voi toki käyttää mutta tehoaa vain ennen ovulaatiota? Vai tehoaako se myös ovulaation jälkeen mutta heikommin?
ap
Vierailija kirjoitti:
Ei auta valitettavasti kuin odottaa vielä noin viikon verran ja voit tehdä raskaustestin jos kuukautisia ei tule. Jos tosiaan munasolu on jo irronnut jälkiehkäisy ei auta. Munasolu on siitä hedelmöityskelpoinen n. vuorokauden ajan. Kuitenkaan vaikka näin olisikin käynyt ei ole mitenkään varmaa että tulisit raskaaksi. Jälkiehkäisyn sivuvaikutukset ja pms voivat olla samanlaisia kuin raskausoireet.
Kiitos sinullekin vastauksesta.
Pms-oireita nämä eivät ole, niihin ei minulla kuulu rintojen aristamista. Toisaalta se mieliala, joka minulle tulee pms-oireena, ei ole päällä nyt. Ja on liian varhaistakin vielä. Toivotaan että tämä aristaminen olisi jälkiehkäisyn sivuvaikutuksia. Olisi kamalaa joutua tekemään abortti ja luultavasti erityisesti tälle miehelle se olisi kova paikka. :/
ap
Minä vedin oviksen aikana ja toimi kyllä tai raskaus ei alkanut. Toisen merkkisen jälkiehkäisyn olen kuullut jonkun apteekkihenkilön tekevän myös kohdun limakalvolle muutoksia jolloin kiinnittyminen vaikeutuu.
Lisään vielä että jälkikäteen tiedustelin sitä useemmalta farmaseutilta eikä kukaan tiennyt vaikeuttaako kiinnittymistä..
Vierailija kirjoitti:
Minä vedin oviksen aikana ja toimi kyllä tai raskaus ei alkanut. Toisen merkkisen jälkiehkäisyn olen kuullut jonkun apteekkihenkilön tekevän myös kohdun limakalvolle muutoksia jolloin kiinnittyminen vaikeutuu.
Sama täällä.
Kaksi viikkoa tuli vuotoa eli luulisin että tokana viikkona oli menkat koska välissä oli kaksi vuodotonta päivää. Kaikennäköisiä oireita tuli tuosta pilleristä (mm. juuri rintojen turvotus). Ylipäänsä tuo je-pilleri vaikutti vielä seuraavat neljä kuukautta kuukautisiin.
Mulla ei toiminut ja lapsi syntyi. Nyt ekan kerran kuulen tuon selityksen ettei toimisi ovulaation aikaan. Selittää kyllä paljon. Raskaus oli järkytys itselle mutta lapsi sitäkin toivotumpi ja rakkaampi. Tuore parisuhdekin on kestänyt jo kauan. Toivottavasti sullekin käy parhaimmalla tavalla, mikä se sitten onkin!
Kyllä ne ison hormoniannoksen aiheuttamat oireet voivat vaikuttaa ihan seuraavaan kuukautisvuotoon asti. Ei siis välttämättä / todennäköisesti ole raskausoireita nuo sinun oireet vaan ihan jälkiehkäisyyn liittyviä.