Please, älkää työntäkö odottavalle kaverillenne kaikkea sitä roinaa
joka on teidän lapsiltanne ja odotusajaltanne jäänyt yli!!! En tajunnut enkä ehtinyt eitä sanoa, kun mulla oli jo sitteri, jumppalelu, hyppykiikku, vyö selän tukemiseen jne... Ystäväni ovat lapsensa tehneet, ja nyt sitten haluavat kaikesta roinasta eroon. Haluaisin itse hankkia, mitä haluan enkä esim v 98 mallia olevia kamppeita...Viitaten siis myös tuohon yhteen vaunukeskusteluun. Siis kyllä, omalle lapselle useinkin haluaa hankkia uutta, eikä vanhaa roinaa kaverereilta!
Kommentit (15)
Ei voi olla niin vaikeeta sanoa että kiitos, mutta ei kiitos, emme tarvitse.
Olen kyllä aina etukäteen kysynyt, mitä tarvitsee vai tarvitseeko mitään. Meillä on ollut joitakin juttuja, jota olemme myyneet, joitakin lainanneet ja joitakin halunneet pitää itsellämme, vaikka olisi kysyttykin. Vaatteita on annettu sillä periaatteella, että katsokaa mikä kelpaa ja viekää kierrätykseen loput. Luulen, että vaatteista on aika suuri osa kelvannut, kun huonoja en viitsi edes tarjota.
Mutta jos liikatavara/vaate on ongelma, niin vie vaan surutta kierrätykseen. Kyllä tarvitsijoita löytyy.
Haluavatko tavarat takaisin?
Minäkin sain monelta kaverilta jolla on lapset tehty kaikenlaista vauvakamaa. Mutta he sanoivat että ota siitä mitä tarvitset ja loput voit laittaa vaikka UFF laatikkoon. Ja niin valkkasin ne minulle mieleiset tavarat sieltä, sitten loput annoin vielä seuraavalle kaverille, että voi valkata sieltä hänelle mieluiset ja laittaa loput UFF:lle.
Haluavatko ystäväsi tavarat takaisin? Tarjoa ne takaisin ja kerro että ostat mieluummin uudet, jos eivät halua niin vie kirppikselle tai pelastusarmeijalle.
Itse olen antanut omalta lapselta jääneet tavarat ja vaatteet eräälle sukulaiselle juuri sillä periaatteella että valitsee niistä mieleiset ja lahjoittaa tai myy loput minne haluaa. Uskoakseni hän on ollut ihan mielissään saamistaan tavaroista ja vaatteista.
kun juuri näitä isompia varusteita ollaan antamassa, vaatteet ja pienemmät tarvikkeet ovat ok ja niitä mielellään ottaakin vastaan. Itse olen halunnut ostaa vaunut, sängyn, turvakaukalon jne uutena ja sellaiset joista olen pitänyt. Eräs ystäväni tuli kylään vähän ennen vauvan syntymää ja toi hoitopöydän, kun enää ei itse tarvinnut... on palvellut meillä autotallissa isännän työpöytänä=)
mä kyllä tarjoan kaikkea mahdollista eteenpäin (lainaan) mutta jos vaikka lykkään kassillisen vaatteita niin aina sanon että käy läpi ja ota vain ne mitä haluat! Ainakin kaikkein pienimpiä vauvanvaatteita on kaikkien kaveripiirissä turha ostaa uusina kun ne tulevat niin nopeasti pieniksi! Eivätkä kerkeä juuri käytössä kulua!
Ei se ei niin vaikea sana ole. Saat kyllä syyttää itseäsi, et ystävällisiä kavereita.
Soita ja kysy haluavatko tavarat takaisin, sano, että päätit ostaa uuden tai äitisi lupasi ostaa uuden....
kiitollinen jos oisin saanut jotain. kaikki piti ostaa itse.
jotka johtuvat yksinkertaisesti siitä, etteivät he saa suutaan auki.
salamannopealla älyllä. Ei, vaikka se teitä nopeampia kuinka ärsyttäisi.
Jos osaa sanoa "kiitos", osaa luultavasti sanoa myös "ei kiitos". Kuinka paljon vaikeampaa se voi olla?
Jos otat tavaraa vastaan ja alkaa kaduttaa, niin soita kaverille ja sano, että en mä lopulta tarvitsekaan tätä hoitopöytää, kun meille ei mahdu/anoppi haluaa lahjoittaa uuden/löysin sellaisen, jossa on enemmän säilytystilaa/tms. Sitten kysyt, tuotko pöydän takaisin vai voitko lahjoittaa eteenpäin ja annat tarvitsevalle/myyt/viet kierrätykseen. Ei hankalaa.
Mä olen aina ollut tyytyväinen, kun olen saanut vauvakamaa, vaikka osa niistä on päätynyt suoraan kiertoon tavalla tai toisella. Kun taas itse lahjoitan eteenpäin, niin teen kyllä selväksi, että mikä tahansa mitä ei halua niin sille saa tehdä mitä tahansa. Kierrätys kannattaa.
Esim. aivan tahraiset, reikäiset vanhat vauvanvaatteet joita en takuulla halua omalleni pukea on helpompi ottaa vastaan ja sitten kantaa seuraavalla visiitillä takaisin (kiitos lainasta, en enää tarvitse näitä!) kuin olla kokonaan ottamatta, sillä ne keskustelut ovat osoittautuneet kiusallisiksi. Ystävällistä lainaajaa ei haluaisi loukata, mutta on vaikea olla loukkaamattakaan kun se vain sinnikkäästi väittää että kylläpäs vaatteet ovat täysin käyttökelpoisia, tms.
Mä en edes rupea kysymään haluavatko ihmiset niitä takaisin, pistän vain tavarat kyytiin kun olen menossa kylään ja palautan ylimääräiset heille sen kummemmin selittelemättä.
mutta kun sellaista ei ole kukaan tarjonnut. Tarjolla on ollut lähinnä näitä ulkovarastossa kolkyt vuotta säilytettyjä, pahalta haisevia potkupukuja jne.
Ja kun niillä on tietyti omistajilleen valtava tunnearvo, niitä ei voi suoralta kädeltä hylätäkään ettei pahoita lainaajien mieltä.
kohteliaasti kieltäytyä, eikä nurista täällä meille? Kyllä monet ottaa mielellään käytettyjä lastentarvikkeita vastaan tai vaihtoehtoisesti OSTAA käytettyä tavaraa. Ei kaikki halua ostaa uutena, siitä tulee ihan hirveä lasku jos KAIKEN ostaa uutena vauvalle.
Itse sain jonkun verran käytettyjä vauvanvaatteita sukulaisilta, lisäksi ostin osan tarvittavista jutuista käytettynä netistä tai tutuilta. Tietyt jutut halusin ehdottomasti ostaa uutena, kuten vaunut, turvakaukalon jne.