Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkälaisia kuukautissuojia äitisi käytti nuorempana ja käyttää nykyään? Tiedätkö, minkälaisia mummosi käytti?

Vierailija
25.06.2017 |

Mä muistan, että kun kotona asuin, niin äiti käytti jotain tosi paksuja siivekkeettömiä siteitä. Merkkiä en muista. Sitten hän laittoi sellaiset isot alushousut toisten alushousuhen päälle, siis sellaiset, mitkä ylettyi melkein napaan saakka. Sen muistan, miten äiti joskus valitteli runsaista kuukautisistaan.

Mummoistani kummastakaan en osaa sanoa, minkälaisia kuukautissuojia hänellä oli aikanaan käytössä.

Mutta pitää sanoa, että näköjään ihan samojen asioiden kanssa nykyajan naiset painivat.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nykyiset naiset enää edes tiedä, että joskus on ollut käytössä sidevyöt. Siinä ainakin on yksi ero. Ei ole myöskään sellaisia siteitä, joissa oli harsopäällys ja vaahtomuovisuikale pitämässä sitä paikallaan. Ne olivat aikanaan parhaita ja kyllä harmitti, kun poistuivat joskus 1980-luvulla.

Jo  60- tai 70-luvulla oli kuukupin edeltäjä (tassaway?), joka ei tosin kovin suurta menestystä saanut.

En tiedä, millaisia nykyiset pestävät kestositeet ovat, jos sellaisia on olemassa, mutta tuskin kovin suuresti poikkeavat mummon 1900-luvun alussa käyttämistä.

Vierailija
2/16 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini käytti nuorena (1960-70-luvuilla) päistään sidevyöhön tai sukkanauhavyöhön kiinnitettäviä siteitä, vanhempana 1980-luvulla teipillisiä siteitä ja myöhemmin 10990-luvulta lähtien näitä nykyisen kaltaisi siivekkäitä teippisiteitä. Mummoni käytti varmaankin noita sidevyöhön kiinnitettäviä. Kumpikaan ei ole tarpeeksi vanha eikä tarpeeksi nuori ollakseen käyttänyt kestositeitä, joita itse käytän.

Ne aapeen kuvaamat paksut erityishousut vaativat siteet ovat sairaalasiteita, joita käytettiin erikoishetkinä esim synnytyksen ja gynokologisen leikkauksen jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitini käytti nuorena (1960-70-luvuilla) päistään sidevyöhön tai sukkanauhavyöhön kiinnitettäviä siteitä, vanhempana 1980-luvulla teipillisiä siteitä ja myöhemmin 10990-luvulta lähtien näitä nykyisen kaltaisi siivekkäitä teippisiteitä. Mummoni käytti varmaankin noita sidevyöhön kiinnitettäviä. Kumpikaan ei ole tarpeeksi vanha eikä tarpeeksi nuori ollakseen käyttänyt kestositeitä, joita itse käytän.

Ne aapeen kuvaamat paksut erityishousut vaativat siteet ovat sairaalasiteita, joita käytettiin erikoishetkinä esim synnytyksen ja gynokologisen leikkauksen jälkeen.

Jotain paksuja siteitä ne oli, mitä äiti käytti. Ja ihan perus tavan kaupasta niitä sai. Muistan kun isäkin niitä joskus kotiin raahasi. Eli en usko, että mitään erikoisempia "sairaalasiteitä" hänellä ollut käytössä. Mutta sen muistan, että paksuilta ne tuntui näihin mun nykyisiin ohuen ohuisiin siteisiin verrattuna. Ap

Vierailija
4/16 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hämärästi muistan, että olen joskus kuullut vanhempien naisten keskustelun pumpulilangasta virkatuista siteistä. Olin silloin niin pieni, etten ihan tajunnut mistä puhuivat, niin en tiedä miten tuo sitten kokonaisuudessaan toimi. Naiset olivat syntyneet 1920-luvulla ja muistelivat menneitä.

Vierailija
5/16 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini käytti jotain sidevöitä ja harsosysteemiä ja sitten sellaisin tosi paksuja siteitä. Hän oli tosi tyytyväinen kun tamponit ilmestyi kauppoihin. Mummoni käytti jotain virkattuja/kudottuja lappuja, en tiedä miten homma on toiminut loppupeleissä.

Vierailija
6/16 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että äidillä ja mummolla oli kuukautisia ollenkaan. Jos heillä olisi ollut kuukautiset, niin he olisivat varmasti kertoneet asiasta minulle. Nyt asia tuli minulle kauhistuttavana yllätyksenä ja luulin, että kuolen. Tästä on 32 vuotta. Voisi kuvitella, että olen elänyt keskiajalla, säälin edelleen nuorta itseäni.

Vierailija
7/16 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhat konstit ovat paranneltuina parhaita, nyt  kun käytössä on pehmyttä ja joustavaa pul-kosteussulkukangastakin. 3 kerrosta puuvillaflanelli-imua, pul-kosteussulku ja uloin kangas ja side on valmis. Hyvä muotoilu, niin että side pysyy (nepparilla) tai rusetilla housuissa paikoillaan. Kestositeet ovat paljon mukavampia kuin kertakäyttö. Suosittelen! Käytetyt kannelliseen astiaan etikkaveteen likoon, niin eivät haise. Pesukoneeseen 2-3 päivän sisällä.

