Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lääkärintodistus matkan perumista varten. Miten "helposti" saa?

Vierailija
25.06.2017 |

Tiistaina olisi lähtö 4 päivän reissuun Roomaan. Odotettavissa kuumaa keliä ja suunnitelmissa paljon kävelemistä. Olen ollut nyt viikon flunssassa eikä olo helpota yhtään: kamala yskä, nenä vuotaa ja hengästyn ja huohotan kun kävelen yhdet portaat alaovelta kotiovelle. Kuumetta ei ole, mutta pieni tuskanhiki koko ajan ja hengitys rohisee ja pihisee etenkin illalla nukkumaan mennessä. Olo siis sellainen puolikuntoinen.

Saako tällaisilla oireilla lääkärintodistuksen, jolla saa vakuutuksesta matkan hinnan takaisin? En ole koskaan joutunut perumaan matkaa, joten en tiedä systeemejä. Vakuutuksena jatkuva matkavakuutus ammattiliiton kautta. Poissaoloni ei vaikuttaisi muihin, meitä on isompi porukka lähdössä ja he lähtevät joka tapauksessa ja se on tietenkin ihan ok.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene lääkäriin voi olla keuhkoputken tulehdus. Ilman todistusta et matkaa saa peruttua.

Vierailija
2/21 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite en peruis. Rooma on hieno mesta ja todennäköisyys että saisit vakuutuksesta mitään on pieni. Itse olin Roomassa tuhkapilven aikaan, oltiin viikko ekstraa ja vakuutuksesta ei saatu mitää ekstraöitä takas. Finnairi sit loppupeleis makso ku muutki lentoyhtiöt maksoi. Ite kerran yhden operaation takia jouduin perumaan barcelonan reissun en saanut vakuutuksesta mitn

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, tietenkin tarvitsen lääkärintodistuksen, se on selvä. Mietin vaan että pitääkö sen saadakseen olla tyyliin pää kainalossa eikä tällaisessa puolinaisessa kunnossa. Olen todella harvoin sairaana enkä tosiaan ole koskaan ennen joutunut edes miettimään matkan peruuttamista. Ap

Vierailija
4/21 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lentäminen on kamalaa, jos on limaa korvakäytävissä. Käy lääkärissä, ja juttele asia auki.

Vierailija
5/21 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ite en peruis. Rooma on hieno mesta ja todennäköisyys että saisit vakuutuksesta mitään on pieni. Itse olin Roomassa tuhkapilven aikaan, oltiin viikko ekstraa ja vakuutuksesta ei saatu mitää ekstraöitä takas. Finnairi sit loppupeleis makso ku muutki lentoyhtiöt maksoi. Ite kerran yhden operaation takia jouduin perumaan barcelonan reissun en saanut vakuutuksesta mitn

No sinulla on huono matkavakuutus.

Itse olen joutunut vuosien varrella perumaan useamman matkan sairastumisen vuoksi ja aina valuutuksesta on saanut rahat takaisin viimeistä senttiä myöten.

Mielestäni "ei matkustuskuntoinen"-todistuksen saa helposti, ei varnastikaan kuitenkaan perusflunssan takia. Mene lääkäriin tsekkauttamaan, ettei kyse ole mistään muusta. Samalla voit jutella asiasta. Jos kyseessä perusflunssa, niin tiistaita voit olla jo ihan ok kunnossa.

Vierailija
6/21 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menet vaan hakemaan lääkärintodistuksen. Heti huomisaamuna. En tiedä riittääkö hoitsun kirjoittama. Ajattele myös matkatovereita. Et varmaan halua tartuttaa heitäkin? Koneessa lisäksi ei ole kivaa sinulla eikä muillakaan kun yskit ja rohiset. Eikä hotellissa. Lisäksi siitä voi tulla keuhkoputkentulehdus.

Kun on todistus kourassa, soitat rohisten vakuutusyhtiölle.

Vierailija
7/21 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helposti saa. Mun lääkäri kirjoitti lapun kun sanoin että ei huvita mennä ja vituttaa.

Vierailija
8/21 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysynpä minäkin.... jos perheen äiti on sairas ja saa lääkärintodistuksen, riittääkö se muunkin perheen matkan perumiseen. Mukana siis mies ja kaksi teini-ikäistä.

Vierailija
9/21 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy lääkärissä ja sano, että oot mahataudissa. Takuuvarma todistus, lähetät vaan vakuutusyhtiöön (ei tarvi soitella). Itse tein noin, vaikka kyse oli alkuraskauden pahoinvoinnista (mistäpä ne sitä olisi erottaneet).

