Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rahat ja kotityöt pitää jakaa tasan - reilua?

Vierailija
26.06.2017 |

Yhdessä ketjussa kerrottiin vaimon olevan sitä mieltä, että avioliitossa sekä rahat että kotityöt pitää jakaa tasan, ja kommentaattoreiden mielestä se on täysin reilua niin. Noinko se oikeasti toimii silloinkin, jos ainoastaan toinen tienaa rahaa ja käy töissä, ja toinen on esim. työttömänä?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
26.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis jos maksetaan puoliksi niin tottakai kotityötkin puoliksi.

Vierailija
2/18 |
26.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän mä näkisin tän ehkä ajankäytöllisestä aspektista. Jos molemmat tekee 8h työpäivää, kotityöt jaetaan kesken. Jos toinen tekee 8h työpäivää ja toinen on työttömänä, työtön tekee huomattavan suuren osan jollei jopa kaikkia kotitöitä.

Toki vähän tilanteesta riippuen ja soveltaen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
26.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palstamiehet vaativat, että menot pitää jakaa aina tasan riippumatta siitä, onko vaimo hoitovapaalla, työtön tai töissä. Jos vaimo on kotona, hänen pitää kuitenkin tehdä kaikki kotityöt yksin ja tietenkin hoitaa lapset yksin. Sama pätee tietenkin sitten, kun nainen palaa töihin. Palstamiehet eivät ymmärrä, että perhe on yhteinen yritys.

Minusta menojen jakaminen tasa on reilua silloin, kun kumpikin tienaa suunnilleen saman verran.

Vierailija
4/18 |
26.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä minä teen kotityöt, annan pidee, hoidan lapset, koitan käyttää mah vähän rahaa, kuuntelen siitä valitukset, ja saan vain alle tonnin kuussa tililleni ll ja kht. Mieheltä joudun pyytämään vähän kun omat ei riitä ruokakauppaan ja lasten tavaroihin.

Sitten mies ihmettelee kun oon väsynyt ja kyllästynyt. Mielestäni meillä ainoa oikea systeemi?

Oma on syyni, mitäs jäin kotiin ja pukkasin kakaroita.

Vierailija
5/18 |
26.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä kun puolisoilla on erilainen käsitys kotitöiden määrästä? Toinen siivoaisi joka päivä ja toinen kerran kuussa. Tai että toinen syö ulkona tai eineksiä ja toinen haluaa kotiruokaa?

Vierailija
6/18 |
26.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin siis idea kysymyksessäni oli se, että toinen ei tienaa mitään eikä myöskään käy töissä.

ap

Vierailija
7/18 |
26.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palstamiehet vaativat, että menot pitää jakaa aina tasan riippumatta siitä, onko vaimo hoitovapaalla, työtön tai töissä. Jos vaimo on kotona, hänen pitää kuitenkin tehdä kaikki kotityöt yksin ja tietenkin hoitaa lapset yksin. Sama pätee tietenkin sitten, kun nainen palaa töihin. Palstamiehet eivät ymmärrä, että perhe on yhteinen yritys.

Minusta menojen jakaminen tasa on reilua silloin, kun kumpikin tienaa suunnilleen saman verran.

Muuten yhdyn, paitsi viimeiseen lauseeseen

Minusta menojen jakaminen tasan on reilua silloin, kun on yhteinen koti.

Vierailija
8/18 |
26.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen sitä mieltä, että kotityöt jaetaan tasan ja rahat siinä mielessä, että molemmat maksaa puoliksi asunnon kustannukset ja esim. yhteiset ruoat. Omia tienaamiaan loppurahoja ei tarvitse jakaa kumppanille, itse tienasit ne, joten itse voit myös käyttää ne.

Vierailija
9/18 |
26.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin siis idea kysymyksessäni oli se, että toinen ei tienaa mitään eikä myöskään käy töissä.

ap

Ai, no tietysti se tekee enemmän kotitöitä kenellä on enemmän aikaa.

Vierailija
10/18 |
26.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sillä työttömälläkin pitää olla vastuu omasta elämästä.

Meillä jaetaan yhteiset menot ja arki, eli kummallakin on taloudellinen vastuu ja kotihommia. Molemmat tekee 8-16 työpäivää, joten saman verran on aikaa tiskaamisille ja autonhuollolle.

Jos toinen tippuu ansiosidonnaiselta päivärahoille, niin talouden korjausliikkeet on pitänyt tehdä jo vuotta aiemmin ja sopeutua. Toisaalta talo on pian velaton, joten päivärahoillakin pärjättäis.

