Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muutto edessä - ruskojuoksiainen

Vierailija
25.06.2017 |

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/2e/Lithobius_for…

Tuo saatanan kakkiainen on pilannut mun elämän aivan täysin. Muutettiin miehen kanssa vanhaan kerrostaloon viime kesänä, asunto on maantasalla, jonka nyt tiedän suureksi virheeksi, enkä enää koskaan muuta vanhaan asuntoon maantasalle. Tämä hirviö tuli elämäämme ensimmäistä kertaa viime talvena, ja siitä saakka näitä pirulaisia on ollut tasaisin väliajoin juoksemassa lattioilla.

Mä en jaksa tätä enää. Pelkään niitä, ne on ällöttäviä enkä kestä ajatusta, että ne on juoksennelleet makkarissa, vaatteiden päällä, sohvilla, missä vaan.

Nyt tarvitaan joko tehokkaita hävityskeinoja tai vinkkejä miten valita seuraava kämppä etten noihin enää koskaan törmää. Palaa niin käpy.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän tuon tunteen. Meillä oli edellisessä asunnossa myös tuholaisongelma. Kyse oli elintarviketuholaisista. Tulivat kaiketi jonkun jauhopaketin mukana, en ole varma. Noh, eka näkyi yksi, josta nyt mietti vaan, että joku harmiton ötti vaan. Sitten ilmestyi pari lisää ja lopulta niitä oli kaikkialla. Havahduin jo varhain, mutta tuntui että mikään siivoaminen ei niitä enää hävittänyt eli reagoitiin liian myöhään kuitenkin. Kyllä suoraan sanottuna vitutti ja ällötti. Siinä tuli heitettyä aika paljon kuivatarvikkeita roskiin ja purkitettua kaikki, mutta aina niitä löytyi jostain. Muutettiin viimein muualle ja ihanaa kun ei ole tuholaisia kämpässä, mutta siinä mielessä traumatisoiduin, että reagoin heti kaikkiin hyönteisiin liiankin vahvasti ja kyttään ettei tuholaisongelma ala uudestaan, vaikka ei olisi edes syytä tällä hetkellä.

Vierailija
2/23 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole sisällä tuota koskaan tavannut. Inhoan noita juoksujalkaisia vaikka en juuri mitään muita inhoakaan. Olen varmaan nähnyt liian nuorena jonkun kauhuelokuvan joissa on ollut jättiläisjuoksujalkaisia. Sen verran alitajuntainen fobia niihin on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän tuon tunteen. Meillä oli edellisessä asunnossa myös tuholaisongelma. Kyse oli elintarviketuholaisista. Tulivat kaiketi jonkun jauhopaketin mukana, en ole varma. Noh, eka näkyi yksi, josta nyt mietti vaan, että joku harmiton ötti vaan. Sitten ilmestyi pari lisää ja lopulta niitä oli kaikkialla. Havahduin jo varhain, mutta tuntui että mikään siivoaminen ei niitä enää hävittänyt eli reagoitiin liian myöhään kuitenkin. Kyllä suoraan sanottuna vitutti ja ällötti. Siinä tuli heitettyä aika paljon kuivatarvikkeita roskiin ja purkitettua kaikki, mutta aina niitä löytyi jostain. Muutettiin viimein muualle ja ihanaa kun ei ole tuholaisia kämpässä, mutta siinä mielessä traumatisoiduin, että reagoin heti kaikkiin hyönteisiin liiankin vahvasti ja kyttään ettei tuholaisongelma ala uudestaan, vaikka ei olisi edes syytä tällä hetkellä.

Eeikä! Luulin aina että nuo tulee ulkonta sisälle! Tilannehan on sitten paljon pahempi mitä kuvittelin, kun ajattelin, että korkeammalle muutto vois auttaa eroon noista! Tiedämpähän miten tuun alottamaan ensi viikon ku lähetään miehen kanssa syynäämään keittiön kaapit läpi lattiasta kattoon.

Muutto alkaa joka tapauksessa houkuttelemaan yhä enemmän ja enemmän. Meillä näitä matoja on aina (onneksi) näkynyt kerralla vaan se yksi kappale. Voi nimittäin olla jos niitä suuremmissa määrin alkaisi näkyä pakattaisiin laukut ja mentäs evakkoon anopille. Niistä tulee niin saastanen olo, vaikka muuten asunto on ihan oikeasti puhdas... :/

