Miten joillain voi olla niin paha olla, että käytöstavat unohtuvat täysin? Työpaikkaruokalassa nuori mies
Tuli takaani ottamaan ruokaa mutta ohitti minut kun aloin lapata omaa ruokaani lautaselle. Hänen mielestään ilmeisesti hänellä oli oikeus ohittaa minut kun hänen haluamansa ruoka oli lähempänä kassaa.
Ei sanonut mitään mitään kassamyyjälle, ei tervehtinyt eikä kiittänyt. Ei kiittänyt edes hyvää ruokahalua -toivotuksesta, jonka kassamyyjä toivotti.
Mistä näitä sikiää? Onko niin että jos on paha olla, on oikeus kohdella muita ihmisiä ihan miten huvittaa?
Kommentit (33)
Mistä tulee noin herkkiä ihmisiä, jotka edes huomaavat tuollaista?
Vierailija kirjoitti:
Miksei olisi saanut ohittaa?
Koska se on epäkohteliasta? Olen kyllä kysynyt haluaako takanani oleva maksaa ensin jos hän on ottanut jo ruokansa ja odottaa siinä takanani. Tämä nuori mies oli röyhkeä ja huonotapainen. Miksi tällaista käytöstä puolustelet? Oletko itse samanlainen? Annatko sinäkin ihmisten ohitella sinua jonossa jos eivät kysy edes lupaasi ohittaa?
Ap
Aika jännä vastaanotto teiltä. Joskua aiemmin tein aloituksen jossa kerroin että pyysin edellä olevalta ruokakaupan jonossa päästä maksamaan pienen ostokseni ensin kun minulla oli kiire. Suurin osa vastauksista oli että olen röyhkeä. Nyt kun minua on joku ohitellut ihan ilman lupaani niin se onkin sitten yhtäkkiä ihan ok toimintaa. Ootte te kyllä ihme porukkaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska se on epäkohteliasta? Olen kyllä kysynyt haluaako takanani oleva maksaa ensin jos hän on ottanut jo ruokansa ja odottaa siinä takanani. Tämä nuori mies oli röyhkeä ja huonotapainen. Miksi tällaista käytöstä puolustelet? Oletko itse samanlainen? Annatko sinäkin ihmisten ohitella sinua jonossa jos eivät kysy edes lupaasi ohittaa?
Ap
En mä tuollaisessa tilanteessa lupia kysele enkä sulta sitä tarvitse. Miksi pitäisi turhaan tyhmänä seistä takanasi kun arvatenkin liioitellun hitaasti annostelet valikoiden ruokaa lautasellesi? Ei kukaan jaksa sinunlaisia odotella.
No...minuakin kyllä vaivaa paljon muiden töykeys ja epäystävällisyys, mutta ihan rehellisesti minusta kuvaamasi ohitus ei VÄLTTÄMÄTTÄ ollut epäkohteliaisuutta. Jos esim. minä olen pitkän linjaston alkupäässä keräämässä hitaasti lautastani täyteen, ja joku menee ohitseni ja ottaa nopeasti oman ruokansa myöhemmästä kohtaa linjastoa ja maksaa ennen kuin ehdin valmiiksi, niin mielestäni se on ihan ok. Miksi hänen pitäisi seistä toimettomana minun takanani, jos hänen ohituksensa ei edes viivästytä minua mitenkään?
Muuten kyllä kuulostaa siltä, että tämä mies oli huonotapainen, jos ei edes tervehtinyt kassaa.
Ei minusta myöskään ole lainkaan töykeää kysyä jos saisi maksaa yhden ostoksen ennen jonkun valtavaa viikinloppukärryä.
Asun maassa, jossa on normaalikaytanto paastaa kassalle edelleen ostaja, jolla on vain muutama ostos. Alkuun kummastelin, nyt olen itsekin oppinut "antamaan tieta".
Tama on vanha sivistysmaa.
Tuo poika tosin kayttaytyi todella huonosti.
Vierailija kirjoitti:
Tuli takaani ottamaan ruokaa mutta ohitti minut kun aloin lapata omaa ruokaani lautaselle. Hänen mielestään ilmeisesti hänellä oli oikeus ohittaa minut kun hänen haluamansa ruoka oli lähempänä kassaa.
Ei sanonut mitään mitään kassamyyjälle, ei tervehtinyt eikä kiittänyt. Ei kiittänyt edes hyvää ruokahalua -toivotuksesta, jonka kassamyyjä toivotti.
Mistä näitä sikiää? Onko niin että jos on paha olla, on oikeus kohdella muita ihmisiä ihan miten huvittaa?
Totta hemmetissä on oikeus olla tervehtimättä, kiittämättä ja tehdä ohituksia, jos on paha olla. Olet ap niin viattoman naiivi. Et ole elämässäsi kokenut niin suurta tuskaa, että sinulla olisi ollut tarvetta käyttäytyä noin kuten esimerkkihenkilösi käyttäytyi. Minä olen kokenut, ja ymmärrän varsin hyvin. Todellisuudessa sinäkään et jaksaisi ylläpitää kulisseja ja hyvää käytöstä vain muiden ihmisten takia, jos maailmasi romahtaisi.