En pidä kuukupeista, tamponeista enkä kertakäyttösiteistä. En usko, että ennenvanhaan tavalliset kuukautiset olisivat olleet yhtään epämukavammat kuin nykyisinkään. 4-5 vrk vuotoa. Suhtaudun kuukautisiin normaalina, ei ollenkaan vaikeana asiana ja saman suhtautumistavan olen siirtänyt jo tyttärellenikin!

Vierailija
8/16 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain synnytyssairaalassa -98 esikoisen synnytettyäni käteen kuminauhan ja sellaisen todella pitkän ja paksun siteen, jossa oli sellaiset liehukkeet päissä. Olin ihan hoo moilasena ja kätilö käski sitten laittaa kuminauhan vyötärön ympäri ja ne siteen liehukkeet sai revittyä kahtia ja ne kiinnitettiin molemmista päistä kuminauhaan. Side oli tosi pitkä, ulottui helposti takapuolen päälle ja edestä melkein vyötärölle. Siihen päälle laitettiin sellaiset "reikähousut" siis sellaisesta putkisukan näköisestä kankaasta tehdyt. Ei muuten tullut ohivuotoja!

Olen syntynyt -72 ja teininä kaupoissa oli vaan näitä paksuja siteitä, jotka housuissa oli vaikea kävellä. Vihasin niitä, joten aloin käyttää tamponeja heti 13-vuotiaana.

Äidillä oli myös samanlaisia paksuja siteitä aikoinaan, on syntynyt -55.

Vierailija
9/16 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nykyään on pestäviä siteitä. Ja ovat kyllä aivan erilaisia kuin ne entiset.

Vierailija
10/16 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä se oma suhtautuminen auta, jos on kovat kivut tai vuotaa paljon. Ei ne suhtautumisella korjaannu.

Vierailija
11/16 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perfekta oli ainakin yhden sideharso- pumpuli- paksusiteen merkki . Vaati jonkinlaisen kiinnityksen joko vyön tai hurjimmat uskalsivat hakneulavirityksiäkin käyttää. Näitä oli ainakin 70-luvulla. Sitten tuli Mimosept vaahtomuovipinta alapuolella ja pysyi todella hyvin paikoillaaan , oli paksuhko ja harva verkkopinta pumpulitäytettä oli joskus alapäässakin. Sitten oli Saba, jonkinlainen kuitupinta ja oli jo eri kokojakin.Ja olisiko ollut jo hieman anatomista muotoiluakin.

Vierailija
12/16 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hämärästi muistan, että olen joskus kuullut vanhempien naisten keskustelun pumpulilangasta virkatuista siteistä. Olin silloin niin pieni, etten ihan tajunnut mistä puhuivat, niin en tiedä miten tuo sitten kokonaisuudessaan toimi. Naiset olivat syntyneet 1920-luvulla ja muistelivat menneitä.

Äitini kertoi joskus että ne entisajan siteet pestiin keittämällä. Saunan padassa jossa pestiin myös lakana- ja muu valkopyykki (erikseen tietysti).

Vierailija
13/16 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti (-47) käytti aikanaan OB super plus tamponeja. Siis niinä aikoina mitä itse muistan. Nyt ei oo vuosiin tarvinnut mitään.

Vierailija
14/16 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti käytti terveyssieteitä, ihan perus Libressejä tai Alwaysseja. Mummo käytti tamponeita. Muistan kun äiti aina kauhisteli mummon tamponeita ja sitä, ettei itse ikinä voisi käyttää tampoonia. Itse käytön sekä siteitä että tamponeja.

Vierailija
15/16 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä näistä juteltu. Äiti kyllä käytti näkyvästi jotain sentin paksuisia vaippoja,siltä näyttää minuun silmiin vaikutti sekä näkyivät selvästi housuista. Puistatti koko ajatus. Käytin sitä itte omia ohuita yms joita sai terkkarilta tai muita näytepakkauksia. Sekä tamponeja ja vessapaperia.

Mieluummin vessapaperi kuin tuo jättivaippamalli. Nyt kuukupilla menty monta vuotta.

Vierailija
16/16 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaakohan kukaan kuvitella, että jumalanseläntakaisessa kylässä vielä 1960-luvun alussa koulutytöt käyttivät vanhoista lakanoista leikattuja, monin kerroin käännettyjä lappuja hakaneuloilla alushousuihin kiinnitettynä. Arvaapa, miten usein oli koulupäivän päättyessä hameen takaosassa ruskehtava läikkä? Kesällä niitä häpeällisiä rättejä pestiin itse salaa salaa järvessä. Sittemmin tulleet Perfektat ja sidevyöt olivat suorastaan ylellisiä, mutta turhan kalliita. Ja niiden ostaminen oli jotenkin noloa.