Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi pitää olla matto? Riitatilanne

Vierailija
25.06.2017 |

Älkääkä nyt jauhako mistään kotoisuudesta, haluan jonkin konkreettisen syyn, jotain hyödynmukaista.
Puolisoni on hurahtanut mattoihin ja haluaa kämpän joka huoneeseen kalliin ja ruman maton. Minun pitää tietenkin maksaa puolet ja huoltaa mattoja eli pestä ne kahdesti vuodessa ja tampata ja imuroida, ja huolehtia niistä aiheutuvasta pölystä. Puoliso kun on pölyallerginen eikä pysty.
Minä en ole ikinä pitänyt matoista enkä ole sellaista omille muutettuani hankkinut, kun siitä on pelkkää harmia; näyttää tyhmältä ja vaikeuttaa siivousta huomattavasti. Puolison lapsuudenkodissa taas oli mattoja pitkin seiniäkin ja hänestä koti ehdottomasti tarvitsee mattoja. Hän ei suostu perustelemaan millään, mattoja on vain oltava hinnalla millä hyvänsä.
Osaisiko joku mamma avata tuota mielentilaa tai kertoa omia kokemuksiaan? Puolisollani on vapaat kädet sisustuksen osalta, kunhan ei rajoita kulkua tai hommaa lisätöitä, joita itse ei voi hoitaa. Hänestä matoissa on niin vähän työtä, ettei sitä lasketa, ja nyt hän on vetänyt esille kolme vuotta vanhan kirjahyllyn jota ei kuulemma halunnut mutta suostui minun vuokseni. Voi huhhuh.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No yleensä mattojen käyttöön ei juuri ole muuta syitä kuin esteettiset syyt.

Vierailija
2/29 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksakoon siivoojalle mattojen siivouksesta ja ostakoon itse

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää idän ihmeethän nostelee mattoja seinillekkin.

Vierailija
4/29 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska:

-lattia kuluu vähemmän, jos on mattoja

- matto eristää => kylmä lattia ei jäädytä jalkapohjia

- matto on pehmeä => ei kopinaa

Silti en erityisemmin pidä matoista

Vierailija
5/29 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti on provo. Miksi ei soisi toiselle mattojen tuomaa iloa? Eivät ne nyt mitään lemmikkieläimiä ole, jotka vaativat koko ajan hoitoa ja valvontaa.

Matot myös vähentävät kaikumista, liukastumisvaaraa ja ovat lämpimät jalalle. Joissain paikoissa ne myös estävät lattian kulumista, jos kulutus on kovaa, kuten eteisessä.

Vierailija
6/29 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lämmin ja pehmeä jalalle, kaunis sisustuselementti (kotoisa, lämmin), lemmikkitalossa ehdoton kun koirat liukastelee kumoon koko ajan paljaalla lattialla ja loukkaavat itsensä, lapsille mukavampi alusta leikkiä ja liikkua.

Mun mielestä tekstiilit on isossa roolissa kotoisan fiiliksen luomisessa, vihaan sellaisia kaljuja sisustamattomia koteja, ne on kalseita.

Vierailija
7/29 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pluspuolena on, että matto vähentää huoneen kaikumista. Miinuksena mattohan on melkoinen pölynkerääjä.

En ymmärrä, miksi sinun pitäisi matoista maksaa ja niitä huoltaa, jos et kerran niitä halua. Puolisosi voi pesettää mattonsa pesulassa.

Vierailija
8/29 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kodin pitäisi olla siis AP: mielestä kolkko kaikuva tila, jossa siivoamisen vaivattomuus on tärkeämpää kuin esteettiset arvot ja viihtyisyys. Voihan ...

Vierailija
9/29 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tässä niitä on tullutkin mutta kertauksena:

Akustiikka

Lattian suojaus

Mukava jalan alla (ja kropan jos istuskelee lattialla)

Huolto on päässiassa imurointi silloin kun muutenkin imuroidaan. Kerran vuodessa jos sitäkään voi viedä pesulaan pestäväksi.

