Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millaista työtä tekee sisustusarkkitehti? Tunteeko joku sellaista?

Vierailija
21.06.2017 |

Millainen on työpäivä käytännössä?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin myös tietää

Vierailija
2/23 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvinkin erilaisissa hommissa ovat. Osa yrittäjinä, tekevät tilasuunnittelua asiakkailleen, osa toisen palveluksessa suunnittelemassa asiakkaille joko toimitiloja, messuosastoja tms. (kova paine että saa riittävästi myyntiä) ja osa tekee työtä tutkijana ja erilaisissa projekteissa. Vaatii tietynlaista persoonaa ja paljon työtä, että alalla pärjää, ei sovi ihmisille jotka eivät halua tai osaa verkostoitua ja jotka ovat kovin herkkiä "palautteelle". Yrittäjähenkisyys välttämätöntä, jokainen luo itse oman uransa ja paikkansa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen joo pari. Työskentelevät yrittäjinä, ja suunnittelevat asiakkaille mittatilaustöinä erilaisia huonekaluja.

Vierailija
4/23 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja osa koulutuksen saaneista ei ole löytänyt paikkaansa alalla, vaan on hakeutunut muualle. Monella ainakin ennen oli arkkitehtuuriopintoja, ja uskoisin että esim. konseptisuunnittelu, markkinointi yms. eri yrityksissä ja rakennusteollisuudessa on mahdollisia urapolkuja. Sisustusarkkitehdillä ja sisustussuunnittelijalla on erilainen koulutus ja työtehtävät, vaikka toki voi olla sisustuksellista työtä, mikä yhtenevää. 

Vierailija
5/23 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen joo pari. Työskentelevät yrittäjinä, ja suunnittelevat asiakkaille mittatilaustöinä erilaisia huonekaluja.

Ehkä tyhmä kysymys, mutta  ovatko nämä asiakkaat jotain alan yrityksiä yleensä, tyyliin Ikea tai Isku? Sisustusarkkitehtiko piirtää ne vain?  Vai valmistaako itse/on itse tuotteen valmistuksessa mukana?

Vierailija
6/23 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisustusarkkitehteja työskentelee myös isoissa arkkitehtitoimistoissa ja tietenkin toisten omistamissa sisustusarkkitehtitoimistoissa. Perustoimistosuunnittelijana ei välttämättä tarvitse olla niin yrittäjähenkinen. Yhteistyökykyä toki tarvitaan. Työympäristöt, julkitilat, myymälät ja ravintolat, näyttelysuunnittelu, yksityiskotien muutostyöt yms. tehtäväkenttänä.

Vierailija
7/23 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä tyhmä kysymys, mutta  ovatko nämä asiakkaat jotain alan yrityksiä yleensä, tyyliin Ikea tai Isku? Sisustusarkkitehtiko piirtää ne vain?  Vai valmistaako itse/on itse tuotteen valmistuksessa mukana?

Asiakkaina on sekä tyyliä arvostavia yksityishenkilöitä että eri alojen yrityksiä, jotka haluavat toimitiloihinsa uniikkeja kalusteita (esim. ravintolaan, hotelliin, toimistoon). Ovat ne monesti mukana tuotteen valmistamisessa, eli eivät usein vain piirrä. Yleensähän ne on siis uniikkikappaleita, ei mitään sarjatuotantoa. 

Vierailija
8/23 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

6 jatkaa vielä: huonekalusuunnittelijana on vaikeaa elättää itsensä alan teollisuuden vähennyttyä Suomesta. Menestyneimmät suunnittelevat paljolti ulkomaisille firmoille.

Vierailija
9/23 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään tavanomaista työpäivää, jonka voisi tässä yksinkertaisesti kuvata, ei ole.

Vierailija
10/23 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua on kiinnostanut ala pitkään. Pääsen ensi vuonna lukiosta ja olen suunnitellut hakevani opiskelemaan sisustusarkkitehdiksi, mutta mietityttää onko heille oikeasti tarpeeksi töitä tarjolla

Vierailija
11/23 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluatko alalle?

Vierailija
12/23 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole töitä ei. Lähde lääkikseen tai sairaanhoitajaksi.

Vierailija
13/23 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisustusarkkitehtuuria pääsee opiskelemaan vain murto-osa hakijoista, joten kannattaa ottaa hyvissä ajoin selvää pääsykokeen vaatimuksista ja harjoitella taitoja, joita pääsykoetehtävien tekeminen vaatii. Ainakin aiemmin sisäänpäässeet eivät useinkaan olleet mitään suoraan lukion penkiltä tulleita, vaan heillä saattoi olla jo useammankin vuoden arkkitehtuuri/visuaalisen alan opinnot "alla", tai ainakin paljon harrastuneisuutta. Töitä on ja ei ole. Työllistyminen ei tietenkään ole yhtä helppoa kuin jos opiskelee jonkun suoraan ammattiin valmistavan tutkinnon (juristi, lääkäri, opettaja...). 

Vierailija
14/23 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen rakennusalalla ja tarjouslaskentavaiheessa on tullut sisustussuunnitelmia selailtua. Suunnitelmissa on ollut esim mittatilauskalusteita neuvotteluhuoneisiin, johtajan toimistoon, varta vasten tilaan suunnitellut naulakot ja taukotilan pöydät. Monessa paikassa on kokolattimaton väritys ja palojen asettelu mietitty todella tarkkaan, että muodostuu näyttävä kuvio vaikkapa "liukuvärjätyistä" tekstiilimatoista.

Vierailija
15/23 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ottaa kunnolla selvää alasta ja sen vaatimuksista sekä millainen persoona itse on, mitä haluaa työltä, haluaako turvallisuutta ja ennakoitavuutta jne. Sitten voi miettiä, haluaako tuollaiseen hommaan ja paljonko opiskelutoiveen toteutuminen vaatii. Ehkä useammatkin pääsykokeet ja mitä teet niiden välissä, jotta hankit osaamista.  

Vierailija
16/23 |
22.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä valmistuu sisustusarkkitwhteja ja missä sisustussuunnittelijoita ja mikä ero heillä on?

Vierailija
17/23 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ketkä ovat ns oikeita sisustusarkkitehteja ja ketkä eivät? Alalla on kirjavaa koulutaustaa. Yksikin amislainen, amk väittää olevansa kohta sisustusarkkitehti...

Mutta eikö ne oikeat valmistu isommista kouluista?

Vierailija
18/23 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä valmistuu sisustusarkkitwhteja ja missä sisustussuunnittelijoita ja mikä ero heillä on?

Sisustusarkkitehdit opiskelevat Aalto-yliopistossa 5 vuotta ja ovat valmistutuaan maistereita, mikä on ylempi korkeakoulututkinto. Sisustussuunnittelija opiskelevat amk:ssa max 4 vuotta, ja koulutustaso on alempi korkeakoulututkinto.

Vierailija
19/23 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu toki henkilöstä, mutta karkeasti yleistettynä sanoisin, että sa:t tekevät kokonaisvaltaista tilasuunnittelua: tilajako, toimintojen sijoittelu, kiinteiden kalusteiden mitoitus ja sijoittelu, valaistus, huonekalujen sijoittelu, lattia yms- pintamateriaalien valinta jne. Ss:t valitsevat sohvatyynyjä ja ehdottavat, että leipäkori seinällä olisi kiva juttu ja just nyt tosi trendikäs!

Vierailija
20/23 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti perseraiskaavat toisiaan ”raw dog” -tyylillä Helsingin keskustan kivilinnojen kellarissa.

Vain ryömiestä pitää kunnioittaa!!!