Vierailija kirjoitti:
Aika jännä vastaanotto teiltä. Joskua aiemmin tein aloituksen jossa kerroin että pyysin edellä olevalta ruokakaupan jonossa päästä maksamaan pienen ostokseni ensin kun minulla oli kiire. Suurin osa vastauksista oli että olen röyhkeä. Nyt kun minua on joku ohitellut ihan ilman lupaani niin se onkin sitten yhtäkkiä ihan ok toimintaa. Ootte te kyllä ihme porukkaa.
Ap
Sanoit, että pojalla oli paha olla. Sinulla ei ollut. Siinä se ero.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Täsmälleen.
Minusta tosi huonoa käytöstä.
Itse toimin vastaavassa tilanteessa niin, että jos joku on minua hitaampi, kysyn, voinko mennä edeltä. Usein jossain kahvijonossa, jossa porukka miettii, mitä pullaa ottaa, kysyn vaan että "saaks sut kiilata, kun kerran vielä mietit?". Koskaan kukaan ei sano, että ei saa, ja kaikilla on hyvä mieli siitä, että käyttäytyy huomaavaisesti toista kohtaan. Suomessa on tämä ihme homma, että ei nähdä, että kohteliaisuudesta voisi seurata jotain hyvää.
Meidän työpaikalla tota tekee kaikki. Mut vissiin ihan käytäntö siis meidän duunis et saa ohittaa jos toinen ottaa ruokaa ja itse ostaa vaan vaikka veden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta hemmetissä on oikeus olla tervehtimättä, kiittämättä ja tehdä ohituksia, jos on paha olla. Olet ap niin viattoman naiivi. Et ole elämässäsi kokenut niin suurta tuskaa, että sinulla olisi ollut tarvetta käyttäytyä noin kuten esimerkkihenkilösi käyttäytyi. Minä olen kokenut, ja ymmärrän varsin hyvin. Todellisuudessa sinäkään et jaksaisi ylläpitää kulisseja ja hyvää käytöstä vain muiden ihmisten takia, jos maailmasi romahtaisi.
Varmaan jollakulla on joskus ollut paha olo tms. mutta nykyään näitä huonokäytöksisiä tuntuu vain olevan todella paljon! Tuskin itsellesi tulee huonokäytöksisyydestä parempi olo, jos se läheinen on juuri kuollut tai on juuri ollut ero.
Ja sinä niin mielesi pahoitit, että nyt on juhannuskin piloilla. Vai, voi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan jollakulla on joskus ollut paha olo tms. mutta nykyään näitä huonokäytöksisiä tuntuu vain olevan todella paljon! Tuskin itsellesi tulee huonokäytöksisyydestä parempi olo, jos se läheinen on juuri kuollut tai on juuri ollut ero.
Älä luule tietäväsi, miltä toisesta tuntuu ja älä sano, miltä toisesta pitäisi tuntua. Äläkä luule tietäväsi vain päätäpäin, mitä kaikkea ihminen joutuu kantamaan.
Olen perusluonteeltani toiset huomioiva, mutta olen kyllä myös ollut niin vihainen ja katkera, että olen käyttäytynyt huonosti ja saanut siitä itselleni parempaa oloa. Olen esim. itkettänyt ihmisiä, koska yksinkertaisesti halusin nähdä jonkun muunkin itkevän ja olevan surullinen.
Kyllä minunkin mielestäni on vähän röyhkeää etuilla ruoanottojonossa, mutta vielä töykeämpää on olla puhumatta rahastajalle. Ihmisten joukossa on paljon sosiaalisesti rajoittuneita.
Vierailija kirjoitti:
Asun maassa, jossa on normaalikaytanto paastaa kassalle edelleen ostaja, jolla on vain muutama ostos. Alkuun kummastelin, nyt olen itsekin oppinut "antamaan tieta".
Tama on vanha sivistysmaa.
Kuinka monen ihmisen annat mennä ohi? Kymmenen? Kaksikymmentä? Eikö missään vaiheessa tunnu, että nyt voisi oikeasti olla sinun vuorosi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä luule tietäväsi, miltä toisesta tuntuu ja älä sano, miltä toisesta pitäisi tuntua. Äläkä luule tietäväsi vain päätäpäin, mitä kaikkea ihminen joutuu kantamaan.
Olen perusluonteeltani toiset huomioiva, mutta olen kyllä myös ollut niin vihainen ja katkera, että olen käyttäytynyt huonosti ja saanut siitä itselleni parempaa oloa. Olen esim. itkettänyt ihmisiä, koska yksinkertaisesti halusin nähdä jonkun muunkin itkevän ja olevan surullinen.
Jaa, olet sellainen asiakaspalvelijoille ja tuntemattomille räyhääjä? Käsittelisit omat ongelmasi.
Aina oppii uutta. Meidän työpaikkaruokalan linjastossa on ensin lämmin liha/kala, sitten lämmin kasvisvaihtoehto ja viimeisenä lämpimät erikoisruokavaliot.
Ei ole tullut mieleenkään, etteikö kasvissyöjä tai refluksitautinen saisi ohittaa minua, kun annostelen lohta tai lihapullia lautaselleni.
Ei jaksanut odottaa sitä, kun sinä lapat ruokaa uskomattomia määriä lautasellesi. Sen lisäksi se että kyttäsit hänen tekemisiään, tuntui nuoresta miehestä varmaankin ahdistavalta.
Kannattaa keskittyä niihin omiin asioihin, niin ne sujuvat jouhevammin eivätkä kanssaihmisetkään turhaudu sinun hidasteluun ja pällistelyyn.