Vierailija

Meidän perheessä syödään maksamakkaraa tumman leivän päällä ja maksalaatikkoa aika usein.
Jonkun aikaa sitten kun asia tuli puheeksi kaveriporukassa, havahduin siihen että muissa perheissä maksa ei ole kovin yleinen ruoka ja nykyään kouluissa useimmat oppilaat eivät pidä maksalaatikosta ollenkaan (kun taas minun aikanani maksalaatikko oli aika suosittu, vaikkei yltänytkään pinaattilettujen tasolle).
Itsestä tuntuu vähän hassulta, sama tunne kun joku (suomalaissyntyinen) sanoo vihaavansa ruisleipää ja salmiakkia.

Itse en pidä esim. maksapihveistä ollenkaan, se maku on vähän liian voimakas, mutta tavallinen maksalaatikko on yleensä aika mietoa ja helppoa syötävää. Raudansaannin puolestakin todella hyvä lisäys ruokavalioon.

Niin että syödäänkö teillä maksaa? Jos kyllä, niin missä muodossa ja onko tapa perittyä? Jos ei, miksi?

Kommentit (9)

Vierailija

No ei maksamakkaraa nyt oikein voi maksan syönniksi sanoa.  Mutta asiaan Meillä minä syön maksaa, mutta muut eivät. Sinällään harmi kun pakkaukset ovat sen verran isoja ettei yhtä annosta niistä voi tehdä, ja juuri oikeaan kypsyyten paistettuna todella herkullista, mutta uudelleen lämmitettynä ei toimi. Jotta toimisi pitäisi lopusta tehdä maksa-kastiketta mutta en jaksaisi montaa päivää maksaa syödä kerralla.

Vierailija

Yhden hengen perhe olen. Maksalaatikkoa syön joka viikko, maksamakkaraa harvemmin. Maksapihvejä rakastin lapsena. Itse ei tule tehtyä ja kaupan valmispihvit maistuu pahalle. Saarioisten loota ehdottomasti parasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Maksan kanssa on sama kuin lihankin kanssa Suomessa. Jostain syystä se paistokypsyys johon paistetaan on "bitumi". eli järkyttävän ylikypsäksi.

Vierailija

Maksamakkara on kuopuksen herkkua, ruisleivän päällä paksusti. Harvoin muistan ostaa, hänen lisäkseen vain minä syön sitä.

Maksalaatikkoa meillä ei oikeen ole koskaan edes tarjottu...En jostain syystä lapsena tykännyt siitä, eikä mieskään, joten se ei ole oikeen eksynyt ruokapöytäämme aikuisenakaan. Sama juttu verilettujen kanssa: oli monien kavereiden suosikkiherkku pentuna, itse en koskaan oppinut tykkäämään.

Jauhemaksapihvejä teen itse aina silloin tällöin ja niistä tykkää kaikki.

Muuten en maksaa oikee osaa valmistaa. Äitini teki lapsuudessa tosi hyviä maksapihvejä kermakastikkeessa sipulien kanssa haudutettuna.

Vierailija

Pakkokysyä selvennykseksi että onko "maksapihvit" jauhemaksapihvejä vai oikeita pihvejä. Itse en voi sietää jauhemaksapihvejä mutta oikeat maksapihvit puolukan kanssa on suurinta herkkua.

Vierailija

Maksamakkaraa ja saarioisten perinteistä maksalaatikkoa syödään....eli eipä juuri. Olen maistanut paistettua maksaa ja myös jauhemaksapihvit saa aikaan oksennuksen. Äiti teki maksalaatikot itse, saarioisten mössö maistuu paremmalle. Äidin kissalle syötettiin välillä raakaa maksaa, ei tehnyt edes pahaa viipaloida sitä pakkaseen, haju oli kyllä muheva.

Vierailija

Maksalaatikkoa joo, mutta se nyt ei oikein maksaa olekaan vaan kaikkea muuta. :D

Ja maksaa itsessään ei syödä, koska en voi valmistaa sitä ilman oksureaktiota. Olen yrittänyt tehdä jauhemaksapihvejä, jolloin ykä tuli kurkkuun asti ja toisen kerran vuosien kuluttua tästä (en tiedä edes miksi yritin) yritin ihan maksaklönttiä paistaa hengittämällä vain suun kautta mutta ei siitä tullut mitään!

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat