Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi pitää olla matto? Riitatilanne

Vierailija
25.06.2017 |

Älkääkä nyt jauhako mistään kotoisuudesta, haluan jonkin konkreettisen syyn, jotain hyödynmukaista.
Puolisoni on hurahtanut mattoihin ja haluaa kämpän joka huoneeseen kalliin ja ruman maton. Minun pitää tietenkin maksaa puolet ja huoltaa mattoja eli pestä ne kahdesti vuodessa ja tampata ja imuroida, ja huolehtia niistä aiheutuvasta pölystä. Puoliso kun on pölyallerginen eikä pysty.
Minä en ole ikinä pitänyt matoista enkä ole sellaista omille muutettuani hankkinut, kun siitä on pelkkää harmia; näyttää tyhmältä ja vaikeuttaa siivousta huomattavasti. Puolison lapsuudenkodissa taas oli mattoja pitkin seiniäkin ja hänestä koti ehdottomasti tarvitsee mattoja. Hän ei suostu perustelemaan millään, mattoja on vain oltava hinnalla millä hyvänsä.
Osaisiko joku mamma avata tuota mielentilaa tai kertoa omia kokemuksiaan? Puolisollani on vapaat kädet sisustuksen osalta, kunhan ei rajoita kulkua tai hommaa lisätöitä, joita itse ei voi hoitaa. Hänestä matoissa on niin vähän työtä, ettei sitä lasketa, ja nyt hän on vetänyt esille kolme vuotta vanhan kirjahyllyn jota ei kuulemma halunnut mutta suostui minun vuokseni. Voi huhhuh.

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankkikaa tarpeeksi pieniä ja keveitä mattoja jotka voi pyöräyttää pesukoneessa.

Vierailija
22/29 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovatko ihmiset todella noin pikkumaisia, että matoista saadaan riita aikaiseksi? En ymmärrä sitäkään neuvoa, että se, joka mattoja haluaa, voi hankkia niitä, kunhan huolehtii hoidosta. Yhdessä kotia hoidetaan, oli siellä sitten mitä tahansa tavaraa. On meilläkin kotona nahkainen kirjoituspöydän tuoli, josta en pidä, mutta miehestä se on ihana ja siinä on hyvä istua. Niinpä hoidan tuolia kiltisti nahanhoitoaineella, jotta se kestäisi hyvänä kymmeniä vuosia. Samoin pyyhin pölyjä koristeautoista, joista en niistäkään perusta jne. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etenkin kerrostaloasunnossa matot ja verhot tuntuu olevan välttämättömyys. Kokeilin olla ilman, vaan se kaikuminen on ihan hirveää. Tuntui että pienikin kolaus kaikui niin paljon että kuuluu naapuriin asti. Ja askeleet, tuntui että pitää hiippailla. Lattia tuntui kylmältä ja oli tosiaan sellainen todella laitosmainen olo kuin olisin jossain sairaalassa asunut. Hyih. Mielummin sitä käyttää kerran vuodessa puoli päivää mattojen pesemiseen, kuin elää kolkossa kämpässä 364 päivää vuodessa. Sitä paitsi mattojen peseminen on hyvää hyötyliikuntaa, tulee oltua ulkona ja saa kivan rusketuksen. Mattoja en koskaan kuitenkaan puistele tai tamppaa, imurointi riittää vallan hyvin, nykyään imurit on niin tehokkaita ja tamppaaminen vanhanaikaista.

Vierailija
24/29 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua kiinnostaa, miksi vaimosi on hankkimalla hankkinut nimenomaan rumia mattoja? Kun kauniitakin on kaupat väärällään.

Vierailija
25/29 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla taitaa olla valkoroskalla niin suosiossa oleva kokovalkoinen koti?

Vierailija
26/29 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

suojaa lattiaa naarmuilta, tietysti eiole mitn järkeä jos keskellä huonetta eikä ole minkää huonekalun alla, esim sänky, kirjahylly, sohva

Vierailija
27/29 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhassa omakotitalossa pakolliset. Uudessa kerrostalkämpässä niin ja näin (vähentääkö melua). Matolla on funktio ja jos se esim. blokkaa lattialämmityksen, parempi olla ilman.

Vierailija
28/29 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

m85 kirjoitti:

suojaa lattiaa naarmuilta, tietysti eiole mitn järkeä jos keskellä huonetta eikä ole minkää huonekalun alla, esim sänky, kirjahylly, sohva

Ja mitähän järkeä on pitää mattoa kirjahyllyn, sängyn tai sohvan alla.... Niitä huonekalujen naarmuja lattioilla estämään on kehitetty sellainen ihme kuin huonekaluhuopa.

Vierailija
29/29 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on lattiana tummaa laminaattia, jossa näkyy herkästi naarmut. Suojataan matoilla kaikista ruuhkaisimmat kulkuväylät, joihin kaikista herkiten naarmuja voi syntyä. Lisäksi meillä on hyvin minimalistiset verhot eikä seinillä täytettä, joten kiva matto on aika tärkeä sisustuselementti. 

Mikäli puolisoni ei haluaisi mattoa, niin kyllä mä näkisin että jos mä kuitenkin saan sellaisen hankkia, niin sen maksaminen, huoltoa ja siivous olisi yksinomaan mun harteilla. Ihan reilua. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kuusi