Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tietääkö kukaan äitiys-/ vanhempainrahan tulevasta korotuksesta???

30.03.2006 |

Siis olin jostain lukevinani, että olisi ensi vuonna 90%, mutta luinko oikein? Ja muuttuuko se kaikilla vuoden alusta tuohon, vai onko tämän vuoden syntyneillä edelleen sen 60 tai 66%?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
30.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti en tiedä mutta epäilen vahvasti ettei ne kesken äitiys tai äitiyslomakauden (jo päätettyjen tukia) ala niitä nostamaan :( Tuottais heille aikas paljon hommaa. Mutta varma tieto on se et ens vuoden alusta ne nousee sinne 90% mikä on oikea suunta! Vielä kun saataisiin kotihoidontuki nousemaan, mulla ei ainaskaan riitä sydän pistää 10kk tarhaan...joku muu voi kokea lapsen ensi askeleet ja ensimmäiset sanat.

Lapsentekoa ei kyllä tässä maassa arvosteta! Mistähän uusia veronmaksajia kohta saadaan?!

Vierailija
2/9 |
30.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
30.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

sweet77:

Lapsentekoa ei kyllä tässä maassa arvosteta! Mistähän uusia veronmaksajia kohta saadaan?!

** Tämä ei liity alkuperäiseen otsikkoon, mutta sweet77:lle haluan sanoa, että minä olen ihan eri mieltä! Minusta Suomessa todellakin arvostetaan lapsentekoa. On todella upeaa, että voi olla kotona lapsen kanssa 10kk saamalla näinkin hyvää tukirahaa! Sellainen ei ole ollenkaan itsestäänselvyys ja olisi hyvä, jos vanhemmat osaisivat arvostaa tällaista mahdollisuutta.

Harvassa maassa taitaa olla mahdollista säilyttää työpaikkansa useita vuosia käymättä töissä lainkaan, joten hoitovapaa antaa mahdollisuuden Suomessa tähänänkin.

Minä olen ollut hoitovapaalla ja elämme todella tiukoilla ison asuntolainan, autolainan ym. lainojen keskellä pelkästään miehen tulojen varassa. Sukulaisetkaan eivät avita yhtään.

Toistaiseksi on pärjätty ja kohta ylihuomenna jäänkin uudelle äitiyslomalle joten vähän helpottaa.

Vaikka rahaa en juuri saa kotona olosta, niin arvostan sitä että työpaikkani säilyy ja saan mahdollisuuden valita.

unsku rv 33+5

Vierailija
4/9 |
31.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nappasin palasen linkissä olleesta Hesarin tekstistä:

" Äitiyspäiväraha on tarkoitus nostaa 90 prosenttiin palkasta 56 ensimmäiseltä arkipäivältä. Nyt se on noin 70 prosenttia palkasta. Äitiyspäivärahaa voi saada vain nainen.

Vanhempainrahaa saa kumpi tahansa kotiin jäävä vanhempi. Työryhmä esittää, että vanhempainraha korotetaan 80 prosenttiin 50 ensimmäiseltä arkipäivältä, jos kotiin jää mies. Äidille vanhempainrahaa maksetaan jatkossakin nykyiset 70 prosenttia. "

Mielestäni on aika outoa että isiä suositaan jo 56 päivän jälkeen... Kuinka moni äiti on silloin oikeasti valmis jättämään lapsensa isän hoitoon, monella kuitenkin vielä äidinmaito silloin pääravinto ja eikö juuri muuttuneet imetyssuosituksetkin suosittele 6kk:n täysimetystä!

Jos haluttaisiin että isät jäisivät enemmän kotiin, mielestäni paras houkutin olisi korkeampi kotihoidontuki! Tuskin kuitenkaan tuo 50 päivän korkeampi vanhempainraha houkuttelee, jos äidin täytyy siksi ajaksi mennä töihin ja palata sitten taas kotiin " pikkurahalle" ...

En tiedä ymmärsikö kukaan, mitä ajoin takaa, mutta mielestäni lakiuudistus ei ole ihan järkevä, tottakai on hyvä että prosentit nousee, mutta...

Vierailija
5/9 |
31.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitiysrahakausi on kaikkiaan 105 arkipäivää, sen pituus ei tietääkseni ole muuttumassa. Sen jälkeen alkaa vanhempainrahakausi, jonka siis isäkin voi pitää. Vanhempainrahakauden pituus on taas 158 arkipäivää. Ymmärtääkseni korotukset on siis vain osalle näistä päivistä. Eli ei isiä olla vielä 56 pvän jälkeen kotiin suosittelemassa, vai ymmärsinkö sinua ihan oikein?

Itsekin olen toki sitä mieltä, että " äidin paikka on kotona" mahdollisimman pitkään, juuri imetyksen yms. takia, ja ilman muuta jatkan kotona sen 105 päivän jälkeenkin. Mies saa toki pitää vapaata sieltä vanhempainrahakauden lopusta niin halutessaan.

Vierailija
6/9 |
31.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joopa joo...

Ihmettelin vähän itsekin asiaa, mutta en ajatellut ollenkaan... Liekö jonkinasteista raskausdementiaa...

Tokihan niitä äitiyspäiviä täytyykin olla enemmän kuin se 50...

Mutta ei se uudistus silti varmaankaan paljoa houkuttele isiä...

Vierailija
7/9 |
01.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuntahahan on kyllä hyvä, mutta tuo etuhan koituu työnantajalle. Ainakin oman alan tessini mukaan työnantaja maksaa 72 ensimmäistä arkipäivää palkkaa minulle ja saa sitten tuon kelan maksaman päivärahan korvaukseksi palkasta.

Mielestäni ennemminkin kotihoidontuki kaipaisi rankkaa korostusta :)

Vierailija
8/9 |
02.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä kotihoidon tuki pitäisi ehdottomasti olla samalla tasolla kuin esim. mitä työttömät saavat kotona ollessaan liitonpäivärahoilla. Mä haluan ainakin kokea lapsen ensiaskeleet ja sanat ihan itse, enkä kuulla niitä tarhantädiltä. Koska kotihoidontuki on niin pieni olen jopa harkinnut itseni irtisanomista, koska tiedän alallani riittävän töitä ja niitä varmasti saavani vielä muutamankin vuoden päästä. Työpaikka mihin palata ei paljon lämmitä kun saa pihistellen elää koska haluat olla lasten kanssa kotona ja nauttia heidän seurastaan. Kuka lasta osaa paremmin hoitaa kuin oma isä tai äiti? Jos työttömänä elettäisiin taloudellisesti paljon paremmin kuin kotihoidontuella (ja sillä odottavalla työpaikalla) niin on se vähän outoa?!

Vierailija
9/9 |
02.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka äitysvapaalla onkin. Ja työnantaja saa sitten korvauksen kelalta. Joten käsitääkseni tässä on tarkoitus tasata " lapsensaantikuluja" eri työnantajien kesken. Eli etteivät vain naisvaltaisten alojen yrittäjät joutuisi maksumiehiksi.

Näin olen tämän ymmärtänyt....