Huijauspuhelu Lontoosta
Kyseisestä numerosta on Suomessakin varoiteltu, mutta nyt osui omalle kohdalle. En vastannut, koska tiesin numeron epäilyttäväksi. Vanhukset ja muutkin voivat kuitenkin haksahtaa vastaamaan, koska puhelimiin nyt yleensäkin vastataan. Kuulemma intialaisen oloinen miekkonen yrittää saada vastaajan sanomaan sanan "yes", jota käytetään väärennettyyn nauhoitukseen, joka saisi vastaajan kuulostamaan hyväksyneen tilauksen. Numerosta on ollut keskustelua pitkin Eurooppaa, aina Australiasta asti. Numeron taustalla on oltava massiivinen organisaatio, koska häiriköinti on niin laajamittaista ja kansainvälistä.
Pahinta on, että tämä lysti taitaa olla laillista, koska asialle ei nähtävästi tehdä mitään. Englannissakin torjuminen tapahtuu yritysten myymien estopalveluiden turvin, en ainakaan nähnyt, että poliisi puuttuisi huijareiden toimintaan mitenkään. Olettaen, että puhelut myös tulevat Englannista, eiväkä esimerkiksi käy sieltä mutkaa ja tule esimerkiksi Intiasta.
Joka tapauksessa, muilla kokemusta numerosta +442075555555?
Tässä on yksi hyvä esimerkki siitä, miten globaalin tiedonvälityksen turvallisuus falskaa ja pahasti - eikä tämä ole edes "etärikostelun" pahin muoto (vrt. tietokoneiden kaappaukset, etähallintaohjelmien ujuttaminen...).
Kommentit (49)
Työpuhelimiin nuo ovat meidän firmassa soitelleet. Eipä tullut vastattua.
+442079460899
+441252411922
Kovasti ovat yrittäneet em. numeroista tavoittaa :- )
Tuota noin.. voisko joku selittää mulle, että miten vastaamalla "yes" yhtään mihinkään puheluun vie rahat mun tililtä? Mulla on salainen numero enkä varmaan siksi ole saanut kyseisiä puhelinsoittoja, mutta jos mun numero ja osoite olisi julkisia, niin mitä sitten vaikka ne lähettäisi jonkun laskun mun osoitteeseen? Mitä ne voi tehdä kun en maksa laskua? Eihän niillä oo mitään millä osoittaa, että olen tilannut jonkun tuotteen tai palvelun, koska en ole allekirjoittanut mitään.
+44 20 7946 0896, eilen vähän ennen iltaseitsemää. Näytössä luki London. En vastannut.
Onko kenellekään tullut seuraamuksia, jos onkin vahingossa vastannut "yes" tuollaiseen puheluun?
Omaan lähipiiriin on tullut useampi puhelu nyt viimeisen viikon sisään. Onneksi tästä buumista olivat kuitenkin kuulleet jo etukäteen, eivätkä olleet puheluihin vastanneet...
Mulle soitettiin vähän aikaa sitten. Kun huomasin, että näytössä luki "Lontoo, Iso-Britannia", jätin vastaamatta.
Mulle soitettiin äsken numerosta +44 20 7946 0877 ja näytöllä luki justiinsa Lontoo,Englanti. En vastannut. Varmaan sitä samaa jengiä soittelee tostakin numerosta?
Tänään tuli tällanen puhelu meille, mutta suomalaisesta numerosta!!
Ovat näköjään hankkineet suomalaisen liittymän, kun varmaan kukaan ei enää vastannut uutisoituihin +44 -numeroihin.
Vierailija kirjoitti:
Onko kenellekään tullut seuraamuksia, jos onkin vahingossa vastannut "yes" tuollaiseen puheluun?
Ei tule mitään seuraamuksia vastaamisesta tai sanan "yes" sanomisesta. Huijarien tarkoituksena on useamman puhelun jälkeen houkutella sijoittamaan johonkin aivan mahtavaan osakkeeseen, joka nousee aivan juuri +1000 % tms.
