Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sikiölle haittaa lopettamisesta?

30.03.2006 |

Voiko sikiölle tulla mitään haittaa jos lopettaa tupakoinnin kesken raskautta? (rv24) Vai onko kaikki ne jutut urbaanilegendaa? Onko kukaan käyttänyt raskauden aikana esim. nikotiini purkkaa?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
30.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

riippuu mitä tarkotat...

väitetään et sikiökin saa vierotus oireita josta saattaa tulla keskenmeno...ja jos äiti stressaa paljon sanotaan et on parempi polttaa yks tupakka joka rauhottaa äidin kun et sikiö saa stressi hormooneja joka aiheuttaa sit levottomuutta lapsessa...

tiedä sit mikä on hyvä...nikotiini purkasta kannattaa keskustella lääkärin kassa!!!!

mut jos pystyt lopettaa ni lopeta ihmeessä!!!!

Vierailija
2/10 |
30.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

poltin itse tupakkia raskauden aikana ja terveydenhoitajani sanoi että stressaaminen on sikiölle pahempaa kuin nikotiini..ja myöhemmin lääkärissä ollessani lääkärini kysyi että olenko yrittänyt lopettaa tupakointia laastareiden tai purkan avulla..hän kertoi että uusimpien tutkimusten mukaan nikotiinilaastarit ja-purkat aiheuttavat epämuodostumia sikiölle..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
14.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolassani sanottiin että elimistö yrittää parhaansa mukaan säilyttää sen ainoan puhtaan, mitä elimistössä on ja niin ollen tupakoinnin lopettaminen ei ole mitenkään suuri riski, Tupakointi tulisi lopettaa viimeistään 20 raskausviikkoon mennessä ja itselleni määrättiin kovan nikotiini riippuvuuteni vuoksi 24h vahvimpia laastareita viikoksi ja seuraavaksi viikoksi astetta miedompia ja sitten vielä niitä kaikkein miedoimpia 24h laastareita, Tämä tehtiin lääkärin määräyksellä ja omin päin sellaista ei saa tehdä! Korvaushoitoja saa siis käyttää raskaus aikana, mutta vain lyhyitä kuureja ja aina lääkärin luvalla!

Tämän kuurin jälkeen olen käyttänyt nikotiini purkkaa 2mg ja nicoretten mikrotabletteja aina tarvittaessa, ne kun maistuu aika paljon tupakalle ja niin ollen helpottaa tätä vierotusta. Ja mitä tulee nicoreten inhalaattoreihin, niin niitä en suosittele raskaana oleville, koska niistä eroon pääsy on todella vaikeaa ja aikaa ei sellaiseen ole.

Jos joku teistä tarvitsee vertais tukea, niin olen valmis auttamaan kaikkia, riippumatta raskauden kestosta, sillä koskaan ei ole liian myöhäistä lopettaa. Ainosataan imetys saattaa olla hankalaa jos äiti polttaa, koska lapsi maistaa tupakan äidinmaidosta ja imetys voi jäädä hyvin lyhyeksi, kun maito on yksikertaisesti lapsen mielestä pahaa.

Ja tiedoksi että mulla on tässä kahden lääkkeen vierotus tuon tupakkavierotuksen lisäksi ja silti mitään keskenmenoa ei ole tullut, ja tupakoinnin lopettaminen on niiden rinnallla aika pieni riski.

Minuun voi ottaa suoraa yhteyttä s-postiin: Pipa09@luukku.com ja kysellä neuvoja, mutta siis vain neuvoja ja vertais tukea, sillä minulla on vain kokemusta tästä tupakoinnin lopettamisesta ja en ole lääkäri. Haluan vain auttaa niitä jotka ovat samassa tilanteessa kuin minä ja antaa vinkkejä, mistä sitten voi lääkärin känssa neuvotella. Enkä halua tuomita ketään, koska samassa veneessähän tässä ollaan ja uskon että samassa tilanteessa olevat ihmiset voivat päästä samoihin tuloksiin kuin minä, kun vaan kannustusta riittää ja tukea. Tukekaamme siis toisiamme näinä vaikeina hetkinä.

Ja siis minut tavoittaa parhaiten tuolta s-postista, jos jotain kiinnostaa, kun näillä sivuilla tulee käytyä valitettavan harvoin.

T: Tuleva äiti 16+6

PS. Toivottavasti minusta on apua edes jollekin ja kiitokset niille jotka jaksoivat lukea tämän koko tekstin!

ONNEA KAIKILLE ODOTUKSEEN!!

Vierailija
4/10 |
14.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

..joten ota osoitteeni ylös ja kirjoita sitten omasta s.postistasi, jos siis kysyttävää on.

Vierailija
5/10 |
29.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että nikotiininkorvausvalmisteet aiheuttaisivat mitään epämuodostumia sikiölle. Itse olen viikolla 22,poltan ja olen tietenkin ollut syyllisyydentuskissani ja kysellyt neuvolasta kun olen pelännyt aiheuttavani lapselle juuri epämuodostumia tms... Neuvolalääkäri suositteli minulle nikotiinipurkkaa ja kehotti ainakin vähentämään jos en pysty lopettamaan. Poltan n 5 tupakkaa päivässä ja Lääkäri sanoi siihen että " no se nyt on niin vähän jo että kehotan lopettamaan sitten itsesi takia" ...

