+++ MARRAKSET TORSTAIHIN +++
Kommentit (32)
Meillä ollaan nyt aamutirsoilla. Oli sen veraan rankka tuo aamuyö,että väsähti kyllä tosi nopeasti. Neiti heräsi syömään ekan kerran puoli 4 aikaan,puoli 7 jouduin hakemaan pullon,kun tissi ei kelvannut,mutta huuto oli hurja,tissi siis ei kelvannut,mitä ei ole aikaisemmin tapahtunut. Johtuiko huuto sitten masukivusta vai nälästä,en osaa sanoa. Mutta isi kun alkoi aamulla laittamaan vaippaa,päätti neiti alkaa tekemään kakkaa. Harmi kun olin itse just koiran kanssa lenkillä,niin en nähnyt tätä tapahtumaa. Kun tulin sisälle,tyttö makaa hoitopöydällä ja isi pitää jaloista kiinni ja kyselee,että vieläkö tulee =) onneksi oli kakat tullu pötkönä,ettei ollu löysää tavaraa.siinä sitten siivoilua heti aamu tuimaan =D. No hyvä että kakka tuli,kun oli taas panttaillut sitä muutaman päivän.
Joo,mutta seuraavaan aiheeseen. Ajattelin että kun meille nyt tuo vaaka on hankittu,voisin liittyä painon pudottajiin,saattaisi olla mukava seurata tuota omaa painoa jostain,kun ei niitä kotona tule ylös merkittyä. Elikkäs. Miulla siis LP 98kg (paino ennen raskautta 92kg) NP 95,2kg näytti tänä aamuna (siis -2,8kg) ja TP n 85kg. En nyt tarkalleen muistanut että miten nuo lyhenteet menikään,mutta suunnilleen noin...?
Nyt aamukahvin juontiin,kun rauhallista.
Päivänjatkoja,pitänee tänään siellä apteekissa käydä jossakin vaiheessa =/
Olipas tekstiä elispäivänä tullut! Pikaisesti kävin lukaisemassa.
Meillä tilanne taas normalisoitui.Kiitos vaan teille tuesta (en muista nyt nimimerkkejä...)!
Eilen käytiin 4kk neuvolassa. Kovasti kehui th tytön jäntevyyttä ja kasvanutkin oli hyvin.*Äitee ylpeenä*! Laitan mitat sitten tuonne kasvupinoon.
Pitäisi viedä Ikeaan toi vauvansänky takaisin, tietysti meille osui sitten sellainen viallinen malli. Onkos muita huono-onnisia joukossa?
Juu, ja hiuksia lähtee päästä täälläkin; kestänyt jo kuukauden verran Arrgh! Kylppärin lattia on aina hiusten peitossa ja löytyyhän niitä vauvan vaatteistakin...Joku oli käynyt pätkäisemässä oman tukkansa...Olis kyllä ihan hyvä idea! Olen myös pitkään haaveillut sellaisesta kevyestä permiksestä (ei mitään säkkärää), mutta kampaaja kehoitti ehdottomasti odottomaan niin kauan, kunnes hiustenlähtö loppuu. No, siinä tapauksessa ehkä parin vuoden päästä ;)
Omasta ajasta: Jännä juttu, että nyt kakkosen ollessa kyseessä ollaan miehen kanssa paljon vähemmän " mustasukkaisia" toisen omasta ajasta eli ei vahdita samalla tavalla, että kumpi pääsee ja kuinka kauan on, kuin silloin esikoisen vauva-aikana. Ymmärsitteköhän...? Kauppareissut tykkään hoitaa yksin tai sitten esikoisen kanssa ja mies jää hoitamaan vauvaa. Se on sitä omaa aikaa! Muutenkin kaikki tuntuu helpommalta tän kakkosen kanssa, ei samalla tavalla pingota. Kummallista, mutta hyvä näin :)
Jotakin muutakin varmaan oli, mutta kommentoidaan myöhemmin!
