Hoi kaikki kielioppinatsit!
Avasin teille ihan ikioman ketjun, jossa saatte vänistä kaikista pilkkuvirheistä, näppäilymokista ja kielioppisäännöistä. Eli jos tunnet ihan pakottavaa tarvetta avautua jonkun kanssapalstailijan kirjoitustavasta, tämä on sinun paikkasi!
Ja jos olet harvinaisen sinnikäs tapaus, voit löytää toivottavasti tästä ketjusta hengenheimolaisen, joka inttää kanssasi sivukaupalla jostain joutavanpäiväisestä asiasta.
Olkaa hyvä!
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
No minua ärsyttää eniten se että joku vänkää että ei haittaa törkeät kirjotusvirheet "kunhan tulee ymmärretyksi" ja vetoaa milloin kiireeseen, huonoon näppäimistöön tai väsymykseen. Ei se nyt haittaa jos välillä tai kasuaalissa tekstissä kirjoittaa mtiä sattuu (kuten minä nyt tässä) mutta ettei ikinä milloinkaan koskaan voi kirjoittaa oikein koska aina muka on kiire tai huono näppäimistö. Miksei voi vaan rehellisesti myöntää ettei osaa kirjoittaa?
Tummensin muutaman kohdan kirjoituksestasi. Osaatko itse päätellä, miksi?
19 jatkaa
esimerkiksi yhdyssanavirheet jotka yleensä on niinpäin että laitetaan se ylimääräinen välilyönti, niin siinä en hyväksy mitään tekosyitä. Koska siihen menee kauemmin aikaa siihen välilyönnin painamiseen. Ainoa hyväksyttävä syy sellaiselle kirjoitusvirheelle on ettei osaa, on lukihäiriö tai että kirjoittaa lukihäiriöiselle. Minä kirjoitan jotkut pitkät yhdyssanat erikseen yhdelle kaverille, jolla on vaikeuksia lukea pitkiä yhdyssanoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minua ärsyttää eniten se että joku vänkää että ei haittaa törkeät kirjotusvirheet "kunhan tulee ymmärretyksi" ja vetoaa milloin kiireeseen, huonoon näppäimistöön tai väsymykseen. Ei se nyt haittaa jos välillä tai kasuaalissa tekstissä kirjoittaa mtiä sattuu (kuten minä nyt tässä) mutta ettei ikinä milloinkaan koskaan voi kirjoittaa oikein koska aina muka on kiire tai huono näppäimistö. Miksei voi vaan rehellisesti myöntää ettei osaa kirjoittaa?
Tummensin muutaman kohdan kirjoituksestasi. Osaatko itse päätellä, miksi?
Pidätkö minua tyhmänä?
Mua häiritsee, miten monet ihmiset eivät osaa tai viitsi taivuttaa lukuja ja lyhenteitä, vaikka se tekisi tekstistä helpommin luettavaa.
- Olen äiti, jolla on 4v.
- Kamalaa! Mihin olet kuolemassa?
- En ole kuolemassa! Olen 4v äiti!
- En ymmärrä. Miksi olet äiti vain neljä vuotta?
- Puhun 4v!
- Älä! En jaksa kuunnella niin kauan.
- Puhun 4v lapsestani!
- Ihan sama mistä puhut. En kuuntele neljää vuotta!
- Oliko sinulla poikaystävä 14v?
- Ei sentään! Vain vuoden.
- Tänne päästetään yli 18v.
- Ette voi olla niin hitaita! Eihän tässä ole jonoakaan!
- Palkkani laski 2000€.
- Niin paljon! Eihän sinulle jää kuin kymppi!
- Siis palkkani laski 2010 2000!
- Seitsemän vuotta sitten?!
Tässä ohjeita (suluissa epävarmat asiat):
neljä vuotta: 4 vuotta tai 4 v, ei 4v
nelivuotias: 4-vuotias tai 4-v.
nelivuotiaan: 4-vuotiaan (saako lyhentää 4-v:n?)
nelivuotiaastani: 4-vuotiaastani (saako lyhentää 4-v:stani?)
nelivuotiaasta lapsestani: 4-vuotiaasta lapsestani (tai 4-v. lapsestani?)
neljätoistavuotiaana: 14-vuotiaana (saako lyhentää 14-v:na?)
kahdeksantoistavuotiaat: 18-vuotiaat (saako lyhentää 18-v:t?)