Vierailija
6/10 |
05.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotka ei oikasti kykene laatimaan itselleen mitään hoito ohjelmaa! Arvostelukyky ei ole hyvä jos itse on riippuvainen .Riippuuus on niin suurta, että kaikki selittely joka lieventää omaa tilannettaan otetaan mieluusti vastaan, vaikka terve järki sanoisi muuta. Älkää selitelkö! Viisauden alku on tosi asioiden tunnustaminen. Ja muistakaa toisen tupakoitsijan neuvot on ihan yhtä tyhjän kanssa. Jos olet raskaana ja poltat, aiheutat sillä haittaa pienelle syntymättömälle lapselle. PISTE.

Vierailija
7/10 |
01.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verrattuna tupakkaan nikotiinia tulee 1/3 elimistöön. Ja elimistöön tosiaan ei tule niitä 4000 muuta myrkkyä mitä tupakasta tulee.

Paljon parempi käyttää nikotiinikorvaushoitoa kun vetää röökiä jos ei pysty ilman lopettamaan.

Vierailija
8/10 |
01.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Lääkärini kertoi" . " Sairaanhoitaja kertoi" . " Laajassa amerikkalaisessa tutkimuksessa todettiin" .

Mainetta ja kunniaa ensimmäiselle joka pystyy antamaan vahvistettavissa olevan lähteen (esim. nimen) väitteelle että lopettamisen stressi on pahempi kun pari röökiä päivässä.

Jos se todellakin on näin niin tämä tärkä tieto pitää saada odottaville äideille jo heti ensi neuvolakäynnin yhteydessä!

Vierailija
9/10 |
24.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

JA JOS JOKU EI TÄTÄ TEKSTIÄ KIELELLISESTI YMMÄRRÄ NIIN KÄÄNNYPÄ TÄMÄN KANSSA SEN OHJEITA ANTANEEN LÄÄKÄRIN PUOLEEN JA PYYDÄ SUOMENTAMAAN, SILLÄ LÄÄKÄRILLE TEKSTIN TULISI OLLA IHAN SELVÄÄ PÄSSINLIHAA...

Nicotinell 24 tuntia (laastari):

raskaus ja imetys: Tupakointi vaikuttaa epäedullisesti raskauteen ja nikotiinin itsessään tiedetään aiheuttavan haiottavaikutuksia tiineillä eläimillä. Nikotiini kulkeutuu sikiöön ja lisää annoksesta riippuen kohtalaisesti sikiön syketiheyttä. Nicotinellia ei pidä käyttää raskauden aikana muutoin, kuin siinä tapauksessa, ettei tupakoinnin lopettaminen ilman nikotiinikorvaushoitoa onnistu.

Nikotiini kulkeutuu äidinmaitoon sellaisina määrinä, että imetettävään lapseen kohdistuvien haittavaikutusten mahdollisuus on olemassa myös terapeuttisia annoksia käytettäessä. Nicotinellia ei tule käyttää imetyksen aikana muutoin kuin siinä tapauksessa, ettei tupakoinnin lopettaminen ilman korvaushoitoa onnistu.

Useilla eläinlajeilla tehdyt teratogeenisuustutkimukset ovat osoittaneet nikotiinin aiheuttavan epäspecifistä kasvun hidastumista. Hiiren syntymättömillä jälkeiläisillä on todettu joitakin luuston vajavaisuuksia raajojen perifeerisissä osissa, kun emoille on annettu nikotiinia subkutaanisesti 25 mg/kg, mikä annos on noin 120 kertaa suurempi kuin ihmisen transdermaalisella tavalla saama annos. Krooninen subkutaaninen annostelu tiineillä rotilla annoksilla 1,5 tai 3 mg/kg on aiheuttanut joitakin käyttäytymishäiriöitä.

Rotilla ja kaniineilla suoritetuissa tutkimuksissa on todettu, että alkion kiinnittyminen kohdun limakalvoon voi jossakin määrin estyä tai viivästyä johtuen nikotiinin aiheuttamasta DNA-synteesin vähenemisestä.

Ei ole selkeitä perusteita olettaa, että nicotinellia käytettäessä saatavat nikotiinipitoisuudet olisivat teratogeenisia ja/tai vaikuttaisivat fertiiliyttä vähentävästi.

Vierailija
10/10 |
19.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että nikotiinilaastarit aiheuttavat sikiölle kehityshäiriöitä mutta purkasta en ole kuullut että siitä tulisi.

Kysykää vaikka lääkäriltä jos ette usko- Näin sanoi minulle lapsettomuushoitoihin erikoistunut lääkäri kun kyselin itse lopettamisesta , sanoi myös että parempi kun vähennät jos et pysty kokoaan lopettamaan mutta ÄLÄ käytä nikotiinilaastereita .