Minkälaiseen ammattiasemaan laitatte tarjoilijan? Jossain fine dining-paikassa?
Tarjoilijan homma jossain ketju-Rossossa on lähinnä blokkarin työtä. En edes ajattele sitä tarjoilijan koulutusta tai ammattitaitoa vaativaksi.
Millainen asema on mielestänne tarjoilijalla jossain Hesan tai Turun uusissa huippuravintoloissa?
Kommentit (10)
Samaa paskaa, mutta hienommassa joutuu vielä imemään asiakkaiden persettä samaan hintaan.
Arvostan enemmän siksi, että joutuvat ottamaan kaiken kritiikin ruuasta vastaan. Ja viini/juomatuntemusta pitää olla huomattavasti enemmän. Mutta ei siltikään mikään huippuvaativa ammatti, mutta monesta ei siihen olisi.
Huipputarjoilijoita on vähän ja heitä arvostetaan alalla paljon. 99,9 prosenttia ns. tarjoilijoista ei kuulu huippujen joukkoon.
Ovat ammattitaitoisempia kuin minä tulen koskaan olemaan. En uskalla edes käydä tuollaisissa paikoissa, koska en uskalla katsoa heitä silmiin. Haistavat silti varmaan maalaistollouteni kadulta asti. :(
Mitä tarkoittaa ammattiasema? Joku arvostusasteikko? Enpä ole koskaan ajatellut, että minun pitäisi laittaa ketään mihinkään "ammattiasemaan". Jos tällä on jotain tekemistä arvostuksen kanssa, arvostan ihmisiä eri ammateissa aivan heidän ammattitaitonsa ja käyttäytymisensä perusteella jokaista yksilönä.
Ihan hirvee ammatti, en haluis enkä pystyis ikinä olla. Niille ei varmaan makseta tarpeeksi!
Kyllä minä arvostan tarjoilijaa ihan millaisessa ravintolassa hyvänsä, mutta onhan se vaativampaa fine dining-paikassa. Tai vaativuus on erilaista, kuin Rossossa. Mutten missään nimessä väheksy Rosson tarjoilikaan.
Huomattavasti parempi. Pitää osata vähän jotain muutakin kun kantaa astioita pöytään ja niitä sieltä pois.
Mä oon ollut ympäri suomea mm. rotisseurs-paikoissa ja stadin vilkkaimmissa paikoissa. Ei onnistu muuten ihan joka tarjoilijalta. Oon myös ollut perehdyttämässä ravintolakoulusta tulleita, ja osaamisen taso on ollut suorastaan järkyttävää. Tuplakatteitakaan meinannut osata laittaa, saati tehdä simppeleitä juomasekoituksia.
Ammattitaitoinen tarjoilija, joka pärjää Michelinmainintatasolla alkaa olla aikamoinen katoava luonnonvara kyllä - stadissa on hommia, jos osaa ja on hyvät suositukset. Eikä tarvi tessin liksalla tehdä. Mä tein aikanaan 15 €/h + lisät.