Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kestääkö merinovillaiset vaatteet linkousta?

Vierailija
24.06.2017 |

Olen saanut 100 % merinovillasta tehtyjä vaatteita, jotka pitäisi pestä tänään. Pesuohjeiden mukaan kaikki vaatii varovaisen pesun 30 tai 40 asteessa, osa kestää rumpukuivausta ja osa ei. Missään ei ole mitään mainintaa linkouksesta. Uskaltaako ne lingota varovasti vai ei? Jos ne ei kestäkään linkousta, miten ne vahingoittuu ja voiko ne mennä ihan piloille jo yhdessä ainoassa pesussa?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesisin käsin varmuuden vuoksi. Enkä ainakaan linkoaisi.

Vierailija
2/14 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ne voi lähinnä venyä. Onko se mielestäsi pilalla? Yksi villapaitani on melko venynyt, eli sillä lailla pilalla ja ehkä toinenkin jota olen lingonnut yli 10 vuotta. Itseäni se pieni löysyys ei kauheasti haittaa, paitsi talvella jos kaulus ei pysy ylhäällä kunnolla kun sen pitäisi suojatakin.

Muista pestä linoleumilla, tulee oikein pehmeätä. Kannattaa ensin liottaa siinä ainakin 4-6 tuntia.

Sinkkumies

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuivausrummun kestävät vaatteet kestää varmasti linkouksenkin. Muiden kohdalla ei kannata ottaa riskiä.

Vierailija
4/14 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän se Sinkkumies horisee kuin olisi kännissä, vaikka ei ole. 

https://fi.wikipedia.org/wiki/Lanoliini

Näyttäisi olevan myynnissä jotain pikkupulloja. Kannattaa etsiä kunnollisia puteleita vähintään litraisia, ettei tartte kokoajan tilata lisää.

Sinkkumies

Vierailija
5/14 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pese villapesuohjelmalla ihan varmuuden vuoksi, kääri pyyhkeen sisään alkukuivamaan ja sitten tasolle loppukuivumaan. Muista oikea pyykinpesuaine, tavallinen ei käy.

Pieni lisävaiva, mutta ehdottomasti sen arvoista, vaatteet tulevat puhtaiksi ja säilyvät uudenveroisina. Hyvin hoidettu villavaate kestää ikuisuuksia ja on ihana  :) 

Vierailija
6/14 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko koneessa villapesuohjelmaa? Mun koneessa on ja sen linkous on koneen maksiminopeus, vrt tekokuitujen ohjelmassa on normaalia alhaisempi. Jos linkousta voi koneessasi säätää, ja pelkäät, laita alhaisempi nopeus /tai vaikka kokonaan pois) ja varaa pyyhkeitä rullaamalla kuivaamiseen.

Vierailija
7/14 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesen omat merinovillapaidat käsin. Pysyy varmasti hyvänä.

Vierailija
8/14 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos merinovillavaatteessa on superwashkäsittely, niin konepesu ja linkous villaohjelmalla on ok. Uniqlon merinovillaisia olen pessyt koneessa ja ovat ok. Benettonin neuleet kutistuvat ja vanuttuvat pesukoneessa, joten niille käsinpesu.

Vierailija
9/14 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tasokuivaus, linoleumilla liotus ja pesu (tulee ihanan pehmeätä). Mitä pidempi liotus, niin sen pehmeämpää tulee. Itse pidän siitä tuoksustakin. 

Jos varman päälle haluat, niin jätä se linkous pois kokonaan ja pese 30 c villapesulla.

Sinkkumies

Vierailija
10/14 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ varmaan lanoliinilla?

Minä pesen merinovillaiset pesukoneen villaohjelmalla ja pesuaineella, jossa lukee että se on villalle ja silkille tarkoitettu.

Vierailija
11/14 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesen omat merinovillaneuleeni 40-asteen hienopesussa pesupusseissa, silloin linkous ei venytä niitä. Muotoilen kevyesti kuivumaan laittaessa, ovat säilyneet hyvinä vuosikaudet..

Vierailija
12/14 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ Miten pesupussi estää venymistä linkouksen aikana?

Vierailija
13/14 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesen omat villavaatteeni normaalilla pesuohjelmalla villapesuaineella ja ne on pysynyt hyvinä jo monta vuotta. Linkous ei haittaa.

Vierailija
14/14 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdessä pesussa villavaatteet yleensä pilalle menee. Huonommat jo ensimmäisessä, paremmat ehkä myöhemmin tai ei koskaan.

Joku "villa" kestää normaalin 60-asteisen pesun, kun on vahingossa joutunut muun pyykin sekaan, joka taas on pilalla kaikein varovaisimmallakin käsinpesuohjelmalla. Jos on sekä rumpukuivatus että konepesu sallittua, niin pitäisi kyllä kestää.