[color=green] ohhoijjakkaa mikä yö *haukottelee* Meillä on nyt sitten poika päättänyt sairastua. Yöllä alkoi sitten ähellys, huuto yms.
Illalla oltiin mummun luona kylässä niin alkoi ensimmäisen kerran ehtymätön huuto. Lähdettiinkin aika piakkoin siitä kotiin. Nukkumaan mennessä mittasin pojalta lämmön, 37.5. Vaikka tuo ei ole vielä kuumetta niin laitoin silti yhden panadolin (semmoisen supon). Yleensä " tulos" on ollut suunnilleen 36.9.
Yöllä laitoin uuden, kun alkoi semmoinen huuto että! Onneksi olen ostanut niitä varastoon. Samoin kiitin hulluuttani, olen ostanut myös nenätippoja, Nasolin vai mikä onkaan.
meijän vierässä pikkuinen sitten nukkui yönsä. Pyllylle taputtelulla lopulta nukahti.
Mitäs muuta.. vaakaan olen unohtanut vaihtaa patterit. Laitan latautumaan vanhat. Punnitsen sitten illalla ja kokoan pinon. Ja tervetuloa pudottajiin uudet!
Olen päättänyt, että ensi viikolla alkaa sitten kuntosaliurheilu. Yritän löytää myös jostain jonkun kivan ohjatun tunnin, viikonlopulle.
Noh, lähden katselemaan nettiin vaihtoehtoja!
10kaks ja Jere 4kk4pvä
[color=green] nillanalle: Hyvä että teillä on taas elämä raiteillaan!
Meillä on lähipiirissä myös samanlaisia ongelmia, tosin äidillä siinä perheessä. Heiltä on jo kerran lapset viety pois joksikin aikaa.
Kauhulla odotamme miten käy kun uusi tulokas syntyy. Heillä on tällä hetkellä kaksi lasta.
Kaikki tämän äidin " ongelmat" ovat sattuneet lasten syntymien tienoille, joko ennen tai vähän syntymän jälkeen.
Mikäs siinä ikean pinniksessä onkaan vialla? Harmi oliko Nillanalle kun joudut palauttamaan. Me ostettiin pinnasänky kavereilta käytettynä, en tiiä mitä mallia/merkkiä on.
Poika oppi tosiaan maanantaina kääntymään selältä mahalleen, ja nyt pyöräyttääkin sit vähän väliä itsensä ympäri. Ei vaan pääse siitä takas selälleen enää, ja siihen sillä sit hermot menee ja tarvii äipän auttaa takasin.
Millä te saatte kakkatahrat pois vaatteista yms? Välillä kun tulee noita ylivuotoja. Voi hyvää päivää eilen tuli taas semmoiset kakat että oli sitten selkä sotkussa niskaa myöten, en tiiä miten se ees on mahollista =) Tuli suihkureissu. Mut bodyyn tahtoo jäädä keltaiset läiskät vaikka heti huuhtelis ja laittais pesuun.
Gerda
Huh, just tultiin vaunulenkiltä ja neiti vielä jatkaa uniaan ulkona. Vähän oli loskassa raskas työnnellä, mutta oli sentään tiet aurattu!
Joku kyseli kakkatahrojen puhdistuksesta. Meillä ei ole jäänyt kakkatahrat vaatteisiin vaikka seuraavana päivänä joskus pyykkään (eli ehtii kuivua). Käytössä on Ariel sensitive color. Edes BioLuvililla tai omolla en ole saanut puhtaaksi, mutta Arielilla lähtee ilman esikäsittelyäkin. Pesukone on kyllä uudenkarhee, muttei kai sillä mitään merkitystä ole?
Neiti esitteli eilen illalla isälleenkin kääntymistaitoa. Sai jopa kätensäkin altaan itse pois. Ja suu leveässä hymyssä joka kerta kun saa itsensä massulleen. Vissiin kannustuskehut on syöpynyt mieleen...
Viime yö oli jotenkin rikkonainen, neiti söi aikasta tiheeseen. Aika vähän aikaa kerrallaan kyllä. Toivottavasti vielä rauhottuu. Lauantaina lähetään reissuun ja siellä en kyllä soseita rupea neitille antamaan... tai pakkohan se on jos mahottomaksi tissittelyksi menee.
Ei kai ihmeempiä tällä erää, taijan lähtä pyykkivuoren selvittelyä jatkamaan!
T: Hertta ja Anni 4kk ja 25pv
Piti vielä kysyä, että koska teidän vauvoille tuli jälki calmetterokotuksesta ja kauan kesti että se häipyi pois?
Meillä se rokotus laitettiin siis synnytyssairaalassa niin kuin kai yleensä on tapana, muistelen että lääkäri olis sanonut että patti/jälki pitäis tulla n. kuukauden kuluttua. No meille tuli vasta kun vauva oli vajaa 3 kk, eikä oo vieläkään lähtenyt pois. Ollut siis jo noin 2 kk. Tuntuu pitkältä ajalta.
Hiustenlähdöstä oli myös ollut keskustelua, täällä lähtee kans oikein urakalla hiuksia. Mut en oo kovin huolestunut sinänsä, kun tietää että se on ihan tavallista raskauden jälkeen. Hormoneistahan se johtuu, ja nimenomaan raskauden/synnytyksen aiheuttamaa eikä imetyksen. Hiukset lähtee päästä yleensä n. 3-4 kk siitä, kun joku sen aiheuttaa esim. antibiootit tai synnytys. Olikohan sekavasti sanottu. Sääli vaan kun hiukset vähän ohenee. :/ Mut kaipa ne sit taas takasinkin jossain vaiheessa kasvaa.
Gerda
Moips!
Gerda79: Meillä ainakin tuo patti tuli paljon myöhemmin kuin sairaalasta saadun ohjeiden mukaan.Nyt patti on rauhoittunut mutta vieläkin on syvempi kohta rokotuskohdassa ja siinä " rupi" .Kaippa se siittä sitten pikkuhiljaa lähtee...
No mutta asiaan: Kävin tänään ostamassa tuon BUMBON, JESS!
Heti kun tultiin kotio oli ihan pakko kokeilla sitteriä.Tosi hyvä ostos kyllä oli! :) Likka on ihan fiiliksissä ja seurailee kun isoveikka pelailee olohuoneessa sählyä (äidin harmiksi).
Lastentarvikkeesta sanottiin kun kysyin,että onko se nyt varmasti ergonominen näinkin pienelle,niin sanoi että kyllä on,koska vauvalla peppu on alempana ja tukee näin vartaloa.Mainitsi myös että on tutkittu ja testattu jos nyt oikein muistan porvoossa lastenklinikalla.
Nyt alkaa menee hermot pallotteluun joten pikku-ukko saa siirtyä yläkerran puolelle :)
Kuulumisiin!
Erkku ja Hilla
...että hiuksia lähtee tupoittain myös täällä! Imurin suulake on tukossa vaikka päivittäin imuroin, siinäpä onkin soppa valmis kun kissat tiputtaa talviturkkia ja äiskä omaa kuontaloaan =(
Kakkatahroja on tullu meiän vaatteisiin kun en laiskuuksissani jaksa kovin hyvin huuhella. Musta huuhtelu käsin on kaiken a ja o, kun huolellisesti hinkkaa ja huuhtoo tahran niin kyllä se sitten pesussakin lähtee. Sappisaippuaa käytän jos nyt ihan mahoton vahinko sattuu.
Calmette-jälki on meillä ainakin vielä ihan tumman violetti papula reidessä, synnärillä piikin sai.