Vierailija
11/18 |
26.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Kukaan ei suomessa " tienaa mitään"

Vierailija
12/18 |
26.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä taas mies maksaa hieman enemmän asumismaksuja. Mutta nyt kun rupesin miettimään niin minähän maksan sähkön, veden ja jätemaksut. Ja mies loput. Asumme siis omakotitalossa. Ja minä teen joka ikisen kotityön ja käyn aina ruokakaupassa, maksan siis ruuatkin aina. Tienaan noin 1300€ nettona kuussa että ei tuolla paljon juhlita

Vierailija
13/18 |
26.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen sitä mieltä, että kotityöt jaetaan tasan ja rahat siinä mielessä, että molemmat maksaa puoliksi asunnon kustannukset ja esim. yhteiset ruoat. Omia tienaamiaan loppurahoja ei tarvitse jakaa kumppanille, itse tienasit ne, joten itse voit myös käyttää ne.

Sulla ei taida olla perhettä?

Vierailija
14/18 |
26.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perhe on yritys jonka eteen jokainen tekee sen mitä pystyy. En ymmärrä miten edes on riitoja jossain mitä kukakin tekee tai maksaa JOS molemmat tekevät parhaansa.

Vierailija
15/18 |
26.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me olemme perhe jossa toinen tienaa rahat ja toinen hoitaa kodin. Jako on on tehty yhteistuumin. Minulla ei ole ongelmia sen suhteen enkä ole edes lasten ollessa vauvaikäisiä kokenut mitään taakkaa mutta siis tykkään olla kotona ja hoitaa lapsia sekä raha-asiat. Mies omistautuu työlleen mutta antaa kaiken vapaa-ajan meille eli hänellä jäi vapaaehtoisesti poikien illat siihen kun alettiin perustaa perhettä. Meillä on kuitenkin myös sosiaalista elämää kodin ulkopuolella. 

Lapset ovat nyt kummatkin koulussa ja kohta teinejä niin olen pikkuhiljaa siirtynyt työelämän suuntaan samalle uralle jonka lopetin kun jäin aikanaan kotiin. Oma yritys on jo pistetty alulle ja hyvältä näyttää. Yhtään lainaa ei ole tarvittu. Aikanaan valitsin sellaisen alan itselleni ettei mahdollinen kotiäitiys haittaa:) En ole näinä kotiäiti-vuosina menettänyt mitään sillä meillä on yhteistalous. Kun aloitan todenteolla työt niin meille tulee siivooja viikottain. Elämä on valintoja ja minulle jotenkin tulee mieleen että nykypäivänä mennään perse edellä perhe-elämään jolloin ongelmia tulee. En olis koskaan uskonut että kodin siivous aiheuttaa avioeroja.

Vierailija
16/18 |
26.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä rahat on yhteiset ja luultavasti olen tienannut enemmän

Erilaisia aikoja on ollut. Aluksi en tienannut juuri mitään. Sitten yhtä paljon. Nykyään enemmän

Tilit on yhteiset

Mies on työttömänä eikä kukaan mieti kotitöitä tai rahoja. Aina on ollut reilu meininki

Muistaakseni yhdessä maksettiin myös nuoruuden miehen kanssa. Välillä oltiin ihan pa. Muttei tule mitään rahakysymyksiä mieleen

En voi ymmärtää että asuu jonkun kansa ja toinen jää toiselle velkaa

Vierailija
17/18 |
26.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me olemme perhe jossa toinen tienaa rahat ja toinen hoitaa kodin. Jako on on tehty yhteistuumin. Minulla ei ole ongelmia sen suhteen enkä ole edes lasten ollessa vauvaikäisiä kokenut mitään taakkaa mutta siis tykkään olla kotona ja hoitaa lapsia sekä raha-asiat. Mies omistautuu työlleen mutta antaa kaiken vapaa-ajan meille eli hänellä jäi vapaaehtoisesti poikien illat siihen kun alettiin perustaa perhettä. Meillä on kuitenkin myös sosiaalista elämää kodin ulkopuolella. 

Lapset ovat nyt kummatkin koulussa ja kohta teinejä niin olen pikkuhiljaa siirtynyt työelämän suuntaan samalle uralle jonka lopetin kun jäin aikanaan kotiin. Oma yritys on jo pistetty alulle ja hyvältä näyttää. Yhtään lainaa ei ole tarvittu. Aikanaan valitsin sellaisen alan itselleni ettei mahdollinen kotiäitiys haittaa:) En ole näinä kotiäiti-vuosina menettänyt mitään sillä meillä on yhteistalous. Kun aloitan todenteolla työt niin meille tulee siivooja viikottain. Elämä on valintoja ja minulle jotenkin tulee mieleen että nykypäivänä mennään perse edellä perhe-elämään jolloin ongelmia tulee. En olis koskaan uskonut että kodin siivous aiheuttaa avioeroja.

Mikä ala?

Vierailija
18/18 |
26.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurettavaa hymistelyä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kaksi