Tänään kyllä todistin leikkipuistossa niin avutonta vanhemmuutta että voi luoja
Anteeksi provosoiva viesti, mutta ihan oikeasti.
Olin puistossa 2- ja 4-vuotiaiden kanssa. Paikalla oli äiti kahden isomman pojan kanssa (ehkä 6-8-vuotiaita). Pojat olivat todella villejä. Riehuivat telineissä etteivät muut uskaltaneet mennä lähellekään, tönivät muita, heittelivät hiekkaa ja leluja, hakkasivat toisiaan.
Äiti röhnötti puhelin kourassa penkillä. Välillä ynisi laiskasti:
"Älkää nyt hei viittikö, lopettakaa nyt hei, älkää kehdatko"
Mutta ei edes kohottanut katsettaan "toruessaan" lapsia. Toisteli tätä varmaan viiden minuutin välein, mutta eihän sillä ollut mitään vaikutusta lapsiin.
Minäkin koitin nätisti pojille sanoa (minun mielestäni EI ole muiden tehtävä alkaa läksyttämään vieraiden lapsia, jos omat vanhemmat eivät sitä viitsi tehdä), että olkaas varovasti, antakaapa muidenkin laskea, varokaa vähän näitä pienempiä yms. Pojat tottelivat yleensä ihan hyvin, mutta sama meno jatkui taas hetken kuluttua.
Jossain vaiheessa toinen pojista tönäisi meidän 2-vuotiasta. Siinä vaiheessa hiillyin ja korotin ääntäni pojille. Pojat lopettivat riehumisen siihen paikkaan ja näyttivät jotenkin järkyttyneen yllättyneiltä.
Tässä vaiheessa penkkimamma aktivoitui ja alkoi mesoamaan minulle, että mitä minä hänen lapsilleen oikein huudan. Suututti ja ärähdin takaisin, että pakko täällä on jonkun kuria pitää ennen kuin jollakin on pää halki.
Mamma suuttui ja lähti menemään kauhukakaroidensa kanssa.
Kommentit (9)
Avuton on vähän väärä termi. Tuo on välinpitämättömyyttä, ei avuttomuutta.
Isommilla on rajummat keikit. Sinä katselet asiaa omien lastesi kautta
Miksi ette menneet keinuun tms. Oliko pakko olla isompien tiellä
Mihin tästä nyt on poistunut kommentteja? Vielä ihan asiallisia sellaisia. Ylläpito, mitä helvettiä?
Miksi tästä poistettiin kommentti, jossa ihmettelin miten kukaan kehtaa antaa lastensa perseillä noin? Mikäs siinä nyt oli niin asiatonta?
Hyvä AP. Jos ei äitiä kiinnosta, on hyvä että joku puuttuu sikailuun.
Olin itsekin paikalla, kun tämä tänään Porvoossa tapahtui.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tästä poistettiin kommentti, jossa ihmettelin miten kukaan kehtaa antaa lastensa perseillä noin? Mikäs siinä nyt oli niin asiatonta?
Lapsille ei saa huutaa. Olit myös ylpeä natseudestasi.
Noita vanhempia riittää.
Käyn vuosittain Korkeasaaressa, ja joka kerta mua hämmentää kuinka paljon on vanhempia jotka antaa lasten hakata terraarioiden seiniä (joka on kyltillä kielletty), kiivetä pusikon puolelle että josko tiikerin näkisi vähän paremmin, ja hätyyttää ja jahdata riikinkukkoja.
Ja auta armias sitä tuhinaa ja puhinaa jos joku erehtyy huomauttamaan asiasta.
Mua oikeesti vähän kyllästyttää jo nämä ainaiset puistomammajutut. Älkää jaksako.
Mekin oltiin viikkarilla vuonna 2015 ja siellä oli kaksi riehuvaa kakaraa. Vanhemmat ties missä. Lähettiin pois ja tultiin takasin kun riehupekat oli siirtyneet muualle. Kiviäkin kiinnostaa, eikös vaan.
Näitä vanhempia on ollut aina ja tulee aina olemaan. Eikä niitä kiinnosta kissanpissan vertaa mitä mieltä me muut heistä ollaan ja paheksutaan. So, get over it.