Ja nyt pitää mennä....
voi kökkö tätä kevään tuloa!! Lunta on enempi maassa nyt kun koko talvena yhteensä, vaik pitäis sulaa pois:(
Meillä on vauvakin nyt sit kovasti kipeenä:( Käytiin aamulla lääkärissä, kun hengitys raskasta ja sellasta korisevaa..yskä kumeata kurkunpää yskää. Ja kurkunpää on tulehtunut. ei lääkettä, höyryhengitystä ja viileässä oloa vaan. Nyt poika nukkuu puoli-istuvassa asennossa, et sais paremmin hengitettyä. Toivottavasti ei pahemmaksi mee, sit joudutaan osastolle, kun spiiraa täytyy sit hengitellä.
Oma olokin on ihan pökkelö, kun yö meni vauvan kans valvoessa. Tao vauva nukkui välillä, mut mä vaan kuuntelin sen hengitystä. Nyt on sit migreeni päällä, onneks hain joku aika sit lääkkeetkin ja kohta se helpottaa...
Hiukset lähtee multakin. Karmea hamppukasa muutenkin koko pää. Kiilloton ja eloton:( Tilasin kampaaja-aikaakin, mut vasta pääsiäisviikolle sain ajan, kerkee mennä kyllä tosi kivan näköiseksi tää pää..juurikasvut oikein tulee kivasti esiin! No nythän on talvikelit niin pidetään pipoa päässä:)
olikohan mulla vielä jotain..eipä kai.Meen vauvan viereen huilaileen...
äitykkä ja kipeä poikanen
ai niin, meidän poika nukkuu omassa sängyssään yöt, on nukkunu alusta asti. Nukahtaa illalla sinne iltapalan jälkeen omia aikojaan, muutaman kerran tutin laiton suuhun vaan vaatii. Yölläkin syönnin jälkeen nostan takas omaan sänkyyn ja sinne nukahtaa. Aamulla otan sit viereen jossain vaiheessa...
Nti nukkuu, just sain omat hommat, eli tiskit ja pyykit+ ruoan hoidettua joten pian varmaan herää kun yritän koneella olla.
Calmette tuli synnärillä ja rupi poistui vasta hiljan ja jälki näkyy vielä, eli taitaa olla aivan normaalia tässä iässä vielä.
Kakka tahrat huuhdon vedellä heti, enimmät pois. Joskus jää vaatteeseen haalea tahra. Mistä sitä sappisaippuaa sai ostaa?
Niin ja siellä hampilekurissa sanoi että pese pätkä kurkkua ja anna lapselle, kalvaa ikeniä. Kuulosti hassulta, ootteko kuullet ja antaneet?
Mut siin ne oleellisemmat olikin...
Joo...Masennus ON kamala asia! Eikä valitettavasti mitenkään harvinainen. Mulla kanssa pari ystävää ovat sitä sairastaneet, onneksi ei tilanne ole mennyt niin pahaksi, kuin 10kahden kuvailemassa tapauksessa.
Ja meillähän se viallinen sänky oli :(. Ikea ilmoitti, että niiden liimaukset eivät ole joidenkin eurooppalaisten standardien mukaiset, joten eikun vaihtoon. Vielä ollaan tossa vanhassa jouduttu nukuttamaan ja kyllä vähän pelottaa!
Laittakaapa nestemäistä pesuainetta suoraan tahraan ja vähän hierokaa ja sit vaan normaalisti pesuun. Meillä ainakin on lähteny noin kaikki tahrat vauvan ja isompienkin vaatteista. Nestemäien Omo meillä käytössä..
Voi olla parikin päivää, että ei pestä ja en liottele niitä mitenkään pois ennen pesua. Pesuaineena on ollut minirisk.
Hiusten lähdöstä sen verran, että taidan olla omituinen. Mulla lähti tosi paljon koko raskauden ajan ja nyt sitten tukka kukoistaa ja imetänkin vielä. Kampaamossa, kun kävin about pari kuukautta sitten, niin sanoi, että on semmoinen pieni sänki joka puolella päätä eli tukka kasvoi synnyksen jälkeen niiltä osin, kun oli lähtenytkin.