kaksituhatta euroa: 2 000 euroa tai 2 000 €
kahteentuhanteen euroon: 2 000 euroon tai 2 000 €:oon
kahdestatuhannesta kymmenestä: 2 010:stä
kahteentuhanteen: 2 000:een
Yritin googlata tietoja vuotias-sanan lyhenteen taivutuksesta, mutta en löytänyt, joten vuotias-sanan muita muotoja kuin perusmuotoa ei varmaan suositella lyhentämään. On vielä ihan okei kirjoittaa 10-v. (paitsi asiatekstiin, jossa lyhentämiselle ei tarvetta ole), mutta mieluummin kannattaa kirjoittaa 10-vuotiaalle kuin 10-v:lle. Vai mitä mieltä te muut olette?
Vierailija kirjoitti:
Hyvä aloitus! Itseäni ihmetyttää suuresti, miten suomalaiset ovat niin innokkaita virheiden kyttääjiä. Liittyykö se jotenkin siihen meidän sääntöuskovaisuuteemme, joka tekee olomme turvalliseksi? Vai halutaanko toisten virheiden osoittamisen myötä nostaa omaa paremmuutta?
Olen itse suomen kielen opettaja, joten ehkä saan työssäni korjailla kirjoitusvirheitä tarpeeksi, jonka vuoksi en jaksa niistä kiinnostua vapaa-ajallani. Mutta ilmiö on erittäin kiinnostava!
Ps. Paina yläpeukkua, jos tarkistit tekstini oikenkirjoituksen.
Itse olen niin nihilistinen oikeinkirjoittaja, että en vain pysty päästämään eetteriin virheellistä tekstiä, koska se on muiden lukijoiden aliarvioimista ja loukkaamista. Joskus olen kyllä maininnut jostain kirjoitusvirheestä, jos se on ollut todella tökerö tai on vain pitänyt saada purkaa omaa huonoa päivää johonkin, sori:D
Saa näpäyttää, jos tuli virheitä:D
Vierailija kirjoitti:
Hyvä aloitus! Itseäni ihmetyttää suuresti, miten suomalaiset ovat niin innokkaita virheiden kyttääjiä. Liittyykö se jotenkin siihen meidän sääntöuskovaisuuteemme, joka tekee olomme turvalliseksi? Vai halutaanko toisten virheiden osoittamisen myötä nostaa omaa paremmuutta?
Olen itse suomen kielen opettaja, joten ehkä saan työssäni korjailla kirjoitusvirheitä tarpeeksi, jonka vuoksi en jaksa niistä kiinnostua vapaa-ajallani. Mutta ilmiö on erittäin kiinnostava!
:D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloituksen otsikossa on pilkkuvirhe. Hoi-sanan jälkeen tulisi olla pilkku.
Älä käytä natsi-sanaa jos et puhu oikeista natseista.
Tässä nyt vähän esileikkiä.
Tuohon jos-sanan eteen olisi kyllä mahtunut pilkku?
Mikä jos-sana??
Vierailija kirjoitti:
tää tulee varmaan tarpeeseen.kaikki kirjoitteliat vois vaikka siirtyä tänne.
toi ois ollu vielä mageenpi jos olisi jättänyt ton lopun pisteen pois ja saanu mahtumaan sihen vielä pari kirotusvirhetä
Vierailija kirjoitti:
Ei jonka vuoksi vaan minkä vuoksi.
Tässä ketjussa selittyy suomalaisten syntyvyyden lasku. Kaikkien palstamammojen ensimmäinen ja ainoa rakkaus on välimerkki. Siitä yhdynnästä ei synny lapsia.
"Akie Abella oli kannossa punainen Marimekon unikkokuvioinen laukku."
Siteeraus on tämän päivän Iltasanomista. Jutusta päättelin kuitenkin, että naiset olivat ravintolassa, eivät marjametsässä.
Tämä ketju lie on hyvinkin hyväksi opiksi juurikin itselleni :)
Vierailija kirjoitti:
Hahah!
Vierailija kirjoitti:
Olen itse suomen kielen opettaja, joten ehkä saan työssäni korjailla kirjoitusvirheitä tarpeeksi, jonka vuoksi en jaksa niistä...
...tarpeeksi, minkä vuoksi en jaksa...
