16v tyttö valvoo lähes joka yö 1-2 asti Whatsappissa. Olen uhannut takavarikoida puhelimen. Ei auta. Mitä tehdä?
Valittaa aamuisin väsymistä. Niin minkähän takia. Nukkuu puolille päivin. Olen uhannut ottaa viikoksi puhelimen takavarikkoon jos tilanne ei muutu. Ei auta vaan valvoo. Mitä tehdä??
Kommentit (23)
Samahan se on mihin aikaan nukkuu, jos kuitenkin saa riittävästi nukuttua. Kun olet keskustellut nuoren kanssa asiasta, niin onko hän itse nähnyt asiassa ongelmaa? Jos hän itse haluaa vähentää puhelimen käyttöä, niin voisitte yhdessä miettiä tähän hyviä keinoja. Yksipuolinen kielto on aiheellinen vasta viimeisenä keinona, lähinnä jos väsymys ja nukkumattomuus alkaa häiritä terveyttä ja sosiaalisia suhteita. Nythän tämä myöhäinen viestittely lähinnä ylläpitää sosiaalisuutta, joten se on luultavasti nuoren elämälle ja terveydelle vain hyväksi.
Teineillä aivot toimii sillä tavalla et ne keikauttaa vuorokausirytmin ympäri, oli some tai ei. Illalla ne virkistyy ja aamut ne nukkuu. Jos se ei someta yöllä niin se kattoo telkkaria tai roikkuu koneella. Jos otat neki pois ni se lukee sit kirjoja tai piirtää tai käy ulkona kävelyillä tai kuuntelee musiikkia tai...ihan sama miten paljon otat siltä pois juttuja jotka "valvottaa" ni se valvoo silti.
Se 16 v ei oo 6v. Se on ihan tarpeeksi vanha osatakseen kärsiä seuraukset valvomisesta. Tuon ikäisen pitää olla jo oppinut ottaa vastuuta tekemisistään.