Huijauspuhelu Lontoosta
Kyseisestä numerosta on Suomessakin varoiteltu, mutta nyt osui omalle kohdalle. En vastannut, koska tiesin numeron epäilyttäväksi. Vanhukset ja muutkin voivat kuitenkin haksahtaa vastaamaan, koska puhelimiin nyt yleensäkin vastataan. Kuulemma intialaisen oloinen miekkonen yrittää saada vastaajan sanomaan sanan "yes", jota käytetään väärennettyyn nauhoitukseen, joka saisi vastaajan kuulostamaan hyväksyneen tilauksen. Numerosta on ollut keskustelua pitkin Eurooppaa, aina Australiasta asti. Numeron taustalla on oltava massiivinen organisaatio, koska häiriköinti on niin laajamittaista ja kansainvälistä.
Pahinta on, että tämä lysti taitaa olla laillista, koska asialle ei nähtävästi tehdä mitään. Englannissakin torjuminen tapahtuu yritysten myymien estopalveluiden turvin, en ainakaan nähnyt, että poliisi puuttuisi huijareiden toimintaan mitenkään. Olettaen, että puhelut myös tulevat Englannista, eiväkä esimerkiksi käy sieltä mutkaa ja tule esimerkiksi Intiasta.
Joka tapauksessa, muilla kokemusta numerosta +442075555555?
Tässä on yksi hyvä esimerkki siitä, miten globaalin tiedonvälityksen turvallisuus falskaa ja pahasti - eikä tämä ole edes "etärikostelun" pahin muoto (vrt. tietokoneiden kaappaukset, etähallintaohjelmien ujuttaminen...).
Kommentit (49)
Mullekin soitettiin tänään ja miehelle eilen.
Mulle soitettiin ensimmäisessä aallossa. Vastasin kun muutenkin odotin briteistä puhelua. Sitä kiinnosti että voisiko puhua mieheni kanssa. Kun sanoin että se on kotona ja minä töissä eikä siksi onnistu, niin löi luurin korvaan. Outo homma, mutta eipä tuosta ole mitään koitunut sittemmin.
Mulle soitettiin eilen! En vastannut..
Soittaakohan ne kaikille suomalaisille?
Onko nämä huijaripuhelut soitettu vain jonkun tietyn operaattorin liittymiin vai kaikkien ? Jonkun aikaisemman vastaavan ulkomailta soitettua huijaripuhelu koskeneesta keskustelusta muista, että puhelut olisi soitettu lähinnä vain yhden operaattorin liittymiin. Itselleni ei ole tuosta numerosta soitettu, mutta oudoista suomalaisista numeroista soittoja tulee aina välillä.
Mulle yritettiin soittaa eilen, mutta en vastannut.
En ole saanut puhelua, eikä kukaan tuttavakaan.
Minullekin soitettiin ja kyseltiin isääni, mutta numero ei kyllä ollut tuo.
Puhelun saaneet! Kertokaa liittymänne ja kolme ekaa numeroa eli 040, 050, 044 ja mitä niitä nyt on.
Mulle soitettiin numbasta +442079460894. Varmaan samaa sakkia?
Mulle on ihan yks **** maku jos soittelee, kunhan puhelu menee vaan soittajan piikkiin. Vuosi sitten tammikuusssa yksi nainen soitteli hieman aasialaisella aksentilla ja taustalla kuului "rautatieaseman" tai muuta hälyä. Aina kun odotti vastausta johonkin kysymykseen, häly katosi... pysyin aina hiljaa sen kohdan. Nainen rupesi tivaamaan "**** can you understand me"", "can you hear me?"Sitten taas jatkettiin keskustelua esim. siitä, voinko tehdä investointi-päätökset yrityksessäni kysymättä pankilta tai keneltäkään muulta asiasta etc. mutta kun tuli vaihe vastata jotain "yes", pysyin hiljaa. :D Kaksi kertaa keskustelua käytiin, ekalla kerralla löin luurin korvaan, kun alkoivat kyselemään liian tungettelevasti, sitten yrittivät soittaa useamman viikon ajan, kunnes vastasin. EI NE LANKOJA PITKIN TEILLE TULE! :D
No mikä noissa sitten on niin pelottavaa. Jos tämä huijaus on jo poliisin tiedossa, niin ei kai se yes merkkaa yhtään missään yhtään mitään. Ei kai minun pankissani kukaan pääse minun rahoihini käsiksi vain esittämällä nauhoituksen, jossa sanon yes? Eihän tuo ole mitenkään juridisesti pätevä, kun voidaan ihan hyvin osoittaa, että ainoa yhteys on tämä puhelinsoitto. Ei sähköposteja, ei allekirjoituksia, ei yhtään mitään.
Mulla Dna ja 040, puheluita tullut kesäkuussa jo ainakin kymmenen.
Mulle soitettiin eilen numerosta +442079460897. En vastannut.
Vierailija kirjoitti:
No mikä noissa sitten on niin pelottavaa. Jos tämä huijaus on jo poliisin tiedossa, niin ei kai se yes merkkaa yhtään missään yhtään mitään. Ei kai minun pankissani kukaan pääse minun rahoihini käsiksi vain esittämällä nauhoituksen, jossa sanon yes? Eihän tuo ole mitenkään juridisesti pätevä, kun voidaan ihan hyvin osoittaa, että ainoa yhteys on tämä puhelinsoitto. Ei sähköposteja, ei allekirjoituksia, ei yhtään mitään.
Pelkkää median pelottelua, jotta ihmisillä olisi jälleen kerran yksi asia enemmän murehdittavana.. unohtakaa koko juttu
+44 20 3519 4427 - onneksi olin liikenteessä enkä kuullut puhelimen soimista. Googlasin numeron myöhemmin, ja kyllä tästäkin on varoiteltu.
Mä erehdyin vastaamaan. Onneksi en käyttänyt sanaa "yes". Silti mietityttää, että mitä paskaa nyt tulee käteen. Vaimolleni sitten sanoin, että +44-alkuisiin puheluihin ei vastata missään tapauksessa.
Mulle on soitettu tänään jo 2 kertaa numerosta +442079460899. Näytössä luki London.
Hylkäsin alkuunsa, en vastannut.
Tänään joku yritti soittaa Lontoosta mutta en vastannut.
85v äidilleni oli joku aika sitten soitettu myös jostakin ulkomailta eikä hän ymmärtänyt siitä puhelusta mitään kun ei osaa sanaakaan englantia.