Vierailija
10/21 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloinkahan itkevistä ja kitisevistä lapsista lentokoneessa/matkakohteessasi saisi matkakorvausta 😊

Vierailija
11/21 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysynpä minäkin.... jos perheen äiti on sairas ja saa lääkärintodistuksen, riittääkö se muunkin perheen matkan perumiseen. Mukana siis mies ja kaksi teini-ikäistä.

Ei kyllä riitä, ei se isä äitiä voi mitenkään täällä kotona hoitaa niin ettei pääsisi reissuun.

Vierailija
12/21 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän mies ja teini-ikäiset osa matkailla ilman sairastavaa äitiäkin. Voipi olla hyväkin juttu!

Tietty esim. kuolemantapaus lähipiirissä on eri tapaus, silloin ei "voi " lähteä.

Vierailija
13/21 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi mies ja teinit eivät voisi lähteä keskenään?

Vierailija
14/21 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän takia me vakuutusyhtiössäsi seuraamme sinua av-palstalla, jotta saisimme sinut kiinni petoksesta.

Vierailija
15/21 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään riitä, ainoastaan jos olisit ainoana aikuisena lähdössä lasten kanssa reissuun, silloin kattaisi kaiken.

Vierailija
16/21 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites tässä tilanteessa? jouduin käymään lääkärissä noin vuorokausi ennen matkaa vyöruusu epäilyn takia saadakseni lääkkeet siihen. Voinko anoa matkavakuutuksesta lääkäri ja lääkekulut ,vaikka menin matkalle?

Vierailija
17/21 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

mites on?

Vierailija
18/21 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan tämän ketjun ja kyselen jos jollakulla olis oikeita kokemuksia aiheesta eikä vaan vahvoja mielipiteitä. 

Mulla siis tilanne että matkalle lähtö tulossa parin päivän päästä ja olo on sellainen että tuntuu kuin olisin tulossa sairaaksi, siis varmaan joku virusflunssa jota lapsi juuri sairasti. Jos vointi vielä huononee niin onko todennäköistä että saan lääkäriltä todistuksen joka kelpaa vakuutusyhtiölle? Vaikka ei olisi kuumetta tai muita todennettavia oireita vaan pelkästään kipeä ja väsynyt olo? Onko kokemuksia ko kaltaisesta tilanteesta?

Olen menossa pienen lapsen kanssa ja hänestä siis myös vastuussa, en voi maata hotellilla koko lomaa nukkumassa flunssaa pois.

Vierailija
19/21 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään riitä, ainoastaan jos olisit ainoana aikuisena lähdössä lasten kanssa reissuun, silloin kattaisi kaiken.

Perustuukohan tämä vastaus kommentoijan omaan fiilikseen vai jonkin vakuutusyhtiön ehtoihin? Vähän enemmän tietoa, kiitos. Ainakin minun vakuutus sanoo että matka korvataan jos itse tai joku perheenjäsen sairastuu. Ei puhuta perheenjäsenten iästä tms mitään.

Vierailija
20/21 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmilla vakuutusyhtiöillä on tässä asiassa melko samankaltaiset ehdot ja arviointikriteerit. Meillä kyse ei ollut flunssasta, vaan lapselle tuli äkillisesti vatsavaivoja voimakasta ripulia ja voimattomuutta, jolloin oli selvää, ettei matkalle lähteminen tullut kyseeseen. Kuumetta ei varsinaisesti ollut, mutta vointi ei ollut selvästi matkustamiseen sopiva, varsinkaan pienen lapsen kanssa.

Minäkin epäröin aluksi, hyväksyykö vakuutus lääkärintodistuksen, jos perinteisiä oireita, kuten kuumetta, ei ole. Lopulta sain lääkärintodistuksen matkan perumista varten etänä, ilman käyntiä vastaanotolla, lääkärin kautta täältä https://medilux.fi/vapaamuotoinen-laakarintodistus/ Lääkäri arvioi tilanteen kokonaisuutena, otti huomioon sen, että olin vastuussa lapsesta ja että matkustaminen siinä tilanteessa ei ollut turvallista, ja myönsi todistuksen.

Vakuutusyhtiö hyväksyi asiakirjat ilman lisäkysymyksiä, koska ratkaisevaa ei ollut kuumeen olemassaolo, vaan lääkärin tekemä lääketieteellinen arvio siitä, ettei matka ollut perusteltu. Myös vakuutusehdoissa oli maininta minä tai perheenjäsen, ilman tarkempaa määrittelyä iästä tai oireiden vakavuudesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi seitsemän