Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis missä iässä käytätte jo saippuaa vauvoillenne??

30.03.2006 |

Kävin tuolla suihkukeskustelua lukemassa jossa joku mainitsi vauvan saippuoinnista... En muistaakseni esikoista saippuoinu varmaan ennen kahden vuoden ikää neuvolan suosituksesta enkä ole saippualla pessyt myöskään nyt 8-kuistamme, mutta pitäiskös? Eli käytättekö saippuaa ja miten usein???

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
30.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin vain silloin tällöin. Vauvoillehan on ihan omat, tutkitusti miedot ja lastenlääkärien hyväksymät saippuat. Kylpyveteen olen käyttänyt just tota Natusanin Bedtime bathia alusta asti. Neiti on kovasti tykännyt vaahtokylvyistä! Ei tietty sovi kuivaihoiselle lapselle, mutta meillä ei ole ollut mitään iho-ongelmia. Hiuksetkin olen pessyt noin kerran kuussa vauvashampoolla.

Vierailija
2/13 |
30.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja " vauva" on 1v2kk. Kylpyveteen Ceridal- öljyä ja nopea suihku kylvyn päälle (ja saunassa käydään löylyttelemässä välissä). On toiminut meillä hyvin, ipana on puhdas ja iho ei kuivu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
30.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

käyttää vauvalle saippuaa, edes niitä vauvojen omia! Eihän vauvan iho likaannu tai hikeenny samalla tavoin kuin aikuisen. Ihan turhaa pestä vauvan ihon omaa talia pois saippuoilla. Eri asia sitten jos esim. taapero likaa itsensä jossakin " oikeassa" liassa, joka ilman saippuaa lähde pois.

Kävin itse ihotautilääkärillä, joka on alansa Suomem huippuja ja hän totesi, että itse asiassa ( esim. vauvan pepun) rasvaaminenkin on turhaa ihon oman toiminnan häiritsemistä, jos iho on kostea ja kimmoisa.

Vierailija
4/13 |
30.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kyllä käyttänyt ihan syntymästä asti ja joka pesulla (eli joka - joka kolmas päivä) noita vauvasaippuoita, joilla voi myös tukan pesaista samalla (myös joka kerta..). Täällä Ranskassa noin neuvotaan synnytyssairaaloissa (kuivaihoisille kehotetaan lisäämään öljyä kylpyveteen), ja nyt vasta huomaan, ettei kaikki teekään niin.. Meidän lapsilla ei ole kyllä ollut ikinä mitään ongelmaa ihon kanssa, esim kylvyn jälkeen en ole koskaan käyttänyt rasvaa, ja pepullekin ani harvoin, lähinnä jos on päässyt esim ripulikakasta ärtymään laitan sinkkivoidetta. Kakkapyllyt pesin aina pari ekaa kuukautta vedellä ja vauvasaippualla, sitten aina vain noilla pyyhinliinoilla.

Vierailija
5/13 |
30.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se nyt vaan on niin, että jos vauvalla on hyvä iho, se kestää oikein hyvin pienen lorauksen vauvasaippuaa kylpyvedessä. On totta, ettei sitä tarvita (niin kuin ei aikuisetkaan oikeasti tartte ehkä 99% markkinoilla olevasta kosmetiikasta) mutta meillä ainakin vauva kovin nautii vaahtokylvyistä ja neuvolassa iho on saanut tuomion " täydellinen" :-) Ei tuylisi itsellekään mieleen käyttää mitään saippuaa allergiaan taipuvaiselle tai kuivaihoiselle lapselle.

Vierailija
6/13 |
30.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä taida tässäkään olla sitä yhtä ja ainoaa oikeaa tapaa :)

Ei ole meilläkään saippuoita käytetty, vaikka lapsilla on hyvä ja terve iho.

Nuorempi 9kk ja toinen kaks vuotta vanhempi, eikä ole kumpaakaan pahemmin saippualla pesty ja kyllä meidän muksut silti puhtaita ja hyvän tuoksuisia on. Vanhempi lotraa vaahtokylvyssä ja jos nyt jotain likaa on mikä kunnon pesua vaatii ( esim kesällä kuraiset jalat tms), niin tottakai se saippualla pois pestään, mutta nuorempi on ollut tähän asti saippuatta.

Käsien pesu on sit asia erikseen.

En näe minäkään syytä saippuaa käyttää, jos vedelläkin puhtaaksi tulee.

Mutta tää on taas saman kaltainen kysymys kun joskus oli puhetta lasten hiusten pesusta; jotkut pesee jo vauvan haivenia ja toiset ei taaperoiltakaan...