Joka viittaa edelliseen sanaan, mikä koko edelliseen lauseeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ps. Paina yläpeukkua, jos tarkistit tekstini oikenkirjoituksen.Itse olen niin nihilistinen oikeinkirjoittaja, että en vain pysty päästämään eetteriin virheellistä tekstiä, koska se on muiden lukijoiden aliarvioimista ja loukkaamista. Joskus olen kyllä maininnut jostain kirjoitusvirheestä, jos se on ollut todella tökerö tai on vain pitänyt saada purkaa omaa huonoa päivää johonkin, sori:D
Saa näpäyttää, jos tuli virheitä:D
En huomaa muita virheitä kuin hymiöiden vähän erikoisen käyttämistavan. Hymiöihin ei kylläkään varmaan ole mitään virallisia sääntöjä, joten jokainen noudattaa omaa käsitystään siitä, miten niitä pitäisi käyttää. Itse en käyttäisi hymiötä välimerkin sijasta, mutta "Ei ole olemassa sääntöä siitä, voivatko välimerkeistä ja muista kirjoitusmerkeistä muodostetut hymiöt toimia varsinaisina välimerkkeinä".
En itse käyttäisi hymiötä näin:D Tämä tapa näyttää jotenkin suttuiselta, samaan tapaan kuin on suttuista kirjoittaa yhteen 25vuotta(tai kirjoittaa sulkeet kiinni edelliseen sanaan) tai kirjoittaa laskutoimitukset yhteen: 1+2=3. En käyttäisi hymiötä pisteen tilalla, koska joskus saatan haluta käyttää hymiötä myös keskellä virkettä. Jos haluan voida kirjoittaa "Matias-Johani-Alex xD on paras kaverini" tai edes pitää tuollaista kirjoitustapaa teoriassa joskus sallittuna, ei olisi johdonmukaista, jos käyttäisin hymiöitä myös pisteiden tilalla. Jos samassa tekstissä vilisisi hymiöitä sekä keskellä virkettä että virkkeen lopussa pisteen tilalla, lukija joutuisi itse aina erikseen pähkäilemään, milloin hymiö on osoittamassa virkkeen päättymistä ja milloin ei.
Sen sijaan käyttäisin hymiötä näin. :D Tämä näyttää selkeältä eikä hymiö "tunkeudu" tekstin rakenteeseen. Tykkään ajatella hymiön vähän kuin kuvana (joka se joskus onkin) tekstin keskellä. Jos lisäisin tekstin joukkoon kuvan, en puuttuisi välimerkkeihin mitenkään. Jos kuva jostain syystä ei näkyisikään, tekstin rakenne ei kärsisi muuten kuin siten, että hymiön kohdalla saattaisi näkyä yksi välilyönti liikaa.
Tuo ilmavampi ja pistettä korvaamaton tapa käyttää hymiötä ei ehkä ole pakollinen, mutta kuitenkin suositellumpi kuin kirjoittaa hymiö kiinni sanaan ja käyttää sitä pisteen tilalla. "Selvyyden vuoksi hymiö kannattaa sijoittaa virkkeen päättävän välimerkin perään. Tällöin välimerkki ja hymiö eivät sekaannu keskenään, ja tekstin ilme on selkeämpi – välimerkki päättää virkkeen, ja sitä seuraa kirjoittajan tunteita osoittava hymiö. Siis: Tavataan huomenna. :-) tai Tosi kurja juttu! :-("
Kursivoidut lainaukset tuolta:
http://www.kielikello.fi/index.php?mid=2&pid=11&aid=2077
P.S. Varmasti itsellenikin tuli tähän jotain virheitä. Opin virheistäni mielelläni, joten niistä saa huomauttaa!
Ei ymmäretä, että erisnimi sanonnoissa kirjoitetaan useimmiten pienellä alkukirjaimella.
Esim. joka iikka, rantarolex, kehruujenny..
Tämä on toki hienosäätöä. Itsekään en ole näistä aina varma, vaikka olen alan ammattilainen.
Kirjottaisitteko muut natsit: parkkipaikalla oli monta volvoa vai Volvoa? Tässä hämärtyy erisnimen raja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse suomen kielen opettaja, joten ehkä saan työssäni korjailla kirjoitusvirheitä tarpeeksi, jonka vuoksi en jaksa niistä...
...tarpeeksi, minkä vuoksi en jaksa...
Joka viittaa edelliseen sanaan, mikä koko edelliseen lauseeseen.
Jep!
Olipa tosi karkea virhe suomen kielen opettajalta, jos ammatti on totta. Vie kyllä pohjan pois statukselta.
Jep arvioikaa tämä lause: Läskit alsta mammat itkevät kuin mies petttäää ja vaihtaa kohta nuorempaan