Apua oltiin pojan kans lenkillä ja tuli kai liikaa päälle. Huusi koko matkan melkein. Pieni reppana, olin vielä niin pahassa paikkaa, että en heti takaisin päässyt. Siinä sitten sohjossa himpula vieköön rattaita pusken ja poika kainalossa, ei niin meinannut tulla mitään ja pari ärräpäät kyllä suusta pääsi muutamaan otteeseen. Eli kysymys MITÄ PUETTE PÄÄLLE KÄRRYIHIN NÄILLÄ KELEILLÄ??? Meillä kun tuo entinen haalari kävi pieneksi, niin turvauduin äippäpakkauksen, mutta se oli vihon viimenen virhe. Siis APUA tarvitaan.
Le Cheile
Heti asiaan. Gerda79 kyselit kakkatahroista. Minä oon käyttäny vanish- tahranpoistoainetta. Ja porkkanahan on myös aika vaikee saada pois vaatteista. Ja meillä isomman lapsen vaatteista löytyy vaikka mitä tahroja tussia,tomaattikastiketta..ym ja lähtee.
Harmi, että vauvat kipeenä. Meidä perttu oli 5vko ikäsenä lastenosastolla hoidossa 5 päivää, kun oli niin räkänen. Toki olin itse mukana. Imivät räkää, aika kurja toimenpide, kun pikku nenuun tukkivat letkun, mutta apua oli. Ja antibioottia suoneen korvatulehduksen vuoksi.
Ukkeli on enempi kiinnostunu" konttaunsesta" kuin kääntymisistä. Kovasti pyllyä nostelee ja ähisee. Ja imeskelee peittoa.
Olen kyllä huomannut myös, että kakkosen kanssa ei pingota niin paljon. Jotenkin rennonpaa tämä kaikki. Ja meillä kakkonen on kyllä ollu vielä helpompi kuin ensimmäinen, vaikka sekin olin suht helppo vauva, jos nyt niin voi sanoa. Tyytyväinen.
Nyt tulee vieraita jotan menen!!!
tää on aivan kamala flunssa, ja ihan varmasti seuraavaksi on tossa pienessä, ihan pelottaa että kuinak selviää. KAverin 5kk vauva oli viiko sitten sairaalassa rs-viruksen takia että eipä oo sekään vielä poistunut :((
ja viime yö oli omassa kurjuudessa jo kamala vaan mitäpä keksi poju, valvoi 4-7.30 ei sillä mitään hätää ollu valvoi vaan ku ei nukuttanu ja sen jälkeen otti 12 mennessä 3x20min tirsat, arvaatte että oon poikki. Nyt on nukkun 12 asti mutta mie en kykene olemaan pitkällään ku joka paikka menee niin tukkoon, yritettävä vaan jaksaa...maidontuloon on selkeesti tämä nyt vaikuttanut, ei tuu enää niinku aiemmin :(
mutta joku ksyeli jatkopalan käytöstä niin meillä on ollut pala käytössä jo reilun kuukauden ja ainakin noihin meidän bodeihin sopii oikein hyvin, niin neppareihin siis. ainoat mihin ei käy on muutamat ulkomailta saadut...kyllä se on oiva apuväli, suosittelen vaikka hinta on mun mielestä tosi kova, 2kpl meillä niitä on että on vaihdonvaraa jos sotkeutuu...
Teemu meillä onneksi nukkuu ja nukahtaa ihann itsekseen omaan pinnasänkyyn ja aamuisin otan sit viereen ku torkutaan pitkin aamupäivää, niinkuin tänäänkin noustiin sitten vasta 11 ku iskä tulo syömään.
Ja sappisaippuaa saa kuulemma luontaistuotekaupoista, näin ainakin mulle on kerrottu. Pitäs itekkin mennä hakemaan nyt kun aletaan kokeilemaan kestiksiä..
nyt ei enää ajatus juokse, kai se on mentävä lepäämään....