Vierailija
10/29 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut mun mielestä on niin että jos ei pölyallerkikkona voi omalta osalta huoltaa mattoja,niin ei voi vain ostaa ja vinkua niitä ja pistää toista tekemään kaiken työn.

Vierailija
11/29 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti on provo. Miksi ei soisi toiselle mattojen tuomaa iloa? Eivät ne nyt mitään lemmikkieläimiä ole, jotka vaativat koko ajan hoitoa ja valvontaa.

Matot myös vähentävät kaikumista, liukastumisvaaraa ja ovat lämpimät jalalle. Joissain paikoissa ne myös estävät lattian kulumista, jos kulutus on kovaa, kuten eteisessä.

Näitä perusteluja itsekkin olin kirjoittamassa eli, vähentää kaikumista, kopinaa esim.alakertaan jos kyseessä kerrostalo, suojaa lattiaa kulutukselta, kivilattialla taas on lämmin jalalle.

Vierailija
12/29 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän voi hankkia jonkun kaasunaamarin tms ja osallistua siivoukseen tasapuolisesti.

Vierailija
13/29 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mut mun mielestä on niin että jos ei pölyallerkikkona voi omalta osalta huoltaa mattoja,niin ei voi vain ostaa ja vinkua niitä ja pistää toista tekemään kaiken työn.

Kyllä alergikon pitää pystyä siivoamaan ja tänäpäivänä on suunniteltu juuri allerkigoille sopivia petivaatteita JA Mattoja. Että Allergikko siivoamaan vaan, hopi hopi. Ei sitä pölyä pihalle siivoamatta saa.

Vierailija
14/29 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, miksi kotoisuus ei sinusta käy syyksi? Totta kai käy, ja viihtyvyyden luulisi olevan jopa kaikkein tärkein seikka kun oman kodin sisustuksesta on kyse.

Matot ovat jalalle lämpimiä ja ne vähentävät huoneiston kaikumista.

Miksi niitä mattoja pitää tampata ja pestä kahdesti vuodessa? Iso tiivis matto saa olla lattialla, ja pölyt lähtevät kyllä imurillakin. Hommaa kunnollinen imuri hyvällä ilmansuotimella, niiin edes pölyallergikon ei pitäisi oirehtia. Mitään karvalankamattoa en alkaa päällekään pölyallergisen kotiin hankkisi.

https://yle.fi/uutiset/3-7520774

Ja matot tietysti pestään vain, jos ne ovat likaisia. Harvemmin ne muualla kuin eteisessä ja keittiössä niin likaantuvatkaan.

Vierailija
15/29 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annat ostaa mattoja niin paljon kuin sielu sietää kunhan itse maksaa ne ja huolehtii niiden pesetyksen.

Vierailija
16/29 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on pahasti pölyallerginen, ei kannata hankkia mattoja. Ei meilläkään niitä ole.

Vierailija
17/29 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehkää kompromissi: talvella matot, kesällä ei. :)

Vierailija
18/29 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on jokin ei-pakollinen sisustusasia jonka vain toinen haluaa, niin se joka haluaa, sen maksaa ja huoltaa. Ei missään nimessä niin, että se joka ei halua, joutuisi maksamaan puolet ja vielä huoltamaankin jotain, jota ei edes halunnut eikä koe tarvitsevansa. Oli se sitten matot tai kallis videotykki, niin se joka ehdottomasti haluaa vasten toisen tahtoa, maksaa ja vastaa huollosta. Olen tässä siis ap:n puolella, ei kuulosta reilulta vaatimukselta hänen puolisonsa taholta. 

Vierailija
19/29 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akustiikka (vähentää kaikumista), mukavampi jalan alla. Mutta matoille riittää hyvin pesu kerran vuodessa, jos ei ole lemmikkejä. Ensin imurointi, sitten pesu. Olen itsekin pölyallergikko, ja hyvin sujuu mattojen pesu, ke pölyt kun aina imuroidaan pois ensin.

Vierailija
20/29 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja nykyään suositellaan että mattoja ei tampattaisi. Imurointi on parempi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kahdeksan