Vierailija
4/23 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö nuo viihdy kosteusvaurioisissa taloissa..? Minulla oli myös noita yhdessä edellisessä asunnossa jossa oli sellainen erikoinen perunakellarin haju. Asunto oli tavallaan osittain maan alla, kolme sivua neljästä näkyvillä eikä päädyt edes kunnolla. Äh, sori jos en nyt osaa selittää! Siellä asunnossa oli muitakin ötököitä, muurahaisia, turkiskuoriaisia, sokeritoukkia (siirojako ne ovat oikealta nimeltään..).. You name it! Pakastin kaikki vaatteet jätesäkeissä valtavassa arkkupakastimessa ennen kuin purin ne uuden asunnon kaappeihin, raiditin sohvan useampaan otteeseen ja matot vasta pesulan kautta uuteen kotiin. Eipä ole kusipäitä näkynyt täällä ja muutosta aikaa jo 5 vuotta. Edelleen säännöllisesti laitan silkki, nahka ja turkisvaatteet kasseihin ja pakastimeen.. Villavaatteet myös. Enkä ole nähnyt koiperhosten täällä leplattelevan :D

Vierailija
5/23 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olkaa tarkkana, että ette ota mukaan juoksiaisia muuttokuormassa.

Vierailija
6/23 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tuohan ei ole tuholaishyönteinen. Eli ällöttävä ehkä mutta harmiton. Uskoisin että takapihan/asunnon raidittaminen tehoaa aika hyvin..

Vierailija
7/23 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinasi oksennus tulla kun katoin kuvan.

Meillä on vastaavia, ja voin kertoa että noi paskiaiset puree. Sängyssä oli yksi, ja se puri kädestä, katos kun laitoin valot päälle pari kertaa ( inhottava tunne pimeässä kun jotain vilistää kättä pitkin).

Löyty tyynyliina sisältä lopulta kun mies penkoi sängyn näyttääkseen että kuvittelen.

..

Vessassa ja eteisessä näkynyt kanssa, luulin että ne on jotain pihtihäntäisiä?

Vierailija
8/23 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruskojuoksiaisen elinikä on muuten noin 6 vuotta. Missähän ne oikein talvehtivat? Viime joulukuussa näin yhden, ehti luikerrella pakoon ja nyt olen bongannut peräti 3 kappaletta. Ulkoa tulevat erityisesti viileämmällä säällä.

Vierailija
9/23 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyyyyyyyi, aivan liikaa tietoa. Elinikä 6 vuotta! Ainakin meillä taitavat talvehtia meidän kämpässä, siltä ainakin tuntuu kun talvella ensimmäiset näin. Sänkyyn tuleminen ja siellä pureminen on mun kauhein painajainen, voi olla että ens yönä nukutaan erittäin kevyttä unta.

Meillä siis en epäilis yhtään, vaikka olis jotain kosteusvauriota, pieni muotoista vaan tosin. Varsinkin ilmanvaihto suihkussa käydessä huomaa, että on täysin riittämätön. Saa nähdä kyllä, lupailtiin vuokraisännälle, että etitään 2-5 vuodeksi asuntoa, mutta alkaa jo tuntua vähän siltä, että se yksikin vuosi on nyt ollut ihan liikaa...

Ap

Vierailija
10/23 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis tuohan ei ole tuholaishyönteinen. Eli ällöttävä ehkä mutta harmiton. Uskoisin että takapihan/asunnon raidittaminen tehoaa aika hyvin..

Pitääkin kokeilla tätä! Ja eihän siitä kaappienkaan koluamisesta haittaakaan luulis olevan. Ap

Vierailija
11/23 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Purevatko ihmistä itseään puolustaessaan vai muutenkin (ravintona)?

Vierailija
12/23 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juoksujalkaiset asunnossa voi olla merkki siitä että asunnossa on niille jotain syötävää, elleivät nyt sitten ole satunnaisia ulkoa sisälle eksyneitä vieraita, joka on todennäköisin vaihtoehto. Kuivassa asunnossa ne kuolevat aika nopeasti, koska niiden ruumis tarvitsee riittävän kostean ympäristön. Jos asunnossa on turkiskuoriaisia tai muita tuholaisia niin juoksujalkaisista on pelkästään hyötyä. Juoksujalkainen on muita hyönteisiä syövä peto. Itselläni on harmia turkiskuoriaisista, joten tervehtisin ilolla sisälle eksynyttä juoksujalkaista. Mutta varmaan kiikuttaisin sen saman tien ulos jossa sillä olisi paremmat olosuhteet selviytyä.

Vierailija
13/23 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruskojuoksiainen ei ole tuholainen. Harmiton ötökkä.

Vierailija
14/23 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puree. Korkeintaan pientä tulehdusta voi tulla. Syö hyönteisiä.

Vierailija
15/23 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä noita vilistää välillä syksyisin lattialla. Asutaan omakotitalossa. Välillä niitä löytyy myös kuivuneina jäänteinä. Välillä ihmetellään, että mistä ne pääsevät sisälle. Mutta ei tosiaan ole tuholainen, kuten ei hämähäkitkään. Myös niitä näkyy välillä. Ja olen ymmärtänyt, että hämähäkki talossa pitää tuholaiset loitolla.