Sain eilen (17.1.2019) sain kaksi tälläista ilmeisesti huijaussoittoa. 1) tuli Lontoosta puhn:o +44 208089 0175 ja 2) Oxfordista puhn:o +44 1865 692002. En ymmärrtänyt, mistä oli kyse. Joku puhui mies murtaen englantia ja toisessa puhelussa nainen. En muista kysyttiinkö aluksi nimeäni, johon luonnollisesti vastasin yes.
Saa nähda, mitä seuraa. En ollut kuullut tälläisistä huijauspuheluista. Seuravaksi katson tarkasti, mistä numerosta soitetaan ennekuin vastaan.
Olkaa muutkin tarkkana.!
Mulla on tullut nyt Lontoosta, Brysselistä ja Malilta puheluita viikon sisään useita. Äsken tuli Australiasta. Mulla on näköjään puhelimessa tuollainen toiminto, että sen numeron alla lukee mistä se puhelu tulee kun tulee ulkomailta..
En vastaa näihin mutta sitkeätä porukkaa on.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on tullut nyt Lontoosta, Brysselistä ja Malilta puheluita viikon sisään useita. Äsken tuli Australiasta. Mulla on näköjään puhelimessa tuollainen toiminto, että sen numeron alla lukee mistä se puhelu tulee kun tulee ulkomailta..
En vastaa näihin mutta sitkeätä porukkaa on.
Niin näkyy mullakin, näkyy myös, että tuli Helsingistä puhelu, en vastannut, tiesin ettei mun kukaan läheinen siellä ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tule mitään seuraamuksia vastaamisesta tai sanan "yes" sanomisesta. Huijarien tarkoituksena on useamman puhelun jälkeen houkutella sijoittamaan johonkin aivan mahtavaan osakkeeseen, joka nousee aivan juuri +1000 % tms.
Tämä. Sijoitusten puhelinmyynnistä näissä useimmiten on kyse. Näitä puheluita voi kyllä tulla ihan omasta suomalaisesta pankistasi, jos tilillä on isompia summia rahaa.
Yrittävät kutsua konttoriin "neuvotteluun", kauppaavat sitten omia rahastojaan yms. Ei ole varsinaisesti huijausta.
mulla tuli kans tosta +441866 692002 numerosta, joku nainen aksentilla puhui ja en saanut selvää mistä soitti. Sitten kyseli nimestä ja sähköpostista että onko oikein ja siihen sitten tyhmänä vastasin "yes, it is." Saa nähdä mitä seuraa.. Nyt ärsyttää
+32 sta ja +44 stä tullut 10 kpl viimeaikoina.
Italia ja Lontoo -mafia varmaan
Mulle tuli tänä kesänä muutama viikko sitten tämmöinen puhelu Lontoosta työpuhelimeen! Vastasin, koska olen kansainvälisessä työssä ja kollegoita myös Englannissa + odotin muutenkin puhelua maasta. No, puhelimen toisessa päässä oli tosiaan mies intialaisella aksentilla. Hän hölisi todella nopeasti ja epäselvästi, että onko minulla tietokoneella jotain ohjelmaa. En oikeasti saanut hänestä mitään selvää, joten jankutin vaan "what, what, what"? :D
No, lopulta menin sitten vastaamaan 'yes' johonkin hänen kysymykseensä. Vastasin kuitenkin melko epäilevällä äänensävyllä, koska en ollut varma, ymmärsinkö kysymystä. Hän sitten yritti kovasti kysyä samaa kysymystä uudestaan, varmaan että sanoisin selkeämmin 'yes'. Sitten jossain vaiheessa mulla hälytyskellot soi, että hei, eihän tämä tyyppi edes esittäytynyt keneksikään tutuksi :D Hävettää, että niin kauan olin jalliteltavana. Ei tästä kuitenkaan mitään seurauksia ole tullut, ja tästä on jo useampi viikko. Koputan puuta.
No mitä ihmettä sitten tapahtuu jos vastaa yes? Jos ei mitään korttitietojansa anna.
Ne yrittää soittaa sen jälkeen heti muiden läänien kautta mikäli lyöt luurin kiinni. Minullak7n näkyi Lontoo numeron lisäksi. Näyttöön tulee esim. Keski-Suomi tai Kuopio kun soittavat uudelleen. En vastannut.
Mitä kyselivät? Itselle soitettiin juurikin tuosta.