Näköhäiriö? Täytyykö lähteä lääkäriin?
Minua on oikeaan ohimoon ja silmään sattunut hieman nyt 3päivää, kaukonäkö oikeasta silmästä sumentunut hieman (lähelle nään kyllä). Tänään on ollut pahoinvointia.
Onko merkkejä jostakin vaarallisesta? Lähdekkö lääkäriin? Vai onko ns. Turhaa mennä edes lääkäriin?
Kommentit (19)
Akuutti glaukooma tai temporaaliarteriitti mahdollinen. Lääkäriin nyt, mahdollista vielä saada näkö takaisin
Luultavammin voin olla glaukooma, soita terveyskeskukseen.
Johtuisko ilmasta. Täällä ainakin painostava ilma.
Ylempään.. Miksi vain toinen puoli aplla kipeä, jos johtuu ilmanpaineesta.
Jos tuollainen silmäkipu on ensimmäistä kertaa, niin lähde välittömästi lääkäriin!
Päivystykseen. Kysymys voi olla jostain neurologisesta ongelmasta.
Eräs tuttava vanhempi nainen alkoi valittaa että oikeaan korvaan koskee, tai oikeastaan korvan taakse. Tätä jatkui pari päivää, kukaan ei osannut ajatella sen olevan mitään vaarallista, kunnes hän alkoi puhua täysin sekavia.
Ambulanssilla sairaalaan, verisuoni vuoti aivoissa.
Mielestäni oudoista silmä- pää- kasvotuntemuksista kannattaa käydä lääkärissä. Se ei mitään ota jos ei annakaan. Niin että mars lääkärille!
Jos ei ole ennestään tuttu juttu, esimerkiksi migreeni, niin heti tutkimuksiin.
Ei siitä mitään haittaakaan ole jos käyt.
Apina kuinka vanha olet? Glaukooman esiintyy yleensä +40 ikäisillä.
Soita lääkäriin tai soita silmälääkärin. He osaavat Auttakaa ja ohjata sinut oikeaan paikkaan.
Kuinka jotkut laittavat ap:lle diagnoosin glaukooma, joka ei ihan tuolla tavalla tule esiin. Tai sitten ap:lla on ollut tietämättään liian korkea silmänpaine, joka aiheuttaa glaukooman.
Lääkäriin kehoittajat ovat oikeassa, kannattaa tarkistuttaa silmälääkärillä, mutta glaukooman kanssa oltava varovainen paikkaansa pitavyydestä ennen asiantuntijan lausuntoa. Kaihikin voi olla...tai jotain muuta.
Minulla on silmäsairauksia, mm. avokulmaglaukooma.
En itse huomannut sen kehittymistä. Vasta, kun menin silmälääkäriin hakemaan vahvempia laseja, todettiin sekä kaihi että glaukooma.
Kaihi sumensi näköni. Näkö tuli takaisin kun oli tehty kaihileikkaus, eli kaihi poistettiin.
Glaukooma on silmänpainetauti. Siihen on saatavilla painetta alentavaa lääkitystä ulkoisesti silmätippoina sekä sisällisesti tabletteja. Myös glaukoomaleikkauksia tehdään.
Glaukooma johtuu silmän oman nestekierron häiriöstä. Simään muodostuu uutta silmää ravitsevaa nestettä ja vanhan nesteen tulisi poistua. Jos neste ei poistu, syntyy silmänpainetta.
Liian korkea paine vaurioittaa näköhermoa eikä aiheutunut haitta parane koskaan, mutta näköhermo ei vaurioidu enempää painetta alentavilla lääkkeillä. Hoitamattomana glaukooma, silmänpainetauti huonontaa näköä, jopa sokeuttaa.
Jokunen vuosi sitten huomasin katsoessani jotain, että samalla näkyy väriläiskä. Yhtenä päivänä näkyi vihreätä ja toisena punertavaa, keltaista..ja ruskea varjo kuin esirippu...Näin kuitenkin värien ja esiripun seassa.
Viisi päivää ihmeteltyäni soitin kunnalliselle puolelle silmäklinikalla, kun yksityisiin ei saanut aikaa kuin kolmen viikon päähän.
Hoitaja kyseli ja kerroin näkeväni kyllä, mutta värejä sekä ruskean esiripun...
Hoitaja tokaisi - Voit odottaa kolme viikkoa ja mennä sitten sinne yksityiseen.
Hädissäni tarkistin lähikuntien yksityiset paikat ja yhdestä löytyi peruutusaika.
Menin tietenkin sinne. l
Kerroin lääkärille, että soitin silmäklinikalle ja en saanut mennä sinne...
Lääkäri tutki ja totesi, että verkkokalvo on irti! Napasti hän kysyi, kuka se hoitaja oli jne.
Sain lähetteen silmäsairaalaan. Lähetelapussa luki - Hoitaja tyrmännyt potilaan esittämän epäilyksen että verkkokalvo olisi irronnut...!
Jouduin leikkaukseen, jossa verkkokalvo ommeltiin kiinni. Silmäkirurgi totesi - Oli millin päässä näkökentästä...eli kiire oli.
Kannattaa tarkistuttaa jos on jotain muutosta. Ja, täytyy saada tutkittua. Ykssityinen silmälääkäri voi laittaa lähetteen kunnalliselle puolelle esim. kaihileikkaukseen, minä olin ja myös tämä verkkokalvo hoitui kunnallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Apina kuinka vanha olet? Glaukooman esiintyy yleensä +40 ikäisillä.
Apina... Kiitos 😆 Olen 22 vuotta. Ja juuri soittamassa terveyskeskukseen.
Ei kannata lähteä, kiireisempiäkin tapauksia on. Ruuhkautat sairaalaa turhaan.