Miksi lasua pelätään?
En ole ikinä käsittänyt sitä, miksi moni on niin kauhuissaan lastensuojeluilmoituksen tekemisestä. Tuntuu, että heillä on oikeasti jotain hätää perheessä ja pelkäävät sen tulevan päivänvaloon?
Olemme itse olleet lastensuojelun asiakkaita ja silloin kun ilmoitus tehtiin olin vain huojentunut ja toivoin että lastensuojelusta saisi jotain apua tilanteeseemme.
Kommentit (4)
Siellä taas joku wt joka ei pysty kirjoittamaan yli kolmitavuisia sanoja.
No et ehkä ap. ymmärrä sitä, että joskus exät ja muut vihastuneet ihmiset voivat väittää asioita, jotka eivät pidä paikkaansa ja siten saada lasut vaikka yh-äidin kimppuun, jolla muutenkin stressaava elämäntilanne ja kaikki liikenevä energia menee arkeen. Siihen kun sitten lastensuojelu laitetaan päälle pakollisine juttuineen, niin se oikeasti aiheuttaa ahdistusta varsinkin introverteille ja ujoille, muutenkin väärinkohdelluille.
Luuletko oikeasti, että se tulee aina tarpeeseen ja aina joku mättää oikeasti perheessä?
Usein se aiheuttaa juurikin vaan vatsahaavoja ja unettomia öitä tilanteessa, jossa ei oikeasti ole mitään hätää.
Miksiköhän Suomessa ollaan niin innostuneita tekemään näitä lasuja lähes joka asiasta nykyään?
Asu itse lastenkodeissa, sijais-, tuki-, kesäperheissä, laitoksissa ja suljetuilla lapsuutesi. Mieti sitten niillä kokemuksilla se lapsesi mahdollinen tulevaisuus kodin ulkopuolella. Se kauhu on lamaannuttavaa. Olen saanut lapsen nyt (25+) ja taustojeni (lapsuuteni, nuoruuteni sekä olematon turvaverkko) takia en saanut poistua edes synnäriltä ilman sossujen käyntiä. Olen 'kunnollinen' kansalainen joskin työtön (en omasta valinnastani) ja mielsin tämän erittäin loukkaavana. Lapsi ei siis ollut edes syntynyt kun äitiyteni kyseenalaistettiin. Joka ilta/yö pelkään että poliisit ja sosiaalitoimi paukkaavat sisään ja vievät rakkaimpani. Jokainen ilta minä pelkään vaikka en ole tehnyt mitään väärää. En ole täydellinen äiti mutta kasvan lapseni kanssa ja opin olemaan paras lapselleni. Olen kauhuissani kun lapseni syksyllä repii hanskat kädestä puistossa ja viereinen äiti kysyy koska hän on syntynyt (=lasu koska lapsi ei ole oikein puettuna) yms.. ja juuri kun yritin nauraa itselleni ja rentoutua asian kanssa: Asunnonvaihto näytön jälkeen tuli lasu. Syynä tähän oli kellastunut vaatekaapin ovi. Sossut totesivat tilanteen täydeksi vitsiksi ja lähtivät pois. Nainen oli väittänyt kotimme olevan saastainen lattiasta kattoon. Minulle antoi ymmärtää muuttohalukkuutta ja kertoili maalaus visioitaan. Samalla äänen päivitellen : hyi kuinka kamala muovilattia ihan hirvittävä. kyllä se laminaatin kaipaa, ei ilkeä edes katsella yms törkeää mielestäni kun kyseessä oli ihan perus muovimatto joka on siistissä kunnossa. Mitä sitten kun teenkin virheen.
Mun teinistä on tehty kaksi lasua (poliisit tehneet). Mitään ei ole seurannut, ei edes yhteydenottoa kotiin, mutta kuin kirje, että lasu on tehty, ei toimenpiteitä. Toki lasuun johtaneet asiat käytiin selvittämässä polisilaitoksella.