Vierailija
7/13 |
30.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen lapsillani käyttänyt saippuaa vasta noin pari vuotiaina. Vauvoille riittää kylpyveteen laitettava ceridal-kylpyöljy. Joskus vajaan vuoden iässä, kun vauva osaa kunnolla istua ammeessa, niin käytän hiuksiin vauvoille tarkoitettua shampoota. Muuta pesuaineita ei vaavit tarvi!

Vierailija
8/13 |
30.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekan ja tokan kanssa olin tosi tarkka etten käyttänyt mitään pesuaineita ainakaan ekaan vuoteen, en myöskään ikinä rasvaillut paitsi jos oli selkeästi ärtynyt peppu. Ja aikas tuomitsevainen asenne oli noita aineita kohtaan :-).

Nyt tän kolmannen kanssa oon käyttänyt Natusanin jotain pumppupullossa olevaa saippuaa (jota käytämme myös käsien pesuun) välillä pepun pesussa, jos kakkaa on hirveästi tai se ei meinaa heti vedellä lähteä.

Kylpyjä on vasta kaksi ehditty tehdä, hieman kylpyöljyä lorautin pesuveteen, kun vauva ollut suht kuivaihoinen. Toisella kerralla taisin laittaa sitä Natusanin saippuaa vähän.

Alkuun vähän rasvailinkin, kun iho oli niin kuivan oloinen, nyt ei oo enää tarvinnut. (Tietysti maltti tuossakin, eli sairaalassakin sanoivat että hieman voi rasvata mutta ei älyttömästi jotta oma ihon rasvantuotanto ei häiriinny.)

Vierailija
9/13 |
30.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...vielä missään vaiheessa ja pienokainen on kohta jo 9 kuukauden ikäinen. Vielä hän ei ole ollut kertaakaan niin likainen, etteikö häntä olisi puhtaaksi saanut pelkällä vedellä... ;)

Vierailija
10/13 |
30.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

syyskeiju:

Kyllä se nyt vaan on niin, että jos vauvalla on hyvä iho, se kestää oikein hyvin pienen lorauksen vauvasaippuaa kylpyvedessä. On totta, ettei sitä tarvita (niin kuin ei aikuisetkaan oikeasti tartte ehkä 99% markkinoilla olevasta kosmetiikasta) mutta meillä ainakin vauva kovin nautii vaahtokylvyistä ja neuvolassa iho on saanut tuomion " täydellinen" :-) Ei tuylisi itsellekään mieleen käyttää mitään saippuaa allergiaan taipuvaiselle tai kuivaihoiselle lapselle.

Tarkoitukseni ei todellakaan ollut tuomita ketään enkä mielestäni niin kyllä kirjoittanutkaan!

Tarkoitan todella, ettei ole tullut mieleenkään pestä saippualla tai käyttää sitä kylpyvedessä. Todellakaan siis ei ole tullut mieleen että niin tarvitsisi toimia! Jokainen taaplatkoon tavallaan. Varmaan iho kestäisi, mutta en siis todellakaan koe tarpeelliseksi ja miksi turhaan rasittamaan ja kokeilemaan, kestääkö, jos ei ole pakko? Meilläkin muuten neuvolakortissa joka kerta maininta: " iho samettinen" .

Öljyä meilläkin laitettiin joskus aluksi kylpyveteen, kun oli kovin karstainen iho.

Vierailija
11/13 |
30.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

poislukien ihan muutaman kerran vauvaöljyn laiton kylpyveteen kuivahkon ihon takia.

Tämä sen takia, että vauva ei aistinvaraisesti (lähinnä haju/näkö) tarkasteltuna ole vaikuttanut ollenkaan likaiselta kunhan on muuten normaalisti pessyt. Ajattelin myös pitäytyä tässä aistinvaraisessa järjestelmässä, ihan tarpeeksi pikkuinen ehtii vielä saippuaa elämänsä aikana ihoonsa tunkea. Ihana iho on pienellä, nauttii nyt pesuaineettomuudesta kun siihen on vielä mahdollisuus.

Nyt lämmityskaudella olen jonkin verran satunnaisesti joutunut kuivaa ihoa rasvaamaan.

Vierailija
12/13 |
30.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Weledan Calendula -saippualla pesin alusta asti pyllyn. Käytin myös saman sarjan bodymilkiä pesuaineena ja öljyä kului aika paljon atoopikollamme.

3,5 vuoteen on tarvittu 2 kortisonikuuria.

Vierailija
13/13 |
30.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

pyllyn seutu on pariin kertaan saanut marseillesaippuasta kun tahtoo olla tiukassa kiinni. muutoin ei olla mitään tarvittu mutta ei ole haitaksi nuo satunnaiset kerrat olleet; " samettinen iho" on ollut myös meillä nla:n tuomio.