Vierailija
16/23 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö nuo viihdy kosteusvaurioisissa taloissa..? Minulla oli myös noita yhdessä edellisessä asunnossa jossa oli sellainen erikoinen perunakellarin haju. Asunto oli tavallaan osittain maan alla, kolme sivua neljästä näkyvillä eikä päädyt edes kunnolla. Äh, sori jos en nyt osaa selittää! Siellä asunnossa oli muitakin ötököitä, muurahaisia, turkiskuoriaisia, sokeritoukkia (siirojako ne ovat oikealta nimeltään..).. You name it! Pakastin kaikki vaatteet jätesäkeissä valtavassa arkkupakastimessa ennen kuin purin ne uuden asunnon kaappeihin, raiditin sohvan useampaan otteeseen ja matot vasta pesulan kautta uuteen kotiin. Eipä ole kusipäitä näkynyt täällä ja muutosta aikaa jo 5 vuotta. Edelleen säännöllisesti laitan silkki, nahka ja turkisvaatteet kasseihin ja pakastimeen.. Villavaatteet myös. Enkä ole nähnyt koiperhosten täällä leplattelevan :D

Ei syksyisin pyrkivät sisälle. Kyseessä ei ole mikään tuhoeläin eikä mikään sokeritoukka. Meillä oli yks, asutaan kolmannessa kerroksessa, mistä lie tuli mutta lähtikin kyllä äkkiä 

Vierailija
17/23 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puolustaessaan itseään, ravintona on pikku öttiäiset eli sinällään hyvä asuinkaveri

Vierailija
18/23 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin ennen rivitalossa ja niitä ilmaantui lähinnä syksyisin sisätiloihin. Kerran olin menossa nukkumaan ja katsoin, että mikähän tuolla katossa on luikertamssa sänkyäni kohti.

Ruskojuoksiainenhan se oli. Putosi sängyn jalkopäähän, otin lakanat pois, mutta elukkaa ei näkynyt enää missään.

Luin myöhemmin, että pyrkivät kohti valoa ja tuolloin yöpöydällä oleva valo oli päällä. 

Kyllä inhotti pitkään, yleensähän nuo lattioilla pysyvät.

Vierailija
19/23 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi. 

Me muutettiin paritaloon tänä talvena, meillä on täällä näkynyt kevään tullen vaikka mitä elukkaa. Kun muutettiin, oli vielä kylmä, eikä nähty mitään. Tarkka olen.

Hommasin liima-ansoja, juuri löytyi 4 ruskojuoksiaista niihin kiinnijääneenä.

Meillä on täällä runsas kavalkadi eri ötököitä , minä olen siisti ihminen , Meillä on siisti koti. Luulen, että nämä ongelmat ovat jo olleet ennen meidän tuloa tänne. Muutin pitkäaikaisesta rivarikodistani, kaikki takuulla puhdasta, kun muita ötököitä en siellä niinä vuosina nähnyt, kuin hämähäkkejä. 

Olen vähän yli 2vk päästä muuttamassa uuteen kotiin. Sormet ristissä toivon, että uusi koti ei ole mitään tällaista. Meillä myös selkeä kosteusvaurio täällä. 

Veljen isä ( astmaatikko) , täysi lääkitys päällä, kävi meillä. Ei voinut pitkään olla, kun joutui ulos lähtemään, ei saanut happea. 

Isännöitsijää / vuokranantajaa ei voisi vähempää kiinnostaa. Minua on uhkailtu poliisilla, kun otin terveystarkastajaan yhteyttä. 

Joudun hävittämään irtaimistoa ja vaatetta, saa nähdä, mitä täältä mukaansa saa. 

Ja mikään ei korvaa, edes kotivakuutus. 

Vuokra on järjetön, verrattaen siihen , missä kunnossa asunto on.  

Vierailija
20/23 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotain tahmeaa kärpäspaperia laitatte huoneiden lattioille. jos ovat jossain lattialisotjen sisällä, niin sieltä kun tulevat ulos, jäävät kiinni siihen paperiin. jos tulevat ulkoa vaikka oven alta ryömien, niin taas öytävät itsensä kärpäspaperista. jos tulevat viemäreistä, niin jos nekin olette ympyröinee tkärpäspaperilla, niin siihenpä jäävät kiinni. 

itse sain tuolla tavalla aikoinaan kaupungin vuokra-asunnostani tuhottua ruskokuoriaiset ja vyöihrakuoriaiset, joita tuntui tulevan säännööllisesti jostain listojen alta. Samaan aikaan etsin toista asuntoa. Parissa kuukaudessa löydökset vähenivät ja pääsin muuttamaan rauhassa, ei tullut mukana niitä ällötyksiä uuteen asuntoon. Tuossa asunnossa naapurissani asui päihdepuolen henkilöitä, joilla hygienia ei ihan kunnossa, joten oletan, että sieltä ne ööttiäiset oli levinneet minunkin asuntooni. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kuusi