Poju pienillä iltapäivätorkuilla ja äiti ehti kahvin kera koneelle. Onneksi sain itsestäni irti aamulla sen verran, että tuli lähdettyä jumppaan. Nyt suihkunraikkaana on niin hyvä ja tyytyväinen olo. Melkoisen hikilämmittelyn sai jo kävellessä sinne, kun vaunujen lykkiminen sohjossa olikin aikamoinen urakka.
Meillä poju siirtyi seitsemän viikkoisena omaan huoneeseen nukkumaan ja sen jälkeen olemme kaikki nukkuneet paremmin. On meinaan melkoisen kovaääninen tuo pikkumies nukkumaan :o) Viime aikoina on sitten aamuyöstä otettu meidän viereen nukkumaan. Tuntuu olevan kovin levotonta hänen unensä viiden jälkeen aamusta. Itkee nukkuessaan.
Kakkatahroista. Meillä käytössä nestemäinen Erisan ja huuhtaisen vaatteet heti, jos tahra tulee. Sitten ne saattavat odottaa useamman päivän pesua, koska pesen pyykkiä yleensä 1-2 krt/vkossa. Tähän asti ovat lähteneet.
Kohta tuo poju herää, ääntelee jo siihen malliin!
marrasfantti & poju
[color=green] gerda79: Meillä pojalle tuli jälki n.1kk iässä, eikä vieläkään ole häipyny. Kaksi kertaa se on jo puhjennut ja sisältä tullut sitä märkää. Neuvolassa sanoi, että on puhkassu vielä 8kk ikäseltä patin.
BumBo: Mäkin olen himoinnut sitä. Se vaan näyttää NIIIN pieneltä :)
äitykkä80: Toivotaan ettei teijän poitsu ei nyt enempää sairastu. Sairaalat eivät ole mukavia paikkoja!
nillanalle: Toivotaan ettei teillä koskaan menekään niin pahaksi!!
Teillähän on sängyn kanssa " sama tilanne" kuin meillä oli ennen uutta. Nyt kun poikaa makuuttaa siinä (tässä hänen omassa huoneessaan, jossa vanha on vielä kasattuna) niin pelottaa, että sänky romahtaa hetkenä minä hyvänsä alas!!
(niin siis tämä on pojan tuleva huone)
tahrat: Meijän pojulla ei onneksi ole vielä tullut kuin kerran kakat vaipoista ulos.
Porkkana onkin toinen juttu. Niitä tahroja.. oi voi :)
Hyvän huuhtelun (heti tapahtuvan) ansioista olen nyt säästynyt pahimmilta.
Le_Cheile: Mä olen laittanut yhden haalarin päälle vaunuihin.
Siis sisävaatteitten päälle. Auringossa jos vaunut on (kuten yleensä jos aurinko paistaa) niin on saattanut tulla kuuma. Olen ottanut sitten makuupussin veks ja avannut vähän haalaria.
no, eipä tässä muuuta. Vieraita tulee kohta ja on kamala sää!
10kaks
En nähnyt meille vielä pinoa, niin päätin aloittaa. Jostain kumman syystä meidän vaaka toimi tänään. Sillä on hieman valikoidut päivät milloin toimia ja milloin ei, mutta hyvä näin, sillä grammoja oli taas tippunut. Eli meillä paino nyt 77,1. Enää ois 2,1 kiloa tuohon ennen synnytystä painoon ja siitä sitten vielä ne ylimääräiset tulleet eli 5 nyt ainakin saa lähteä, kiitos.
[color=9A4FE6] Meillä poitsu kääntyilee joo vikkelästi selältä vatsalleen ja vatsaltaan selälleen ja ympäri ympäri mennään, niin että jalat vispaa. Hirveesti on myös alkanut hakemaan jalkojansa koukkuun vatsan alle eli saas nähdä minä päivänä se konttauksen keksii. No ei vielä kovin äkkiä, on se semmosta ähertämistä vielä.
Menenkin aamupalalle ennenkuin poika herää =)
Le Cheile ja Kaapo Einari