Lomarahat pitää poistaa
Kommentit (35)
Kunta-ala on monella sektorilla palkkajohtaja, mm. Sari Sairaanhoitajat.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on liian korkeat palkat kilpailijamaihin nähden ja tasapuolisin palkanalennus on lomarahojen poisto. Ja se tulee tapahtumaan koska porvarihallituksia on hamaan tulevaisuuteen.
Miksi lomarahojen poistaminen olisi tasapuolista? Jos kaikki eivät saa palkkaansa lomarahoina, niin silloin palkanalennus ei koskisi heitä? Miten se olisi tasapuolisempaa kuin esim. autoedun poistaminen?
Mun mielestä kaikki pitäis poistaa, työpaikatkin. ;D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä haluaisin vaihtaa lomarahan vapaaksi. 6 viikon kesäloma olisi paljon parempi kuin rahakorvaus.
Oletko kysynyt? Monessa työpaikassa tuo on mahdollista. Tosin yleensä suhde on niin, että esimerkiksi kuuden viikon lomarahan voisi vaihtaa kolmen viikon lomaan (neljän viikon lomarahan kahden viikon lomaksi ja kahden viikon lomarahan viikon lomaksi).
Yleensä lomaraha vapaaksi vaihdettuna on saman verran päiviä, olipa palkka mitä hyvänsä. Eli se siivoaja saa yhtä monta päivää kuin Suurinta palkkaa nauttiva ylin toimihenkilö, mikä on tietysti aivan oikein. Ja lomaoikeuskin heillä on aivan sama (olettaen, että ovat olleet yhtä kauan firmassa). Kovapalkkaisempi vaan ostaa ne lisävapaat paljon kalliimmalla kuin pienempipalkkainen. Eikä siinä ole mitään väärin.
Ei onnistu kuntapuolella, vaikka kaikki muut maksettavat on jo vaihdettu esim. viikkotyöajan lyhennyksiin.
Vierailija kirjoitti:
Malla7 kirjoitti:
Kuntapuolen lomarahoilla korvataan yksityiseen puoleen verrattuna heikompaa palkkatasoa eli jos lomarahoista luovutaan, tulevat kunta-alan palkkakustannukset kasvamaan.
Minulle ei ole selvinnyt miksi kuntapuolen lomarahoja leikattiin kolmen vuoden ajaksi mutta yksityisen ei?
Miten julkisen alan leikkaukset vaikuttavat kikyyn? Luulisi että olisi toisinpäin.
t
Koska Suomen julkinen talous on kohta konkurssissa ja julkinen sektori on palkkahohtaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä haluaisin vaihtaa lomarahan vapaaksi. 6 viikon kesäloma olisi paljon parempi kuin rahakorvaus.
Oletko kysynyt? Monessa työpaikassa tuo on mahdollista. Tosin yleensä suhde on niin, että esimerkiksi kuuden viikon lomarahan voisi vaihtaa kolmen viikon lomaan (neljän viikon lomarahan kahden viikon lomaksi ja kahden viikon lomarahan viikon lomaksi).
Yleensä lomaraha vapaaksi vaihdettuna on saman verran päiviä, olipa palkka mitä hyvänsä. Eli se siivoaja saa yhtä monta päivää kuin Suurinta palkkaa nauttiva ylin toimihenkilö, mikä on tietysti aivan oikein. Ja lomaoikeuskin heillä on aivan sama (olettaen, että ovat olleet yhtä kauan firmassa). Kovapalkkaisempi vaan ostaa ne lisävapaat paljon kalliimmalla kuin pienempipalkkainen. Eikä siinä ole mitään väärin.
Ei onnistu kuntapuolella, vaikka kaikki muut maksettavat on jo vaihdettu esim. viikkotyöajan lyhennyksiin.
No se on eri asia. Jos ei saa vaihtaa niin ei saa vaihtaa. Mutta jos saa vaihtaa, ei kovapalkkaisempi saa enempää vapaata kuin pienipalkkaisempikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No se on eri asia. Jos ei saa vaihtaa niin ei saa vaihtaa. Mutta jos saa vaihtaa, ei kovapalkkaisempi saa enempää vapaata kuin pienipalkkaisempikaan.
Ei tietenkään. Itselleni vapaa-aika on arvokkaampaa kuin ylimääräinen raha. Maksoi mitä maksoi.
Sitten vaadime kyllä pekkaset takaisin 😬 !!!
.......................sanaton kirjoitti:
Sitten vaadime kyllä pekkaset takaisin 😬 !!!
Vaadi ihmeessä, nää 40 tunnin työviikot onkin niin autuutta.
Ehdotan, että lomarahat poistetaan ja työpäivä lyhennetäään 6-tuntiseksi. Työttömille tulisi lisää palkkatyötä.
No minulta nyt ainakin seuraavan kolmen vuoden aikana vedetään lomarahoista kolmannes pois, kiitos kikyn. Minun puolestani lomarahat voitaisiin kyllä lopettaa, mutta silloinhan sama raha vain siirretään kuukausipalkkojen yhteyteen. Sieltä koko raha alun perin otettiinkin.
Ei mulla ole lomarahoja ja tuntipalkka 10 e. Hyvin on pärjätty.
Vamhempainrahat ja lapsilisät pois. Ansiosidonnainen pois.
Suomi ei selviä silläkään, että pienipalkkaisen ihmisen käyttörahoista viedään. Minunkin lomarahoistani hävisi 30% ( mua vain) 3 vuodeksi. Sillä rahalla tukisin matkailuyrityksiä ja vaatekauppoja, muun muassa. Lomaraha on palkasta säästettyä omarahaa.