Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi Suomessa on juhannus, kun muualla on keskikesä? Midsommar! Midsummer!

Vierailija
23.06.2017 |

Mitä ihmeen himouskovia me ollaan?

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen aina viettänyt mittumaaria. Juhannus on liian uskovainen ilmaisu, juuri tuon Johannes Kastajan takia.

Vierailija
22/25 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juhannus on jotenkin paljon idyllisempi ja kauniimpi jo sananakin. Suomalainen juhannus on todellista suomalaisuutta :) 

Ja tylsää kuin mikäkin.

Vietin yhden jussin Pariisissa, samaan päivään osui silloin Fête de la Musique ja koko kaupunki soi. En unohda sitä ikinä. Se pitää kokea uudelleen.

Suosittelen samaa muillekin, tapahtuma on joka vuosi 21.6. tai niillä main, nyt jo ympäri maailman.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan suomen kielessäkin mittumaari. 

Nauratti, kun yksi idioottitoimittaja sanoi moneen kertaan minttumaari. Ylellä vieläpä. Ei sen vertaa ole kielellistä tajua, että ymmärtäisi... 

Vierailija
24/25 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mittumaari eli mitsumaari tulee ruotsin sanasta midsommaren, lausuttiinko se sitten mitsummaren vai midsummaaren. Kyllä tätäkin on ollut, mutta vain lännessä, jossa oli kiinteämmät yhteydet ruotsalaisiin porvareihin.

Vierailija
25/25 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen aina viettänyt mittumaaria. Juhannus on liian uskovainen ilmaisu, juuri tuon Johannes Kastajan takia.

Mittumaarikin on uskovainen ilmaisu, ollut 1300-luvulta saakka. Tuolloin ruotsalaisen Skon luostarin nunnat vaativat, että midsommaren-juhla yhdistyy kirkolliseen juhlintaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan neljä